Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (2)

KU Leuven (2)

ULB (2)

FARO (1)

Royal Museums of Art and History (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLL (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2013 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
An introduction to the psychology of hearing
Author:
ISBN: 9789004252424 1780520387 Year: 2013 Publisher: Bingley Emerald

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Now available in a sixth edition, thisis the leading textbook in the field of auditory perception, also known as psychoacoustics. The textbook's longevity and loyal readership can be attributed to the accessible manner in which it describes the relationships between the characteristics of the sounds that enter the ear and the sensations that they produce. Wherever possible, the author has specified these relationships in terms of the underlying mechanisms. The intention is to impart an understanding of what the auditory system does and how it works: research results are not just described, but are interpreted and evaluated; knowledge is not assumed, but deduced from basic principles. Topics covered include the physics of sound, the physiology of the auditory system, frequency selectivity and masking, loudness perception, temporal analysis, pitch perception, sound localization, timbre perception, the perceptual organization of complex auditory 'scenes', speech perception, and practical applications such as hearing aids, cochlear implants, and high-fidelity sound reproduction. The book also includes extensive references to recent research so that those interested in a specific area can readily obtain more detailed information.

Peinture et musique : Penser la vision, penser l’audition
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 2859397698 9782859397692 2757426710 Year: 2020 Publisher: Villeneuve d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Si la comparaison peinture/musique, vision/audition, est courante, en revanche il n’existe pas de réflexion théorique qui, en les comparant, fasse appel à des spécialités aussi différentes que l’esthétique philosophique, l’histoire des sciences, l’histoire de l’art, la logique, l’iconographie, la psychosociologie, la théorie musicale, la théorie littéraire. Penser la vision et l’audition, penser la peinture et la musique sont des opérations corrélées mais pas nécessairement dans le sens qu’on pourrait croire : car peinture et musique sont autant révélatrices et constitutives d’une théorie de la vision ou de l’audition que conditionnées ou constituées par elles. Ainsi la circularité entre le moment épistémologique et le moment esthétique méritait d’être examinée pour elle-même. Un tel examen supposait qu’on récuse la logique du spectaculaire figée sur la polarité entre l’agent et l’objet exhibé. Il réclamait la convocation conjointe de différentes disciplines. Des objets et des questions apparemment disparates : théories de la perception, problème de l’autoréférence picturale, iconographie, relation entre oreille et timbre, relation entre écoute musicale, surdité et désir, problème de la correspondance des arts et de leur extériorité – analysés de ce point de vue trouvent leur profonde homogénéité par l’élaboration d’une thèse qui leur sert de foyer d’intelligibilité. C’est que peinture et musique ne sont pas réductibles à des produits de la pensée ; elles sont des lieux où non seulement la pensée se révèle, mais aussi où elle se construit, parce qu’elles fonctionnent comme les opérations d’une réforme (au sens que Bachelard donnait à ce terme) qui, en déstabilisant la tranquillité du regard et de l’écoute, montre et fait résonner ce qui, invisible et inaudible, ne saute ni aux yeux ni aux oreilles, mais que cependant on aurait toujours dû voir et entendre.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by