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A history of modern aesthetics
Authors: ---
ISBN: 9781107643222 9781107038035 9781107038042 9781107038059 1107643228 1107038030 1107038049 1107038057 9781107110342 1107110343 Year: 2014 Publisher: Cambridge [etc.] Cambridge University Press

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Abstract

A History of Modern Aesthetics narrates the history of philosophical aesthetics from the beginning of the eighteenth century through the twentieth century. Aesthetics began with Aristotle's defense of the cognitive value of tragedy in response to Plato's famous attack on the arts in The Republic, and cognitivist accounts of aesthetic experience have been central to the field ever since. But in the eighteenth century, two new ideas were introduced: that aesthetic experience is important because of emotional impact - precisely what Plato criticized - and because it is a pleasurable free play of many or all of our mental powers. This book tells how these ideas have been synthesized or separated by both the best-known and lesser-known aestheticians of modern times, focusing on Britain, France and Germany in the eighteenth century; Germany and Britain in the nineteenth; and Germany, Britain and the United States in the twentieth.

L'art à l'état gazeux : essai sur le triomphe de l'esthétique
Author:
ISBN: 9782234055551 2234055555 Year: 2003 Publisher: Paris: Stock,

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Abstract

L’Art à l’état gazeux : essai sur le triomphe de l’esthétique est un ouvrage dans lequel le philosophe Yves Michaud analyse les pratiques et théories de l’art contemporain dans la réalité sociale du début du XXIe siècle et décrit un nouveau régime esthétique succédant à la modernité et la postmodernité du XXe siècle. Le paradoxe de l'époque est que l’on assiste à un "triomphe de l’esthétique" : la beauté est partout, tout devient artistique, et pourtant notre monde est « vide d’œuvres d’art » au sens moderne des peintures ou des objets contemplés religieusement dans les musées. Les « œuvres d’art » ont disparu pour laisser place à une beauté diffuse et comme gazeuse. Il reste à la limite un parfum, une atmosphère, de l’air. L’artistique s’est volatilisé en éther esthétique. En réalité, cette apparente disparition des « œuvres d’art » correspond à un changement à l’intérieur du monde de l’art suivant un processus en partie théorisé par la philosophie analytique. Là où il y avait des œuvres (au sens d’objets matériels et visuels) ne subsiste que des expériences. Le créateur d’œuvres devient un producteur d’expériences, un ingénieur des effets et les objets perdent leurs caractéristiques artistiques établies. Ce qui compte est moins la matérialité de l’objet constituant le dispositif que la production de ces expériences. Les intentions, les attitudes et les concepts en deviennent les substituts. L’art n’est plus substantiel : il est procédural. Nous sommes dans une relation où l’important n’est pas l’objet, n'est pas celui qui le produit, mais celui qui le regarde. C'est le regardeur qui fait l’art. Ce n’est pas la fin de l'art, mais seulement la fin de son régime d’objet. Les « œuvres » ne disparaissent pas, mais elles se volatilisent. Elles désertent également les sanctuaires de l’art pour se diffuser dans le monde de la culture en général : dans le design, dans la mode, dans la chirurgie esthétique, dans l’industrie du goût. Le monde est envahi de beauté tandis que les musées deviennent des moyens de communication de masse, des supermarchés culturels. L’expérience esthétique remplace l’art et tend à colorer la totalité des expériences culturelles.

