Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Fortune --- Happiness --- Congresses --- Congresses
Choose an application
General ethics --- #GGSB: Moraalfilosofie --- Happiness --- Congresses. --- Gladness --- Congresses --- Emotions --- Cheerfulness --- Contentment --- Pleasure --- Well-being --- Moraalfilosofie
Choose an application
General ethics --- Happiness --- #GGSB: Filosofie --- Gladness --- Emotions --- Cheerfulness --- Contentment --- Pleasure --- Well-being --- Filosofie
Choose an application
Christian spirituality --- C1 --- geluk --- deugden --- spiritualiteit --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #GGSB: Spiritualiteit --- Kerken en religie --- Happiness --- Religious aspects --- Geestelijke lezing (geel) --- Spiritualiteit --- #gsdb10
Choose an application
Psychoanalysis --- Happiness --- Philosophy. --- Philosophy --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- #gsdb10 --- Mental philosophy --- Humanities --- Gladness --- Emotions --- Cheerfulness --- Contentment --- Pleasure --- Well-being --- Geestelijke lezing (geel) --- Psychoanalysis - Philosophy
Choose an application
Pleasure --- Seksuele ethiek --- #gsdb5 --- 268.742 --- 268.742 Moraal en catechese--(andere themata) --- Moraal en catechese--(andere themata) --- Emotions --- Ethics --- Senses and sensation --- Utilitarianism --- Happiness --- Hedonism
Choose an application
The classical and Christian worlds meet in Boethius (c. 480-524 CE), the last writer of purely literary Latin from antiquity. His Tractates examine the Trinity and incarnation in Aristotelian terms. His Consolation of Philosophy, a dialogue between himself and Philosophy, is theistic in tone but draws on Greek, especially Neoplatonist, sources.
Happiness. --- Philosophy and religion. --- Theology --- Christianity --- Happiness --- Philosophy and religion --- Philosophy --- Philosophy, Ancient --- Scholasticism --- Christian theology --- Theology, Christian --- Religion --- Theology, Scholastic --- Philosophy, Medieval --- Ancient philosophy --- Greek philosophy --- Philosophy, Greek --- Philosophy, Roman --- Roman philosophy --- Mental philosophy --- Humanities --- Christianity and philosophy --- Religion and philosophy --- Gladness --- Emotions --- Cheerfulness --- Contentment --- Pleasure --- Well-being --- Religions --- Church history --- History --- Early church --- Literatuur (letterkunde) --- Godsgeloof --- Philosophy, Ancient. --- Scholasticism.
Choose an application
De mens die zich hecht aan comfort maar het niet-materile verwaarloost, ontspoort. Dat leidt tot crisissen, zowel innerlijk als in de samenleving. We zijn als die sportman die zijn ene helft traint en de andere met een stok ondersteunt. Roger Pauly analyseert de pijnpunten in onze samenleving, maar reikt ook remedies aan om de koers van de huidige samenleving te corrigeren. Uitdagingen voor het gezin, het onderwijs n de spiritualiteit vormen daarvoor de basis. De welvaartsstaat wentelt zich de laatste jaren in een diepe crisis. Om de oorzaken hiervan te vinden focust iedereen op de vele pijnpunten van de evolutie. Tegelijk wordt tevergeefs naar oplossingen gezocht. Sommige analisten zijn optimistisch en krijgen stilaan herstel in het vizier, anderen blijven ervan overtuigd dat de crisis nog jaren zal duren of zelfs onoplosbaar is. De motor en het kernpunt van de evolutie is de technologische vooruitgang. De ontwikkelingen op het gebied van wereldwijde communicatie via internet en het Feit dat technologie voor iedereen toegankelijker wordt, heeft tot heel tegenovergestelde gevolgen geleid. Enerzijds is er in de samenleving een wereldwijde globalisering aan de gang en anderzijds een persoonlijke individualisering. Dit leidt tot een gebrek aan samenhang, waardoor de maatschappij aan vitaliteit inboet en haar kracht verliest. Tot