Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (111)

Arteveldehogeschool (107)

UCLL (90)

VIVES (84)

Odisee (80)

Thomas More Kempen (80)

KDG (66)

AP (65)

Thomas More Mechelen (62)

KU Leuven (50)

More...

Resource type

book (109)

digital (6)

object (6)

film (2)


Language

Dutch (104)

Undetermined (5)

French (2)


Year
From To Submit

2023 (1)

2022 (4)

2021 (1)

2020 (2)

2019 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 111 << page
of 12
>>
Sort by

Film
Intrss Vrbrdnd Lzn : interesse verbredend lezen : achtergrondkennis opbouwen via een 5-stappen aanpak
Authors: ---
ISBN: 9789074233781 Year: 2008 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Intrss Vrbrdnd Lzn : interesse verbredend lezen : achtergrondkennis opbouwen via een 5-stappen aanpak
Authors: ---
ISBN: 9789074233781 Year: 2008 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Verhalend ontwerpen : een draaiboek : 1. In praktijk : 2. Aan de tekentafel
Authors: ---
ISBN: 9001203272 Year: 2003 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Teamspirit : activiteiten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789074233477 9074233473 Year: 2005 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Het didactische werkvormenboek : variatie en differentiatie in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789023258339 Year: 2022 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs wil leerlingen boeien, motiveren, kwalificeren en uitdagen, met andere woorden: een rijke leeromgeving voor allen bieden. Dit betekent ook verschillende activerende werkvormen kunnen toepassen en deze afstemmen op de doelen en onderwijsbehoeften van leerlingen. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 onderbouwde werkvormen en suggesties om die effectief te gebruiken.Deze druk besteedt meer aandacht aan mogelijkheden om te differentiëren en (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen in te zetten. Door deze druk loopt als rode draad het benadrukken van het belang van effectief en attractief leren door onder andere een juist gebruik van werkvormen. Het theoretische deel 1 is grondig herzien en daardoor nog praktischer in het gebruik. In deel II zijn enkele werkvormen toegevoegd, teksten geactualiseerd en de leesbaarheid nog verder verbeterd. Het didactische werkvormenboek is een ideeënboek waarin (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden vinden om hun onderwijs af te stemmen op en aantrekkelijk te maken voor hun leerlingen.https://www.vangorcum.nl/zoeken/100-458_Het-didactische-werkvormenboek


Book
Dyslectische kinderen leren lezen : individuele, groepsgewijze en klassikale werkvormen voor de behandeling van leesproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789024403318 9024403316 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel kinderliteratuur in het Nederlandse taalgebied is van een zeer hoog niveau. Dat maakt het lezen motiverend. De koppeling tussen de letters die je leest en de klanken die je uitspreekt, is in het Nederlands zeer direct. Dat maakt het leren lezen voor Nederlandse kinderen makkelijker dan voor kinderen in veel andere landen. Toch zijn de resultaten van het Nederlandse leesonderwijs vergeleken met andere landen maar matig. Te veel kinderen hebben leesproblemen: tien procent van de leerlingen valt uit. Waar schieten we tekort?Dyslectische kinderen leren lezen bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat hoofdstukken over goed preventief leesonderwijs. Het tweede deel is gewijd aan specifieke interventies voor kinderen met leesproblemen en dyslexie. In het boek komen talloze individuele en klassikale werkvormen aan bod met als doel dat kinderen zich ontwikkelen tot geëngageerde lezers. Bij de werkvormen wordt er aandacht besteed aan het volgen van de vorderingen met behulp van gerichte observaties, en aan de didactische opbouw van de lesssen. Alle werkvormen zijn getest in de praktijk en zeer effectief bevonden. Dyslectische kinderen leren lezen verscheen voor het eerst is 2006 en is sindsdien regelmatig herdrukt. Sinds januari 2019 is dit veelgebruikte boek ondergebracht in de serie In de klas en verscheen het in een nieuwe vormgeving. Er is een aantal kleine aanpassingen in het boek gedaan om het boek te actualiseren, zoals de toevoeging van de RALFI leesmethodiek en de herziening van de voorschotbenadering.Dit boek is geschreven voor leerkrachten in het basisonderwijs, voor intern begeleiders, remedial teachers en logopedisten en voor iedereen die zich bezighoudt met de behandeling van dyslectische kinderen.De serie In de klas bestaat uit een reeks praktische uitgaven voor leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.(Bron: https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-8435_Dyslectische-kinderen-leren-lezen)


