Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Voor het eerst sinds het ontstaan van de methodiek Mensendieck en de bewegingsleer Cesar presenteren de Oefentherapeuten Mensendieck en Cesar zich gezamenlijk met een beroepsprofiel onder de naam Oefentherapeut. In dit beroepsprofiel wordt beschreven over welke competenties de oefentherapeut minimaal moet beschikken om deze zorgproducten te leveren, de gevraagde rollen te vervullen, en bijbehorende taken en werkzaamheden uit te voeren. Dit beroepsprofiel geeft nadrukkelijk aandacht aan ontwikkelingen zoals methodisch handelen, klinisch redeneren en evidence-based practice. De recente inzichten dat een optimale houding en een optimaal bewegingspatroon, persoon, taak en contact gebonden zijn, hebben een plaats gekregen.
Oefentherapie --- Beroepsprofielen --- Fysiotherapie --- Beroepsprofiel
Choose an application
Plaatsbepaling opbouwwerk : - kenmerken - randvoorwaarden Taken : - ondersteuning van initiatieven - maatschappelijke vormgeving en innovatie - voorwaardescheppende taken Argumenten en overwegingen om opbouwwerk in te zetten Methoden : - belangrijkste technieken en methoden - essenties van methoden - reikwijdte, begrenzingen van methoden Bekwaamheden : - professionele ethiek - professionaliseringsbijdragen - expertise via drie scholingsroutes - kwaliteitseisen - morele maatstaven Maatschappelijke vraagstukken en terreinen : - werkzaamheid op en tussen sectoren en terreinen - plaats en tijd als variabelen Bijlage : organisatorische setting van opbouwwerker Bijlage : beroepsprofiel Bijlage : open beroep Bijlage : begrippenlijst beroepsprofiel opbouwwerker
opbouwwerkers --- samenlevingsopbouw --- beroepsprofiel --- ethiek --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- opbouwwerk --- 361.5
Choose an application
613.3 --- beroepsprofiel --- geschiedenis --- geschiedenis verpleegkunde --- gezondheidszorg --- professionalisering --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- Beroep en opleiding
Choose an application
maatschappelijk werk --- ethiek --- beroepsprofiel --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- sociaal werk --- Social welfare methods
Choose an application
Hoe blijven hbo-docenten staande te midden van maatschappelijke, technologische en bestuurlijke invloeden? Hoe zijn ze zichzelf in hun werk?Dit boek is geschreven voor hbo-docenten, lerarenopleiders, loopbaancoaches en onderwijsontwikkelaars. In dit boek worden 12 thema's en 43 patronen beschreven waarmee hbo-docenten hun eigen identiteit boetseren. Op basis van deze patroontaal stelt elke docent zijn eigen uniek profiel samen. Dit gaat van hoe hij zich verhoudt met studenten, management en collega's tot hoe hij zijn vakgebied verbindt met hogere doelen. Deze patroontaal leidt tot een vragenlijst waarmee elke docent zichzelf kan situeren ten opzichte van de vele schakeringen in hoe hij docent kan zijn.Dit onderzoeksverhaal is de vertaalslag van een proefschrift. De auteur is hierin tegelijk een docent die onderzoek gebruikt om zichzelf uit te klaren als een onderzoeker die docent-vriendelijke onderzoeksmethoden ontdekt. Het verhaal is een pleidooi om de innerlijke opbouw van de identiteit van de hbo-docent veel centraler te stellen in onderwijsontwikkeling.
454.22 --- Onderwijsstijlen --- HBO --- Leraar hoger onderwijs --- Beroepsprofiel --- Professionele ontwikkeling --- Identiteit --- Competentie
Choose an application
Leraar zijn is leraar worden, eerder dan andersom. Wie je bent als leraar, blijkt uit de praktijk. En uit de verhalen die je erover vertelt. Die praktijk en die verhalen zijn geworteld in de context van tijd en ruimte: in de eigen biografie en de schoolorganisatie. Maar die praktijk en die verhalen evolueren, ontwikkelen. En dat doet ook het beeld dat leraren hebben over zichzelf en hun beroep. Over wat hen drijft en voldoening geeft.Geert Kelchtermans bestudeerde de ontwikkeling van leraren aan de hand van hun loopbaanverhalen en reikt een begrippenkader aan om te denken en te spreken over leraarschap. Hoe zien leraren zichzelf als leraar? Welke sleutelervaringen kleuren dat beeld? Hoe moeten we de eigen professionaliteit van de leraar zien? Kwetsbaarheid, reflectie als houding en vaardigheid, en de onontkoombaarheid van het pedagogisch oordelen zijn cruciaal hierbij. https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464019179/Leraar-zijn--leraar-worden
Teacher education. Teacher's profession --- leraren-leerling relatie --- Leraar --- Beroepsprofiel --- Leraren. --- Professionalisering.
