Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (30)

Arteveldehogeschool (28)

Odisee (27)

UCLL (25)

VIVES (23)

KDG (20)

AP (15)

KBR (15)

Thomas More Kempen (15)

Hogeschool West-Vlaanderen (12)

More...

Resource type

book (30)

object (1)


Language

Dutch (29)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

2017 (1)

2015 (1)

2014 (2)

2013 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by

Multi
3,2,1... Spring! : ACT voor kinderen : veerkrachtig omgaan met moeilijke keuzes en tegenslagen
Author:
ISBN: 9789058731203 Year: 2022 Publisher: SIG vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het standaardpakket van het programma voor kinderen met ervaringsgerichte oefeningen rond ACT bestaat uit:Een stevige, losbladige map voor zorgverleners met een handleiding, uitgewerkte bijlagen, materiaal voor ACTie thuis, transparanten horend bij de handleiding, enz.5 identieke werkboekjes voor kinderen, zogenaamde 'Kangoeboekjes': volledig te individualiseren met foto's, oefeningen, enz., bruikbaar voor 5 kinderen (aanvulpakket nabestellen is mogelijk, zie hieronder)Bijhorende website www.321spring.be met extra materialen en oefeningenHet programma ACT voor kinderen kan gebruikt worden in tal van settings, zowel individueel als in groep.Het programma is bedoeld voor kinderen van ca. 8 tot 12 jaar die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken om veerkrachtig te leren omgaan met moeilijke keuzes en tegenslagen.ACT is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek die positief kan zijn voor kinderen met OCD, gedragsstoornissen, leerstoornissen met comorbide angst, autismespectrumstoornissen, ticstoornissen, anorexia nervosa, depressie, ADHD, posttraumatische stressstoornis, enz.3, 2, 1? Spring! is kant en klaar en volledig op maat gemaakt. Door het gevarieerd aanbod van speelse oefeningen, beelden en verhalen spreekt het kinderen aan. Doordat het heel visueel is, kan het ook gebruikt worden voor kinderen met ASS of een licht verstandelijke beperking.Auteur Wendy Troost is overtuigd van het belang om ook ouders en grootouders (en andere zorgverleners) bij dit programma te betrekken.https://www.sig-net.be/nl/publicatie/210/detail/3-2-1-spring-veerkrachtig-omgaan-met-moeilijke-keuzes-en-tegenslagen


Book
Cognitieve en fijnmotorische stimulatie bij jonge kinderen met autisme en een verstandelijke beperking : aangepaste en constructieve begeleiding
Author:
ISBN: 9789044131598 9044131591 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een leidraad om functionele vaardigheden op peuter- en kleuterniveau specifiek en hiërarchisch in kleine stappen aan te passen. Door ze in verschillende niveaus in te delen en ze zorgvuldig te groeperen, kan ook een kind dat geen taal begrijpt in zijn ontwikkeling gestimuleerd worden. Het werkconcept 'De trap van begeleiding' geeft diverse leerniveaus chronologisch weer en linkt ze onmiddellijk aan de meest geschikte manier van begeleiden om een positief leerklimaat te creëren. De hele werkwijze is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, tips en fotomateriaal.


Book
Zin beleven : de zin verstaan van mensen met een verstandelijke handicap
Author:
ISBN: 9024414709 Year: 2001 Publisher: Baarn Nelissen


Book
Handboek autismespectrumstoornissen en verstandelijke beperking : ontwikkelingsstoornis en ontwikkelingstekort.
Author:
ISBN: 9026517440 Year: 2004 Publisher: Lisse : Harcourt,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

InhoudsopgaveDEEL EEN: Algemeenhoofdstuk I: Definities en terminologieHoofdstuk II: Etiologiehoofdstuk III: Prevalentiehoofdstuk IV: Gedragstypen binnen het autismespectrumhoofdstuk V: Half- en niet-specifieke gedragsproblemenhoofdstuk VI: PrognoseDEEL TWEE: Basaal onderzoek, classificatie en diagnostiekhoofdstuk VII: Het diagnostisch proceshoofdstuk VIII: Cognitie en sociale redzaamheidhoofdstuk IX: Persoons- en persoonlijkheidskenmerkenhoofdstuk X: Classificatie met de DSM-IV-TRhoofdstuk XI: Classificatie met op autismespectrumstoornissen gerichte instrumentenDEEL DRIE: Bejegening en opvanghoofdstuk XII: Opvoeding en behandeling; eerste oriëntatiehoofdstuk XIII: Opvoeding en behandeling; verdere uitwerkinghoofdstuk XIV: Zorg van kind tot volwassene


