Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Mensen : psychologie vanuit cultureel perspectief.
Authors: ---
ISBN: 9055741140 Year: 1997 Publisher: Baarn Intro


Book
De emoties : een overzicht van onderzoek en theorie
Authors: --- ---
ISBN: 9035106105 9035107020 Year: 1988 Publisher: Amsterdam Bakker

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gids voor gesprekstherapie
Author:
ISBN: 9035215877 Year: 1995 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mia Leijssen schreef deze gids voor gesprekstherapeuten die in hun dagelijks werk behoefte hebben aan een praktisch houvast bij onder andere- het eerste gesprek- het ontwikkelen van een goede professionele relatie- het werken met heftige emoties als angst, kwaadheid, verdriet, verliefdheid- het contact maken met de innerlijke gids in de cliënt via focusing en dromen- het beëindigen van de therapieDe auteur laat met heldere beschrijvingen zien hoe een goed gestructureerd therapieproces eruit kan zien. Talrijke voorbeelden en gespreksfragmenten illustreren het verloop van de therapie. Mia Leijssen geeft aan welke moeilijkheden therapeuten kunnen tegenkomen en hoe zij deze kunnen overwinnen. Zo worden ingewikkelde processen op een concreet niveau beschreven en verhelderd. Boek voor gesprekstherapeuten met onder andere info over : het eerste gesprek, goede professionele relatie, werken met emoties, focusing en dromen, beëindiging van de therapie.


Book
Huilen mag
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9031337854 Year: 2003 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Professionele communicatie zonder emotie is even slecht als emotie zonder communicatie!' Bij uitstek geldt dit voor gevoelige kwesties rond leven en dood waarmee elke verpleegkundige te maken krijgt. En hoewel elke verpleegkundige weet hoe belangrijk het is om met patiënten, hun familieleden én met collega's te praten, is het in situaties van dood en sterven, van wanhoop en verdriet buitengewoon moeilijk. Terwijl het juist hard nodig is om jezelf staande te kunnen houden bij alles wat je meemaakt. Huilen mag bundelt achttien verhalen van verpleegkundigen over hun ervaringen met (communicatie rond) leven en dood in hun werk, aangevuld met het verhaal van een patiënte die te horen kreeg dat ze zou gaan sterven. Herkenbaar, indringend en zinvol voor elke verpleegkundige.


Book
Boom-Boom : over vreemden en vrienden
Authors: ---
ISBN: 9789401444750 Year: 2017 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"In een lege vlakte staat een boom. Hier wonen de eekhoorns van Eikrijk. Dit is de wereld en verder is er niets. Daar zijn ze van overtuigd. Tot er een vogel overvliegt met een takje van een andere boom. Die ontdekking zet alles op losse schroeven. Is er een andere boom? En wat als er nog andere eekhoorns zijn? Boom-Boom is een ontroerend voorleesverhaal over vriendschap, vluchtelingen en pluimstaarten." (bron: boek.be)


Book
Focus op gedrag : inleiding in de algemene psychologie of functieleer
Author:
ISBN: 9033450755 9789033450754 Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt een overzichtelijke synthese van zowel de klassieke als de meer recente inzichten in verband met de waarneming, de geheugen- en leerprocessen, de fantasie en het denken en de rol van behoeften, verlangens en emoties.


Book
Emoties in de zorg
Author:
ISBN: 9031346349 9789031365357 9031365351 Year: 2005 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Proefhoofdstuk Emoties in de zorg is een bundeling van een reeks artikelen eerder verschenen in het tijdschrift Denkbeeld. Deze gaan over emoties waar zorgverleners geacht worden 'gewoon' mee om te gaan. Maar dat is niet de praktijk. Want natuurlijk heb je als zorgverlener je eigen emoties en stemmingen, maar word je ook geraakt door de emoties van degene die je verzorgt.Emoties in de zorg werpt licht op de belangrijkste basisemoties waar zorgverleners mee in aanraking kunnen komen zoals angst, woede, vreugde en verdriet. Maar er is ook aandacht voor schaamtegevoelens en walging. Het boekje sluit af met praktische aanbevelingen om emoties te herkennen en er goed mee om te gaan.


