Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Administrative law --- Belgium --- Droit administratif --- --35.05 <493> --- 35.05 <493> --- 35.07 --- 35 <493> --- #C9102 --- administratief recht --- belgie --- Administratief recht--België --- droit administratif --- belgique --- 35.05 <493> Administratief recht--België --- --Administrative law --- Belgique
Choose an application
INHOUD: 1. Wat is bestuurswetenschap - 2. De bronnen - 3. De hulpwetenschappen en bronnenkritiek - 4. De administratieve vereenvoudiging - 5. Theorie van de staatsvormen - 6. De geschiedenis van het denken - 7. Recente theoretische benaderingen van beleidsprocessen - 8. De soorten staten - 9. Het begrip staat - 10. De publieke versus de private sector - 11. De verkiezingen en de parlementen - 12. De partijfinanciering - 13. De koning - 14. De regeringen - 15. De federale administratie : Copernicus - 16. De ombudsman - 17. De Vlaamse administratie - 18. De bestuurlijke gebiedsindeling - 19. De begrippen van bestuur - 20. Het openbaar bestuur en de omgeving - 21. Beleid als cyclisch proces
Public law. Constitutional law --- Administrative law --- Belgium --- 35.07 <493> --- aanwinstenlijst oktober 05 --- 404 Bestuurskunde --- Gestion publique Overheidsbeheer --- Management public Overheidsmanagement --- Science administrative Bestuurswetenschappen --- Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--België --- 35.07 <493> Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--België --- Public administration --- DROIT ADMINISTRATIF --- DROIT PUBLIC --- THEORIE DE L'ETAT --- SECTEUR PRIVE --- FINANCEMENT DES PARTIS ET DES ELECTIONS --- ELECTIONS --- BELGIQUE --- GOUVERNEMENT --- ADMINISTRATION FEDRALE --- SOURCES --- DOMAINE PUBLIC --- ROIS ET SOUVERAINS --- REFORME COPERNIC --- COMPETENCES ADMINISTRATIVES --- MEDIATION --- OMBUDSMAN --- Gouvernement fédéral --- Gouvernement fédéral
Choose an application
openbaarheid van bestuur --- Administrative law --- overheidscommunicatie --- administratief recht --- Political sociology --- Administration publique --- Overheidsbeleid --- Politiek --- Politique --- 35.07 <492> --- Government publicity --- -Mass media --- Public relations --- #SBIB:35H500 --- overheidsadministraties --- nederland --- Business --- Industries --- PR (Public relations) --- Advertising --- Industrial publicity --- Mass media and business --- Propaganda --- Publicity --- Mass communication --- Media, Mass --- Media, The --- Communication --- Public administration --- Publicity, Government --- Communication in public administration --- Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--Nederland --- Bestuur en samenleving: algemene werken --- administrations publiques --- pays bas --- Mass media. --- Public relations. --- 35.07 <492> Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--Nederland --- Mass media
Choose an application
Gemeenten in Vlaanderen zijn al een tijd bezig met e-government. In het begin was e-gov vaak een synoniem voor een website en digitaal loket. Deze instrumenten beloven een snelle dienstverlening op maat en interactie met de burger. Toch gaat achter deze flitsende toepassingen vaak een veranderende organisatie schuil, met uitdagingen voor de kwaliteit van de dienstverlening, voor afstemming tussen diensten, voor integrale werking. De auteurs deden in 29 gemeenten ervaring op over de relatie tussen ICT en de gemeentelijke organisatie. Het blijkt om een complexe verhouding te gaan. Zo kan ICT een grote invloed hebben op de modernisering van de organisatie. Het kan de relaties tussen diensten wijzigen en de werking van de organisatie verbeteren. Maar de organisatie zelf, met haar eigen werking, structuur en cultuur, heeft ook een sterke invloed op de inzet van ICT. Als de aansturing ontbreekt en elke dienst afzonderlijk met ICT aan de slag gaat, dan leidt ICT in de back office niet tot meer samenwerking, maar kan het net de scheiding tussen diensten versterken en de samenwerking bemoeilijken. Dit boek geeft een inzicht in de interne keuken van Vlaamse gemeenten. We benaderen ICT niet vanuit een technische invalshoek maar vanuit de meest essentiële vraag: is e-gov een hefboom of een rem op verandering? Deze inkijk kan politici en managers helpen om in te zien dat de inzet van ICT geen neutrale operatie is. Het is vooral het management van de wisselwerking tussen organisatie en ICT dat bepaalt of ICT een steun is voor de organisatie, dan wel een nieuw probleem.
