Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Drie woorden staan centraal in dit boek: dialoog, katholiek en liefde. Geen enkele van die drie termen is in een katholieke dialoogschool te begrijpen zonder de andere twee. Meer zelfs, ze vormen drie essentiële bouwstenen van elke katholieke dialoogschool. Dit boek geeft duiding bij de drie termen. Wat betekent 'dialoog' in de katholieke dialoogschool? Wat betekent 'katholiek' in de katholieke dialoogschool? En hoe 'liefde' concreet gestalte geven vanuit de combinatie van 'dialoog' en 'katholiek'? Bezig zijn met deze vragen geeft een palet van soorten of typen van katholieke dialoogscholen. Dit boek reikt inzichten aan, maar wil ook aan het werk zetten. Vandaar dat er naast theorie ook werkvragen meegegeven worden. Het project van de katholieke dialoogschool draait immers niet rond het project zelf, maar rond mensen en hun vorming. Elke school is daarbij uniek, maar katholieke scholen mogen zich met elkaar alvast verbonden weten door de combinatie van dialoog, katholicitieit en liefde.
Katholiek onderwijs --- Didactics of religion --- C1 --- katholiek onderwijs --- 450.41 --- onderwijsfilosofie --- multiculturaliteit --- dialoog --- Vlaanderen --- Kerken en religie --- 371.058 --- Academic collection --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- 451.9 --- Dialoog --- Pastoraal --- Overige onderwerpen --- 451.2 --- Katholiek onderwijs Vlaanderen --- 37.058 --- 762 Gesubsidieerd vrij onderwijs --- Didactiek van de godsdienst --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Godsdienstsociologie
Choose an application
Volgens sommigen zijn katholieke scholen niet meer mee met de tijd. Zij beweren dat geloof, levensbeschouwing en cultuur niet meer thuishoren in een moderne school. De nieuwe eindtermen zijn daarbij een adequaat instrument om een uniform curriculum te realiseren. Zij zullen ervoor zorgen dat verschillen tussen scholen geleidelijk verdwijnen.Katholieke scholen nemen dat niet langer en stellen zich weerbaar op. Ze zijn de erfgenamen van een grootse, diverse en levenskrachtige traditie die de waan van de dag overstijgt. Als politieke en economische belangen in het onderwijs primeren, staat de vrijheid van leraar en leerling onder druk. De vrije en vrijmoedige school wordt een zielloze leerfabriek.Dit boek wil katholieke scholen en leraren inspireren en aanmoedigen om tegen de stroom op te roeien. Bezielende scholen, leraren en leerlingen laten hun stem horen. Zij reiken niet naar winst, zij reiken naar de sterren.https://www.pelckmansuitgevers.be/scholen-die-naar-de-sterren-reiken.html
000.0 --- 451.2 --- Christian religion --- katholiek onderwijs --- vrij onderwijs --- katholieke kerk --- Onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Katholiek Onderwijs Vlaanderen --- Vlaanderen --- Vrijheid --- Onderwijsbeleid --- School management --- Belgium --- onderwijsbeleid --- onderwijsvenieuwing --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Katholiek Onderwijs --- Katholieke Scholen --- Onderwijsvisie --- Levensbeschouwing --- onderwijsbeleid. --- onderwijsvenieuwing. --- katholiek onderwijs. --- Katholiek Onderwijs. --- Katholieke Scholen. --- Onderwijsvisie. --- Levensbeschouwing. --- Onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie. --- onderwijsvisie --- 762 Gesubsidieerd vrij onderwijs --- Didactics of religion --- Didactics of secundary education --- Onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie.
