Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Inspiratieboek sociale media op de basisschool : de leerkracht maakt het verschil
Authors: ---
ISBN: 9789081932400 Year: 2013 Publisher: Leidschendam Stichting Mijn Kind Online

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe zet je sociale media met succes in op school? Op die vraag geven 21 mensen uit het basisonderwijs (19 Nederlanders, 2 Vlamingen) antwoord in ons boek Sociale Media op de Basisschool. Het boek is prachtig geïllustreerd met tekeningen die kinderen over sociale media maakten.


Book
Visual Thinking Strategies : met kunst het leren op school verdiepen
Author:
ISBN: 9789088509759 9088509751 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leraren wordt vandaag de dag meer gevraagd dan frontaal lesgeven op de ?ouderwetse? manier. Nieuwe visies zoals ontdekkend en onderzoekend leren of ontwikkelingsgericht onderwijs vragen om een nieuwe invulling van de rol van de leraar. Hoe geef je les in kritisch denken en activeer je je leerlingen? Visual Thinking Strategies (VTS) is een toegankelijke en praktische methode die helpt om gestalte te geven aan deze nieuwe pedagogisch-didactische visies. VTS is een leermethode die bestaat uit geleide groepsgesprekken over kunstwerken. Aan de hand van open vragen vergroten leerlingen hun vaardigheden, zoals waarnemen, luisteren, kritisch denken en (beeld)geletterdheid. De gespreksleider draagt geen kennis over, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Het initiatief ligt bij de leerlingen, terwijl de leraar de regie heeft. Visual Thinking Strategies is een vertaling van het standaardwerk over VTS van Philip Yenawine, de Amerikaanse grondlegger en voormalig hoofd educatie van het Museum of Modern Art in New York. Dit boek geeft je een grondig inzicht in de methode, het ontstaan en de veelzijdige toepassingen in het onderwijs. Yenawine put uit zijn jarenlange ervaring met VTS. Hij werkte nauw samen met vele leraren. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden geeft hij inzicht in de werking van VTS. Van taalonderwijs aan leerlingen met een taalachterstand tot het creëren van een leergemeenschap, tot de inzet bij rekenopdrachten; Yenawine geeft een helder beeld van VTS en hoe je het kunt gebruiken in je klas.VTS is in 2012 in Nederland geïntroduceerd en toegankelijk gemaakt voor het Nederlandse onderwijs door de Stichting VTS Nederland. De belangstelling voor VTS neemt toe; een groeiend aantal leerkrachten ziet de toegevoegde waarde ervan voor hun lespraktijk. Dit boek geeft hen praktische handvatten voor een vernieuwende manier van lesgeven die leerlingen activeert. https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2235/visual-thinking-strategies


Book
Visible learning for teachers : maximizing impact on learning
Author:
ISBN: 9780415690140 9780415690157 9780203181522 0415690145 0415690153 0203181522 1280660902 9786613637833 1136592334 1136592326 1351134558 9781136592287 9781136592324 9781136592331 9781136592300 9780415738477 Year: 2012 Publisher: London Routledge Taylor & Francis Group

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In November 2008, John Hattie's ground-breaking book Visible Learning synthesised the results of more than fifteen years research involving millions of students and represented the biggest ever collection of evidence-based research into what actually works in schools to improve learning.Visible Learning for Teachers takes the next step and brings those ground breaking concepts to a completely new audience. Written for students, pre-service and in-service teachers, it explains how to apply the principles of Visible Learning to any classroom anywhere in the world. The author offers concise and user-friendly summaries of the most successful interventions and offers practical step-by-step guidance to the successful implementation of visible learning and visible teaching in the classroom.


Book
Groeien in actief burgerschap : samen leren samenleven
Authors: --- ---
ISBN: 9782509032874 Year: 2018 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap

Listing 1 - 4 of 4
Sort by