Book
Kleine stapjes : een early intervention programma ('vroeghulp') voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand
Authors: ---
ISBN: 9075704070 9075704011 907570402X 9075704038 9075704046 9075704054 9075704062 9075704089 9075704097 Year: 2002 Publisher: Amersfoort V & V Produkties

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Boek 1: inleiding bij Kleine Stapjes; boek 2: het oefenplan van uw kind; boek 3: communicatie; boek 4: grove motoriek; boek 5: fijne motoriek; boek 6: receptieve taal; boek 7: persoonlijke en sociale vaardigheden; boek 8: overzicht van opeenvolgende ontwikkelingsstappen.


Book
Basisboek ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking.
Authors: --- ---
ISBN: 9789462365339 9789462742352 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Boom Lemma uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Basisboek ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking wordt de hedendaagse visie beschreven op het ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking. Het boek staat vol praktische informatie over de begeleiding van kinderen, volwassenen en ouderen met een verstandelijke beperking. De auteurs schetsen de ontwikkeling in elke levensfase en gaan in op de verschillende vormen van ondersteuning en de methoden die hierbij ingezet kunnen worden. Ook zijn er verdiepende hoofdstukken met belangrijke thema's uit het werkveld, waaronder methodisch werken, kwaliteit en werken als professional in een professionele organisatie.


Book
Adieu!... A Dieu? : verlies en rouw bij jongeren met een beperking
Authors: --- ---
ISBN: 9789044120622 904412062X Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe ga je om met een leerling die rouwt? Hoe met een klasgroep die het verlies van een medeleerling doormaakt? Hoe help je een collega die het verlies van een dierbare moet verwerken? En wat moet je vooral niet doen? Hoe ver gaat de betrokkenheid van de school met de ouders wanneer een leerling sterft? Is dit alles anders in het buitengewoon/speciaal onderwijs dan daarbuiten? Reageren kinderen met specifieke onderwijsbehoeften anders op dergelijk verlies of rouwen zij anders? (Bron: covertekst)


Book
Het muziekspelenboek : spelsuggesties voor (ortho)pedagogisch gebruik
Author:
ISBN: 9055740241 Year: 1995 Publisher: Schoten Baarn Westland Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur heeft in de loop van haar werkpraktijk veel muziekspelen ontwikkeld. Daarvan worden er veertig in dit boek beschreven. De onderwerpen liggen dicht bij de belangstellingswereld van de doelgroepen : Dierentuin, Manege, Ik zing jouw naam. Onderliggende thema's zijn onder meer sociaal gevoel, fantasie, sferen, stem- en bewegingsexpressie, aanpassing en tolerantie, oog-hand-en oog-voet-coördinatie. Na enkele theoretische hoofdstukken over invloed en therapeutische werking van muziek en het gebruik van instrumenten worden, volgens een vast model, de muziekspelen beschreven. Daarbij komen raakvlakken met andere vakken en werkdisciplines aan de orde, zoals taal, schrijven, tekenen, bewegen, fysiotherapie en logopedie. Voorin het boek zijn de ontwikkelingsgebieden vermeld die aan de spelen ten grondslag liggen ( motorisch, sociaal, emotioneel, intellectueel). (Bron: boekcover)


Book
Een kind met mogelijkheden
Authors: ---
ISBN: 9789031382514 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de jaren heen zijn moeilijk lerende kinderen, zwakbegaafde kinderen of licht verstandelijk gehandicapte kinderen door de maatschappij en de zorg gedefinieerd op basis van negatieve kenmerken. In dit boek houdt de auteur een warm pleidooi voor meer maatwerk in de zorg, waarbij wordt gekeken naar zowel de sterke als de zwakke vaardigheden van deze groep bijzondere kinderen. In het eerste deel van het werk gaat hij in op de gangbare manier van kijken naar deze groep. Zo komen de pogingen om de problematiek van deze kinderen in definities en beschrijvingen te vangen aan bod. In het tweede deel wordt met andere ogen naar deze groep kinderen gekeken. Er worden suggesties gedaan om hun problematiek beter in beeld te brengen; beter weten wat een kind wel en niet kan maakt het mogelijk om de begeleiding en behandeling beter op maat te krijgen

Listing 1 - 10 of 30 << page
of 3
>>
Sort by