Choose an application
Het boek is een aanrader voor verpleegkundigen, docenten, wetenschappers en beleidsmakers.Inhoud:VoorwoordInleidingHoofdstuk I: Oude tijden, nieuwe TijdenHoofdstuk II: Werken in de zorg? Als het kan aan het bed!Hoofdstuk III : Werk als leerplaatsHoofdstuk IV : Praktijk en wetenschapHoofdstuk V: Inzichtelijk maken wat je doetHoofdstuk VI: Verpleegkundigen vertellen over de essentie van hun vakOver de geïnterviewdenLiteratuur Kenmerken daarvan zijn: rationalisering, onderbouwen van het handelen via onderzoeksuitkomsten, professionele standaarden en protocollen. Evidence Based Nursing wordt steeds vaker als norm genoemd voor het verpleegkundig handelen. In de praktijk krijgt deze benadering moeizaam voet aan de grond omdat verpleegkundigen vooral streven naar betrokkenheid bij en zingeving in het werk. Daarom staat in dit boek het werk van verpleegkundigen centraalDe auteurs hebben 23 verpleegkundigen uit verschillende velden geïnterviewd. Verpleegkundigen met jarenlange praktijkervaring vertellen over de essentie van hun vak. Het gaat daarbij om de taal, het onder woorden brengen van het denken, de inspiratie, de keuzen en motieven voor het werk. De auteurs beschrijven hun visie op verpleegkundigen als professionals, waarbij zij gebruikmaken van diverse theoretische bronnen.^ Verplegen heeft een imago van voelen en doen. De complexiteit van het werk maakt echter duidelijk dat het tevens een beroep is waar denken een centrale plaats inneemt. Impliciete kennis wordt gebruikt voor het inwerken van nieuwe medewerkers, het begeleiden van stagiaires en het overbrengen van datgene wat als waardevol ervaren wordt in de praktijk. Het belang om deze kennis te expliciteren is dus levensgroot voor de toekomst van dit beroep. In de verpleging bestaat het beeld dat praktijk en theorie ver van elkaar af staan. In werkelijkheid lijkt het eerder zo te zijn dat de taal die gebruikt wordt om aan theorie en wetenschap uitdrukking te geven niet `eigen' klinkt. Voor de kwaliteit van de zorg en professionalisering van de beroepsgroep is het van belang dat er een taal ontwikkeld wordt die gehoord en begrepen wordt. De professionalisering krijgt immers vorm door een beroepsinhoudelijke en wetenschappelijke benadering.^
verpleegkundig beroep --- Nursing --- verpleegkunde --- 613.3 Beroep en opleiding --- beroepsprofiel --- beroepsuitoefening (verpleegkunde) --- evidence based nursing --- gezondheidszorg --- kwaliteitsbewaking --- professionalisering --- 613.3 --- Verpleegkunde --- beroepsbeeld --- evidence-based nursing --- kwaliteitszorg --- beroepsprofiel (beroepsbeeld) --- beroepsuitoefening --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Verpleegkundige beroepen --- Beroep
Choose an application
Maatschappelijke en technologische veranderingen hebben in de gezondheidszorg geleid tot nieuwe posities voor pati?nten en professionals. Van verpleegkundigen met een opleiding op bachelorniveau wordt verwacht dat zij in hun werk die gewenste veranderingen gestalte kunnen geven door verschillende rollen te vervullen. De beroepscompetenties die zij daarvoor nodig hebben, zijn inmiddels zowel voor de hbo-opleidingen als voor de verschillende sectoren van de verpleegkundige beroepspraktijk beschreven. Over de noodzaak van deze competenties bestaat grote overeenstemming. Maar over de invulling van de vijf verschillende rollen die daarbij worden onderscheiden, en hun onderlinge verhouding blijken in de praktijk veel vragen te bestaan. Het boek Doordacht verplegen van Aart Pool geeft inzicht in het nut van de vijf verpleegkundige rollen en hun onderlinge verwevenheid. Door het gebruik van deze rollen zouden zij in staat moeten zijn zowel de dagelijkse verpleegkundige zorg te bieden als mee te discussiëren over professionele ontwikkelingen die nationaal en internationaal plaatsvinden.
verpleegkundig beroep --- Nursing --- competenties --- 613.3 --- verpleegkunde --- bachelor verpleegkunde --- beroepsuitoefening --- bachelor --- beroepsprofiel (beroepsbeeld) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Verpleegkunde; Beroep en opleiding --- Beroepsprofielen --- Verpleegkunde --- Beroepsprofiel
Choose an application
Het coachen van docenten is een vak apart met in de praktijk wisselend succes. Coachen op Contact is een praktische steun voor coaches die docenten begeleiden in de eerste vijf maanden van hun loopbaan. Dit boek geeft zowel de coach als de docent houvast door onderscheid te maken tussen zes rollen: die van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. Per rol wordt beeldend beschreven wat effectief gedrag is en wat niet. De gedragsindicatoren ondersteunen de diagnose. De docent beseft beter wat hij goed doet en wat nog niet, de coach leert per rol coachen op gedragsverandering, compdetentieontwikkeling en overtuigingen. (Bron: covertekst)
Schoolmanagement --- Teamwerk --- Beginnende leraren --- Begeleiding --- Coaching --- Lerarenbegeleiding --- Didactiek --- 062125.jpg --- Coaching in het onderwijs --- Beginnende leraar --- Leraar --- Professionalisering --- Beroepsprofiel
Choose an application
Maatschappelijk werk --- Nederland. --- Sociology of occupations --- maatschappelijke hulpverlening --- beroepsprofielen --- Sociology of social welfare --- maatschappelijk werkers --- maatschappelijk werkers, opleiding --- taakanalyse --- 361.3 --- 65.015 --- Dienstverlening --- Hulpverlening --- Beroepsprofielen --- Vaardigheden --- Beroepsprofiel
Listing 1 - 10 of 43 | << page >> |
Sort by
|