Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Dit is een pleidooi voor de invoering van LEF, een onafhankelijk, verplicht en algemeen vormend vak over Levensbeschouwing, Ethiek en Filosofie in alle jaren en netten van het onderwijs. In het huidige klimaat van secularisering, (mentale) ontzuiling en toegenomen diversiteit wil LEF zowel de sociale cohesie versterken, als bijdragen tot de individuele ontwikkeling en zelfontplooiing van alle leerlingen. Als het onderwijs persoonlijke ontwikkeling en leren samenleven in diversiteit als kerntaken beschouwt, dan heeft LEF daarin een plaats.Dit boekje is een must voor iedereen die bij het onderwijs betrokken is en iedereen met interesse in levensbeschouwing, filosofie, ethiek en burgerschap. Het verschaft niet alleen historische en actuele achtergrondinformatie, het wil ook het inhoudelijke debat over deze onderwerpen verdiepen en stimuleren met enkele richtinggevende voorstellen. Naast de argumentatie dat LEF nodig en mogelijk is, worden ook de eerste inhoudelijke krijtlijnen van het LEF-programma uitgezet. Deze aanzet is bedoeld als uitnodiging om samen met anderen over een meer concrete invulling na te denken. (Bron: covertekst)
Teaching --- Ethiek en godsdienst --- ethiek --- 17 --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- didactiek van de filosofie --- didactiek van godsdiensten, levensbeschouwing --- General ethics --- Religious studies
Choose an application
Zeven verschillende levensbeschouwingen geven hun visie op enkele actuele heikele thema's. Specialisten en vertegenwoordigers van het hindoeïsme, boeddhisme, jodendom, katholicisme, protestantisme, de islam en het vrijzinnig humanisme verwoorden hun standpunt inzake de oorsprongsvraag, holebiseksualiteit en het huwelijk, abortus en euthanasie. Het vertrekpunt is hoe verdraagzaamheid kan worden bevorderd zonder de diversiteit te onderdrukken. De centrale vraag is dus: hoe kan elke levensbeschouwing tot haar recht komen en dit binnen de context van een niet-discriminerende samenleving? Dit kan pas wanneer men de loopgraven verlaat en aan de samenleving deelneemt met respect voor de anderen vanuit een oprecht erkennen en uitspreken van de eigen waarden en standpunten. Om die reden zijn de thema's zorgvuldig uitgekozen. Het zijn terecht onderwerpen waarover maatschappelijk een al dan niet verdoken discussie bestaat, maar die nooit echt in het publieke debat aan de oppervlakte komen. Deze publicatie wil daarin verandering brengen.
Ethiek en godsdienst. --- Social ethics --- Comparative religion --- Ethiek en godsdienst --- Intercultural communication --- Culture and society --- Older people --- Communication --- Social sciences --- 291.5 --- 291.5 Godsdienstwetenschap: moraal; religieuze wet; zedelijk ideaal; religieuze plichten --- Godsdienstwetenschap: moraal; religieuze wet; zedelijk ideaal; religieuze plichten --- Wereldgodsdiensten --- Humanisme --- Ethiek --- Wereldgodsdienst --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
In de loop van de geschiedenis is de mens erin geslaagd om de aardrijkskunde, de geneeskunde, de wiskunde, de scheikunde, de natuurkunde en de astronomie te ontdoen van religieuze dogma’s. Dat gebeurde nadien ook met het recht en de biologie. Het wordt hoog tijd om nu de ethiek los te koppelen van religieuze ballast. Vandaar dit pleidooi voor atheïsme als basis voor de moraal. Dat betekent niet dat mensen ongelovig moeten worden. Elke mens gelooft wat hij wil, maar niemand mag zijn of haar geloof opdringen aan een ander.De auteur wijst op de negatieve houding van religies ten aanzien van andersgelovigen, ongelovigen, vrouwen, homoseksuelen, seksualiteit, wetenschap en burgerlijke wetgeving. Hij toont aan dat de basis van de moraal niet stoelt op godsdienstige bepalingen maar op de rede en dat de wereld daardoor menselijker en dus beter wordt. Hij ontwikkelt bovendien zelf Tien Seculiere Geboden die moreel hoogstaander zijn dan de Tien Geboden van de Bijbel. Vele deugden, die door godsdiensten werden gekaapt en zelfs misbruikt, zoals hoop, liefde, barmhartigheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid plaatst hij in een seculier humanistische context.De auteur sluit hiermee aan bij de eeuwenlange strijd voor emancipatie en zelfbeschikkingsrecht van elke mens, wat in het verlengde ligt van de strijd tegen alle vormen van onderdrukking in het verleden, zoals het verzet tegen het kastensysteem in India, tegen de Jodenvervolging in Duitsland, tegen Apartheid, tegen racisme, tegen de onderdrukking van de vrouw en tegen homofobie.
empathie --- ethiek --- Natural theology --- geloof --- General ethics --- Appropriation and impropriation --- Ethics and religion --- Ethiek en godsdienst --- Ethique et religion --- Godsdienst en ethiek --- Impropriation --- Kerkelijke goederen--Secularisatie --- Moraal en godsdienst --- Morale et éthique --- Morality and religion --- Religion and ethics --- Religion et éthique --- Secularisatie --- Secularisatie van kerkelijke goederen --- Secularization --- Sécularisation --- Verwereldlijking --- Decroos, Johan --- Ethiek en godsdienst. --- Secularisatie. --- Atheïsme. --- Decroos, Johan. --- Atheism
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|