Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Jarenlang was internationaal werken voor muzikanten, beeldend kunstenaars en podiumkunstenaars iets vanzelfsprekends. Maar het onbehagen groeit. Met de economische druk nemen ongelijkheid en precariteit toe. Geopolitieke turbulenties en ecologische besognes ontdoen onze evidenties van hun onschuld. Hoe moeten we dit alles begrijpen? Wat is de eigenlijke waarde en betekenis van internationaal werken, in een verschuivende maatschappelijke context? Welke fricties en contradicties doen zich voor? Welke antwoorden of alternatieven ontwikkelen artiesten en organisaties? Hoe kan het toekomstige internationale werken in de kunsten eruit zien?
kunst --- eenentwintigste eeuw --- 7.01 --- kunst en ecologie --- kunst en recht --- kunst en economie --- kunst en politiek --- kunsttheorie --- België --- internationalisering --- artists [visual artists] --- Philosophy and psychology of culture --- onderzoek in de kunsten --- globalization
Choose an application
Pioneering study exploring a major filmmaker's creative vision of Germany's troubled national identity.
Motion pictures --- History. --- Fassbinder, Rainer Werner, --- Criticism and interpretation. --- Fassbinder, R. W. --- 791.471 FASSBINDER --- Duitsland --- fascisme --- Fassbinder Rainer Werner --- film --- film en politiek --- History, Identity, Subject / Thomas Elsaesser --- kunst en politiek --- nazisme --- History --- CINEMA --- FASSBINDER, RAINER WERNER (1945-1982) --- FASSBINDER (RAINER WERNER), 1945-1982 --- ALLEMAGNE --- HISTOIRE --- JEUNE CINEMA ALLEMAND
Choose an application
kunstenaarschap --- hedendaagse kunst --- Contemporary [style of art] --- Art --- Artists --- anno 1900-1999 --- Arts and society. --- Arts --- Economic aspects. --- 7.01 --- 371.3:7 --- 7.071 --- Kunst en maatschappij ; Post-Fordisme --- Kunsttheorie ; over de plaats en functie van de kunstenaar --- Kunst en politiek --- Post-Fordisme ; kunst, creativiteit en bedrijfsleven ; 1970-2009 --- Kunstsociologie ; kunstmarkt ; invloeden op selectie --- Arteconomy --- De Cordier, Thierry --- De Keersmaeker, Anne Teresa --- Herbert, Matthew --- Sang Jijia en Pun Siu Fai --- Pistoletto, Michelangelo --- Virno, Paolo --- Delbono, Pippo --- #SBIB:316.7C210 --- kunst --- kunsttheorie --- sociologie --- kunst en sociologie --- postfordisme --- kunstonderwijs --- Delbono Pippo --- De Cordier Thierry --- De Keersmaeker Anne Teresa --- Herbert Matthew --- Sang Jijia --- Pun Siu Fai --- Pistoletto Michelangelo --- Virno Paolo --- politiek --- kunst en politiek --- kunst en economie --- economie --- ecologie --- kunst en ecologie --- Kunst --- Sociologie --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Onderwijs ; leermethoden ; architectuur en kunst --- Kunst ; kunstenaars en beroep --- Cultuursociologie: kunst: algemeen --- Arts and society --- Arts and sociology --- Society and the arts --- Sociology and the arts --- Economic aspects --- Social aspects
Choose an application
culture --- sociology --- cultural centers [buildings] --- kunst --- art [fine art] --- Sociology of cultural policy --- museology --- cultuurorganisatie --- Iconography --- cultuursociologie --- Museology --- Art --- interactive art --- cultuurmanagement --- instellingen --- Flanders --- #SBIB:316.7C313 --- #SBIB:316.7C320 --- #SBIB:35H436 --- Cultuurbeleid: regionaal --- Culturele infrastructuur: algemeen --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- kunsttheorie --- 30 --- 7.01 --- 130.2 --- cultuurbeleid --- cultuurfilosofie --- België --- sociologie --- kunst en sociologe --- Vlaamse Gemeenschap --- kunst en politiek --- België --- art [discipline] --- culture [concept] --- publiekswerking --- cultuurparticipatie