Administrative law --- Computer. Automation --- Flanders --- Internet in public administration --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- 423.4 Gemeenten. Bestuur --- E-government --- 35.07 <493-17> --- politique --- management --- openbare diensten --- #SBIB:35H24 --- #SBIB:35H500 --- #SBIB:35H501 --- e-gouvernement --- BPB1004 --- Flandre --- 35.07 <493-17> Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- politiek --- services publics --- Informatiemanagement bij de overheid --- Bestuur en samenleving: algemene werken --- Bestuur en samenleving: netwerken, inspraak, participatie, interactief beleid --- e-government --- Vlaanderen --- E-government. --- Ebooks --- E-books --- Belgique
Choose an application
Public administration --- overheidscommunicatie --- Mass communications --- Voorlichting --- Overheidsinformatie --- #SBIB:324H50 --- #SBIB:35H500 --- 35.07 <492> --- overheidsbeleid --- openbare sector --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...) --- Bestuur en samenleving: algemene werken --- politique gouvernementale --- secteur public --- Overheidscommunicatie --- Overheid --- Overheidsvoorlichting --- Communicatie --- Profiel en imago --- Dienstensector --- Profiel --- Imago
Choose an application
Administrative law --- administratief recht --- Belgium --- Administratief recht --- Belgique --- België --- Droit administratif --- Civil service --- Decentralization in government --- Public domain --- Administrative procedure --- Fonction publique --- Décentralisation administrative --- Domaine public --- Procédure administrative --- Belgium. --- Belgique. --- --35.05 <493> --- 35 --- 342.9 --- (493) --- $?$96/05 --- 35 <493> --- 35.07/.08 <493> --- 342 <493> --- 35.05 <493> --- #A9612A --- Administrations locales Plaatselijk bestuur --- Fonctionnaires Ambtenaren --- Conseil d'Etat Raad van State --- Administrations non centrales Niet-centrale besturen --- Droit administratif Administratief recht --- Décentralisation administrative Administratieve decentralisatie --- Recht 34 --- Overlegorganen / adviesorganen 331.883.5 --- 35.07 --- belgie --- BE / Belgium - België - Belgique --- 348.0 --- Archi-JU --- ambtenaren --- openbaar bestuur --- recht, administratief --- Administratief recht--België --- openbaar bestuur - openbare dienst - administratief recht --- droit administratif --- belgique --- Administratief recht : Algemene werken en handboeken. --- 35.05 <493> Administratief recht--België --- --Administratief recht --- Décentralisation administrative --- Procédure administrative --- --Administrative law --- Administratief recht : Algemene werken en handboeken --- Décentralisation administrative Administratieve decentralisatie --- België --- BE / Belgium - België - Belgique --- Administratief recht--België
Choose an application
INHOUD: Openbaar en privaat domein - De rechtsregelen betreffende de goederen die tot het openbaar domein behoren - De rechtsregelen betreffende de goederen die tot het privaat domein behoren - Verkrijgen, beheren en vervreemden van onroerende goederen van de Staat - de gemeenschappen en de gewesten - de provincie - de gemeente - de openbare centra voor maatschappelijk welzijn - van de kerkbesturen - Schenkingen en legaten aan openbare rechtspersonen - Verhuring van onroerende goederen door openbare rechtspersonen
administratief recht --- VZW (vereniging zonder winstoogmerk) --- OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) --- Law of real property --- onroerende goederen --- Administrative law --- Belgium --- Administratief recht --- Administration publique --- Droit administratif --- Immobilier --- Immobiliën --- Overheidsbeleid --- 35.073.5 <493> --- 35.07 --- #SBIB:35H001 --- #SBIB:340H30 --- #SBIB:011.AANKOOP --- #A0003A --- 401 Administratief recht --- BE / Belgium - België - Belgique --- 351.7 --- V6 - Droit administratif - Administratief recht --- Beheer van overheidsgebouwen. Economisch beheer van overheidsdiensten: kostenraming, inkomsten, financiele behoeften, uitgaven. Belastingen en taxen--België --- Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur --- Bestuurswetenschappen: algemene werken, referentiewerken, documentatie --- Staats- en administratief recht --- Beheer van het openbaar domein. Openbare werken. --- 35.07 Bestuursorganisatie. Openbaar bestuur --- 35.073.5 <493> Beheer van overheidsgebouwen. Economisch beheer van overheidsdiensten: kostenraming, inkomsten, financiele behoeften, uitgaven. Belastingen en taxen--België --- Beheer van het openbaar domein. Openbare werken --- Public domain --- Domaine public
