Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
De 'lerende organisatie' is terug van weggeweest. Steeds meer organisaties proberen er vorm aan te geven. Maar waarom verloopt dat vaak zo moeizaam ? En wat is eraan te doen ?Organisaties zoeken naar manieren om hun profes¬sionals meer ruimte, eigenaarschap en zelfsturing te geven. Opgaven worden steeds meer integraal opgepakt en het samenspel neemt toe. Van professionals wordt verwacht dat ze voorbij hun eigen discipline kijken en in diverse, snel wisselende gezelschappen hun kwaliteiten inbrengen. Menige organisatie kampt daarbij met een opvallende combinatie van uit¬putting en onderbenutting. Er zijn veel klachten over werkdruk, maar we zien ook professionals die aanzienlijk meer in hun mars hebben dan ze kwijt kunnen in hun werk. Het is geen rare gedachte om dan het lerend vermogen van mensen, teams en de organisatie als geheel te willen versterken. De ontwikkeling naar krachtige professionals, eigenaarschap lager in de organisatie en veelvoudig samenspel los je niet op door je te richten op individuele ontwikkeling. Het leren zit namelijk niet puur in mensen. Het is ook niet de organisatie die leert, zoals de term lerende organisatie onterecht doet vermoeden. Het leren in organisaties speelt zich voor een belangrijk deel af tussen mensen en is daar collectief van aard.In dit boek gaat Manon Ruijters op zoek naar de vraagstukken op individueel, groeps- en organisatieniveau die raken aan leren en ontwikkelen, en die over het hoofd worden gezien in het vormgeven van de lerende organisatie. Wat vragen de ontwikkelingen in organisaties van professionals ? Wat is er nodig om veelvoudig samenspel soepel te laten verlopen ? En hoe kunnen we vormgeven aan het goed functioneren van de lerende organisatie ? In Queeste naar goed werk staan deze vraagstukken centraal. Niet alleen vanuit de wens om met meer rust en compassie te kunnen kijken naar wat er gebeurt in organisaties, maar vooral om nieuwe inzichten te vinden die helpen vorm te geven aan het noodzakelijke leren in verandering.Bron : http://www.bol.com
Organisatieleer --- Lerende organisaties --- Organisatiesociologie --- Management --- Teamwerk --- Eigenaarschap --- Zelfsturing --- Arbeidsmarkt --- Werkgelegenheid --- Politiek --- Lerende organisatie
Choose an application
Dit boek onderzoekt hoe een organisatie het beste uit mensen kan halen door aandacht te besteden aan de wijze waarop mensen leren. Hoe kunnen organisaties het 'leren' organiseren op zo'n manier dat het leren steeds meer deel uitmaakt van het werken? Hoe kunnen leerprocessen worden ingericht dat ze ertoe bijdragen dat medewerkers uit vrije wil en op een gemotiveerde manier die bekwaamheden verwerven waardoor ze waarde toevoegen aan de organisatie?
