Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe zet je sociale media met succes in op school? Op die vraag geven 21 mensen uit het basisonderwijs (19 Nederlanders, 2 Vlamingen) antwoord in ons boek Sociale Media op de Basisschool. Het boek is prachtig geïllustreerd met tekeningen die kinderen over sociale media maakten.
mediawijsheid --- Computer. Automation --- sociale media --- Didactics of primary education --- Kinderen en internet --- Onderwijs en internet --- Sociale media --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- 433.5 --- 454.52 --- Cyberpesten --- Games --- Internet --- Web 2.0 --- chatten --- cyberpesten --- facebook --- internet --- web 2.0 --- 528.5 --- Audiovisuele opvoeding --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Mediaopvoeding --- Digitale leermiddelen --- Didactische werkvormen --- Didactische werkvorm
Choose an application
Van leraren wordt vandaag de dag meer gevraagd dan frontaal lesgeven op de ?ouderwetse? manier. Nieuwe visies zoals ontdekkend en onderzoekend leren of ontwikkelingsgericht onderwijs vragen om een nieuwe invulling van de rol van de leraar. Hoe geef je les in kritisch denken en activeer je je leerlingen? Visual Thinking Strategies (VTS) is een toegankelijke en praktische methode die helpt om gestalte te geven aan deze nieuwe pedagogisch-didactische visies. VTS is een leermethode die bestaat uit geleide groepsgesprekken over kunstwerken. Aan de hand van open vragen vergroten leerlingen hun vaardigheden, zoals waarnemen, luisteren, kritisch denken en (beeld)geletterdheid. De gespreksleider draagt geen kennis over, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Het initiatief ligt bij de leerlingen, terwijl de leraar de regie heeft. Visual Thinking Strategies is een vertaling van het standaardwerk over VTS van Philip Yenawine, de Amerikaanse grondlegger en voormalig hoofd educatie van het Museum of Modern Art in New York. Dit boek geeft je een grondig inzicht in de methode, het ontstaan en de veelzijdige toepassingen in het onderwijs. Yenawine put uit zijn jarenlange ervaring met VTS. Hij werkte nauw samen met vele leraren. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden geeft hij inzicht in de werking van VTS. Van taalonderwijs aan leerlingen met een taalachterstand tot het creëren van een leergemeenschap, tot de inzet bij rekenopdrachten; Yenawine geeft een helder beeld van VTS en hoe je het kunt gebruiken in je klas.VTS is in 2012 in Nederland geïntroduceerd en toegankelijk gemaakt voor het Nederlandse onderwijs door de Stichting VTS Nederland. De belangstelling voor VTS neemt toe; een groeiend aantal leerkrachten ziet de toegevoegde waarde ervan voor hun lespraktijk. Dit boek geeft hen praktische handvatten voor een vernieuwende manier van lesgeven die leerlingen activeert. https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2235/visual-thinking-strategies
kunsteducatie --- didactiek --- onderzoekend leren --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ontdekkend leren --- Onderzoekend leren --- Kritisch denken --- Didactiek --- Visual Thinking Strategies --- Beeldgeletterdheid --- Kunst --- Onderwijs --- Didactische werkvorm --- Leermethode --- Didactics of the arts --- kunst op school --- kunstfilosofie --- muzische vorming --- kritisch denken --- kunstonderwijs --- kunstbeschouwing --- Primary education --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education
Choose an application
In November 2008, John Hattie's ground-breaking book Visible Learning synthesised the results of more than fifteen years research involving millions of students and represented the biggest ever collection of evidence-based research into what actually works in schools to improve learning.Visible Learning for Teachers takes the next step and brings those ground breaking concepts to a completely new audience. Written for students, pre-service and in-service teachers, it explains how to apply the principles of Visible Learning to any classroom anywhere in the world. The author offers concise and user-friendly summaries of the most successful interventions and offers practical step-by-step guidance to the successful implementation of visible learning and visible teaching in the classroom.
Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijsonderzoek. --- Leerprestaties. --- Visual learning. --- leermethoden --- Teacher education. Teacher's profession --- evidence-based methodiek --- Research on teaching --- onderwijsstrategieën --- School management --- lesvoorbereiding --- Visual learning --- 472.7 --- lerarenberoep --- lerarenopleiding --- onderwijsorganisatie --- 371.12 --- Didactiek --- Leraren : lesgeven --- 454.2 --- Learning, Visual --- Learning --- Schoolbooks - Didactic material --- Onderwijsstrategieën --- Leerstrategieën --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Effectieve scholen --- Reflective teaching. --- Student-centered learning. --- Learner-centered education --- Learner-controlled instruction --- Student-centered teaching --- Active learning --- Teaching --- Teachers --- Self-rating of --- 370.02 --- Onderwijsstrategie --- Leerstrategie --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Effectieve school --- VLP --- Visible learning --- Reflective teaching --- Student-centered learning
Choose an application
"Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap creëert dankzij deze publicatie een mijlpaal in burgerschapseducatie. Dit boek vormt een ideaal instrument om de blik van jongeren op onze huidige samenleving te openen. Het schrijft immers niet voor wat je moet, maar tekent specifiek uit hoe je vanaf het 1ste jaar van de 1ste graad secundair systematisch en kritisch als actieve 21ste-eeuwse burger kunt leren denken." (Dimokritos Kavadias, professor politieke wetenschappen VUB). Hoe train je leerlingen in burgerschapscompetenties? Hoe transformeer je jouw school(organisatie) tot een actieve oefenplaats voor democratische cultuur? Dit boek legt je dit helder en concreet uit. Actief burgerschap is verankerd in het pedagogische DNA van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Dit wordt gevat in onze baseline samen leren samenleven, een engagement dat al onze leerkrachten, personeelsleden, bestuurders, jongeren en hun ouders aangaan. Wat ons allemaal verbindt, is dat we burgers zijn. Het GO! kiest er expliciet voor om neutraliteit te vertalen als ?actief? burgerschap, dat niet kan bestaan zonder een kritische en onderzoekende houding en het participeren in de maatschappij. De recentste burgerschapsonderzoeken illustreren dat voor 21ste-eeuwse burgers kennis over burgerschap alléén onvoldoende is; ze moeten die kennis kunnen toepassen en daar hebben ze vaardigheden en attitudes voor nodig. Actieve burgers informeren zich, leren bij en stellen zich oprecht betrokken op tegenover anderen en hun omgeving. In dit boek lees je hoe actief burgerschap in het curriculum op school er kan uitzien. In de wetenschappelijk onderbouwde en inclusieve leerlijn valt actief burgerschap uiteen in drie competenties: filosoferen, waardevorming en duurzaam samenleven. Deze competenties nemen over de graden heen toe in opbouwende beheersingsniveaus. Per competentie zijn er effectieve werkvormen uitgeschreven om uit te voeren in de klaspraktijk. Gebruik dit boek om samen leren samenleven in de klas en op school te realiseren.Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/53650-groeien+in+actief+burgerschap
Burgerschap --- 478.9 --- burgerschap --- leerlijn --- samenleven --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- PXL-Education 2018 --- onderwijskunde --- didactische werkvormen --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:324H60 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Politieke socialisatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Democratische opvoeding --- Gemeenschapsonderwijs --- Onderwijsbeleid --- 21th century skills --- Maatschappelijke vorming --- Samenleving --- Didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- Kritisch denken --- Curriculumontwikkeling --- Burgerschapseducatie --- Didactiek --- Didactic strategies --- maatschappijleer --- Multicultural education --- didactiek --- filosoferen --- waardevorming --- duurzaam samenleven --- 21st century skills --- Didactische werkvorm --- Nederland --- Kust --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Maatschappij en onderwijs --- Burgerzin ; onderwijs
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|