Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Onderwijs is nooit alleen kennisoverdracht. Altijd zijn waarden in het geding, en op de achtergrond staat een visie op het leven. Als kinderen worden voorbereid op 'de maatschappij' gaat het altijd om een manier van leven, een manier van in de samenleving staan. Alle scholen zijn dus levensbeschouwelijk geladen, en in die scholen worden leerlingen uitgedaagd hun eigen levenbeschouwing te ontwikkelen. Alleen, levensbeschouwingen en religies zijn er in meervoud. In deze bundel wordt duidelijk gemaakt hoe vertegenwoordigers van verschillende levensbeschouwelijke en religieuze tradities de waarden die hun traditie belangrijk vindt, een plek geven in hun scholen. (Bron: covertekst)
37.017.93 --- #gsdb11 --- #A0206A --- 720 Onderwijs --- Onderwijs: waarden --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding
Choose an application
In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen. In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Educational sciences --- 37.017.93 --- #gsdbP --- Academic collection --- 432 --- godsdienst --- godsdienstpedagogiek --- pedagogiek --- tradities --- 431 --- 450.1 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Religie --- Rousseau --- Pedagogie --- 091333.jpg --- Historische pedagogie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Opvoeding en onderwijs --- Godsdienst --- Provincie West-Vlaanderen --- Historische pedagogiek --- Geloofsopvoeding --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Man --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Volgens sommigen kan godsdienst hoogstens nog geduld worden als een keuzevak dat geen invloed zou hebben op de studieresultaten. Anderen verdedigen met klem dat het meer dan ooit noodzakelijk is dat jonge mensen worden geconfronteerd met de toedracht van godsdiensten in het algemeen en van de christelijke traditie in het bijzonder. Naast de vraag naar de relevantie en de legitimatie van het vak, stelt dit boek ook de vraag naar de invulling ervan in de hedendaagse situatie. Het gaat om meer dan de ontwikkeling van een godsdienst-didactische aanpak. Het ontstaan van een pluralistisch, vaak agnostisch en onwetend leerlingenpubliek heeft geleid tot een duidelijker bewustzijn dat het godsdienstonderricht zich bevindt op het kruispunt van vele invloeden. Er is nood aan een nieuw onderwijskundig paradigma dat aansluit bij deze systemische omwenteling. Het is de overtuiging van de auteurs dat de hedendaagse levensbeschouwelijke crisis zelf tot thema van levensbeschouwelijk onderwijs moet gemaakt worden. (Bron: www.woltersplantyn.be)
Godsdienst --- Waardevorming --- Didactiek. --- Onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of religion --- didactiek --- godsdienst --- Flanders --- 372.82 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #SBIB:37H0 --- #gsdb11 --- Academic collection --- godsdienstonderwijs --- 200.2 --- 244.5 --- 478.6 --- 485.710 --- Christelijk --- Didactiek --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstonderricht --- Leren leren --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Opvoedingsproject --- 485.7 --- Godsdienstonderwijs --- 485.7 ) Godsdienst - s.o --- godsdienstonderwijs (ler) --- communicatie --- onderwijs --- Catechese ; secundair onderwijs ; didactiek --- 372.82 Godsdienstonderwijs op school --- Godsdienstonderwijs op school --- Pedagogie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Godsdienst - vakdidactiek --- Catechese --- Leraren --- #BSCH: vak: godsdienst --- Geloofsopvoeding --- Leraar --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Directie --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Catechese (geloofsopvoeding)
Choose an application
Actief en speels werken rond Verbindende en Geweldloze Communicatie.Flexibele en kindvriendelijke materialen voor al wie rond conflicten, weerbaarheid, verbondenheid, gevoelens, behoeften, ... wil werken.Bron: https://www.averbode.be/groep38_levensbeschouwing?article=60349
Catechese ; basisonderwijs --- 371.67 --- 373.3 --- godsdienst --- lager onderwijs --- leerboeken --- 478.6 --- bibliodrama --- bijbelverhalen --- emoties --- geweldloze communicatie --- schoolboeken --- Bibliodrama --- Bijbelse figuren --- Bijbelverhalen --- Communicatie --- Gevoelens --- Geweldloze opvoeding --- Godsdienst --- 478.61 --- Godsdienst ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- gevoelens --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Geweldloze communicatie --- Emoties --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Kinderbijbels --- Emotie --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- #BSCH: vak: godsdienst
Choose an application
Leerlingen evalueren is noodzakelijk, maar niet altijd zo vanzelfsprekend. Hoe verzamelen we als leerkrachten basisonderwijs betrouwbare gegevens over wat de leerlingen kennen, kunnen en zijn? Hoe komen we op basis van die gegevens tot een correcte en realistische beoordeling? Hoe kunnen we leerlingen hiermee vooruithelpen? Welke rol kan het rapporteren vervullen? En waar staat de leerling in dit proces?
Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Didactic evaluation --- lager onderwijs --- Kindergarten --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Evaluatietechnieken ; basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Evaluatie --- Frans --- Nederlands --- basisonderwijs --- bewegingsopvoeding --- evalueren --- godsdienst --- kleuters --- muzische vorming --- wereldoriëntatie --- wiskunde --- 474.4 --- didactiek --- evaluatie --- Bewegingsopvoeding --- Evaluatie --- Godsdienst --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Rapporteren --- Taal --- Wereldoriëntatie --- Wiskunde --- 471.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Godsdienstige opvoeding --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerdoelen --- Leerlingen --- Moedertaal --- Muzische opvoeding --- Ontwikkelingsdoelen --- Zorgverbreding --- 474.4 ) Evaluatie --- evaluatie basisschool --- kleuteronderwijs --- leerdoelen --- levensbeschouwelijke opvoeding --- ontwikkelingsdoelen --- Evaluatie ; basisonderwijs --- Rapporteren ; ba.o --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Leerdoel --- Ontwikkelingsdoel --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Volwassene --- 454.4
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|