Listing 1 - 10 of 57 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Human medicine --- Biologie humaine -- Morale et aspects éthiques --- Biomedical ethics --- Biomedische ethiek --- Biomédecine -- Morale et aspects éthiques --- Deontologie [Medische ] --- Deontology [Medical ] --- Déontologie médicale --- Ethics [Medical ] --- Ethiek [Medische ] --- Ethique médicale --- Medical care -- Moral and ethical aspects --- Medical deontology --- Medical ethics --- Medicine -- Moral and ethical aspects --- Medische deontologie --- Medische ethiek --- Morale et médecine --- Morale médicale --- Médecine -- Innovations -- Morale et aspects éthiques --- Médecine -- Morale et aspects éthiques --- Médecine et morale --- Politique sanitaire -- Morale et aspects éthiques --- Soins médicaux -- Morale et aspects éthiques --- Éthique clinique --- #GROL:SEMI-241.63*1
Choose an application
Biologie humaine -- Morale et aspects éthiques --- Biomedical ethics --- Biomedische ethiek --- Biomédecine -- Morale et aspects éthiques --- Deontologie [Medische ] --- Deontology [Medical ] --- Déontologie médicale --- Ethics [Medical ] --- Ethiek [Medische ] --- Ethique médicale --- Medical care -- Moral and ethical aspects --- Medical deontology --- Medical ethics --- Medicine -- Moral and ethical aspects --- Medische deontologie --- Medische ethiek --- Morale et médecine --- Morale médicale --- Médecine -- Innovations -- Morale et aspects éthiques --- Médecine -- Morale et aspects éthiques --- Médecine et morale --- Politique sanitaire -- Morale et aspects éthiques --- Soins médicaux -- Morale et aspects éthiques --- Éthique clinique --- 17.023.33 --- #GBIB:CBMER --- #GBIB:Overlegcentrum Christelijke Ethiek --- #A9902A --- Biologische doeleinden. Bio-ethiek; bioethiek. Übermensch. Medische deontologie --- 17.023.33 Biologische doeleinden. Bio-ethiek; bioethiek. Übermensch. Medische deontologie
Choose an application
Filosofische en neurowetenschappelijke afwijzing van het bestaan van de vrije wil, gevolgd door een pleidooi voor een leven zonder verantwoording of verwijten. Breinwetenschappers zijn het er stilaan over eens dat de vrije wil niet bestaat. Onze bewuste beslissingen zijn de uitkomst van onbewuste processen waarover we geen ultieme controle hebben. De idee dat een bewust ‘ik' aan de knoppen zit, is een illusie. Wat zijn de filosofische gevolgen van een onvrije wil? Rationeel beschouwd zijn we niet langer verantwoordelijk voor, of schuldig aan, wat we doen of denken. Verantwoordelijkheid vereist immers een vrije wil – die niet bestaat. Maar zonder schuld verliest het recht zijn klassieke grondslag en zonder blaam kun je niemand iets kwalijk nemen. We zitten met een filosofische waarheid die niet rijmt met onze alledaagse intuïties en emoties. Toch is een leven met een onvrije wil niet zonder perspectief. Op het persoonlijke vlak kan verwijtloos leven bevrijdend werken en op het maatschappelijke vlak dringt schuldloos recht nu al onze samenleving binnen. Professionals beschouwen criminelen als risicoburgers en bestuurders zoeken hun heil bij preventie die geen schuld vereist. Een leven zonder verantwoordelijkheid hoeft geen bedreiging voor de toekomst te vormen. Leven zonder schuld kan zelfs een uitdaging zijn. Met actuele voorbeelden als de ontuchtzaken in de katholieke kerk en kritiek op de prestatiemaatschappij laat Jan Verplaetse zien wat die uitdaging inhoudt.