Choose an application
overheidscommunicatie --- Political sociology --- Netherlands --- Communication in public administration --- -Public administration --- -316.77 --- 328.18 --- 35.07 <492> --- #A0003A --- 400 Overheid --- Administration, Public --- Delivery of government services --- Government services, Delivery of --- Public management --- Public sector management --- Political science --- Administrative law --- Decentralization in government --- Local government --- Public officers --- Public administration --- #SBIB:309H250 --- #SBIB:023.IO --- #SBIB:35H502 --- Interne en externe communicatie: algemene werken --- Bestuur en samenleving: overheidscommunicatie --- 316.77
Choose an application
Deze volledig nieuwe uitgave vormt deel 7 van de algemene reeks van de "Administratieve Rechtsbibliotheek". Deze studie werd geschreven door Prof. Ingrid Opdebeek en Mr. Ann Coolsaet. De belangrijkste conclusies van het boek werden toegelicht op een studiedag in de UIA op 25 februari 1999, die volledig in het teken stond van de "Formele motivering van bestuurshandelingen". De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, ontstaan in het kader van de nieuwe politieke en bestuurlijke cultuur, bracht een substantiële wijziging in het bestuursrecht en de bestuurspraktijk met zich mee. Alle bestuurshandelingen met individuele draagwijdte moeten voortaan, op enkele uitzonderingen na, uitdrukkelijk gemotiveerd worden. De draagwijdte van deze wet is immens, gelet op haar toepassingsgebied dat zich uitstrekt over tal van domeinen van het overheidshandelen, zoals het ambtenarenrecht, de ruimtelijke ordening en stedenbouw, de onteigeningen, milieuvergunningen, examens, het fiscaal recht, ... enz. en gelet op de brede context waarin zij is tot stand gekomen. Zeven jaar later heeft deze wet dan ook een prominente plaats ingenomen in het bestuursrecht in het algemeen en in het administratief contentieux, en geleid tot heel wat procedures voor de rechter, uitvoerige rechtsleer en een aantal omzendbrieven. Het boek is opgedeeld in 7 delen. In het eerste deel worden de doelstellingen van de wetgever geschetst, wordt de wet gesitueerd in de globale nieuwe bestuursrechtelijke cultuur en wordt ten slotte onderzocht of de federale wetgever wel bevoegd was om deze wet uit te vaardigen. In de volgende hoofdstukken wordt de wet grondig geanalyseerd. In het tweede hoofdstuk worden het toepassingsgebied van de wet "ratione temporis, ratione personae en ratione materiae" en de uitzonderingen op de formele motiveringsplicht doorgelicht. De aard en de draagwijdte van de formele motiveringsplicht worden grondig besproken in het derde en vierde deel. In hoofdstuk 5 wordt het ruime toepassingsgebied van de Wet Motivering Bestuurshandelingen weerspiegeld in diverse sectoren van het overheidshandelen. Deel 6 omvat een uiteenzetting van de sancties bij niet-naleving van de wet en een overzicht van de verschillende controle-instanties. In het laatste deel, worden tot slot enkele conclusies en knelpunten rond de Wet Motivering Bestuurshandelingen geformuleerd door de auteurs. In de bijlagen is de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen en de omzendbrieven opgenomen. Achteraan in het boek bevinden zich ook een handig trefwoordenregister en een bibliografie. Op die manier beschikt de lezer over een complete gids over de formele motivering van bestuurshandelingen.
