Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Probleemstelling (vervolg1) : maar aan de gezellige ontmoetingsruimte die zij hebben zoals het trefcentrum. De prachtige tuin die zij ter beschikking hebben en de verschillende media die ze hebben om bewoners met elkaar in contact te laten brengen. Uit de projecten die de organisatie zelf heeft doorgevoerd en uit de evaluatie van mijn pro-jecten kan ik stellen dat interactie stimuleren zeker en vast kan. Alleen moet de organisatie bewust zijn over hoe ze het project gaat aanpakken. Zoals u kon lezen heb ik zelf verschil-lende projecten uitgevoerd binnen Antoniushof en was het een project niet gelukt omdat de aanpak niet correct was. Het is belangrijk projecten door te voeren waarbij de bewoners niet worden bedreigd en waarbij hun privacy niet wordt geschonden. Voor zulke projecten kan men de verschillende lokaal dienstencentra of het OCMW van Gent raadplegen. Zij hebben verschillende projecten om interactie tussen bewoners te stimuleren en kunnen een beroep doen op vrijwilligers. Een mooi project is bijvoorbeeld de telefooncirkel. Ook Antoniushof heeft middelen ter beschikking die interactie tussen de bewoners kunnen stimuleren. Zo denk ik bijvoorbeeld aan het trefcentrum. Een prachtige ruimte waar heel wat potentieel in zit om interactie te stimuleren tussen bewoners. Zonder deze ruimte was het volgens mij nog moeilijker om communicatie tussen de bewoners te bevorderen. Dit trefcentrum zorgt ervoor dat senioren met elkaar koffie kunnen drinken en praten zonder dat zij daarom bij elkaar over de vloer hoeven te komen. Ook de verjaardagsfeesten die in Antoniushof plaatshebben horen eigenlijk niet meteen in het takenpakket van deze organi-satie. Toch zorgen deze festiviteiten ervoor dat de bewoners elkaar beter leren kennen en dat de nieuwe bewoners de kans krijgen om hun medebewoners te leren kennen. Kortom: Als toekomstig maatschappelijk werker vind ik dat servicecomplex Antoniushof meer is dan een woonvorm die ervoor kan zorgen dat bewoners met elkaar interag Probleemstelling (vervolg2): ethodieken en met d e middelen waarover zij nu beschikken ben ik daar 100% van overtuigd. Ik ben er ook zeker van dat in de toekomst nog verder zal evolueren om zo hun bewoners een nog aangenamer verblijf aan te bieden.Servicecomplex Antoniushof is volgens mij niet enkel een woonvorm maar een echte ‘thuis’ voor de senioren. Conclusies: Op de vraag of servicecomplex Antoniushof meer dan een woonvorm is, kan ik het volgende zeggen:Ze zijn meer dan een woonvorm omdat ze niet alleen de senioren een dak boven het hoofd geven maar hen ook blijven opvolgen. Ze proberen de bewoners op te vangen bij moeilijk-heden, klachten of problemen, wat een meerwaarde geeft aan hun woonvorm. Niet alleen worden de senioren opgevolgd tijdens hun verblijf, maar ook wanneer ze in het ziekenhuis of een kortverblijf vertoeven. Het verzorgend team blijft contact houden met de mensen en blijft hen bijstaan in deze moeilijke periode. Als de senioren verhuizen naar een rustoord blijft het contact tussen het servicecomplex en de bewoners sterk. Iedere maand heeft ie-mand van Antoniushof contact met de ex- bewoner of een van de familieleden om na te gaan of de persoon in kwestie het goed stelt. Dat het servicecomplex meer dan een woonvorm is komt natuurlijk door de enthousiaste personeelsleden. Zij leven voor hun werk en zorgen ervoor dat de senioren niks tekort ko-men tijdens hun verblijf. Het is zowel het verzorgend team, als de poetsdienst, als het se-cretariaat dat verschillende feesten organiseert in Antoniushof. Feesten die eigenlijk niet nodig zijn maar toch worden gedaan om bewoners een fijne namiddag te bezorgen en hen in de bloemetjes te zetten. Zelfs als het fysiek of mentaal minder gaat met één van de be-woners houden de personeelsleden daar rekening mee. Zo worden sommige mensen af-gehaald bij het lunchen omdat zij slecht te been zijn. Bij detectie van eenzaamheid bij de bewoners zorgen de personeelsleden ervoor dat dit systematisch wordt opgevolgd en tracht men verdere isolering te vermijden. Het personeel tracht deze persoon dan te moti-veren om buiten te komen en geven deze dan ook meer aandacht.Kan Antoniushof een rol kan spelen bij de interactie tussen de bewoners? Ik ben daar ze-ker van. Antoniushof beschikt over heel wat middelen om de interactie tussen de bewoners te kunnen stimuleren. Conclusies (vervolg1): maar aan de gezellige ontmoetingsruimte die zij hebben zoals het trefcentrum. De prachtige tuin die zij ter beschikking hebben en de verschillende media die ze hebben om bewoners met elkaar in contact te laten brengen. Uit de projecten die de organisatie zelf heeft doorgevoerd en uit de evaluatie van mijn pro-jecten kan ik stellen dat interactie stimuleren zeker en vast kan. Alleen moet de organisatie bewust zijn over hoe ze het project gaat aanpakken. Zoals u kon lezen heb ik zelf verschil-lende projecten uitgevoerd binnen Antoniushof en was het een project niet gelukt omdat de aanpak niet correct was. Het is belangrijk projecten door te voeren waarbij de bewoners niet worden bedreigd en waarbij hun privacy niet wordt geschonden. Voor zulke projecten kan men de verschillende lokaal dienstencentra of het OCMW van Gent raadplegen. Zij hebben verschillende projecten om interactie tussen bewoners te stimuleren en kunnen een beroep doen op vrijwilligers. Een mooi project is bijvoorbeeld de telefooncirkel. Ook Antoniushof heeft middelen ter beschikking die interactie tussen de bewoners kunnen stimuleren. Zo denk ik bijvoorbeeld aan het trefcentrum. Een prachtige ruimte waar heel wat potentieel in zit om interactie te stimuleren tussen bewoners. Zonder deze ruimte was het volgens mij nog moeilijker om communicatie tussen de bewoners te bevorderen. Dit trefcentrum zorgt ervoor dat senioren met elkaar koffie kunnen drinken en praten zonder dat zij daarom bij elkaar over de vloer hoeven te komen. Ook de verjaardagsfeesten die in Antoniushof plaatshebben horen eigenlijk niet meteen in het takenpakket van deze organi-satie. Toch zorgen deze festiviteiten ervoor dat de bewoners elkaar beter leren kennen en dat de nieuwe bewoners de kans krijgen om hun medebewoners te leren kennen. Kortom: Als toekomstig maatschappelijk werker vind ik dat servicecomplex Antoniushof meer is dan een woonvorm die ervoor kan zorgen dat bewoners met elkaar interageren. Conclusies (vervolg2): ethodieken en met d e middelen waarover zij nu beschikken ben ik daar 100% van overtuigd. Ik ben er ook zeker van dat in de toekomst nog verder zal evolueren om zo hun bewoners een nog aangenamer verblijf aan te bieden.Servicecomplex Antoniushof is volgens mij niet enkel een woonvorm maar een echte ‘thuis’ voor de senioren.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|