Choose an application
Artistieke autonomie is uit de gratie. Kunst moet meer dan voorheen ergens voor dienen. Kunstenaars die vandaag nog op hun autonome strepen staan, worden op hoongelach onthaald. Maar ook docenten mogen hun tijd met studenten steeds minder autonoom invullen. In de huidige economische werkelijkheid wordt kunstenaars, docenten en studenten meer ondernemingszin aangepraat en worden zij op hun 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' aangesproken. In de huidige neoliberale samenleving moet kunst worden vermarkt en kan de noodzaak van creatieve autonomie nauwelijks meer overtuigen.In dit werkje onderzoeken theoretici, docenten en kunstenaars de betekenis van autonomie voor de kunsten en voor het (kunst)onderwijs. Ze komen allen tot de conclusie dat de maatschappij waarin we leven onmogelijk kan zonder autonomie. Verschillende misvattingen worden daarvoor onderuitgehaald. Zo is autonomie absoluut geen individuele aangelegenheid. Ook sociale groepen en organisaties moeten zelfbestuur en autonomie nastreven om overeind te blijven en ons samenlevingsmodel in stand te houden. Dit boek wil aangeven wat de waarde is van autonomie voor de kunsten, voor het onderwijs, voor de politiek en daarmee voor de huidige samenleving
art education --- kunstonderwijs --- onderzoek in de kunsten --- Didactics of higher education --- autonomie --- research [function] --- Art --- #SBIB:316.7C200 --- #SBIB:316.7C122 --- #SBIB:316.7C310 --- kunst --- kunsttheorie --- academisering --- onderwijs --- cultuurbeleid --- cultuursociologie --- kunst en politiek --- neoliberalisme --- 7.01 --- 373.67 --- Sociologie van de cultuuruitingen: algemeen --- Cultuursociologie: overtuigingen, waarden en houdingen --- Cultuurbeleid: algemeen --- 008.1 --- 371.1 --- 008 --- Kunsten --- Maatschappij --- Kunstenaars --- Onderwijs --- Kunst --- Kunstenaar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Since the 1990s, critics and curators have broadly accepted the notion that participatory art is the ultimate political art: that by encouraging an audience to take part an artist can promote new emancipatory social relations. Around the world, the champions of this form of expression are numerous, ranging from art historians such as Grant Kester, curators such as Nicolas Bourriaud and Nato Thompson, to performance theorists such as Shannon Jackson.Artificial Hells is the first historical and theoretical overview of socially engaged participatory art, known in the US as "social practice". Claire Bishop follows the trajectory of twentieth-century art and examines key moments in the development of a participatory aesthetic. This itinerary takes in Futurism and Dada ; the Situationist International ; Happenings in Eastern Europe, Argentina and Paris ; the 1970s Community Arts Movement ; and the Artists Placement Group. It concludes with a discussion of long-term educational projects by contemporary artists such as Thomas Hirschhorn, Tania Bruguera, Paweł Althamer and Paul Chan.Since her controversial essay in Artforum in 2006, Claire Bishop has been one of the few to challenge the political and aesthetic ambitions of participatory art. In Artificial Hells, she not only scrutinizes the emancipatory claims made for these projects, but also provides an alternative to the ethical (rather than artistic) criteria invited by such artworks. Artificial Hells calls for a less prescriptive approach to art and politics, and for more compelling, troubling and bolder forms of participatory art and criticism.
