Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Assistance sociale --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappelijk werk --- jeugdzorg --- hulpverleningsproces --- residentiële jeugdzorg --- Academic collection --- jeugdwerk --- jeugdgezondheidszorg --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 362.7 --- 361.2 --- 362.74
Choose an application
-5350-403-6
Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- 460.2 --- orthopedagogiek --- 37.013 --- Orthopedagogie --- Wetenschappen --- Handboeken --- Theorie --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap
Choose an application
residentiële hulpverlening --- groepstherapie --- Children with disabilities --- -#GSDBP --- Children with special educational needs --- Children with special health care needs --- Children with special needs --- Handicapped children --- Physically handicapped children --- Special needs children --- Exceptional children --- People with disabilities --- 376 --- 615.86 --- Institutional care --- -residentiële hulpverlening --- -Children with disabilities --- #GSDBP --- Institutional care&delete& --- Congresses
Choose an application
Dit boek biedt de lezer een recent overzicht van verschillende opvattingen in de theoretische orthopedagogiek en hun consequenties voor de praktijk. Het geeft studenten een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Een historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op theorie en praktijk in orthopedagogische werkvelden. De rol van theorien voor de praktijk, zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek, wordt besproken. Naast aandacht voor polarisatie in een methodenstrijd worden de huidige pogingen tot integratie besproken. Door het hele boek heen wordt de lezer uitgenodigd om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van het scala van theorien, modellen en strategien. Het boek is een grondige bewerking van het in 1995 verschenen "Hulpverlenen bij opvoeden". De eigen keuze van de auteurs voor Een handelingsgerichte orthopedagogiek wordt uitgewerkt. Uiteindelijk gaat het om kennis die dienstbaar moet zijn aan opvoeders en kinderen. In het orthopedagogisch onderzoek is er, naast het zoeken van verklarende kennis, aandacht voor het evaluatie-onderzoek van behandelingsmethoden in de praktijk. Steeds komt de aandacht voor het debat over wetenschappelijke en ethische kwesties op een heel praktische manier terug. De lezer wordt attent gemaakt op de infrastructuur van de discipline in redacties, commissies, studiedagen en congressen. Daar wordt in feite de discussie over de verantwoording van onderzoeksresultaten en over kwaliteit van het hulpaanbod gevoerd Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1: De orthopedagogiek binnen de sociale wetenschappen 1.1 Een discipline als tak van wetenschap 1.2 De eigen aard van de orthopedagogiek 1.3 Ontstaan door reflectie op de praktijk 1.4 Twee wortels van de orthopedagogiek 1.5 Definities van de orthopedagogiek 1.6 Kennis, kunde en hulp bij keuzen ter ondersteuning Van het opvoedingsproces 1.7 Theorie en meta-theorie in de orthopedagogiek 1.8 Theoretische reflectie op praktische problemen: enkele voorbeelden Hoofdstuk 2: Ontwikkeling van de orthopedagogiek in Nederland en Vlaanderen 2.1 Ontwikkeling in de 19de eeuw 2.2 De zorg voor het kind in de 20ste eeuw 2.3 Pedagogiek als een beginnende studierichting aan de universiteit 2.4 Algemene orthopedagogiek in Nederland en Vlaanderen Hoofdstuk 3: Verwetenschappelijking van de orthopedagogiek: systematisering, theorievorming en methodologie 3.1 Systematisering van de kennis 3.2 Theorie en model 3.3 Methodologie en theorievorming 3.4 Theorieniveaus 3.5 De samenhang van hermeneutiek en nomologie 3.6 Theorien van verschillende domeinen Hoofdstuk 4: Keuze voor de orthopedagogiek als een praktische wetenschap 4.1 Onzekerheid van opvoeders over het juiste optreden 4.2 Het begrip 'handelen' 4.3 Verbeteren van het handelen 4.4 Handelingstheorie en wetenschappelijk onderzoek Hoofdstuk 5: Modellen van orthopedagogische Hulpverlening 5.1 De ontwikkeling van praktijkparadigma's 5.2 Diagnostiek, classificatie en indicatiestelling 5.3 Classificatie 5.4 Diagnostiek 5.5 Planmatig handelen 5.6 Behandeling 5.7 Preventie Hoofdstuk 6: Wetenschappelijk onderzoek in de orthopedagogiek 6.1 Taak van het wetenschappelijk onderzoek binnen de discipline 6.2 Het object en het doel van wetenschappelijk onderzoek 6.3 Stromingen in het orthopedagogisch onderzoek 6.4 Het onderzoeksprogramma van de orthopedagogiek Hoofdstuk 7: Het forum van de orthopedagogiek 7.1 Orthopedagogiek in een veranderde samenleving 7.2 Beroepsethiek en bewaking door het forum 7.3 Nadere plaatsbepaling van het forum 7.4 De infrastructuur van het vakgebied van de orthopedagogiek 7.5 Tot slot
Orthopedagogiek. --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Nederland --- Vlaanderen --- Hulpverlening --- Wetenschappelijk onderzoek --- Geschiedenis --- Orthopedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Theorie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 37.013 --- Evolutie --- Opvoeding --- Orthopedagogie --- Terminologie --- Theorieën --- Wetenschappen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Natuurwetenschappen --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Literatuur --- Onderwijs --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|