Book
Emotionele ontwikkeling bij mensen met een beperking : een denk- en handelingskader voor de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033474996 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke beperking en Niet Aangeboren hersenletsel (NAH). Aandacht voor de verstandelijke en sociale ontwikkeling was er al langer. Emoties ervaren we als dichtbij, als wezenseigen. We worden erdoor bewogen, ze bepalen onze relaties met anderen. Een goede emotionele ontwikkeling en een evenwichtige persoonlijkheid liggen in elkaars verlengde. De processen die hieraan ten grondslag liggen zijn belangrijk, zeker bij mensen met een beperking die voor hun gevoel van veiligheid en eigenwaarde extra afhankelijk zijn van (de zorg van) anderen. De auteurs bieden een denk - en handelingskader voor de praktijk, achtereenvolgens komen aan bod wat emoties en beperkingen inhouden (basistheorie), hoe je er goed zicht op krijgt (diagnostiek) en wat het voor het handelen in de praktijk betekent (houding, voorwaarden, handvatten). Welbevinden van mensen met een beperking wordt vergroot als hun emotionele Ontwikkeling op de juiste waarde wordt geschat. Onder - en overschatting kunnen er beter mee voorkomen worden. Vanzelfsprekende aandacht ervoor werkt preventief en zal op termijn tot minder ernstige problemen leiden. Theorie en achtergronden worden in dit boek telkens afgewisseld met praktijkcasussen. Het boek is praktijkgericht maar wel gestoeld op actuele wetenschappelijke inzichten en jarenlange klinische praktijkervaringen. Het is bedoeld voor begeleiders, ouders/verwanten, studenten, vakspecialisten en iedereen die de (zorg voor de) mensen met een beperking een warm hart toedraagt. Jolanda Vonk en Amieke Hosmar kunnen bogen op een jarenlange praktijkervaring als begeleidsters en orthopedagogen in de zorg voor mensen met een beperking. In dit boek gaan ze dieper in op de emotionele ontwikkeling van mensen met een verstandelijke, lichamelijke en zintuiglijke beperking of een Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Na een voorwoord door psychiater Anton Dosen schetsen de auteurs een theoretisch Kader. Daarnaast bespreken ze de emotionele ontwikkeling bij mensen met enkele specifieke beperkingen, zoals het syndroom van Down. Een lijvig tweede deel focust op de praktijk, met aandacht voor de diagnostiek en de fasen van de emotionele ontwikkeling, en tal van praktische handvatten. Achteraan volgen een bibliografie en twee bijlagen (met onder andere methodieken en hulpmiddelen). Een goed gedocumenteerd handboek, waarin wetenschappelijke inzichten vlot worden vertaald naar de dagelijkse praktijk. Zowel geschikt voor studenten en vakspecialisten als voor begeleiders, ouders en familieleden van personen met een beperking. Voor emotionele problematiek: behandeling en specifieke beelden

Keywords

Emotionele ontwikkeling --- Emotionele stoornissen --- Gehandicapten. --- personen met een mentale beperking --- Affective and dynamic functions --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- emotionele ontwikkeling --- Social policy and particular groups --- 467 --- Nagy --- emotionele problemen --- handelingsplannen --- hechting (psychologie) --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- levensverhalen --- mentaal gehandicapte kinderen --- Emoties (gevoelens, haat) --- Emotionele problemen --- Handelingsplannen --- Hechting --- Hersenbeschadiging/hersenletsel (hersenletsel) --- Kinderen en adolescenten met een fysieke handicap (spastische kinderen) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Kinderen --- Kleuters --- Mentaal gehandicapten --- Peuters --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- emoties --- kleuters --- peuters --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Personen met een mentale handicap --- 112071.jpg --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- Emotionele stoornissen ; gehandicapten --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Emoties --- Ontwikkeling --- Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Meervoudig gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ontwikkelingsproblemen --- Emotie --- Persoon met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een meervoudige handicap --- Niet-aangeboren hersenletsel --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ontwikkelingsstoornis


