Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Marc Hullebus, een Brugse leraar informatica, stuurde op 29 november 2006 een e-mail naar enkele collega's. In deze e-mail nam hij vooral het ontbreken van grondige basiskennis bij de leerlingen op de korrel. Zijn e-mail lokte heel wat reacties uit en het debat ontketende zowaar een heuse mediastorm. Samen met Raf Feys, pedagoog en redacteur van het tijdschrift Onderwijskrant, en lerarenopleider Pieter Van Biervliet richtte Marc begin 2007 de vereniging O-ZON op en hielden zo het debat levend. Dit boek bevat een greep uit de reacties en biedt een aantal academische en theoretische reflecties aan uit binnen- en buitenland. Deze publicatie is als het ware een toolbox die bouwstenen aanreikt voor verder debat en discussie. (Bron: covertekst)
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- Objectives of teaching --- Teaching --- 720 Onderwijs --- 450.4 ) Onderwijsfilosofie --- België --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- 073674.jpg --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- antiautoritaire opvoeding --- Educational systems. Teaching systems --- Onderwijssystemen --- Systèmes d'enseignement --- Lager onderwijs --- Daltononderwijs --- Freinetonderwijs --- Jenaplanonderwijs --- Montessorionderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Decrolyonderwijs --- Antiautoritaire opvoeding --- Institutionele pedagogiek --- Open Universiteit --- Illich, Ivan --- Freire, Paulo --- Boeke, Kees --- Vernieuwd lager onderwijs --- Vernieuwd secundair onderwijs --- Methodescholen --- Education --- Educational innovations. --- Experimental methods. --- History
Choose an application
Hoewel de school steeds symbool heeft gestaan voor vooruitgang en een betere toekomst, is het tegelijkertijd zo dat ze vanaf haar ontstaan niet uit de beklaagdenbank is geraakt. Haar functioneren maar vooral ook haar maatschappelijke rol en haar bestaan zelf stonden voortdurend ter discussie.Welke zijn de aanklachten vandaag? Om te beginnen maakt de school zich schuldig aan wereldvreemdheid: ze is een eiland met gebrekkige aansluiting bij de arbeidsmarkt en bij de leefwereld van leerlingen, de leerstof is niet relevant. Ten tweede draagt de school bij tot machtsbestendiging: de reproductie van sociale ongelijkheid, te weinig gelijke kansen. Ten derde wordt ze beticht van demotivering van de jeugd: er is te veel conservatisme en immobilisme, te weinig aandacht gaat naar het welbevinden van leerlingen, naar hun leerplezier en talenten. Ten vierde schiet de school tekort inzake effectiviteit en inzetbaarheid: ze produceert niet op de gewenste manier de gewenste leerresultaten.Deze aanklachten vertalen zich voor sommigen in de (oude en bekende) eis om de school grondig te hervormen. Anderen gaan nog een stap verder en stellen dat de school eigenlijk overbodig is geworden wegens een gebrek aan meerwaarde in tijden van internet en elders verworven kwalificaties. Deze verdedigingsrede weerlegt de aantijgingen tegen de school
onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- Teaching --- onderwijskwaliteit --- 371 --- 37.01 --- Onderwijs ; theorie ; over de publieke dimensie --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- 450.41 --- onderwijsvisies --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsvisie --- onderwijs --- #gsdbP --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Maatschappelijke vorming --- Onderwijsbeleid --- Onderwijs --- Samenleving --- Kritiek --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren.Bron : http://webwinkel.amboanthos.nl
450.41 --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijsfilosofie --- onderwijsopvattingen --- 1.07 --- Onderwijs (her)waardering van de geesteswetenschappen --- Nussbaum, Martha (Martha Craven) °1947 (°New York, Verenigde Staten) --- Craven, Martha --- 720 Onderwijs --- Filosofie filosofen (A - Z) --- Nussbaum, Martha --- Waardevorming --- Burgerschap --- Onderwijsvisie. --- Waardevorming. --- Sociale wetenschappen --- Verenigde Staten --- Onderwijs --- Democratie --- Wetenschap --- Samenleving --- Onderwijsvernieuwing --- Economie --- Verenigde Staten. --- Political philosophy. Social philosophy --- burgerparticipatie --- maatschappelijke vorming --- wijsgerige pedagogiek --- onderwijsfilosofie --- Political systems --- Educational systems. Teaching systems --- democratie --- Onderwijs ; (her)waardering van de geesteswetenschappen --- Filosofie ; filosofen (A - Z) --- Sociale wetenschap --- Media --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|