Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool Gent (3)

PXL (3)

Thomas More Mechelen (3)

AP (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KDG (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

UCLL (2)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2013 (1)

2011 (1)

2007 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Cognitieve psychologie : theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789023246978 Year: 2011 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

978


Book
Eerst bewegen, dan leren : neuromotorisch ontwikkelingsprogramma voor scholen (INPP)
Author:
ISBN: 9789048617104 Year: 2013 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alles vloeit voort uit ?beweging?. Een moeder is opgelucht wanneer ze de baby voelt bewegen in haar buik. We moedigen onze kleintjes aan om te grijpen, te rollen en te ontdekken. Een kleuter loopt, speelt en wordt met de dag slimmer. Maar eenmaal op school wordt alles weer omgegooid. We belonen kinderen als ze kunnen stilzitten en het leren gebeurt niet langer meer met handen en voeten? Nochtans maakt beweging deel uit van de natuur van kinderen. Beweging voedt hun jonge brein, maakt ze alert en weerbaar.Wat heeft ?beweging? nu met leerproblemen te maken? Wel, bekijk de motoriek van een leerling en je kunt een inschatting maken over diens leerpotentieel. The way we move, is the way we think! En omgekeerd: hef de motorische blokkade bij een kind op en het kan eindelijk zijn capaciteiten laten zien. Decennialang is de aanpak van leerproblemen quasi hetzelfde gebleven. Maar cognitieve drill en remediëring brengen niet elk kind vooruit. De hersenfuncties stimuleren via de motorische weg wordt nog teveel onderschat. Maar als een kind nog geen controle heeft over zijn lichaam of over zijn bewegingen, dan kan het toch ook niet stilzitten en leren?Het boek biedt naast een duidelijke uiteenzetting, een reeks screeningstesten en eenbewegingsprogramma aan voor kinderen.Bron: https://www.diekeure.be/educatief/product/eerst-bewegen-dan-leren-neuromotorisch-ontwikkelingsprogramma-voor-scholen/


Book
Wat vraag ik aan mijn kind? : 7 denkstappen om een probleem op te lossen
Author:
ISBN: 9789033466168 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Redactie Vlabin-VBCMet deze uitgave wil Albert Janssens, lector aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Leuven, ouders, leerkrachten en therapeuten bijstaan bij het begeleiden van kinderen die een probleem moeten oplossen. Janssens wil hen daarom het nodige inzicht bieden in de cognitieve ontwikkeling van een kind. De auteur ontwikkelt zeven denkstappen, die gebaseerd zijn op de theorieën van Reuven Feuerstein. In een eerste stap moeten ouders of begeleiders zichzelf afvragen of hun kinderen gevoelig zijn voor problemen. Vervolgens wordt de probleemsituatie geanalyseerd, worden het probleem en het doel bepaald, en wordt een plan opgesteld. Daarna komt de concrete uitwerking van de oplossing aan bod. Een laatste stap laat zien hoe dit proces verankerd kan worden, zodat het kind leert om problemen zelfstandig op te lossen. Dat alles wordt ondersteund met concrete voorbeelden en oefeningen, waarvoor je achteraan de oplossingen vindt. Het boek sluit af met een beknopte literatuurlijst. Een praktische uitgave om samen met een kind problemen te detecteren en op te lossen. Overzichtelijke lay-out.© NBD Biblion

Listing 1 - 3 of 3
Sort by