Multi
Inspiratiespel : op zoek naar je diepste drijfveren
Authors: ---
ISBN: 9074123066 9789074123075 9789074123068 9074123074 Year: 2004 Publisher: Torhout Creare

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bedoeling van dit kaartspel is je met jezelf en anderen in gesprek te brengen over hetgeen je inspireert, van binnen uit motiveert. Het spel geeft richting bij het beantwoorden van de vraag: wat wil ik? Het spel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over vier groepen:- Activiteiten. Hierbij gaat het om vragen als: Waar ben ik graag mee bezig? Waar krijg ik energie van? Voorbeelden zijn: verzorgen, anderen iets leren, onderzoeken of ontwerpen.- Inspiratiebronnen. De kernvraag bij deze set kaarten is: Waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Voorbeelden zijn: natuur, idealen, gevoelens, wetenschap of techniek.- Voorwaarden. Hierbij gaat het om de vraag: Wat heb ik nodig om effectief en prettig te kunnen functioneren? Voorbeelden zijn: vrijheid, steun van anderen of resultaat zien.- Belemmeringen. De centrale vraag hierbij is: Welke gedachten remmen mij te doen wat ik leuk vind of mijn kwaliteiten in te zetten? Voorbeelden zijn: 'ik ben niet de moeite waard', 'ik wil geen hulp vragen' of 'anderen laten mij in de steek'.Met bovenstaande groepen kan zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar worden gespeeld. Je zou de verhouding tussen de afzonderlijke onderdelen van het spel en het begrip 'inspiratie' als volgt kunnen samenvatten: wil je geïnspireerd raken of blijven, dan is het van belang dat je activiteiten doet die je leuk vindt, dat aan de voor jou noodzakelijke voorwaarden wordt voldaan, dat je je inspiratiebronnen volledig benut en dat je weinig last hebt van belemmeringen.Er zijn talloze toepassingen van dit spel, bijvoorbeeld: samenwerking in teams, intervisie, functioneringsgesprekken, loopbaanplanning en coaching.( https://www.managementboek.nl/spel/9789074123075/inspiratiespel-spel-peter-gerrickens)

Keywords

65.012.4 --- jeu --- spel --- management --- Motivation Motivatie --- Personnalité Persoonlijkheid --- educatief --- kaarten --- psychologie --- rollenspel --- scholen --- sociaal --- sociologie --- teams --- 305.8 --- 417.1 --- 622.9 --- Kennismakingsspelen --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Persoonlijkheidsleer --- Psychologie --- Zingeving --- communicatie --- competenties --- sociale vaardigheden --- spelen --- vaardigheidstraining --- 415.3 --- Emoties (gevoelens, haat) --- Inspiratie --- 159.923 --- Communicatie --- Karakterkunde --- Persoonlijkheid --- 305 --- D50056.jpg --- Relatiespelen --- motivatie --- Team personeel talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing creativiteit success --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- Uitvoerende functies --- 159.94 --- Games --- Didactics of social education --- persoonlijkheidsleer --- spelinstructie --- zelfkennis --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Sociale psychologie --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Spellen --- kwartetspel --- D50055.jpg --- Relationele spelen --- Educatieve spelen --- Sociale psychologie --- Communicatieve vaardigheden --- Zelfontplooiing --- persoonlijkheidsvorming --- emoties --- 159.942 --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- Functioneringsproblemen --- Begeleiding --- Motivatie --- Zelfmanagement --- Functioneringsprobleem (gezondheidszorg) --- Zelfzorg --- Man --- Volwassene --- Ontwikkelingsspelen --- Sociale vaardigheden --- coaching --- Functioneringsprobleem (werkcontext)

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by