Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (8)

Odisee (6)

UCLL (6)

Arteveldehogeschool (5)

Thomas More Kempen (5)

Thomas More Mechelen (5)

AP (4)

Hogeschool West-Vlaanderen (4)

KDG (4)

UAntwerpen (4)

More...

Resource type

book (7)

film (2)


Language

Dutch (8)


Year
From To Submit

2011 (1)

2009 (1)

2007 (1)

2004 (2)

2001 (2)

More...
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Taalontwikkeling op school : handboek voor interactief taalonderwijs
Authors: ---
ISBN: 906283230X 9789062832309 Year: 2001 Publisher: Bussum : Coutinho,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de eerste hoofdstukken behandelen de auterus het taalverwervingsproces zoals dat thuis en later ook in het onderwijs plaatsvindt. De succesvolle factoren voor taalverwerving komen daarbij in beeld. Vervolgens bespreken zij drie belangrijke taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback. Naast theorie en praktijkvoorbeelden bevatten deze hoofdstukken veel opdrachten om het betreffende taalgroeimiddel in de vingers te krijgen. Ten slotte besteden de auteurs aandacht aan de manier waarop de taalgroeimiddelen in verschillende onderwijssituaties het beste tot hun recht kunnen komen. (Bron: covertekst)


Book
Woorden leren, woorden onderwijzen : handreiking voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9065082719 9789065082718 Year: 1994 Publisher: Hoevelaken Christelijk Pedagogisch Centrum (CPS)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Didactische handleiding voor de uitbreiding van de woordenschat van meertalige kinderen.Dr. Theo HoogbergenGrondige handleiding, bestemd voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs bij hun leeropdracht de woordenschat van meertalige kinderen uit te breiden. De woordenschat blijkt een sleutelpositie in te nemen in het leven en het leren van allochtone kinderen, maar ook van hen met een armoedig taalidioom. Onderwijs in welk vak ook kan pas vruchtbaar verlopen, als leerlingen over een uitgebreide woordenschat beschikken. Uit allerlei onderzoek blijkt dat vierjarigen over zo'n 2.000 à 3.000 woorden beschikken, maar vijftienjarigen al over 15.000. Nederlandse kinderen leren dus meer dan duizend nieuwe woorden per jaar. Leraren moeten eerst precies weten hoe een en ander werkt. Deze handreiking werkt aan verdieping, geeft oefenstof en tal van voorbeelden, ook uit vreemde talen. Het onderwijs in de uitbreiding van de woordenschat moet systematischer verlopen en vooral ook stap voor stap. Daarom moeten leraren goed op de hoogte zijn van de vele obstakels, waarvoor meertalige kinderen en zeker allochtonen staan. Het boek heeft twee delen, onderverdeeld in veertien overzichtelijke paragraafjes, bevat vier bijlagen en een uitgebreide literatuurlijst. De derde druk bewijst de waarde van het boek.© NBD Biblion


Book
Taalontwikkeling op school : handboek voor interactief taalonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046902547 Year: 2011 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenTweede, herziene en geactualiseerde druk van dit praktische handboek. De uitgave combineert taaltheoretische achtergronden met dagelijkse onderwijspraktijk, waarbij kinderen op actieve wijze bij het taalontwikkelingsproces worden betrokken. De informatie is gebaseerd op een heldere taalvisie: los van de op school gebruikte taalmethode kunnen leidsters of leraren in hun dagelijkse werk met (jongste en jonge) kinderen taalontwikkelingskansen doelbewuster benutten. Er is aandacht voor taalverwerving, drie taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalruimte en feedback, waarbij pedagogisch-didactische uitgangspunten als betrokkenheid, begrijpelijkheid en kinderen regelmatig uitdagen door met hen iets boven hun niveau te werken, de basis vormen. In deze tweede druk wordt doelbewust de lijn doorgetrokken naar taalontwikkeling van kinderen in voorschool-situaties. De informatie is helder en leest vlot. Cartoonachtige illustraties wisselen de tekst af. Tekstkaders bieden interessante dan wel extra achtergrondinformatie. In de tekst zijn doorblader- en terugbladerpijlen opgenomen. Oefenstof en concrete uitwerkingen van werkbladen completeren het geheel. Met literatuuropgave en register. Door de jarenlange praktijkervaring van de auteurs is dit een welkome handreiking voor de beroepspraktijk.© NBD Biblion


