Listing 1 - 10 of 77 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of higher education --- taalvaardigheid --- onderwijspraktijk --- taalopvoeding --- lesgeven
Choose an application
Steeds meer basisscholen werken met geïntegreerde lesmethoden, waarbij de samenhang tussen de afzonderlijke vakken in relatie tot een onderwijsthema centraal staat. Het combineren van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekenen kan unieke en belangrijke invalshoeken bieden voor onderwerpen die op de basisschool worden behandeld. Door deze vakgebieden met elkaar te verbinden leren leerlingen om ontwikkelingen in de wereld beter te begrijpen en in een bredere context te plaatsen. Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs is het eerste boek dat (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs helpt om een eigen visie te vormen op geïntegreerd zaakvakonderwijs en om zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen. Het boek bestaat uit vier delen. Deel A behandelt opvattingen van onderwijsdenkers over de voor- en nadelen van geïntegreerd zaakvakonderwijs, terwijl in deel B de didactiek van de afzonderlijke zaakvakken en de integratie van taal en rekenen centraal staan. In deel C schetsen de auteurs verschillende praktische manieren om geïntegreerde lessen en projecten vorm te geven. Deel D bevat praktische aanwijzingen en punten ter overweging voor leerkrachten die kiezen voor geïntegreerd zaakvakonderwijs. Dit boek is geschreven voor pabostudenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Didactics --- didactiek --- basisonderwijs --- Vakkenintegratie --- Didactic strategies --- Basisonderwijs ; didactiek --- onderwijspraktijk
Choose an application
E070187.jpg --- Lesvoorbereidingen --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- #gsdbP --- lesvoorbereiding --- Didactic evaluation --- Teaching --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijspraktijk --- Didactiek. --- Lesvoorbereiding.
Choose an application
Leraren worden tegenwoordig geconfronteerd met tal van uitdagingen en zelfs bedreigingen. Denk maar aan administratieve verplichtingen, de druk om voortdurend verantwoording af te leggen en de digitale vervreemding. Velen ervaren dat ze niet meer ten volle de rol van leraar kunnen vervullen.Wat een leraar tot leraar maakt schetst een portret van de leraar dat de waarde van het leraarschap positief benadrukt. Het vat leraar zijn op als een specifieke manier om in het leven te staan. Pas als we deze zijnswijze goed begrijpen en een rijke taal ontwikkelen om het leraarschap te beschrijven, kunnen we de genoemde uitdagingen aanpakken die leraren belemmeren in waar het in lesgeven werkelijk om draait.Dit boek brengt een aantal kernideeën bijeen die nodig zijn om te verhelderen waarin het leraar zijn zich onderscheidt van andere beroepen. Het gaat meer bepaald over vorming, educatieve gelijkheid, zaakgericht onderwijzen en het belichamen van liefde voor een gedeelde wereld.https://www.lannoocampus.be/nl/wat-een-leraar-tot-leraar-maakt
Onderwijs --- Leraar --- Beroepsprofiel --- Professionele houding --- Onderwijspraktijk --- Vakmanschap --- Expertise --- Beeldvorming --- Kennisontwikkeling --- Autonomie --- Authenticiteit --- Pedagogiek --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- lerarenberoep --- didactiek --- coaching --- onderwijspraktijk --- leraren --- leraren-leerling relatie --- lerarenbegeleiding
Choose an application
Dit vanuit een realistische visie op de waarde die het onderzoek kan hebben voor de school, de leraren, de leerlingen en hun ouders. In twee inleidende hoofdstukken wordt een algemeen beeld geschetst van praktijkonderzoek en de toepassing ervan in het onderwijs. Daarna volgen zeven hoofdstukken waarin steeds een van de kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal staat: oriënteren, richten, plannen, verzamelen, analyseren en concluderen, ontwerpen, en rapporteren en presenteren. Alle hoofdstukken worden afgesloten met oefeningen waarmee (aankomende) leraren hun onderzoeksvaardigheden kunnen ontwikkelen. Een code in het boek geeft de gebruiker exclusieve toegang tot de website. Hier is ondersteunend materiaal te vinden, waaronder definities van begrippen, uitwerkingen van de oefenopgaven, weblinks en sjablonen voor onderzoeksinstrumenten. Het docentendeel biedt opleidingsdocenten handreikingen voor het ontwikkelen van een onderzoeksleerlijn en het begeleiden en beoordelen van praktijkonderzoek. Ook vinden zij hier een presentatie die gebruikt kan worden voor hoor- of werkcolleges. Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school. Op een systematische wijze gaan zij op zoek naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt enerzijds tot nieuwe kennis en inzichten over de dagelijkse onderwijspraktijk en anderzijds tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek wordt op die manier ingezet als professionele leerstrategie. Het is een vorm van leren op de werkplek die nadrukkelijk verbonden is aan het dagelijks handelen. Praktijkonderzoek in de school biedt een leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van dit praktijkonderzoek. De methodiek kenmerkt zich door een krachtige verbinding tussen onderzoeken en innoveren. Deze biedt hierdoor concrete handvatten voor duurzame schoolontwikkeling. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken hebben de auteurs de basisprincipes van praktijkonderzoek vertaald naar het onderwijs.
