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Depuis son émergence au xviiie siècle, le concert est devenu un lieu central de l'activité musicale, aussi bien pour les musiciens que pour le public. Les transformations profondes que cette forme d'exécution et d'appropriation de la musique a connues pendant les deux derniers siècles et qui déterminent nos propres rapports à la musique, sont susceptibles d'éclairer une histoire des pratiques liées à la musique entre 1780 et le début du xxe siècle. Dans une démarche pluridisciplinaire et comparative centrée sur la France, l'Allemagne et l'Angleterre, les directions présentées dans cet ouvrage dessinent le cadre d'une première approche cherchant à ouvrir le fait musical à l'ensemble des questionnements qui, depuis quelques décennies, ont renouvelé tant l'histoire sociale que l'histoire des faits de culture. Les enjeux économiques, les acteurs qui contribuent à l'évolution de la vie de concert, l'ancrage spatial du concert, les modes d'appropriation et d'écoute de la musique constituent les grandes interrogations qui servent de trame au livre. Le marché de l'édition musicale et la presse, l'agent de concert et les sociétés de musique, la salle de concert et le kiosque, le public, sa composition sociale et ses comportements face à la musique, sont autant d'éléments analysés dans les contributions rassemblées. En abordant le thème du concert sous l'angle d'une histoire socioculturelle de la musique, ce volume se veut une tentative pour décloisonner approches musicologiques, sociologiques et historiques de la musique.
Concerts --- Music audiences --- Music --- Musique --- History and criticism --- History --- Histoire et critique --- Histoire --- Socio-cultural history --- Musicology --- 18th-20th centuries --- Europe --- Performing arts --- Recitals (Music) --- Amusements --- Audiences --- Performance --- 78.21 --- public --- musique --- concert --- XIXème siècle
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"Playing to the Crowd explores and explains how the rise of digital communication platforms has transformed artist-fan relationships into something more intimate. Through in-depth interviews with musicians such as the Cure, UB40, and Throwing Muses, Nancy K. Baym reveals how new media has facilitated connections through the active participation of both the artists and their devoted digital fan base. Before the rise of online sharing and user-generated content, audiences were mostly seen as undifferentiated masses, often mediated through record labels and the press. Today, musicians and fans have built more active relationships through social media, fan sites, and artist sites, giving them a new sense of intimacy, while offering artists unparalleled access to and information about their audiences. But this comes at a price. For audiences, meeting their heroes can kill the mystique. And for artists, maintaining active relationships with so many people can be labor intensive and emotionally draining. Drawing on her own rich history as a deeply connected music fan, Baym offers an entirely new approach to media culture, arguing that the work musicians put into maintaining these intimate relationships reflects the demands of the gig economy, one which requires resources and strategies that we all music come to recognize"--Publisher's description.
Popular music fans. --- Music --- Popular music --- Performance --- Psychological aspects. --- Social aspects. --- concert hall. --- digital communication. --- digital fan base. --- fandom. --- itunes. --- media culture. --- music audiences. --- music ethnography. --- music fans. --- music landscape. --- music platforms. --- music research. --- music streaming. --- music technology. --- music websites. --- online music. --- online streaming. --- personal connections. --- social media and music. --- MUSIC --- Instruction & Study --- Theory.
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