Book
Taalontwikkeling op school
Authors: ---
ISBN: 9062832309 Year: 2007 Publisher: Bussum : Coutinho,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Multi
Taal, een zaak van alle vakken : geïntegreerd taal- en zaakvakonderwijs op de basisschool
Authors: ---
ISBN: 9062833330 Year: 2004 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taal is de sleutel tot succes op school. Kinderen die sterk zijn in taal behalen op school goede resultaten, niet alleen bij taal, maar ook bij de andere vakken. Minder taalvaardige kinderen presteren over de hele linie meestal minder goed. Op school geldt taal nog veel te veel als een losstaand vak en daardoor worden belangrijke kansen voor taalontwikkeling gemist. Dit boek laat zien hoe beter onderwijs ontstaat als leerkrachten taallessen en zaakvaklessen bij elkaar brengen. Ze zullen dan aan twee kanten winst boeken: de kinderen steken meer op van de zaakvakles ¿n komen steeds een stap verder in hun taalontwikkeling. In TAAL, EEN ZAAK VAN ALLE VAKKEN beschrijven de auteurs de theorie en maken ze direct de koppeling met de praktijk. Bij het boek is een dvd meegeleverd voor op de computer. Deze bevat lesmaterialen, videoregistraties en een multimediaal programma waarmee het lesmodel in verschillende voorbeeldlessen in beeld wordt gebracht. Uitgangspunt in dit werk/studieboek is dat


Film
Taal een zaak van alle vakken
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Bussum : Coutinho,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Met woorden in de weer
Authors: ---
ISBN: 9062832563 9789062832569 Year: 2001 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkboek voor leerkrachten in het basisonderwijs om de woordenschat van leerlingen te vergroten.Drs. H.F. PeetersIn dit boek wordt (met voorbeelden, werkbladen en stappenplannen) beschreven hoe een leerkracht in het basisonderwijs de woordenschat van leerlingen kan vergroten. Er wordt veel ruimte aan besteed om de leerkracht ervan te overtuigen dat wat er nu op de basisschool aan dit onderwerp gedaan wordt, niet veel 'soeps' is en dat goed woordenschat onderwijs een hele mentale omschakeling vraagt. Dit overtuigen gebeurt onder andere door middel van een sprookje in zes afleveringen over een houthakker die een keukenprinses gaat schaken. De kinderlijke manier waarop de leerkracht wordt aangesproken in dit boek, kan veel lezers afschrikken. De informatie die gegeven wordt, is op zich juist en bruikbaar. Een groot manco is dat er niet aangesloten wordt bij het onderwijs in begrijpend lezen, met name bij strategieën waardoor de leerlingen zelf achter de betekenis van woorden kunnen komen.© NBD Biblion


Book
Met woorden in de weer : praktijkboek voor het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046901571 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woordkennis is een voorwaarde voor succes in het basisonderwijs. Leerlingen met onvoldoende woordenschat kunnen niet alleen de lessen niet goed volgen; zij leren ook minder snel nieuwe woorden en begrippen bij. Als je als leerkracht de resultaten in je klas wilt verbeteren, zul je met taal aan de slag moeten gaan. In Met woorden in de weer presenteren de auteurs een praktische aanpak voor intensieve woordenschatuitbreiding in het basisonderwijs. Ze reiken verschillende instrumenten en technieken aan om effectief woorden aan te leren en met woorden te oefenen in elke situatie, elke groep en elk vak. Het boek is afgestemd op de praktijk met behulp van veel voorbeelden, opdrachten en handreikingen.

Listing 1 - 8 of 8
Sort by