The ideology of the aesthetic
Author:
ISBN: 0631163026 0631163018 9780631163015 9780631163022 Year: 1990 Publisher: Oxford: Blackwell,

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Abstract

The Ideology of the Aesthetic presents a history and critique of the concept of the aesthetic throughout modern Western thought. As such, this is a critical survey of modern Western philosophy, focusing in particular on the complex relations between aesthetics, ethics and politics. Eagleton provides a brilliant and challenging introduction to these concerns, as characterized in the work of Kant, Schiller, Schopenhauer, Kierkegaard, Marx, Nietzsche, Freud, Heidegger, Lukacs, Adorno, Habermas, and others. Wide in span, as well as morally and politically committed, this is Terry Eagleton's major work to date. It forms both an original enquiry and an exemplary introduction. (4 ème de couverture)


Book
Le destin des images
Author:
ISBN: 2913372279 9782913372276 Year: 2014 Publisher: Paris: La fabrique,

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Abstract

" Le moderne dédaigne d'imaginer " disait Mallarmé. Poètes, peintres, dramaturges ou ingénieurs voulaient alors mettre l'union de la forme et de l'acte à la place de la vieille dualité de la réalité et de l'image. La vie en eût été révolutionnée. Nos contemporains ne croient plus en la révolution et chantent à nouveau, fût-ce au passé, le culte de l'image : éclair sublime sur la toile, punctum de la photographie ou plan-icône. L'image devient la présence sensible de l'Autre : verbe devenu chair ou marque du dieu irreprésentable. A l'une et l'autre vision Jacques Rancière oppose la nature composée, hétérogène, de ce que nous appelons des images. Celles-ci ne sont ni des copies ni des présences brutes, mais des opérations singulières, redistribuant les rapports du visible, du dicible et du pensable. A l'exemple de la phrase-image de Godard, étudiée ici, qui superpose un plan de film noir, une image de l'extermination des Juifs et un discours de philosophe, ce livre analyse les liens méconnus qui unissent symbolisme poétique et design industriel, fictions du XIXe siècle et témoignages sur les camps ou installations de l'art contemporain. Un même projet anime ces parcours croisés : libérer les images des ombres théologiques pour les rendre à l'invention poétique et à ses enjeux politiques.


Book
Die Transzendierung des Mythos: zur Philosophie und Ästhetik Schellings und Adornos
Author:
ISBN: 3884793446 9783884793442 Year: 1988 Volume: 38 Publisher: Würzburg: Königshausen und Neumann,

Regarding beauty : a view of the late twentieth century
Authors: --- ---
ISBN: 3893227792 3893227822 9783893227822 Year: 1999 Publisher: Washington (D.C.): Hirshhorn Museum and Sculpture Garden. Smithsonian Institution,

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Abstract

The lavishly illustrated Regarding Beauty surveys late twentieth-century Western art to address why the timeless notion of beauty has recently been so hotly contested and, in the 1980's and 1990's in particular, so highly politicized.... Regarding Beauty argues that beauty has not disappeared from the dialogue of art and that, on the contrary, it has persisted as an essential element in the evolution of art as the 20th century passes into history.

