Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Collectibles --- Objets de collection --- Private collections --- Conservation and restoration --- Protection --- Collections privées --- Conservation et restauration --- Kunstverzamelingen ; conservatie & restauratie --- 7.025 --- 025 --- Kunst ; restauratie, conservatie --- Bibliotheekwezen ; bibliotheekbeheer --- Collections privées --- United States --- Collectibles - Private collections - United States - Conservation and restoration. --- Collectibles - Private collections - United States - Protection. --- Conservation and restoration. --- Protection. --- Collectables --- Memorabilia --- Collectors and collecting --- Souvenirs (Keepsakes) --- Private collections&delete&
Choose an application
'Maisons d'art moderne : privéverzamelingen in België, 1945-1980' is the doctoral research of Tanguy Eeckhout (1981?2018, BE). Eeckhout takes the reader on a journey through the history of private art-collections in Belgium starting in the 1920?s. He describes two generations of art collectors: the post-war generation that made their collections publicly available and a second generation that made way for Belgium on the international art scene. This publication offers an exclusive look into the relationship between collectors and artists and highlights the influence of these private collectors on the development of public art institutions and the art press in Belgium. This publication is described by Rik Vannevel (Museum Dhondt-Dhaenens) as ?Not only ground-breaking research into private art collections in Belgium, but also a tribute for a passionate art researcher.? The research focuses on sixteen prominent Belgian private collections: Fernand Graindorge, Bertie & Gigi Urvater, Gustave Van Geluwe, Max Janlet, Bénédict & Alla Goldschmidt, Tony Herbert, Gustave Nellens, Maurits Naessens, Jules & Irma Dhondt-Dhaenens, Philippe Dotrement, Hubert & Marie-Thérèse Peeters, Roger & Hilda Matthys-Colle, Herman & Nicole Daled, Anton& Annick Herbert, Sylvio Perlstein and Charles & Jeanne Vandenhove. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/maisons-dart-moderne
Art --- avant-garde --- private collections --- art collections --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- anno 1980-1989 --- Belgium --- Kunstcollecties --- België --- Collections --- Collectors and collecting --- Biography --- 7.074 --- Kunstverzamelaars ; België --- Kunstverzamelingen ; België --- Kunstverzamelaars --- Art, Modern --- Kunstcollectie --- privécollecties --- moderne kunst --- 1945 - 1980 --- 20ste eeuw --- Hedendaagse kunst --- Kunstverzamelaar --- privécollecties. --- moderne kunst. --- 1945 - 1980. --- 20ste eeuw. --- België. --- private collections [object groupings]
Choose an application
Productive Archiving bespreekt een aantal problemen van het archiveren. Het focust met name op de volgende drie kwesties die veelal over het hoofd worden gezien: ten eerste, de vraag van van inclusiviteit of exclusiviteit van bepaalde mensen of categorieën in het archief; ten tweede, het verlies van individualiteit in het archief; en als derde, dat archiveren een vorm van hokjesdenken kan worden, met het plaatsen van specifieke identiteiten binnen een bepaald kader. Het archief vermijden omwille van deze problemen is geen optie, omdat archiveren een menselijke modus is waarmee we onze levens vormgeven, het verleden, het heden en de toekomst ordenen. Wat dit boek suggereert is dat het het beste is om constructieve en creatieve oplossingen te vinden voor bovenstaande kwesties. Met name artistieke archiveerwijzen kunnen mogelijke oplossingen ontwikkelen, omdat zij speculatieve en onvoorziene manieren bieden om te ordenen, selecteren, specifieke informatie te vertellen en nieuwe verbintenissen teweeg kunnen brengen.
Fonds d'archives --- Mémoire --- 700.5 --- archivering --- kunstverzamelingen --- kunstwereld --- inclusiviteit --- Diaz Morales, Sebastian --- Kentridge, William --- Huber, Monika --- Meijer, Inge --- Christensen, Jeannette --- LGBTQ+ (lesbian, gay, bisexual, transgender, queer and others) --- Raad, Walid --- Teeuwen, Marjan --- Lerma, Pablo --- Mofokeng, Santu --- Williams Gamaker, Michelle --- beeldende kunst, kunstverzamelen - kunsthandel - kunstvervalsing --- Archivistics
Choose an application
Journalist, criticus en essayist Paul Depondt heeft enkele sleutelfiguren uit het brede erfgoedveld geïnterviewd om zo het collectiebeleid in Vlaanderen vanuit verschillende perspectieven weer te geven en op zoek te gaan naar een basis voor een toekomstgerichte dialoog. Een heel interessant werk waarbij heel uiteenlopende instellingen aan bod komen, elk met hun eigen problematiek en toekomstmogelijkheden: musea, archieven, de Verbeke Foundation, het Panamarenko Collectief, het Nederlandse Openluchtmuseum, ...
