Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De leraar als koelie is een verhaal met beelden van het dagelijks leven op school en de manier waarop je als leraar omgaat met die dagelijkse realiteit. De ongrijpbare macht van het educatief management; de onderwijsvernieuwers, de inspectie, de besturen en de directies bepalen steeds meer het zijn van de leraar. De meerderheid van de leraren ondergaat de aanwijzingen van het educatief management gelaten, vaak vanuit het besef dat de situatie waarin je je bevindt ‘overal’ voorkomt, op andere scholen maar ook in het bedrijfsleven. Leraren zijn, volgens Jansen’s analyse, verdreven naar de onderkant van het pedagogisch bouwwerk. Ze hebben daar geen eigen stem meer, niets in te brengen en geen pedagogische know-how meer. Leraren hebben hun creatieve instelling ingewisseld voor een bijna kritiekloze consumenteninsteek. In zijn analyse toont Jansen tevens aan dat leraren vaak in pas lopen met de institutionele pedagogiek waar de beheersing van het kind centraal staat. Voor leraren maakt het werken met kinderen het lesgeven vaak de moeite waard, maar ook hier verliezen ze terrein. De institutionele pedagogiek schrijft de leraar voor wat ze wel en niet moeten doen in hun contact met de leerlingen en bepaalt voor hen de regels van het pedagogisch spel dat ze als marionetten mogen uitvoeren. In zijn boek gaat Jansen uitgebreid in op de vragen, de mogelijkheden en de moeilijkheden die bij het opzetten en uitvoeren van van postmodern kritisch pedagogisch onderzoek komen kijken. Hij gebruikt de uitkomsten van zijn zoektocht om zijn verhaal over de leraar als koelie te vertellen en te onderbouwen. Jansen geeft daarmee in zijn boek een bevestigend antwoord op de vraag of postmodern kritisch pedagogisch onderzoek mogelijk is.
Leraren --- Pedagogiek --- Postmodernisme --- Onderwijsonderzoek --- 450.4 --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Onderwijskunde
Choose an application
Door de uitgesproken nadruk op de cijfermatige opbrengsten van onderwijs raken leraren en leerlingen van zichzelf vervreemd. De zin verdwijnt. De zin van het gezamenlijk werken aan ontwikkeling en leren en daar zin in hebben. Wanneer het voorschrift (evidence based) gezag krijgt en de uitkomst op elk moment wordt gemeten wordt onderwijs niet anders dan een voorgeprogrammeerd productieproces. Niemand gelooft daarin. Dit boekje gaat op zoek naar goed onderwijs, naar authentieke en betrokken leraren en naar leerlingen die er zin in hebben en doen wat ze kunnen. Wat is hiervoor nodig? Niet meer voorzieningen dan we al hebben, maar meer aandacht voor de leraar als zijn eigen instrument, voor de stem van de leerling als kritische en goed geïnformeerde actor, voor leraren die elkaar ondersteunen en voor legitimering van eigen werk. Dit vereist in de klas en in de lerarenkamer een nieuwe openheid. (Bron: covertekst)
450.4 --- leraren --- 1210187.jpg --- Onderwijskunde --- 450.4 Onderwijskunde --- professionalisering --- kwaliteitszorg --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De voortdurende evolutie van pedagogische en onderwijskundige wetenschappen zorgt voor een overaanbod aan nieuwe inzichten en mogelijke toepassingen. Dat maakt het voor ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers moeilijk om te bepalen welke conclusies ze moeten trekken en welk advies te volgen. Alle adviezen lijken gebaseerd op onderzoek, maar de resultaten spreken elkaar vaak tegen.In dit boek toont bestsellerauteur Daniel T. Willingham hoe je feit van fictie kunt onderscheiden. Hij beschrijft wat goede wetenschap is, hoe je die kunt herkennen en waarom we vaak zo goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Dit boek biedt een praktische methode om bewust te leren omgaan met onderwijsonderzoek en -voorschriften. Zo kun je als ouder of onderwijsprofessional door de bomen het bos weer zien.
