Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De hybride kunstenaar : de organisatie van de artistieke praktijk in het postindustriële tijdperk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789076861272 Year: 2012 Publisher: Breda Expertisecentrum Kunst en Vormgeving

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit rapport beschrijven de onderzoekers de beroepspraktijk van drie generaties afgestudeerden van beeldende kunstopleidingen in Nederland en Vlaanderen. Deze praktijk blijkt in toenemende mate in het teken te staan van een hybride vermenging van autonome en toegepaste artistieke werkzaamheden. (Bron: website BAM)


Book
Blauwdruk: vier musea en social inclusion
Authors: ---
ISBN: 9070225328 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Museumvereniging

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
The artist interview : for conservation and presentation of contemporary art. Guidelines and practice.
Authors: --- ---
ISBN: 9789490322328 9490322326 Year: 2012 Publisher: Heijningen : Jap Sam,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gesprekken met kunstenaars worden steeds meer beschouwd als een essentieel onderdeel voor het beheer en behoud van moderne en hedendaagse kunst. Een van de mogelijkheden om zoveel mogelijk authentieke, inhoudelijke en technische informatie te verzamelen over moderne en hedendaagse kunstvoorwerpen, is het interviewen van kunstenaars. SBMK, RCE en de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben in een periode van circa tien jaar twee grote projecten met betrekking tot het kunstenaarsinterview uitgevoerd – het 'Pilotproject Kunstenaarsinterviews' en het vervolg 'Kunstenaarsinterviews/Kunstenaarsarchieven'. Inmiddels zijn er in totaal twintig in Nederland werkende kunstenaars geïnterviewd door een interviewkoppel bestaande uit een conservator en een restaurator. Deze gesprekken zijn gefilmd en het vooronderzoek en de voorbereidingen zijn uitvoerig gedocumenteerd. De geïnterviewde kunstenaars zijn: Marina Abramovic, Armando, Marinus Boezem, Eugene Brands, Sjoerd Buisman, Tom Claassen, Adam Colton, Constant, Jan Dibbets, Ger van Elk, Madelon Hooykaas/Elsa Stansfield, Niek Kemps, Sonja Oudendijk, Henk Peeters, Lydia Schouten, Peter Struycken, Carel

Why are artists poor? : the exceptional economy of the arts
Author:
ISBN: 9053565655 9786610958771 9048503655 1280958774 0585498148 9789048503650 9780585498140 9789053565650 9781280958779 6610958777 Year: 2002 Publisher: Amsterdam : Amsterdam University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Most artists earn very little. Nevertheless, there is no shortage of aspiring young artists. Do they give to the arts willingly or unknowingly? Governments and other institutions also give to the arts, to raise the low incomes. But their support is ineffective: subsidies only increase the artists' poverty.The economy of the arts is exceptional. Although the arts operate successfully in the marketplace, their natural affinity is with gift-giving, rather than with commercial exchange. People believe that artists are selflessly dedicated to art, that price does not reflect quality, and that the arts are free. But is it true?This unconventional multidisciplinary analysis explains the exceptional economy of the arts. Insightful illustrations from the practice of a visual artist support the analysis.

Keywords

kunst --- twintigste eeuw --- economie --- kunst en economie --- kunsttheorie --- esthetica --- cultuurfilosofie --- kunstenaarsstatuut --- kunstmarkt --- subsidies --- mecenaat --- politiek --- kunst en politiek --- 7.01 --- kunstenaarschap --- -#SBIB:316.7C333 --- 621 Kunstbeleid --- 623 Kunstenaars --- artists --- Socioeconomic status --- 7 --- Art --- -Artists --- #SBIB:316.7C310 --- #SBIB:35H436 --- #A0212A --- 7 Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Economic aspects --- Economic conditions --- Kunstenaars --- Cultuurbeleid: algemeen --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Theses --- Artists --- #SBIB:316.7C333 --- art criticism --- cultuursociologie --- kunstbeschouwing --- Business policy --- Service industry --- Economic aspects. --- Economic conditions. --- Artistes --- Social conditions --- Aspect économique --- Conditions sociales --- arts --- economics --- Economic theory --- Arts --- Social sciences --- History. --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Political economy --- Economic man --- culture and instituten --- kunst en kunstgeschiedenis --- culture and institutions --- historical treatment of fine and decorative arts


Book
Autonomie als waarde : dilemma's in kunst en onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789078088660 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Valiz