hedendaagse kunst --- art theory --- museology --- Iconography --- art appreciation --- Museology --- Art --- performance art --- interactive art --- Contemporary [style of art] --- politieke kunst --- Breton, André --- Althamer, Paweł --- Weiner, Lawrence --- Kaprow, Allan --- Beuys, Joseph --- Bruguera, Tania --- Abramovic, Marina --- Hirschhorn, Thomas --- Deller, Jeremy --- Cage, John --- anno 2000-2099 --- anno 1900-1999 --- 7.01 --- 82:7 --- Kunsttheorie ; interactieve kunstpraktijk --- Beeldende kunst ; participatie van de toeschouwer --- kunst --- kunsttheorie --- kunst en politiek --- activisme --- performances --- socialisme --- sociologie --- kunst en sociologie --- esthetica --- participatorische esthetica --- relationele esthetica --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Literatuur en kunst --- Interactive art. --- Art interactif --- 82:7 Literatuur en kunst --- Interactive art --- Participatory art --- Performance art --- Social practice (Art) --- Art interactif. --- cultuurparticipatie
Choose an application
De cultuursector staat onder druk: de overheid verwacht dat kunstinstituten zich als concurrerende bedrijven gedragen, dat ze zoveel mogelijk in hun eigen middelen voorzien en toch geen amusementsindustrie worden. Anders gaat de subsidiekraan dicht. Ze moeten ook opbrengen: citymarketing, creatieve economie of het uitdragen van zoiets als de nationale trots. Robrecht Vanderbeeken bestempelt die politieke houdgreep als versmachtend. Kunstenaars worden merken en kunst wordt koopwaar. En de neoliberale vervreemding neemt ook toe in de gesubsidieerde sector en het kunstonderwijs. Cultuurmanagers verliezen zich in een kapitalistische bureaucratie: een vals bewustzijn van kunstmatige criteria. Zelfs cultuur- minnende politici vinden de vermarkting evident. Wie tegenpruttelt, loopt hopeloos achterop en is 'onprofessioneel'. Dit boek leest als een J'accuse over het kunstenbeleid. Het pleit voor een fundamenteel andere houding: die van verzet tegen de recuperatie en vervlakking.
kunstfilosofie --- Philosophy and psychology of culture --- art market --- kunstbeleid --- economics --- Art --- economie --- Cultuurbeleid --- Economic aspects --- cultuur --- kunst --- 7.01 --- cultuurfilosofie --- Gatz Sven --- neoliberalisme --- België --- politiek --- kunst en politiek --- activisme --- kunst en economie --- kunstmarkt --- kunsttheorie --- marketing --- cultuurbeleid --- 694 --- 008 --- 7 --- Esthetica en filosofie --- MAD-faculty 16 --- kunstkritiek --- Kunst --- Cultuur --- Management --- Privatisering --- Marketing --- Kunsttheorie ; over kunst en economie --- Kunstenaars en kunstmarkt --- Kunstbeleid ; cultuurbeleid ; Vlaanderen ; 21ste eeuw --- Arteconomy --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Cultuur, sponsoring --- 700.6 --- cultuursector --- kunstensector --- samenleving --- kapitalisme --- maatschappij --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Toerisme --- Financiewezen --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Overheidsbedrijf --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
Vlaanderen ligt in het centrum van Europa, maar bevindt zich in de periferie van de beeldende-kunstenwereld. Die vaststelling is voor Pascal Gielen en Rudi Laermans de opmaat tot het toekomstscenario dat ze in opdracht van Initiatief Beeldende Kunsten (IBK) formuleerden. Een omgeving voor actuele kunst stoffeert de lopende discussie over de Vlaamse beeldende-kunstensector met een schat aan feitenmateriaal. De auteurs staan eerst uitvoerig stil bij het gevoerde overheidsbeleid en de relatieve benadeling van de beeldende kunsten in vergelijking met de podiumkunsten. Vervolgens detecteren ze een drietal algemene spanningen binnen 'de sector' : tussen tonen en collectioneren, tussen de eigen profilering van instellingen en netwerkvorming, en tussen private en publieke initiatieven. In het slotgedeelte brengen Gielen en Laermans hun voornaamste bevindingen eerst samen aan de hand van een handig diagram. Afrondend bepleiten ze voor de Vlaamse beeldende-kunstensector een ontwikkelingsgericht beleid op maat van de 'centrumperifere' positie van onze regio.
