Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Personality development --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactische theorieën --- 433.2 --- morele opvoeding (ler) --- didactische theorieën. --- Didactische theorieën.
Choose an application
Max Dohle plaatst de morele opvoeding midden in onze democratische samenleving. Het is niet eenvoudig in deze open samenlevingsvorm een morele opvoeding vorm te geven. De auteur is erin geslaagd frisse ideeën aan te dragen. Door het laten ervaren en bespreken van morele dilemma's leren kinderen wat de consequenties zijn van hun gedrag en dat ze zelf voor hun gedrag verantwoordelijk zijn. Kinderen kunnen daarin ook tot het besef komen dat je anderen kun helpen. Niet een hoeveelheid opgelegde regels, maar verantwoordelijkheid voor eigen daden is de kern van de morele opvoeding.
morele opvoeding --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- waarden --- normen --- 471.48 --- 478.6 --- 478.9 --- Anders zijn --- Basisonderwijs --- Emoties (Gevoelens) --- Intercultureel onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Morele opvoeding --- Norm --- Opvoeding-moreel --- Schoolklimaat --- Waarde --- Waardevorming --- Ethische opvoeding --- 478 --- Kinderen : normen en waarden --- morele opvoeding: lagere school --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs
Choose an application
27
Pedagogiek en onderwijskunde --- Waardevorming --- Didactische theorieën. --- Onderwijs. --- onderwijsfilosofie --- waardenonderwijs --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- #PBIB:+107.10 --- Academic collection --- Communicatie --- #A0206A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Waarden --- basiscompetenties --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- pedagogie --- waarden --- 450.41 --- 456.8 --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Consumentenopvoeding --- Filosoferen met kinderen --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijsvisies --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- dsofie (Onderwijsvisie) --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- waardeopvoeding --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Filosofie met kinderen --- Onderwijsvisie --- Waarden (normen) --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- 450.4 --- filosoferen --- morele opvoeding --- onderwijskunde (ler) --- opvoedend onderwijs --- waardecommunicatie (ler) --- Onderwijs en opvoeding --- Opvoedend onderwijs --- Waarden --- kunst --- BSO --- Beroepsonderwijs --- Kinderen en consumptie --- Lagere school: pedagogisch project --- Lerarenberoep --- Onderwijs: waarden --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Vormingsgebieden --- Opvoeding en onderwijs --- Ethiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Ouders, opvoeders, leekrachten en therapeuten willen kinderen zien ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer het kind daartoe wordt gestimuleerd. Hoe groter de kwaliteit van de stimuli van de volwassene, hoe groter de ontwikkelingskansen van het kind. Maar welke prikkels stimuleer ik als volwassene bij mijn kind? En aan welke kwaliteitsnormen moet mijn interactie voldoen opdat het kind mijn stimulans opneemt en eruit leert? Het antwoord daarop is de behoefte die in elke opvoedingssituatie dezelfde is en daardoor het specifieke van opvoeding, onderwijs en therapie overstijgt: de nood van elk kind aan mediatie. In dit boek wordt een antwoord geformuleerd op deze vragen. De auteur ging daarvoor te rade bij onder meer R. Feuerstein, P.S. Klein, F. Cuvelier, C. Haywood en K. Greenberg.
416.23 --- ontwikkelingspsychologie --- Feuersteinmethode --- zelfredzaamheid --- Identiteit --- opvoeding --- cognitieve ontwikkeling --- Reuven Feuerstein --- psychologie --- 415.4 --- Motivatie --- Ontwikkeling van kinderen --- Waardevorming --- Zelfsturing --- Ontwikkelingspsychologie --- 062312.jpg --- opvoedkunde --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Developmental psychology --- Educational sciences --- ontwikkeling van het kind --- Pupil counseling. Pupil guidance --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 37.013 --- Ontwikkeling --- Opvoeding --- Stimulering --- Onderwijskunde. --- Bemiddeling. --- Förderung. --- Kind. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Persönlichkeitsentwicklung. --- ontwikkeling van het kind. --- ontwikkelingsstimulering. --- opvoeding. --- Morele opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Maatschappij --- Onderwijssystemen --- Société --- Systèmes d'enseignement --- basisonderwijs --- geweld --- geweldloosheid --- vrede --- 433.2 --- 478.1 --- didactiek --- morele opvoeding --- vredesopvoeding --- Armoede --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Gandhi, Mahatma --- Geweld --- Geweldloosheid --- Geweldloze opvoeding --- Kaïn en Abel --- Kinderarbeid --- Kindermishandeling --- Kinderprostitutie --- Mondiale vorming --- Pesten op school --- Pesten --- Rechten van het kind --- Slavernij --- Straatkinderen --- Verloren zoon --- Vooroordelen --- Vredesopvoeding --- Zondebok --- 478.1 ) Mondiale vorming en vredesopvoeding --- kindermishandeling --- pesten --- vredesopvoeding (ler) --- 307.4 --- 399.24 --- 456.8 --- Oorlog en vrede --- morele en religieuze opvoeding --- didactiek basisonderwijs - mondiale vorming en vredesopvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Intercultureel onderwijs) --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of social education --- Social problems --- ethische opvoeding
