Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Aan welzijnswerk hangt sinds jaar en dag de onverbiddelijke geur van overbodigheid. Het is in de ogen van velen een praatjesmakende en nietszeggende sector. Om die reden bungelen welzijnswerkers onder aan de professionele statusladder en moeten zij elk begrotingsjaar voor hun baan vrezen. Op zoek naar een verklaring hiervoor voert de auteur de lezer langs de spijkerbroekenrevolutie van de jaren 70 naar de actuele wereld van grote instellingen, die zich steeds verder hebben afgezonderd van de leefwereld van burgers. Maar hij ziet het tij keren: op steeds meer plekken onttrekken professionals zich aan de bureaucratie en gaan eropaf. Dit nieuwe type sociaal werkers gelooft niet langer in het oplossend vermogen van instituties, maar in de eerste plaats in de kracht van mensen zelf. In 'Ontregelen' pleitte Jos van der Lans al voor een herovering van de werkvloer door professionals, om te ontsnappen aan de vervreemdende regelzucht en proceduredwang in de publieke sector. In 'Erop af' werkt hij die gedachte uit voor het sociaal werk
Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Sociaal werk. --- Sociaal-cultureel werk --- Methodiek. --- Sociology of social care --- maatschappelijke hulpverlening --- welzijnswerk --- sociaal werk --- Netherlands --- Officials and employees --- Bureaucracy --- Social service --- Welzijnswerk 36 --- Professionaliteit --- 361.3 --- Maatschappelijk werk --- Non-profitsector --- Ontwikkeling --- Identiteit --- Professionalisering --- Bureaucratie --- Regelgevingen --- Controle --- Regelgeving
Choose an application
Nogal wat onderwijsmensen voelen zich steeds meer overspoeld door regels, niet alleen vanuit de onderwijsoverheid zelf, maar ook vanuit andere maatschappelijke sectoren. Bovendien zijn er meer en meer leerlingen, studenten en ouders die hun rechten opeisen, minderheidsgroepen die hun kansen willen grijpen en bescherming zoeken tegen willekeur en discriminatie, is er de overheid die maatschappelijke veranderingen wil initiëren via het onderwijs... En daarenboven een juridisch systeem met eigen wetmatigheden... Hoe behoudt een leerkracht onder deze omstandigheden een goede pedagogische relatie met zijn leerlingen? Is het vertrouwen dan helemaal zoek? Vergroot juridisering de kloof tussen onderwijsgebruiker en onderwijsverstrekker? Of kunnen gemeenschappelijke waarden die kloof overbruggen? En kan een goede regelgeving bijdragen tot een verdere professionalisering van ons onderwijs?
onderwijswetgeving --- rechtssociologie --- studentenrechten --- onderwijs --- School management --- Administrative law --- Flanders --- Education and state --- Students --- Civil rights --- Belgium --- PXL-Central Office 2015 --- onderwijsbeleid --- onderwijsrecht --- Academic collection --- 725 Onderwijsrecht --- regulitis --- wetsmatiging --- recht --- 378.1 --- 450.2 --- 110245.jpg --- Onderwijsrecht ; Vlaanderen --- Lerarenopleiding : CVO --- Onderwijsbeleid . Vlaanderen --- Onderwijsrecht . Vlaanderen --- organisatie van het hoger onderwijs --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijsrecht --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen --- Onderwijssociologie --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Rechtspositie --- Regelgevingen --- Onderwijsonderzoek --- examencommissie --- recht en wetgeving --- 370 --- Juridische aspecten. --- Onderwijssociologie. --- Vlaanderen. --- Nederland --- Kust --- Emigratie --- Regelgeving --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|