cultureel erfgoed --- Book acquisition --- collection development --- kunstbeleid --- museology --- collectievorming --- kunstverzamelingen --- Museology --- Flanders --- Bibliotheken --- Collectievorming --- #SMV:museum --- #SMV:beleid --- 610 Informatiecentra. Algemeen --- 581 Monumentenbescherming, cultureel erfgoed --- C3 --- musea --- bibliotheekwezen --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- 069.5 --- Museologie ; Vlaanderen ; beleid ; aankopen en collectie --- kunst --- collecties --- verzamelingen --- MAC's --- M HKA --- KADOC --- Agentschap kunsten en erfgoed --- Nederlands openluchtmuseum --- MSKst --- KMSKA --- Middelheim --- Amsab --- Bokrijk --- Musea Brugge --- SMAK --- Mu.ZEE --- Letterenhuis --- 7.078 --- Kunst en cultuur --- Museologie ; collecties --- Museums --- Collection management --- Public institutions --- Cabinets of curiosities --- collectie --- Bibliotheek --- Digitalisering --- Collectiebeleid --- Acquisitions --- Museum --- Erfgoed
Choose an application
Tegelijkertijd vertelt dit boek de geschiedenis van de hedendaagse dans en de beeldende kunst tussen 1980 en 2000 in Vlaanderen. Dat alles gebeurt gedocumenteerd met archiefmateriaal (briefwisselingen, contracten, financiële balansen, sponsor- en subsidiecijfers, artikelen, programmaboeken, catalogi...). Aan de hand van interviews met kunstenaars, dansprogrammatoren, zakelijke leiders, museumdirecteuren, galeriehouders, verzamelaars, ambtenaren, commissieleden, en politici wordt dat materiaal versterkt en kleurrijker gemaakt. Ten slotte formuleert Kunst in netwerken een uitvoerige kritiek op een van de belangrijkste kunstsociologische theorieën van de laatste twintig jaar, met name die van Pierre Bourdieu, waarin het kunstwerk nauwelijks lijkt mee te spelen. Andere sociologische insteken zoals die van Nathalie Heinich en de Actor Netwerk Theorie kunnen een uitweg bieden. Via een cultuursociologische analyse wordt nagegaan hoe verschillende maatschappelijke aspecten een invloed uitoefenen op artistieke selectieprocessen binnen netwerken. Daarbij komen onder andere de politieke invloeden, de onderlinge concurrentie tussen 'kunstbeslissers', organisatorische overwegingen, rol van vriendschapsrelaties, en professionele overeenkomsten aan bod. Waarom worden bepaalde kunstenaars gekozen en anderen niet ? Wat is doorslaggevend in selectieprocessen binnen de professionele kunstwereld ? Kunst in netwerken biedt op deze vragen een antwoord voor de sectoren van de hedendaagse dans en de beeldende kunst in Vlaanderen.
dansgeschiedenis --- Sociology of culture --- collection development --- Theatrical science --- museology --- dansexpressie --- art theory --- Iconography --- art galleries [buildings] --- Museology --- Art --- dances [performance events] --- art galleries [institutions] --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099 --- Belgium --- Flanders --- Arts plastiques --- Beeldende kunst --- Danse classique --- Danskunst --- Kunstsociologie --- Sociologie de l'art --- Arts and society --- Arts, Modern --- 316.7 --- 7.078 --- #SBIB:316.7C313 --- #SBIB:316.7C212 --- #SBIB:316.7C214 --- #A0403A --- 625 Beeldende kunst --- 620 Kunst --- Beeldende kunst en dans ; België ; 1980-2000 ; selectieprocessen --- Kunstsociologie ; kunstmarkt ; invloeden op selectie --- Kunsttheorie ; over artistieke kwaliteit --- 7.01 --- Pascal Gielen --- kunst --- kunsttheorie --- dans --- kunst en politiek --- kunst en maatschappij --- twintigste eeuw --- België --- netwerken --- kunstwereld --- cultuursociologie --- sociologie --- kunst en sociologie --- musea --- galeries --- receptie-esthetica --- kunstbeleid --- Cultuursociologie --(algemeen) --- Kunstbescherming. Kunstbevordering --- Cultuurbeleid: regionaal --- Cultuursociologie: film --- Cultuursociologie: plastische kunsten, monumenten --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- 7.078 Kunstbescherming. Kunstbevordering --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Modern arts --- Arts --- Arts and sociology --- Society and the arts --- Sociology and the arts --- Social aspects --- Kunst --- Kunstbemiddeling --- Sociaal-artistiek werk --- 7.0 --- 700.6 --- kunstkritiek --- hedendaagse kunst --- kunsthandel --- kunstensector --- galerijen --- ballet --- cureren --- verzamelingen --- kunstverzamelingen --- kunstsociologie --- 791 --- cultuur --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Dans- en bewegingskunst --- beeldende kunst --- België --- Beeldende kunst en dans ; België ; 1980-2000 ; selectieprocessen
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|