Arbeids- en organisatiepsychologie --- Bedrijfsopleidingen. --- Human Resource Management. --- Organisatieleer. --- Personeelsbeleid en -opleiding. --- leren leren --- Personnel management --- bedrijfsopleidingen --- Teaching --- actief leren --- didactiek --- leren --- levenslang leren --- organisatiesociologie --- samenwerkend leren --- personeelsmanagement --- bedrijfsbeleid --- 658.3 <493> --- #PBIB:2004.2 --- Apprentissage Leerproces --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Formation (entreprises) Vorming (bedrijven) --- arbeid, motivatie --- assessment centers --- competenties --- human resources management --- managementopleidingen --- managementvaardigheden --- organisatieleer --- 658.3 <493> Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere--België --- Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere--België --- Lerende organisaties --- Organisatieleer --- Organisatieveranderingen --- Personeelsmanagement --- Motivatie --- Organisatieverandering --- Lerende organisatie --- Personeelsbeleid --- Personeelsopleiding
Choose an application
Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks. Een basiswerk over leren in en om organisaties ontbrak tot nu toe al helemaal. Die constatering bracht Manon Ruijters en Robert-Jan Simons ertoe een ambitieus project te beginnen: een basisboek maken waarin een brug wordt geslagen tussen theorie en praktijk. Een boek waarin 50 gezichtsbepalende concepten rond leren en ontwikkelen terug te vinden zijn. Dat boek schreven ze niet alleen, maar samen met ruim 50 auteurs, mensen uit wetenschap en praktijk, met allen een eigen kleur. Zo ontstonden er 50 toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers, geschreven door deskundigen die niet alleen de theorie helder en zonder overbodige poespas overbrengen, maar hun persoonlijke facinatie voor, ervaring met en kritische reflecties op het onderwerp uit de doeken doen. De Canon van het leren is een boek waarin de auteurs iets van hun liefde voor het vak overdragen, en nieuwsgierigheid wekken. Het is bestemd voor praktijkmensen: trainers, opleiders en adviseurs die zich bezig houden met leren in en om organisaties in de meest brede zin van het woord. Managers, wetenschappers en studenten vinden verdieping in de Canon. Kortom: de Canon van het leren is een boek voor iedereen die iets aan de achtergrond van leerconcepten wil weten, van de mens achter dat concept, en van de mogelijkheden en beperkingen van het concept. En dat alles op een toegankelijke en persoonlijke manier.
leren --- History of education and educational sciences --- Teaching --- vergelijkende pedagogiek --- theoretische pedagogiek --- historische pedagogiek --- Geschiedenis van opvoeding en pedagogiek --- Onderwijskunde --- Didactische werkvormen --- didactische werkvormen --- Onderwijsleerprocessen --- Organisatieleer --- Appreciative Inquiry --- Formation Opleiding --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- #SBIB:316.334.2A86 --- #SBIB:316.334.2A553 --- #SBIB:35H302 --- 366.1 --- 454 --- leermethoden --- lerende organisatie --- Leren --- didactiek --- Bijzondere arbeidsproblemen: arbeidsvorming, kredieturen, beroepsopleiding --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- Organisatieleer: processen --- Inrichting en organisatie --- Didactiek --- 371.3 --- Didactic strategies --- Lerende organisaties --- Ontwikkeling --- Organisatieontwikkeling --- Leertheorieën --- Leerpsychologie --- Leertheorie --- Didactics --- Adult education. Lifelong learning
Choose an application
Er zijn van die leertrajecten - die blijven u bij. Ze zijn van veel invloed op uw persoonlijke ontwikkeling, uw vakmanschap, de samenwerking in uw team of de prestaties van de organisatie waar u werkt. Het zijn leertrajecten die grote impact hebben op uw werk, op uw loopbaan en soms zelfs op uw leven. Dat kan zijn als manager in een leiderschapstraject, als student tijdens een stage of als professional in een leergang of development center.Wat maakt dergelijke leertrajecten zo succesvol? Zijn er gouden regels voor het ontwerpen ervan? Valt het te leren: ontwerpen van leren dat werkt? De samenstellers van dit boek denken van wel. Door goed te kijken naar wat werkt. En door de kunst af te kijken bij ervaren ontwerpers.Dat is precies wat er is gedaan: in de keuken kijken bij ervaren ontwerpers, die werken met een scala aan leervragen in organisaties. Dat levert niet alleen heel mooie beschrijvingen op van leertrajecten, maar ook spannende beelden van 'the making of'. We zien dat ontwerpen iets anders is dan het simpel volgen van een recept. Het is onvermoeibaar en met toewijding zoeken naar wat werkt in déze situatie, samen met déze personen, in déze organisatie, op dít moment. Het is experimenteren, gaandeweg bijstellen, bekende principes toepassen, nieuwe principes ontdekken, oude voorkeuren loslaten, reflecteren. Het ontwerpproces als leerproces.Hoe verschillend ook, succesvolle leertrajecten blijken ten minste drie belangrijke overeenkomsten te hebben:-Degenen voor wie een traject bestemd is doen actief mee in het ontwerpproces. Het ontwerpproces is onderdeel van het leerproces; vaak ís het ontwerpproces het leerproces.-Het mobiliseren en benutten van ambities, toekomstdromen en sterke punten is een veel kansrijker start van leertrajecten dan uitgaan vanuit tekorten, beperkingen of knelpunten. -De werkplek is de krachtigste leeromgeving. Werken en leren vallen steeds meer samen.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789491552007/het-ontwerpboek-mariel-rondeel
