Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Queeste naar goed werk : over krachtige professionals in een lerende organisatie
Author:
ISBN: 9789462762497 Year: 2018 Publisher: Deventer Vakmedianet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De 'lerende organisatie' is terug van weggeweest. Steeds meer organisaties proberen er vorm aan te geven. Maar waarom verloopt dat vaak zo moeizaam ? En wat is eraan te doen ?Organisaties zoeken naar manieren om hun profes¬sionals meer ruimte, eigenaarschap en zelfsturing te geven. Opgaven worden steeds meer integraal opgepakt en het samenspel neemt toe. Van professionals wordt verwacht dat ze voorbij hun eigen discipline kijken en in diverse, snel wisselende gezelschappen hun kwaliteiten inbrengen. Menige organisatie kampt daarbij met een opvallende combinatie van uit¬putting en onderbenutting. Er zijn veel klachten over werkdruk, maar we zien ook professionals die aanzienlijk meer in hun mars hebben dan ze kwijt kunnen in hun werk. Het is geen rare gedachte om dan het lerend vermogen van mensen, teams en de organisatie als geheel te willen versterken. De ontwikkeling naar krachtige professionals, eigenaarschap lager in de organisatie en veelvoudig samenspel los je niet op door je te richten op individuele ontwikkeling. Het leren zit namelijk niet puur in mensen. Het is ook niet de organisatie die leert, zoals de term lerende organisatie onterecht doet vermoeden. Het leren in organisaties speelt zich voor een belangrijk deel af tussen mensen en is daar collectief van aard.In dit boek gaat Manon Ruijters op zoek naar de vraagstukken op individueel, groeps- en organisatieniveau die raken aan leren en ontwikkelen, en die over het hoofd worden gezien in het vormgeven van de lerende organisatie. Wat vragen de ontwikkelingen in organisaties van professionals ? Wat is er nodig om veelvoudig samenspel soepel te laten verlopen ? En hoe kunnen we vormgeven aan het goed functioneren van de lerende organisatie ? In Queeste naar goed werk staan deze vraagstukken centraal. Niet alleen vanuit de wens om met meer rust en compassie te kunnen kijken naar wat er gebeurt in organisaties, maar vooral om nieuwe inzichten te vinden die helpen vorm te geven aan het noodzakelijke leren in verandering.Bron : http://www.bol.com


Book
Het leren organiseren
Authors: ---
ISBN: 9059287487 Year: 2004 Volume: 11 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek onderzoekt hoe een organisatie het beste uit mensen kan halen door aandacht te besteden aan de wijze waarop mensen leren. Hoe kunnen organisaties het 'leren' organiseren op zo'n manier dat het leren steeds meer deel uitmaakt van het werken? Hoe kunnen leerprocessen worden ingericht dat ze ertoe bijdragen dat medewerkers uit vrije wil en op een gemotiveerde manier die bekwaamheden verwerven waardoor ze waarde toevoegen aan de organisatie?


Book
Canon van het leren : 50 concepten en hun grondleggers
Authors: ---
ISBN: 9789013102840 Year: 2012 Publisher: Deventer Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks. Een basiswerk over leren in en om organisaties ontbrak tot nu toe al helemaal. Die constatering bracht Manon Ruijters en Robert-Jan Simons ertoe een ambitieus project te beginnen: een basisboek maken waarin een brug wordt geslagen tussen theorie en praktijk. Een boek waarin 50 gezichtsbepalende concepten rond leren en ontwikkelen terug te vinden zijn. Dat boek schreven ze niet alleen, maar samen met ruim 50 auteurs, mensen uit wetenschap en praktijk, met allen een eigen kleur. Zo ontstonden er 50 toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers, geschreven door deskundigen die niet alleen de theorie helder en zonder overbodige poespas overbrengen, maar hun persoonlijke facinatie voor, ervaring met en kritische reflecties op het onderwerp uit de doeken doen. De Canon van het leren is een boek waarin de auteurs iets van hun liefde voor het vak overdragen, en nieuwsgierigheid wekken. Het is bestemd voor praktijkmensen: trainers, opleiders en adviseurs die zich bezig houden met leren in en om organisaties in de meest brede zin van het woord. Managers, wetenschappers en studenten vinden verdieping in de Canon. Kortom: de Canon van het leren is een boek voor iedereen die iets aan de achtergrond van leerconcepten wil weten, van de mens achter dat concept, en van de mogelijkheden en beperkingen van het concept. En dat alles op een toegankelijke en persoonlijke manier.


Book
Het Ontwerpboek : leertrajecten ontwerpen voor vakmanschap en vernieuwing
Authors: --- ---
ISBN: 9789491552007 Year: 2012 Publisher: Utrecht Kessels & Smit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn van die leertrajecten - die blijven u bij. Ze zijn van veel invloed op uw persoonlijke ontwikkeling, uw vakmanschap, de samenwerking in uw team of de prestaties van de organisatie waar u werkt. Het zijn leertrajecten die grote impact hebben op uw werk, op uw loopbaan en soms zelfs op uw leven. Dat kan zijn als manager in een leiderschapstraject, als student tijdens een stage of als professional in een leergang of development center.Wat maakt dergelijke leertrajecten zo succesvol? Zijn er gouden regels voor het ontwerpen ervan? Valt het te leren: ontwerpen van leren dat werkt? De samenstellers van dit boek denken van wel. Door goed te kijken naar wat werkt. En door de kunst af te kijken bij ervaren ontwerpers.Dat is precies wat er is gedaan: in de keuken kijken bij ervaren ontwerpers, die werken met een scala aan leervragen in organisaties. Dat levert niet alleen heel mooie beschrijvingen op van leertrajecten, maar ook spannende beelden van 'the making of'. We zien dat ontwerpen iets anders is dan het simpel volgen van een recept. Het is onvermoeibaar en met toewijding zoeken naar wat werkt in déze situatie, samen met déze personen, in déze organisatie, op dít moment. Het is experimenteren, gaandeweg bijstellen, bekende principes toepassen, nieuwe principes ontdekken, oude voorkeuren loslaten, reflecteren. Het ontwerpproces als leerproces.Hoe verschillend ook, succesvolle leertrajecten blijken ten minste drie belangrijke overeenkomsten te hebben:-Degenen voor wie een traject bestemd is doen actief mee in het ontwerpproces. Het ontwerpproces is onderdeel van het leerproces; vaak ís het ontwerpproces het leerproces.-Het mobiliseren en benutten van ambities, toekomstdromen en sterke punten is een veel kansrijker start van leertrajecten dan uitgaan vanuit tekorten, beperkingen of knelpunten. -De werkplek is de krachtigste leeromgeving. Werken en leren vallen steeds meer samen.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789491552007/het-ontwerpboek-mariel-rondeel


Book
Kennismanagement : de vierde golf
Authors: ---
ISBN: 904650297X Year: 2005 Volume: 17 Publisher: Dordrecht : Kluwer academic,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

I: Kennismanagement:wat en waarom? - II: Kennis over kennis - III: Nieuw! Collectieve kennispraktijken - IV: Verbeterd! Individueel competentiemanagement - V: Verbeteren van kennisintensief werk - VI: Strategisch kennismanagement

Communities of practice : learning, meaning, and identity
Author:
ISBN: 9780521663632 9780521430173 0521663636 0521430178 1107263670 0511803931 Year: 2002 Publisher: Cambridge Cambridge University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The theory of learning presented in this volume begins with the assumption that engagement in social practice is the fundamental process by which we acquire knowledge and by which we become who we are.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by