General ethics --- Accountability --- Moral responsibility --- Obligation --- Responsabilité --- Responsibility --- Verantwoordelijkheid --- Ethiek. --- Vrije wil --- Vrije wil. --- Obligation morale --- Responsabilité (Morale) --- Responsabilité (Philosophie) --- Responsabilité -- Aspect moral --- Responsabilité -- Philosophie --- Responsabilité morale --- ethiek --- 17 --- Ethics --- Philosophy
Choose an application
Onderzoek aan de hand van diverse tekstuele bronnen naar de betekenis van de oorspronkelijk klassieke vier kardinale deugden voor de theologie, letterkunde en menselijke belevingswereld in de late middeleeuwen
Christian church history --- anno 1200-1499 --- Netherlands --- Cardinal virtues --- Virtues --- Ethics, Medieval. --- Christian ethics --- Devotio moderna --- Christian literature, Dutch --- Christian literature, Latin (Medieval and modern) --- Vertus cardinales --- Vertus --- Morale médiévale --- Morale chrétienne --- Littérature chrétienne néerlandaise --- Littérature chrétienne latine médiévale et moderne --- History of doctrines. --- History of doctrines --- History. --- History and criticism. --- Histoire des doctrines --- Histoire --- Histoire et critique --- History --- Morale médiévale --- Morale chrétienne --- Littérature chrétienne néerlandaise --- Littérature chrétienne latine médiévale et moderne --- Ethics, Medieval --- Medieval ethics --- Ethical theology --- Moral theology --- Theology, Ethical --- Theology, Moral --- Christian life --- Christian philosophy --- Religious ethics --- Morale médiévale. --- Cardinal virtues. --- Conditions morales --- Moral conditions --- 179.9 --- 241 --- 27 "04/14" --- 27 "04/14" Histoire de l'Eglise--Middeleeuwen --- 27 "04/14" Kerkgeschiedenis--Middeleeuwen --- Histoire de l'Eglise--Middeleeuwen --- Kerkgeschiedenis--Middeleeuwen --- 241 Moraaltheologie. Theologische ethiek --- 241 Theologie morale. Ethique theologique --- Moraaltheologie. Theologische ethiek --- Theologie morale. Ethique theologique --- 179.9 Deugden. Grootmoedigheid. Geduld. Trouw. Ijver. Bescheidenheid --- Deugden. Grootmoedigheid. Geduld. Trouw. Ijver. Bescheidenheid --- geschiedenis --- Christian moral theology --- ethics [philosophy] --- Christian clergy
Choose an application
Handelsmoraal --- Consommateurs --- Morale des affaires --- Verbruikers --- #BSCH: vak: economie --- economie --- handboeken M.O. --- reeks Econ. van gez. en bedr. --- Schoolbooks - Didactic material --- handboeken M.O --- reeks Econ. van gez. en bedr
Choose an application
Green marketing --- Applied ethics --- Marketing vert --- Morale appliquée --- Commerce --- Trade --- markets --- Offre et demande --- supply balance --- Protection de l'environnement --- environmental protection --- Comportement du consommateur --- Consumer behaviour --- Comportement économique --- Economic behaviour --- Éducation du consommateur --- Consumer education --- Entreprise --- enterprises --- Gestion --- management --- Analyse de système --- systems analysis --- Recherche opérationnelle --- operations research --- Durabilité --- Sustainability --- Environnement socioéconomique --- socioeconomic environment --- Consommation durable --- Développement durable --- Morale appliquée --- Trade. --- management. --- Duurzaamheid --- Marketing --- Développement durable - France --- Consumption (Economics)
Choose an application
Moraal was sinds mensenheugenis het exclusieve domein van filosofie en theologie, totdat bioloog Charles Darwin in The Descent of Man (1871) als eerste opperde: ‘Elk dier dat met uitgesproken sociale instincten is toegerust (…) zou onvermijdelijk een moraal of geweten verwerven zodra zijn intellectuele vermogens even goed of bijna even goed ontwikkeld zouden zijn als die van de mens.’ Pas een eeuw later kwam het onderzoek naar moraal goed op gang in empirische wetenschapsdisciplines als biologie, ethologie, culturele antropologie, psychologie en neurowetenschappen. De getemde mens laat zien hoe ver de fascinerende inzichten die dat onderzoek al heeft opgeleverd, zijn doorgedrongen in Vlaanderen en Nederland. Meer dan 140 bekende en onbekende personen met uiteenlopende culturele en levensbeschouwelijke achtergronden laten in dit boek hun gedachten gaan over de vraag waar onze moraal vandaan komt. Primatoloog Frans de Waal wijdt aan deze centrale vraag een uitvoerig essay, terwijl schooldirecteur en expert radicalisering Karin Heremans een stem laat horen uit de multiculturele onderwijspraktijk. Filosoof Guido Vanheeswijck en moraalwetenschapper Dirk Verhofstadt geven niet alleen zelf antwoord op de vraag waar onze moraal vandaan komt, maar lazen alle bijdragen en schreven naar aanleiding daarvan een slotessay.