zover de negatieve spiraal waarin velen van ons zich wentelen volgens Roger Pauly, algemeen voorzitter van de Gezinsbond. Met De crisis in onszelf wil Pauly aantonen dat we de crisis beter niet beschouwen als iets wat ons boven het hoofd hangt, maar dat we moeten inzien dat we de echte crisis in onszelf ontwikkelen en cultiveren. We worden meegezogen in een stroming waarvan we het eindpunt niet kennen, maar dat hoeft ons niet echt te verontrusten. Zolang we alert blijven en de ontwikkelingen niet achteloos aan ons laten voorbijgaan, hoeven we ons niet slecht te voelen bij de vooruitgang die ons meetrekt. Het boek is de neerslag van de vele lezingen Die Pauly over dit onderwerp geeft, en van de gedachtewisselingen die daaruit voortvloeien. Op vraag van velen bundelt hij zijn inzichten net voor zijn nakend vertrek op een heldere manier en met een scherpe pen. Hij snijdt diverse onderwerpen aan die hij historisch en wetenschappelijk kadert. Pauly vertrekt van het idee dat het noodzakelijk is om in te zien hoe de maatschappij zich ontwikkelt vooraleer we de zin van de evolutie kunnen begrijpen. De meest fenomenale motor in deze evolutie is de technologie. De wereldwijde toegankelijkheid van digitale communicatiemedia heeft de landsgrenzen geopend en geleid tot een gevoel van vrijheid. Macht wordt verlegd, politiek buitenspel gezet. Dit gevoel van persoonlijke vrijheid heeft ook nadelen. Onze hoogtechnologische manier van leven belast het milieu en bedreigt door de verbrokkeling van sociale samenhang ook het gezinsleven, de levensorintering en de zin in het leven. We vallen ten prooi aan welvaartsziekten, en heel wat mensen kennen geen levensvreugde Meer. Pauly houdt het niet enkel bij een opsomming van alles wat mis gaat en leidt tot de crisis, hij formuleert er ook oplossingen voor. Volgens hem dragen we die in onszelf, in onze gezinnen, in het onderwijs en in religie en spiritualiteit. We zijn veel waarden kwijtgespeeld door de evolutie in de maatschappij, en zullen pas gemoedsrust en levenstevredenheid herwinnen wanneer we deze waarden terugvinden. Dit kan door te beseffen dat de crisis niet buiten ons maar in onszelf zit. Pauly houdt een sterk pleidooi om niet langer door een eenzijdig en negatief gekleurde bril te kijken. Hij roept op tot een andere visie op vooruitgang, het leven en de toekomst. Enkel op die manier kunnen we erin slagen om ons te bevrijden uit de leegte in onszelf, daarin gesteund door de instanties van onderwijs, spiritualiteit en religie. We moeten niet strijden tegen de vooruitgang, maar deze begrijpen, aanvaarden en ermee leren omgaan.
Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Critique de la société --- BPB1105 --- 651 Maatschappij. Algemeen --- Maatschappijkritiek --- Gezin --- Maatschappijkritiek. --- Society --- Crises --- Happiness --- Philosophy --- Gezinspastoraal --- Sociaalwetenschappelijk essay
Choose an application
Suffering --- Happiness --- Christian ethics --- Christianity --- Morals --- Religious aspects --- Theologische ethiek: geluk gelukzaligheid vreugde --- 241.5*5 Theologische ethiek: geluk gelukzaligheid vreugde --- Auteurs catholiques. --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Fundamentele ethiek --- #GGSB: Fundamentele moraal --- #gsdb10 --- 241.5*5 --- 241.5*5 Theologische ethiek: geluk; gelukzaligheid; vreugde --- Theologische ethiek: geluk; gelukzaligheid; vreugde --- Souffrance --- Bonheur --- Morale chrétienne --- Aspect religieux --- Eglise catholique --- Fundamentele ethiek --- Fundamentele moraal --- Souffrance - Aspect religieux - Eglise catholique --- Bonheur - Aspect religieux - Eglise catholique --- Morale chrétienne - Auteurs catholiques. --- Suffering - Religious aspects - Christianity --- Happiness - Religious aspects - Christianity
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|