Choose an application
De laatste decennia is de Vlaamse samenleving stevig veranderd. Het christelijke referentiekader is niet langer zomaar vanzelfsprekend. Bovendien is er een groeiende religieuze veelheid aanwezig. Eén van de drie werven van Katholiek Onderwijs Vlaanderen omvat dan ook de grondige vernieuwing van het levensbeschouwelijk-pedagogisch project van het katholiek onderwijs.Het project van de katholieke dialoogschool is geen meetlat voor de katholieke identiteit van de school, maar biedt een groeikans om vernieuwd te ontdekken hoe de school haar opvoedingsproject concreet vorm kan geven, in dialoog met de eigen schooltraditie, en in gesprek met alle betrokkenen op school. Want de katholieke dialoogschool is vooral iets om te doen': in het dagdagelijkse schoolleven, de omgang met de leerlingen en het personeel, de vergaderingen van het schoolbestuur, de aankooppolitiek, de planning van infrastructuur,... Een boeiende uitdaging!
School management --- Didactics of religion --- C6 --- katholiek onderwijs --- dialoog --- Katholiek onderwijs --- 451.2 --- 371.058 --- 268.221 --- 268.221 Kerk en school. Christelijke school --- Kerk en school. Christelijke school --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- 450.41 --- onderwijsfilosofie --- multiculturaliteit --- Vlaadnderen --- Vlaanderen --- Katholiek onderwijs Vlaanderen --- 37.058 --- 268221 --- 37058. --- 371058 --- 45041 --- Katholiek onderwijs Vlaanderen. --- Katholiek onderwijs. --- Vlaanderen. --- dialoog. --- katholiek onderwijs. --- multiculturaliteit. --- onderwijsfilosofie. --- Kerk en school Christelijke school. --- Bijzonder onderwijs Confessioneel onderwijs Particulier onderwijs Vrij onderwijs Autonome scholen Neutraal onderwijs Particuliere scholen --(bestuur en beheer). --- Onderwijsfilosofie. --- #gsdbP --- Pastoraal --- Godsdienstonderwijs
Choose an application
School management --- Objectives of teaching --- godsdienst --- Didactics of religion --- Christendom --- Christianisme --- Enseignement --- Onderwijs --- 371.058 --- 268.221 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdb6 --- $?$94/12 --- 282 --- 37.062 --- 244.5 --- 456.8 --- Catechese --- Godsdienst --- Godsdienstige opvoeding --- Katholiek onderwijs --- catechese --- godsdienstige opvoeding --- katholiek onderwijs --- Jongeren en geloof --- christelijk opvoedingsproject (ler) --- onderwijs --- religie --- religiositeit (ler) --- Godsdienstonderwijs --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Kerk en school. Christelijke school --- Vormingsgebieden --- 268.221 Kerk en school. Christelijke school --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pastoraal
Choose an application
Een visie op de spiritualiteit van een christelijke school. Dit werkboek wil een aanzet zijn om als discussiërend en/of mediterend een gesprek aan te gaan over de pedagogische opdracht als christenen. Het wil concrete inspiratie bieden voor personeelsvergaderingen, pedagogische studiedagen, denkwerkdagen, identiteitssymposia, ... Het is gebaseerd op talloze gesprekken die de auteur in de afgelopen tien jaar met onderwijsgevenden heeft gevoerd. De invalshoek is bijbels: op grond van enkele sleutelverhalen uit het Nieuwe Testament worden hedendaagse sleutelervaringen in het onderwijs vertolkt en verhelderd.