Keywords

beauty --- performance art --- video art --- Painting --- installations [visual works] --- photography [process] --- Iconography --- Art --- Film --- art [fine art] --- painting [image-making] --- Homo sapiens [species] --- Photography --- landscapes [representations] --- Paolini, Giulio --- Celmins, Vija --- Gonzalez-Torres, Felix --- Warhol, Andy --- Ruscha, Ed --- Turrell, James --- Kooning, de, Willem --- Picasso, Pablo --- Sherman, Cindy --- Freud, Lucian --- Semmes, Beverly --- Simpson, Lorna --- Baldessari, John --- Gordon, Douglas --- Bourgeois, Louise --- Dumas, Marlene --- Antoni, Janine --- Kapoor, Anish --- Sugimoto, Hiroshi --- Pistoletto, Michelangelo --- Lichtenstein, Roy --- Kounellis, Jannis --- Klein, Yves --- Mori, Mariko --- Rist, Pipilotti --- Hodges, Jim --- Ray, Charles --- Barney, Matthew --- Graham, Rodney --- Knoebel, Imi --- Martin, Agnes --- Smith, Kiki --- Morimura, Yasumasa --- Richter, Gerhard --- Trockel, Rosemarie --- Polke, Sigmar --- anno 1900-1999 --- Art, Modern --- Aesthetics, Modern --- Esthétique --- Exhibitions. --- Exhibitions --- Expositions --- Neal Benezra, Olga M. Viso ; with an essay by Arthur C. Danto --- kunst --- twintigste eeuw --- esthetica --- kunsttheorie --- schilderkunst --- beeldhouwkunst --- installaties --- Kunst en politiek --- Martin Agnes --- Klein Yves --- Richter Gerhard --- Warhol Andy --- Lichtenstein Roy --- Celmins Vija --- Sugimoto Hiroshi --- Graham Rodney --- Hodges Jim --- Gonzalez-Torres Felix --- Antoni Janine --- Baldessari John --- Barney Matthew --- Bourgeois Louise --- De Kooning Willem --- Dumas Marlene --- Freud Lucian --- Gordon Douglas --- Kapoor Anish --- Knoebel Imi --- Kounellis Jannis --- Mori Mariko --- Morimura Yasumasa --- Paolini Giulio --- Picasso Pablo --- Pistoletto Michelangelo --- Polke Sigmar --- Ray Charles --- Rist Pipilotti --- Semmes Beverly --- Sherman Cindy --- Smith Kiki --- Turrell James --- Trockel Rosemarie --- 7.038 --- 7.01 --- Abstract [fine arts style] --- artistieke fotografie --- multimedia works --- hedendaagse kunst --- Contemporary [style of art] --- multimediakunst --- abstracte schilderkunst --- Esthétique --- Modern aesthetics --- Gonzales-Torres, Felix --- human figures [visual works] --- Art, Modern - 20th century - Exhibitions --- Aesthetics, Modern - 20th century - Exhibitions. --- art [discipline] --- Abstract [modern European style]


Book
Smaak : mensen, media, trends
Author:
ISBN: 9040093865 Year: 1999 Publisher: Zwolle Waanders

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Abstract

Keywords

taste [aesthetics] --- Physiology of nerves and sense organs --- Kunstgeschiedenis --- Stijlen --- smaak --- reclame --- mode --- Architectuur --- parfum --- eten --- tabak --- #SBIB:309H040 --- #SBIB:316.7C140 --- (069) --- 930.85 --- Cultuurgeschiedenis ; over smaak --- Tentoonstellingscatalogi ; Maastricht ; Bonnefantenmuseum --- 130.2 --- 7.01 --- 7.03 --- Blackwell Lewis --- Maciet Jules --- McLaren Malcolm --- Prix de Rome --- Sottsass Ettore --- Spuybroek Lars --- Warhol Andy --- Whereiswhere --- communicatie --- culinaire fotografie --- cultuursociologie --- design --- esthetica --- fotografie --- geur --- interieurvormgeving --- kookboeken --- kunsttheorie --- mass customization --- modefotografie --- parfumflacons --- red. Ton Quick ; vormgeving Studio Anthon Beeke --- smaakoordeel --- sociologie --- tabaksreclame --- utopie --- voedsel --- voedselfotografie --- 700.4 --- Bonnefantenmuseum --- Edelkoort, Lidewij --- toekomstvisies --- trends --- zintuigen --- Populaire cultuur algemeen --- Cultuursociologie: cultuur en globale samenlevingen --- (Musea. Collecties) --- Geschiedenis ; cultuurgeschiedenis, geschiedenis van de civilisatie --- beeldende kunst, musea - tentoonstellingen --- Aesthetics, Modern --- Art and society --- Art, Modern --- Commercial art --- Lifestyles --- History --- Sociology of culture --- Life style --- Life styles --- Styles, Life --- Advertising, Art in --- Advertising, Pictorial --- Advertising art --- Art, Commercial --- Art in advertising --- Commercial design --- Art --- Art and sociology --- Society and art --- Sociology and art --- Modern aesthetics --- Social aspects --- Human behavior --- Manners and customs --- Advertising --- Art and industry --- Graphic arts --- Posters --- Visual communication --- Motion picture billboards

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