ruimtelijke ordening --- administratief recht --- milieurecht --- fiscaal recht --- Administrative law --- Belgium --- Administratief recht --- Administration publique --- Droit administratif --- Overheidsbeleid --- #SBIB:340H30 --- #SBIB:35H001 --- #SBIB:AANKOOP --- recht --- #A9910R --- #A0301A --- 401 Administratief recht --- Droit administratif Administratief recht --- Actes administratifs Bestuurshandelingen --- Action administrative Administratieve actie --- Statut des fonctionnaires Ambtenarenstatuut --- Contrôle Controle --- Charte de l'utilisateur Handvest van de gebruiker --- Overheid 354 --- Openbaar bestuur 35.07 --- Recht 34 --- belgie --- BE / Belgium - België - Belgique --- 348.0 --- V6 - Droit administratif - Administratief recht --- Staats- en administratief recht --- Bestuurswetenschappen: algemene werken, referentiewerken, documentatie --- droit administratif --- belgique --- Administratief recht : Algemene werken en handboeken. --- Bestuursrecht --- Administratief recht. --- Bestuursrecht. --- België --- Monograph --- Administratief recht : Algemene werken en handboeken
Choose an application
Het Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid (TORB) wil een gedegen informatiebron zijn voor al wie professioneel met onderwijs bezig is. De lezer vindt er informatie, achtergrond en duiding bij het onderwijsgebeuren. Wetenschappelijk verantwoord, helder en bruikbaar. Elk nummer biedt een vijftal artikelen, enkele becommentarieerde relevante vonnissen en arresten, een kroniek van recente onderwijswetgeving, enkele boekbesprekingen, de rubriek 'kanttekeningen' en tenslotte de rubriek 'verslagen en mededelingen'. De redactie, die multidisciplinair is samengesteld, waakt over de kwaliteit van de artikelen en het juiste evenwicht tussen de juridische bijdragen enerzijds en de meer beleidsmatige artikelen anderzijds. Het tijdschrift verschijnt tweemaandelijks en telt ca. 75 pagina's. Het lezersbereik is zeer breed, gaande van personeel en directies van scholen en centra voor leerlingenbegeleiding, over personeel van de onderwijsnetten, tot ambtenaren, beleidsmedewerkers, wetenschappers en magistraten.
onderwijsbeleid --- onderwijsmanagement --- onderwijsrecht --- onderwijswetgeving --- School management --- Administrative law --- onderwijsorganisatie --- Enseignement --- Onderwijs --- Périodiques --- Tijdschriften --- #BA01803 --- #RBIB:TSCAT --- #TS:KORE --- 725 Onderwijsrecht --- 35.07 --- 371.2 --- Tijdschrift --- onderwijs --- tijdschriften --- tijdschriften lerarenopleiding --- 950 --- België --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsrecht --- 451.2 --- Administratief recht --- Bedrijfsmanagement --- Onderwijsorganisatie --- onderwijspolitiek --- schoolorganisatie --- Algemene muziekinformatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: teleonderwijs) --- Periodicals --- Onderwijs wetgeving --- Vlaanderen --- Onderwijs wetgeving. --- Onderwijsrecht. --- tijdschriften. --- Vlaanderen. --- Tijdschriften. --- Onderwijs; wetgeving. --- School management and organization --- Education and state --- Educational law and legislation --- Education, Compulsory --- Administration scolaire --- Education --- Politique gouvernementale --- Droit --- E-journals --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Onderwijs & Pedagogie
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|