371.058 --- #gsdb6 --- C1 --- christendom --- handleiding --- onderwijs --- pedagogiek --- spiritualiteit --- 244.5 --- Christelijke opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Spiritualiteit --- Waardevorming --- christelijk opvoedingsproject (ler) --- Christelijk onderwijs --- Christendom --- Godsdienst --- Spiritualiteit ; christendom --- 031066.jpg --- Schoolpastoraal --- Spiritualiteit: in onderwijs --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Kerken en religie --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- School management --- geloven --- Christian spirituality --- religieuze opvoeding --- Christelijke opvoedkunde --- Onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Opvoedkunde
Choose an application
onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactics of religion --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- Katholiek onderwijs --- 450.41 --- onderwijsfilosofie --- levensbeschouwing --- dialoog --- multiculturaliteit --- katholiek onderwijs --- Vlaanderen --- 451.9 --- Geloven --- Christendom --- Maatschappij --- C6 --- religieuze vorming --- 451.2 --- Katholiek onderwijs Vlaanderen --- 37.058 --- Overige onderwerpen --- Onderwijsorganisatie --- Didactiek van de godsdienst --- 371.058 --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Dialoogscholen --- Dialoogschool --- Emigratie --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit
Choose an application
Wat zijn de toekomstkansen van het katholiek onderwijs in Vaalderen? Wat betekent het om katholike onderwijs aan te bieden in een postchristelijke samenleving? Staat de 'K' enkel voor kwaliteit of ook voor katholiek? En wat betekent 'katholiek' dan? Deze vragen vormen het onderwerp van dit boek. Het boek richt zich tot een heel ruim publiek, eigenlijk tot al wie vandaag met het katholiek onderwijs te maken heeft, als afnemer (leerlingen, studenten, ouders) of als verstrekker (onderwijspersoneel, directie, schoolbestuur). En ten overstaan van al die goedmenende buitenstaanders die wel de sociale en pedagogische kwaliteit van het katholiek onderwijs willen erkennen maar twijfelen aan de geloofsbetekenis van een katholieke school, wil de auteur de redelijkheid van de christelijke inspiratie in de verf zetten. (Bron: covertekst)
School management --- identiteit --- Research on teaching --- katholiek onderwijs --- Flanders --- Catholic Church --- Education --- Flanders (Belgium) --- 37 --- 268.221 --- 371.058 --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdbP --- C3 --- christendom --- identiteit (x) --- modernisering --- (493.1) Vlaanderen --- 282 katholicisme --- 371 onderwijs --- 762 Gesubsidieerd vrij onderwijs --- kwaliteit --- 240 --- 450.41 --- 451.1 --- 451.2 --- 451.9 --- Christelijk geloof --- Christelijke opvoeding --- Christendom --- Katholiek onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Vlaanderen --- identiteit katholiek onderwijs --- vorming --- Godsdienst --- Identiteit --- Moderniteit --- Opvoeding --- Postchristelijk --- Staat --- katholieke school --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- 268.221 Kerk en school. Christelijke school --- Kerk en school. Christelijke school --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Kunst en cultuur --- Katholicisme --- Geschiedenis --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs Belgie : Overige --- Overige onderwerpen --- Christelijke opvoedkunde --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- 37 Education --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Voorlichting --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Geloof --- Pastoraal
Choose an application
lagboek van het bezinningscongres van het Nationaal Secretariaat van het Katholiek Onderwijs
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- basisonderwijs --- godsdienst --- HO (hoger onderwijs) --- vroedkundige opleiding --- buitengewoon onderwijs --- School management --- christelijke zingeving --- SO (secundair onderwijs) --- Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (1988-) --- bezinning --- secundair onderwijs (x) --- C6 --- opvoeding --- geloofsleven --- handleiding --- na 1945 (x) --- onderwijs --- 691 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Pedagogie en didactiek --- Conferences - Meetings --- katholiek onderwijs --- 371.058 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pastoraal --- #GSDBP --- Nationaal Secretariaat van het Katholiek Onderwijs / Secrétariat National de l'Enseignement Catholique (1957-1993) --- doelstellingen --- internaten --- pluralisme --- toekomst --- $?$94/03 --- 37.01 --- 371 --- 27-58 --- 451.2 --- Basisonderwijs --- Christelijk --- Christelijk realisme --- Geloofsbeleving --- Internaten --- Opvoedingsproject --- Verslagboek van het bezinningscongres van het Nationaal secretariaat van het Katholiek Onderwijs --- geloofsbeleving --- onderwijsfilosofie --- 451.9 --- Katholiek onderwijs --- Vlaanderen --- christelijk opvoedingsideaal, zingeving en vormgeving --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Contemplatieve en reflectieve godsdienst --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Overige onderwerpen --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pastoraal
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|