Qualitative methods in social research --- Research on teaching --- praktijkonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderwijs --- onderzoeksmethoden --- onderwijsonderzoek --- 450.4 Onderwijskunde --- 458.1 --- Actieonderzoeken. --- Lerarenopleidingen. --- Onderwijs. --- Onderwijsonderzoek. --- Onderwijspraktijk. --- Onderzoek. --- Presenteren. --- Rapporteren. --- onderwijs. --- onderwijspraktijk. --- onderwijsvernieuwing. --- praktijkonderzoek. --- Organisatie - Management. --- Onderzoek --- Onderwijs --- Rapporteren --- Presenteren --- 450.4 --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsonderzoek --- Lerarenopleidingen --- onderwijspraktijk --- onderwijsvernieuwing --- Actieonderzoeken --- Organisatie - Management --- 371 --- Praktijkonderzoek --- kwaliteitszorg --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs ; Nederland --- Onderwijspraktijk ; wetenschappelijk onderzoek --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Wetenschappelijk onderzoek --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Onderzoeksvaardigheden --- 370 --- onderwijskunde --- PXL-Education 2017 --- PXL-Handboeken --- Natuurwetenschappen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar --- Onderzoeksvaardigheid --- Directie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
jenaplanonderwijs --- Educational sciences --- onderwijs --- opvoeding --- 453.6 --- Jenaplanonderwijs --- didactiek --- leidinggeven --- pedagogiek --- 433.1 ) * OPVOEDINGSSTIJLEN --- 453.6 ) Jenaplanonderwijs --- onderwijsmethode --- onderwijspraktijk --- onderwijsstijlen --- pedagogie
Choose an application
Enseignement --- Onderwijs --- #PEDA *1.048 --- pedagogie: onderwijspraktijk --- Lerarenopleiding --- Sociale agogiek --- algemeen --- jeugdwerk- en beleid --- School management --- algemeen. --- jeugdwerk- en beleid. --- Algemeen. --- Jeugdwerk- en beleid.
Choose an application
Ondanks de democratisering van het onderwijs blijven de onderwijskansen van leerlingen ongelijk verdeeld naargelang hun sociale achtergrond. Kansarme leerlingen belanden te vaak in het buitengewoon/speciaal onderwijs, lopen meer dan anderen vertraging op, komen via de waterval in het onderwijssysteem vaker in het (deeltijds) beroepsonderwijs terecht en verlaten het onderwijs vaker zonder diploma. De sleutels dienen als hulpmiddel en richten zich in de eerste plaats naar de ouders; ze hebben doelen voor ogen op het niveau van de (attitudes van) ouders. Maar om die doelen te bereiken is het belangrijk dat de school zelf ook een aantal initiatieven neemt. De handleiding reikt de school hiertoe praktische tips aan. De sleutels willen uiteraard ook de kinderen aanspreken. Kinderen kunnen ouders er mee van overtuigen dat deelnemen aan het leven/ leren op school belangrijk en nuttig is. Maar kinderen zijn niet de belangrijkste ‘boodschappers’. Ouders moeten zelf tot de vereiste inzichten komen, zodat kinderen maximaal aan het onderwijs kunnen participeren. Met een set met de vier verschillende sleutels: (1) Kleuter - (2) Eerste leerjaar/groep 3 - (3) Secundair Onderwijs - (4) Verder studeren of werken?.
ouderparticipatie --- Educational sciences --- onderwijspraktijk --- gelijkekansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Relatie ouder - school --- Relatie leraar - ouder --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.42 --- 37.064 --- Participatie --- Leerlingen --- Onderwijssociologie --- Relatie school - ouder
Choose an application
Bevindingen uit de hersenwetenschap worden toegepast op het onderwijs waardoor het leren en lesgeven efficiënter kan verlopen.
Teaching --- didactiek --- Lesgeven --- Hersenen --- Leren --- Coöperatief leren --- Didactic strategies --- onderwijsvernieuwing --- PXL-Education 2017 --- leerpsychologie --- leerprocessen --- neurowetenschappen --- leerstrategieën --- onderwijspraktijk --- 720 Onderwijs --- books
Choose an application
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om - in verbinding met alle actoren - werk te maken van inclusief onderwijs.Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op goed onderwijs, in de eigen nabije regio, met kinderen uit de buurt. Zijn we ons goed bewust van onze verantwoordelijkheid in onderwijs wetende dat segregatie in onderwijs vaak leidt tot segregatie in de rest van het leven? Een inclusieve school is namelijk geen einddoel, het is een middel om cultuur te beleven, om zich te ontplooien, om vriendschappen en sociale vaardigheden te ontwikkelen en om kennis op te doen. Inclusie gaat over rechtvaardigheid en over het lef hebben om samen te zoeken naar de sleutel om een kind te laten floreren in de eigen omgeving, nu en in de toekomst.Inclusief onderwijs vraagt om een transformatie van ons huidige onderwijs: met ruimte voor samenwerking binnen en buiten de klas, met aandacht voor diverse perspectieven en complexiteit, lef, creatieve routes en onverwachte oplossingen.Het gaat niet om inclusief, inclusiever, inclusiefst, maar om een 'echt' streven naar eerlijke samenwerking en inclusie. Nepparticipatie is wat vermeden moet worden: daarom zetten we 'belonging' in dit boek centraal. Er mogen zijn, is niet genoeg. Het gaat om erbij horen, van betekenis kunnen zijn.Diverse stemmen weerklinken in het boek: kinderen, ouders, leraren en andere onderwijsprofessionals, onderzoekers, wetenschappers. We gaan hierbij de complexiteit van de realiteit niet uit de weg. De verschillende perspectieven schuren en nodigen de lezer uit om mee te stappen in de ongemakkelijkheid van deze realiteit en om verantwoordelijkheid op te nemen.https://gompel-svacina.eu/product/perspectieven-op-inclusief-onderwijs/
Inclusief onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Inclusie --- Recht op onderwijs --- Interprofessioneel werken --- 720 Onderwijs --- 750 Onderwijspersoneel --- School management --- onderwijsbeleid --- inclusief onderwijs --- Sociology of education --- Orthopedagogics --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Listing 1 - 10 of 77 | << page >> |
Sort by
|