Book
Teach like a champion 3.0 : 63 technieken waarmee je je leerlingen laat excelleren
Author:
ISBN: 9789083192628 Year: 2022 Publisher: Rotterdam CED-groep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Teach Like a Champion 3.0 is een boek voor de dagelijkse praktijk van leraren in de klas. Het inspireert hen met praktische technieken die direct toepasbaar zijn in hun werk én die ook meteen zichtbaar effect opleveren: leerlingen zijn enthousiast, betrokken bij de les en de lestijd wordt effectief benut. Leraren voelen zich hierdoor vakkundig en het vergroot hun werkplezier.Het is een boek over kansen: kansen voor de leerling om door goed onderwijs de juiste bestemming te vinden en kansen voor de leraar om de professional te zijn die het verschil maakt. Beide zijn onmisbaar, en bovendien van groot belang als we echt iets willen doen aan het lerarentekort.Deze uitgebreide opvolger bevat dertien geheel nieuwe én bijgewerkte technieken. Uit nader onderzoek trok Lemov de conclusie dat het belangrijk is dat leraren goed begrijpen waaróm de technieken effect hebben. Ter onderbouwing verbindt hij de technieken nu aan de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie en de werking van het brein.Het boek trapt af met een nieuw hoofdstuk over mentale modellen, die leraren kunnen gebruiken om beter te kunnen waarnemen tijdens hun lessen. Ook is een gloednieuw hoofdstuk over lesvoorbereiding toegevoegd. Dit boek leert je hoe je een positieve en productieve klas kunt creëren. Een klas waar betrokkenheid, vertrouwen, respect, verantwoordelijkheid en uitmuntendheid voorop staan. Onderwijs-professionals hebben met ?Teach? een excellente troef in handen om hun leerlingen naar leer-successen te leiden en zo bij te dragen aan gelijke kansen voor ieder kind. Daarom maakt hij gebruik van inzichten uit de cognitieve psychologie en de werking van het brein. Ook beschrijft hij vijf belangrijke basisprincipes. Deze basisprincipes vormen een rode draad door Teach 3.0.https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/teach-like-a-champion-3-0


Book
Probleemgestuurd leren : een wegwijzer voor studenten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9001598854 9789001598853 Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemgestuurd onderwijs is een onderwijsconcept dat inmiddels een vaste plaats heeft verworven in veel opleidingen in het hoger en middelbaar onderwijs. Probleemgestuurd leren is hiervan een wezenlijk element. Studenten werken in onderwijsgroepen aan theoretische of praktische problemen. &#13;In deze geheel herziene druk van Probleemgestuurd leren leggen de auteurs op heldere wijze uit hoe studenten de door hun docenten geconstrueerde problemen in een onderwijsgroep kunnen aanpakken, hoe ze thuis diverse studiebronnen kunnen raadplegen en diepgaand kunnen bestuderen, hoe ze samen kunnen werken in een onderwijsgroep. Verschillende leerpsychologische en onderwijskundige achtergronden van het proces van probleemgestuurd leren worden toegelicht, evenals methoden van effectief leergedrag. De bijdragen van de verschillende actoren in een onderwijsgroep komen uitvoerig aan de orde. Naast de `klassieke´ onderwijsgroep komen ook andere vormen van groepsonderwijs in een probleemgestuurde onderwijscontext aan bod. Uitleg, voorbeelden, tips en observatieschema´s zorgen ervoor dat studenten goed zijn voorbereid op een succesvolle aanpak van hun studie in een probleemgestuurde leeromgeving.&#13;&#13;


Book
(Proef)druk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077021248 Year: 2012 Publisher: Brussel Kinderrechtencommissariaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met (in)(proef)druk wil het Kinderrechtencommissariaat meer ruimte geven aan kinderen met een label. Leerkrachten, jeugdhulpverleners of andere professionals die met kinderen werken, zijn onzeker in hun omgang met 'gelabelde' kinderen. Zij focussen op het label en durven niet meer te handelen want zij zijn geen expeert in het 'gelabelde' kind.Het Kinderrechtencommissariaat wil die handelingsverlegenheid doorbreken: je hoeft geen ADHD expert te zijn om met kinderen met ADHD om te gaan. Oog hebben voor het volledige kind achter het label helt de professional ook vooruit.Dit pakket wil het gesprek tussen docenten en studenten over gedragsstoornissen stimuleren.(In)druk geeft indrukken van kinderen en jongeren zelf. Ze getuigen over 'de' gedragsgestoorde, de diagnose en wat ze helpt. De impact van het label gedragsstoornis op hun leven.Druk & Herdruk, de 2 documentaires brengen de kinderen tot leven. Samen met het boekje zijn die een ideale opstap voor een groepsgesprek in klasverband.(Proef)druk is het bijhorende doeboekje voor studenten


Book
Kriebels in je hersens : activiteiten en gesprekken met jonge kinderen
Authors: ---
ISBN: 9066655431 Year: 2002 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 111 << page
of 12
>>
Sort by