Choose an application
In 1997 verscheen Socrates op de speelplaats, een boek over theorie en praktijk van het filosoferen met kinderen en jongeren, bedoeld als leidraad en hulp voor zowel beginners als gevorderden in het domein. Eén van de pioniers van het filosoferen met kinderen in Nederland, dr. Pieter Mostert, voorspelde toen dat dit boek een 'blijvende' waarde zou hebben. Dit werd bevestigd: er verschenen drie drukken van dit boek en bijna tien jaar na verschijnen is er nog steeds vraag naar. Dit bewijst de nood aan en belangstelling voor literatuur over filosoferen met kinderen.Het boek is nu herzien. Zo bleek het logicadeel een te zware dobber. Het is sterk ingekort en vereenvoudigd, maar niet verwijderd. Logica blijft immers onmiskenbaar van belang bij het filosoferen. Ook het praktijkgedeelte was aan opfrissing toe. Ten slotte werden de bijlagen, met onder meer een overzicht en bespreking van de bestaande literatuur en websites over kinderfilosofie, en met een lijst van kinderboeken die stof kunnen leveren voor filosofische discussies met kinderen, grondig geactualiseerd. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- Filosofie --- Kinderen. --- Onderwijs --- Didactiek. --- Didactics of philosophy --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- jeugdliteratuur --- didactiek --- Didactics of primary education --- Filosofie ; kinderen --- 1:37 --- #PBIB:+111.92 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Logisch denken --- Socrates --- Waarden --- Wiskunde --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 073412.jpg --- Filosofie en onderwijs --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- Overige vormingsgebieden --- Children and philosophy --- toegepaste filosofie --- Lager onderwijs --- Gesprekstechnieken --- Denken --- Logica --- Kennistheorie --- Morele opvoeding --- Ethiek --- #BSCH: vak: filosofie --- Gesprekstechniek --- Logica (redeneerkunst) --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Kennisleer
Choose an application
Inleiding in de praktijk van het filosoferen: hoe kan je als gespreksleider een filosofisch (groeps)gesprek met kinderen voorbereiden, welke filosofische thema's kunnen daarin behandeld worden? De historische en theoretische grondvesten van het filosoferen worden aangevuld en geïllustreerd met talrijke praktijkvoorbeelden en -suggesties.
Didactics of philosophy --- filosofie --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Denken --- Gesprekstechnieken --- Kennistheorie --- Logica --- Morele opvoeding --- Ethiek --- Lerarenopleiding --- Kinderen. --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- #KVHB:Filosofie --- onderwijs --- didactiek --- 183 Kinderrechten en Participatie --- 476.8 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Wiskunde --- Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; onderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- filosofie: kinderen --- 100 )* FILOSOFIE --- 101 --- Kinderen --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Logica (redeneerkunst) --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Kennisleer
Choose an application
Basisboek voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt Klopt het cliché van de lastige puber?Op welke manier vergroten we weerbaarheid bij jongeren?Welke invloed heeft de naaste omgeving op een kind?Het bestuderen van de psychologie van kinderen en jongeren kent een relatief korte, maar boeiende geschiedenis. Verschillende denkers en stromingen hebben dit vakgebied in een richting gestuurd die ook opvoeding en onderwijs grondig heeft beïnvloed ... alleen zijn veel van die ideeën intussen weerlegd. Hoe weet je dan wat wel effectief bewezen is en werkt?Bijna alles wat je moet weten over psychologie kijkt naar het reilen en zeilen van kinderen en jongeren in de dagelijkse praktijk. En vooral: het laat zien hoe ouders, leraren en opvoeders met die inzichten aan de slag kunnen. Behalve uit de psychologie, bevat het inzichten uit de pedagogiek, sociologie en andere gedragswetenschappen om zo tot een bruikbaar overzicht te komen. Hoe leren kinderen en jongeren, hoe motiveer je hen en hoe kun je hun gedrag individueel en in een groep positief beïnvloeden? Dit praktische en actuele basisboek leert het je allemaal.https://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologiehttps://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologie
opvoeding --- 37 --- psyochologie ; jongeren --- psychologie ; jongeren --- psychologie --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- ouders-kind relatie --- leraren-leerling relatie --- Opgroeien --- Opvoeding --- Jongere --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheid --- Nature-nurture-debat --- Epigenetica --- Puber --- Hechting (psychologie) --- Rouwen --- Rouwproces --- Rouwtherapie --- Morele opvoeding --- Media --- Slechtnieuwsgesprek --- Intelligentie --- Intelligentietest --- Cognitieve ontwikkeling --- Systeemtheorie --- Taalverwerving --- Leesontwikkeling --- Lichamelijke ontwikkeling --- Seksuele ontwikkeling --- Mediaconsumptie --- Spelontwikkeling --- Bronfenbrenner, Urie --- Opvoedingsstijl --- Pesten --- Vriendschap --- Waarneming --- Vooroordeel --- Leren --- Studiemethode --- Creativiteit --- Executieve functies --- Assertiviteit --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Motivatie --- Behaviorisme --- Nudging --- Verslaving --- 433.1 --- opvoedingsstijlen --- Executieve functie --- Psychologie ; jongeren. --- Psychologie ; kinderen. --- Waardevorming --- Child psychology --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen
Choose an application
Sociale agogiek --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Criminology. Victimology --- gedragsstoornissen --- Educational sciences --- Social problems --- opvoedingstips --- preventiewerking (mensen) --- 364.043 --- Academic collection --- #KVHB:Delinquentie --- #KVHB:Gedrag; storend --- #KVHB:Preventie --- geweld --- onderwijs --- preventie --- probleemgedrag --- 323 --- jeugdcriminaliteit --- jeugddelinquentie --- jeugdzorg --- verbondenheid --- 467 --- delinquentie --- ervaringsleren --- schoolbemiddeling --- waardeopvoeding --- 456.8 --- Basisonderwijs --- Criminaliteit --- Gedragsstoornissen --- Jeugd --- Onderwijs --- Religie --- Secundair onderwijs --- Verbondenheid --- Waardevorming --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- drugbeleid --- 37.06 --- Delinquenten --- Gedragsstoornissen ; jeugd --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Opvoeding --- Preventie --- Samenleving --- Waardevorming ; basisonderwijs --- Waardevorming ; secundair onderwijs --- 343.85 --- 464 --- Misdaad --- drugs --- jeugdmisdadigheid --- pesten --- probleemjongeren --- vandalisme --- 364.043 Preventieprogramma's --- Preventieprogramma's --- sociale problemen en zorg voor jeugdigen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Vormingsgebieden --- 613.8 --- 343.3 --- 301.15 --- 361.01 --- 362.7 --- 343 --- Gedragsproblemen --- Lager onderwijs --- Godsdienst --- Geweld --- Waardenopvoeding --- Gedragsprobleem --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Morele opvoeding --- Jongere
Choose an application
Kinderen die op de basisschool met een groot tekort aan sociale vaardigheden te kampen hebben, kunnen op latere leeftijd problemen krijgen. Het kan leiden tot depressiviteit, delinquentie, psychosomatische stoornissen, sociaal isolement en andere sociale aanpassingsproblemen. In de loop van de tijd zijn veel sociale vaardigheidstrainingen en lesprogramma's ontwikkeld om sociaal onaangepast gedrag te veranderen. De eerste hoofdstukken van dit boek zijn vooral gericht op theoretische informatie omtrent het begrip sociale vaardigheid bij (jonge) kinderen. In de daarop volgende hoofdstukken wordt nader ingegaan op de vorm en de inhoud van verschillende trainingsprogramma's en worden praktische voorbeelden gegeven van de opbouw en de uitvoering van een training.
433.2 --- 433.4 --- morele opvoeding --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 304 --- 305.8 --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- communicatie --- competenties --- kinderen --- kleuters --- pedagogiek --- trainingen --- Intercultureel onderwijs --- Kleuters --- Pesten op school --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele problemen --- Vaardigheidstrainingen: kinderen --- agogische vaardigheden --- morele en religieuze opvoeding --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale pedagogie - Agogie --- Communicatie algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Mondiale vorming) --- vaardigheidsonderwijs --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 159.922.74 --- Attitudes van kinderen --- 159.922.74 Attitudes van kinderen --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Orthopedagogie --- 37.032 --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- Preventie --- Training --- 607.42 --- kinderpsychiatrie (gez) --- pedagogiek (gez) --- sociale vaardigheden (gez) --- Communicatie ; algemeen --- Agogiek. --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale en morele ontwikkeling. --- Kinderen. --- Orthopedagogics. --- Sociale vaardigheden. --- Training. --- gedragsstoornissen. --- kinderen. --- orthopedagogiek. --- sociale vaardigheden. --- vaardigheidsonderwijs.
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|