ethiek --- BPB9999 --- 17 --- General ethics --- BPB2021 --- filosofie --- moral --- Ethik --- ethics --- etyka --- ética --- etikë --- etica --- éthique --- ētika --- етика --- etika --- etică --- ηθική δεοντολογία --- eetika --- etik --- etiikka --- moralės mokslas --- dorovės mokslas --- veda o morálke --- moral science --- mravnost --- morale --- Moral --- morálka --- moraal --- erkölcsfilozófia --- moraali --- ethica --- morāles mācība --- filosofía moral --- erkölcstan --- morală --- shkencë morale --- dorotyra --- ηθική --- zedenleer --- filosofija --- filozofija --- filosofia --- filozofie --- philosophy --- filosofía --- филозофија --- φιλοσοφία --- filosoofia --- filozofi --- filozofia --- philosophie --- filozófia --- философия --- Philosophie --- filosofi --- gnozeologie --- humanisme --- dialektika --- ontologie --- гносеологија --- epistemologie --- дијалектика --- епистемологија --- umanesimo --- bölcselet --- онтологија --- noetika --- eitic --- fealsúnacht
Choose an application
Wat is goed en wat is kwaad? Dit boek is een uitvoerig antwoord op die vraag. Het verklaart moreel en immoreel gedrag als uitdrukkingsvormen van vijf morele systemen. Vier ervan berusten op intuties of emoties (de hechtingsmoraal, de geweldmoraal, de reinigingsmoraal, de samenwerkingsmoraal) en slechts n is rationeel (de beginselenmoraal). Deze moralen zetten mensen ertoe aan om dingen te doen of te laten, maar op diverse gronden en op verschillende manieren. Gemeenschappelijk aan alle moraal is dat die onze individuele vrijheid begrenst ten gunste van het hogere belang. Verplaetse vertelt wat we weten over de oorsprong en de ontwikkeling van moraal. Hij laat zien dat moraal veelal berust op biologische, automatische en emotionele processen. Neurowetenschappelijke bevindingen leveren overtuigend bewijs voor de diepe verankering van moraal in het menselijk lichaam. Zo heeft de ontdekking van spiegelneuronen duidelijk gemaakt dat empathie - volgens Schopenhauer de basis van alle moraal - een neurobiologisch gegeven is. Dit boek gaat niet over de geest van de ethiek, maar over het vlees van de moraal. Het laat zien wat de mens, waar ook ter wereld en tot welke cultuur hij ook behoort, bezit aan vermogens om met het conflict tussen eigenbelang en hoger belang om te gaan. Het verschuift de focus van culturele diversiteit naar biologische gegevenheden. Dit boek is gebaseerd op de bekende gedachte dat moreel gedrag is ingegeven door instincten en niet door de rede. Deze universeel aanwezige instincten zijn geen culturele creaties maar diep in onze menselijke natuur aanwezige drijfveren en dus te bestuderen via de evolutionaire psychologie en de neurologie. De evolutie heeft de menselijke natuur echter opgezadeld met fundamenteel tegenstrijdige instincten. Uit een overdaad aan hedendaags wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de mens de aanleg heeft tot het ontwikkelen van een gewelddadige reinigingsmoraal, gebaseerd op de heftige emotie van de walging, en tegelijkertijd neigt Tot een hechtingsmoraal die mikt op samenwerking. Een rationele beginselenmoraal moet de uitwassen van beide instinctsystemen intomen, maar kan deze echter nooit uitschakelen. Interessant en goed geschreven. Met een uitgebreide literatuuropgave en een register Inhoudsopgave : 1. De hechtingsmoraal 2. De geweldmoraal 3. De reinigingsmoraal 4. De samenwerkingsmoraal 5. De beginselenmoraal
Decroos, Johan. --- Ethiek. --- Moraal. --- Niet-confessionele zedenleer --- Secundair onderwijs. --- General ethics --- Evolution (Biology) --- Moral and ethical aspects --- Interpersonal relations --- Moral conditions --- Ethics --- moraliteit --- 17 --- moraalfilosofie --- moraalpsychologie --- moreel bewustzijn --- neurowetenschappen --- evolutietheorie (darwinisme) --- menselijke natuur --- S20100146.JPG --- ethiek --- neurologie --- 17 Filosofische ethiek --- Filosofische ethiek --- moralité --- philosophie morale --- psychologie morale --- conscience moral --- neurosciences --- théorie de l'évolution (darwinisme) --- nature humaine --- 61 --- Ethiek --- 17 Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy --- Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- 110 --- wijsbegeerte overige werken --- philosophie autres ouvrages
Choose an application
jongerencultuur --- Age group sociology --- Sociology of work --- Professional ethics. Deontology --- arbeidsethiek --- jeugd --- Belgium --- Arbeid en arbeiders --- Jeugd --- Jeunesse --- Travail et travailleurs --- jeugdsociologie --- arbeidssociologie --- jeugdcultuur --- meningsvorming --- #C9205 --- Ethiek --- Tewerkstelling - Werkgelegenheid - Werkloosheid --- 362.8 --- 331 --- 301.17 --- Jeugd. Arbeid. --- Arbeiders (Jonge). Moraal. --- Travail. Ethique. --- Jeunesse. Travail. --- Travailleurs (Jeunes). Morale. --- Arbeid. Ethiek.
Listing 1 - 10 of 57 | << page >> |
Sort by
|