Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

Groot Seminarie Brugge (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

Thomas More Mechelen (2)

UCLL (2)

AP (1)

Hogeschool Gent (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2015 (1)

2002 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
De kracht van kwetsbaarheid : heb de moed om niet perfect te willen zijn
Author:
ISBN: 9789400502482 Year: 2015 Publisher: Z.p. Lev.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur beschrijft wat het betekent om je kwetsbaar op te stellen in een wereld die gericht is op perfectionisme en het nemen van risico's zonder dat succes gegarandeerd is. Of het nu om werk, relaties of opvoeding gaat: het is eng en moeilijk om je kwetsbaar op te stellen, maar het is nog veel moeilijker om het niet te doen en jezelf af te blijven vragen: wat als ik het wel had geprobeerd? We verwachten van onszelf en van anderen dat we elke dag de schijn ophouden om anderen te laten zien hoe goed we alles voor elkaar hebben. Kwetsbaarheid is een emotie waar bijna niemand zich prettig bij voelt. We associëren het met onzekerheid en risico's. Toch zegt de auteur dat juist kwetsbaarheid de basis is van alle mooie dingen in het leven als liefde, vertrouwen en vreugde. Ze moedigt de lezer aan om perfectionisme te laten varen, kwetsbaarheid te omarmen en uitdagingen aan te gaan


Book
Reflectief ervaringsleren voor leerkrachten : een werkboek voor opleiders, nascholers en stagebegeleiders
Author:
ISBN: 9030171839 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de top-tien van modieuze onderwijskundige termen in verband met de vorming van leerkrachten, staan 'reflectie' en 'professionele ontwikkeling' al anderhalf decennium onaangetast te pronken. Het centrale belang van de stages, het leren uit ervaringen, is zo mogelijk een nog oudere evidentie. Studenten, maar ook veel opleiders, beschouwen het 'leren uit ervaring', het 'opdoen van ervaring' als het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Tijdens nascholings- en begeleidingssessies krijgt die ervaring eveneens een centrale plaats. Toch blijft het opzetten en begeleiden van dit reflectief ervaringsleren voor vele opleiders en begeleiders een moeilijke opgave, niet in het minst omdat het ervaringsleren erg verschillend verloopt voor verschillende studenten en in verschillende contexten. In de praktijk van opleiding en nascholing blijkt reflectie daarenboven vaak gereduceerd te worden tot technische kwesties van kennis en didactische vaardigheden.

Keywords

Didactiek. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- ervaringsleren --- Ervaringsleren --- 371.3 --- 371.13 --- 371.12 --- #GGSB: Onderwijs --- #GSDBP --- 371.2 --- lerarenopleiding --- reflectie --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 454.23 --- Didactiek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfevaluatie --- 481.7 --- 472.7 --- Actie-onderzoek --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Zelfreflectie-leerkrachten --- 454.2 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- actie-onderzoek --- ervaringsleren (ler) --- nascholers --- opleiders --- professionele ontwikkeling --- reflectief ervaringsleren (ler) --- stagebegeleiders --- Ervaringsleren ; volwassenenvorming --- Leraren ; opleiding ; didactiek --- Reflectie --- stagebegeleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Beroep en opleiding --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijzen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Reflecteren --- #SBIB:37H0 --- #PBIB:+SLO 220.91 --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- 371.39 --- Stages --- Pedagogie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Leraren --- Opleidingen --- Bijscholing --- Onderwijspraktijk --- Leermethoden --- Onderwijsvernieuwing --- didactische werkvormen --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- Leraar --- Opleiding --- Professionalisering --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Stage --- Directie --- Arbeidsmarkt --- Taalonderwijs --- Leermethode

Listing 1 - 2 of 2
Sort by