art [fine art] --- museology --- Business policy --- Museology --- Art --- patronage --- Service industry --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099 --- Belgium --- Flanders --- #SBIB:316.7C313 --- #SBIB:35H436 --- #SBIB:35H6015 --- Kunsttheorie ; 21ste eeuw ; de toekomst van de kunst in Vlaanderen --- Initiatief Beeldende Kunsten (IBK) --- 7.01 --- Pascal Gielen & Rudi Laermans --- kunst --- kunsttheorie --- kunst en politiek --- kunst en maatschappij --- twintigste eeuw --- België --- kunstwereld --- cultuursociologie --- sociologie --- kunst en sociologie --- musea --- galeries --- receptie-esthetica --- kunstbeleid --- Cultuurbeleid: regionaal --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Bestuur en beleid: nationale en regionale studies: Vlaanderen --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunsten --- Overheidsbeleid --- Kunst --- België --- Art, Modern --- Art criticism --- 7.036 --- 7.036 Moderne kunststijlen --- Moderne kunststijlen --- art [discipline]
Choose an application
Art --- International economic relations --- Advertising. Public relations --- Arts and globalization. --- Multiculturalism. --- Arts, Modern --- Arts et mondialisation --- Multiculturalisme --- Arts --- #SBIB:041.AANKOOP --- #SBIB:316.7C210 --- #SBIB:309H040 --- Joost Smiers --- kunst --- globalisering --- kunst en economie --- kunst en maatschappij --- kunst en politiek --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- cultuurfilosofie --- communicatie --- cultuurgeschiedenis --- creatviteit --- 7.01 --- Cultuursociologie: kunst: algemeen --- Populaire cultuur algemeen --- Arts and globalization --- Multiculturalism --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Globalization and the arts --- Government policy --- Social policy --- Anti-racism --- Ethnicity --- Cultural fusion --- Globalization
Choose an application
Most artists earn very little. Nevertheless, there is no shortage of aspiring young artists. Do they give to the arts willingly or unknowingly? Governments and other institutions also give to the arts, to raise the low incomes. But their support is ineffective: subsidies only increase the artists' poverty.The economy of the arts is exceptional. Although the arts operate successfully in the marketplace, their natural affinity is with gift-giving, rather than with commercial exchange. People believe that artists are selflessly dedicated to art, that price does not reflect quality, and that the arts are free. But is it true?This unconventional multidisciplinary analysis explains the exceptional economy of the arts. Insightful illustrations from the practice of a visual artist support the analysis.
kunst --- twintigste eeuw --- economie --- kunst en economie --- kunsttheorie --- esthetica --- cultuurfilosofie --- kunstenaarsstatuut --- kunstmarkt --- subsidies --- mecenaat --- politiek --- kunst en politiek --- 7.01 --- kunstenaarschap --- -#SBIB:316.7C333 --- 621 Kunstbeleid --- 623 Kunstenaars --- artists --- Socioeconomic status --- 7 --- Art --- -Artists --- #SBIB:316.7C310 --- #SBIB:35H436 --- #A0212A --- 7 Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Economic aspects --- Economic conditions --- Kunstenaars --- Cultuurbeleid: algemeen --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Theses --- Artists --- #SBIB:316.7C333 --- art criticism --- cultuursociologie --- kunstbeschouwing --- Business policy --- Service industry --- Economic aspects. --- Economic conditions. --- Artistes --- Social conditions --- Aspect économique --- Conditions sociales --- arts --- economics --- Economic theory --- Arts --- Social sciences --- History. --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Political economy --- Economic man --- culture and instituten --- kunst en kunstgeschiedenis --- culture and institutions --- historical treatment of fine and decorative arts
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|