Didactics --- Personnel management --- kennismanagement --- didactiek --- HRM (human resource management) --- levenslang leren --- leertrajecten --- vakmanschap --- AA / International- internationaal --- 658.300 --- 658.334 --- Change strategie beleid cultuur verandering success gedrag communiceren --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking. --- Beroepsvorming en -oriëntatie. Menselijke investeringen. Menselijk kapitaal. --- ontwerpen --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Vaardigheden talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing creativiteit success --- 454 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- leren --- onderwijs --- Leertrajecten --- Onderwijsstrategieën --- Werkvormen --- Lerende organisaties --- Innovatie --- Training --- Industriële psychologie en ergonomie. Arbeidsverrijking --- Beroepsvorming en -oriëntatie. Menselijke investeringen. Menselijk kapitaal --- Leertraject --- Onderwijsstrategie --- Werkvorm --- Lerende organisatie --- Training (vorming)
Choose an application
I: Kennismanagement:wat en waarom? - II: Kennis over kennis - III: Nieuw! Collectieve kennispraktijken - IV: Verbeterd! Individueel competentiemanagement - V: Verbeteren van kennisintensief werk - VI: Strategisch kennismanagement
kennismanagement --- competentiemanagement --- Organization theory --- Theory of knowledge --- HRM (human resource management) --- Kennismanagement --- Management --- Informatiemanagement --- Personeelsmanagement --- 098 Bedrijfskunde --- #KVHB:Kennismanagement --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- Gestion des connaissances Kennisbeheer --- Connaissances générales Algemene kennis --- Formation Opleiding --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des ressources humaines Personeelsbeleid --- Information (gestion) Informatie (management) --- Réseaux Netwerken --- 65.012.4 --- bedrijven, management --- competenties --- human resources management --- personeelsbeleid --- 65.019 kennismanagement --- 65 management --- 001.9 informatiebeheer --- 331.1 --- 331.3 --- competentieontwikkeling --- lerende organisatie --- opleiding in organisaties --- Management strategie organisatie kennis leren --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- Organisatie van de arbeid --- Personeelsbeleid. Human resources management. Strategisch HRM --- 658.37 --- 658.3 --- Monograph --- Bedrijfsorganisatie
Choose an application
The theory of learning presented in this volume begins with the assumption that engagement in social practice is the fundamental process by which we acquire knowledge and by which we become who we are.
Social learning --- Organizational learning --- 159.95 --- Identiteit --- Kennis --- Leren --- Organisatie --- Participatie --- Acquisition de connaissances. --- Apprentissage cognitif. --- Apprentissage organisationnel. --- Apprentissage social. --- Apprentissage, Psychologie de l'. --- Apprentissage. --- Aprendizagem organizacional. --- Community of Practice. --- Gestion des connaissances. --- Identität --- Informelle Gruppe --- Knowledge management. --- Learning. --- Lerntheorie. --- Organisation apprenante. --- Organisatorisches Lernen --- Organizational learning. --- Social learning. --- Socialization. --- Sociologie des organisations. --- Soziales Lernen. --- Theorie. --- Théorie de la connaissance. --- Wissensmanagement --- Wissensmanagement. --- Identität. --- Lerende organisatie --- Levenslang leren --- Volwasseneneducatie --- #PBIB:1999.3 --- Learning --- Socialization --- Learning organizations --- Communities of practice --- Knowledge management --- Cognitive psychology --- leerpsychologie --- sociale participatie --- participatie --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- management. --- Apprentissage organisationnel --- Apprentissage social --- #SBIB:001.HIVA --- #SBIB:316.23H1 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Kennissociologie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Behavioral Disciplines and Activities --- Management Service Organizations
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|