onderwijsonderzoek --- Educational sciences --- kritisch denken --- Leren --- Onderwijskunde --- Onderwijsresearch --- 450.4 --- Onderzoek --- onderwijskunde --- 450.4 Onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- onderwijsleerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- PXL-Education 2016 --- opvoedkunde --- wetenschappelijke inzichten --- 720 Onderwijs
Choose an application
History of education and educational sciences --- Sociology of education --- Personality development --- #GSDBP --- 309 --- 450.4 --- Maatschappijkritiek
Choose an application
De startcompetenties van beginnende leraren vragen om een grondige reflectie over de eigen keuzes met betrekking tot processen, variabelen en actoren die het succes van onderwijs beïnvloeden. 'Wat werkt in het onderwijs?' is een complexe vraag, en leerkrachten moeten hun eigen opvattingen en verwachtingen kritisch bekijken om tot een antwoord te komen. Hoe staan ze bijvoorbeeld tegenover hun lesdoelen, leerstof, werkvormen, beschikbare media en evaluatievormen? En vooral: hoe houden ze bij hun keuzes rekening met de kenmerken van hun leerlingen? De rode draad van dit handboek is diversiteit. Meertaligheid, inclusief onderwijs, sociaal-economische verschillen, gender en andere kenmerken stellen beginnende leerkrachten namelijk voor lastige uitdagingen. Dit handboek is bedoeld als een inspiratiebron die leerkrachten helpt om keuzes te maken en die vervolgens - samen met het schoolteam - uit te testen in de eigen klaspraktijk. (flaptekst)
Teaching --- didactiek --- Onderwijskunde --- Onderwijsstrategieën --- Leeromgeving --- 454.2 --- 450.4 Onderwijskunde --- Education --- Philosophy --- PXL-Education 2016 --- onderwijsstrategie --- onderwijssystemen --- onderwijstechnologie
Choose an application
. van: The end of education: redefining the value of school
Teaching --- pedagogiek --- #A9610A --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Kritiek --- Toekomstvisies --- #A9610A. --- 450.4 --- Opvoeding --- Toekomstvisie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Ter inleiding behandelt dit boek het begrip "flow" als de optimale ervaring in het werk, een toestand van uitzonderlijke arbeidsvreugde. De auteur heeft de theorie van Csikszentmihaly vertaald naar de praktijk van docenten in het onderwijs. Hij gaat hierbij een stap verder dan Csikszentmihaly door te stellen dat de voorwaarden om "flow" te kunnen ervaren beïnvloedbaar zijn. (Bron: www.nelissen.nl)
Arbeidstevredenheid. --- Burnout. --- Onderwijs --- Productiviteit. --- Organisatie. --- 450.4 --- burn-out --- flow --- onderwijs --- sparkling --- stress --- zingeving --- 030491.jpg --- Flow: in onderwijs --- Onderwijskunde --- Burn-out
Choose an application
Onderwijs staat in het brandpunt van de maatschappelijke belangstelling. Van voorschoolse educatie tot studiehuis, van competentieleren op de pabo tot de brede school, iedereen heeft er wel een mening over. Vaak worden die meningen uit de losse pols geponeerd, ze berusten op mythes. In dit boek worden dertien hedendaagse onderwijsmythes tegen het licht gehouden door gerenommeerde wetenschappers. De meeste mythes betreffen het kind, de leerling dus. Zo is er aandacht voor de mythe van het vroege leren, de mythe van de sterke benen, de kennismythe, de mythe van het (ab)normale kind en de mythe dat het brein er niet toe doet.Op leerkrachtniveau worden de mythe van de knappe meester en de mythe van de vrouwelijke didactiek onder de loep genomen. Op school- en organisatieniveau moeten de mythe van het maakbare kind, de mythe van de manager en de vrijheid van onderwijsmythe het ontgelden. Het boek sluit af met twee essays over de wijze waarop Rousseaus ontdekking van het kind doorwerkt in de hedendaagse onderwijsmythologie.
450.4 --- Onderwijs --- Onderwijskunde --- Leren --- Didactiek --- Nieuwe leren --- Leerproblemen --- Schoolleiders --- Het nieuwe leren --- Leerprobleem --- Schooldirectie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolleider
Choose an application
20-3
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- 450.4 --- Filosofie --- Waarden --- Motivatie --- Provincie West-Vlaanderen --- Onderwijskunde --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Marc Hullebus, een Brugse leraar informatica, stuurde op 29 november 2006 een e-mail naar enkele collega's. In deze e-mail nam hij vooral het ontbreken van grondige basiskennis bij de leerlingen op de korrel. Zijn e-mail lokte heel wat reacties uit en het debat ontketende zowaar een heuse mediastorm. Samen met Raf Feys, pedagoog en redacteur van het tijdschrift Onderwijskrant, en lerarenopleider Pieter Van Biervliet richtte Marc begin 2007 de vereniging O-ZON op en hielden zo het debat levend. Dit boek bevat een greep uit de reacties en biedt een aantal academische en theoretische reflecties aan uit binnen- en buitenland. Deze publicatie is als het ware een toolbox die bouwstenen aanreikt voor verder debat en discussie. (Bron: covertekst)
onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- Objectives of teaching --- Teaching --- 720 Onderwijs --- 450.4 ) Onderwijsfilosofie --- België --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- 073674.jpg --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Provincie West-Vlaanderen
Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|