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Artistieke autonomie is uit de gratie. Kunst moet meer dan voorheen ergens voor dienen. Kunstenaars die vandaag nog op hun autonome strepen staan, worden op hoongelach onthaald. Maar ook docenten mogen hun tijd met studenten steeds minder autonoom invullen. In de huidige economische werkelijkheid wordt kunstenaars, docenten en studenten meer ondernemingszin aangepraat en worden zij op hun 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' aangesproken. In de huidige neoliberale samenleving moet kunst worden vermarkt en kan de noodzaak van creatieve autonomie nauwelijks meer overtuigen.In dit werkje onderzoeken theoretici, docenten en kunstenaars de betekenis van autonomie voor de kunsten en voor het (kunst)onderwijs. Ze komen allen tot de conclusie dat de maatschappij waarin we leven onmogelijk kan zonder autonomie. Verschillende misvattingen worden daarvoor onderuitgehaald. Zo is autonomie absoluut geen individuele aangelegenheid. Ook sociale groepen en organisaties moeten zelfbestuur en autonomie nastreven om overeind te blijven en ons samenlevingsmodel in stand te houden. Dit boek wil aangeven wat de waarde is van autonomie voor de kunsten, voor het onderwijs, voor de politiek en daarmee voor de huidige samenleving


Book
Why have there been no great women artists?
Author:
ISBN: 9780500023846 0500023840 Year: 2021 Publisher: London Thames & Hudson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The fiftieth anniversary edition of the essay that is now recognized as the first major work of feminist art theory--published together with author Linda Nochlin's reflections three decades later. Many scholars have called Linda Nochlin's seminal essay on women artists the first real attempt at a feminist history of art. In her revolutionary essay, Nochlin refused to answer the question of why there had been no 'great women artists' on its own corrupted terms, and instead, she dismantled the very concept of greatness, unraveling the basic assumptions that created the male-centric genius in art. With unparalleled insight and wit, Nochlin questioned the acceptance of a white male viewpoint in art history. And future freedom, as she saw it, requires women to leap into the unknown and risk demolishing the art world's institutions in order to rebuild them anew. In this stand-alone anniversary edition, Nochlin's essay is published alongside its reappraisal, 'Thirty Years After.' Written in an era of thriving feminist theory, as well as queer theory, race, and postcolonial studies, 'Thirty Years After' is a striking reflection on the emergence of a whole new canon. With reference to Joan Mitchell, Louise Bourgeois, Cindy Sherman, and many more, Nochlin diagnoses the state of women and art with unmatched precision and verve. 'Why Have There Been No Great Women Artists?' has become a slogan and rallying cry that resonates across culture and society. In the 2020s, Nochlin's message could not be more urgent: as she put it in 2015, 'There is still a long way to go.' 13 black-and-white illustrations.


Book
Wat dromen dansende bomen? : over kunst op school, interculturele dialoog en sociale integratie
Author:
ISBN: 9789079282074 Year: 2010 Publisher: Brussel MUS-E Belgium

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

MUS-E Belgium brengt professionele kunstenaars naar scholen om een artistiek project uit te werken in samenwerking met de kinderen en de leerkracht. Vanuit de idee dat elk individu evenveel recht heeft op een stem, richt MUS-E Belgium zich voornamelijk op scholen met kinderen die moeilijk toegang hebben tot kunst en cultuur. De nadruk ligt op creativiteit en expressie, groepsdynamiek en interculturele dialoog. Dit boek benadert het thema kunst-op-school vanuit verschillende gezichtspunten. Met bijdragen op basis van gesprekken met kunstenaars als Dani Klein en Anne Teresa De Keersmaeker, experten kunsteducatie als Tijl Bossuyt en Catherine Scorier, academici als Mark Elchardus en Willem Elias en andere deskundigen als Franky Devos, Jan Knops, Luc Ponet en Hans Theys.


Book
Buy buy art : de vermarkting van kunst en cultuur
Author:
ISBN: 9789491297472 9491297473 Year: 2015 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De cultuursector staat onder druk: de overheid verwacht dat kunstinstituten zich als concurrerende bedrijven gedragen, dat ze zoveel mogelijk in hun eigen middelen voorzien en toch geen amusementsindustrie worden. Anders gaat de subsidiekraan dicht. Ze moeten ook opbrengen: citymarketing, creatieve economie of het uitdragen van zoiets als de nationale trots. Robrecht Vanderbeeken bestempelt die politieke houdgreep als versmachtend. Kunstenaars worden merken en kunst wordt koopwaar. En de neoliberale vervreemding neemt ook toe in de gesubsidieerde sector en het kunstonderwijs. Cultuurmanagers verliezen zich in een kapitalistische bureaucratie: een vals bewustzijn van kunstmatige criteria. Zelfs cultuur- minnende politici vinden de vermarkting evident. Wie tegenpruttelt, loopt hopeloos achterop en is 'onprofessioneel'. Dit boek leest als een J'accuse over het kunstenbeleid. Het pleit voor een fundamenteel andere houding: die van verzet tegen de recuperatie en vervlakking.

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by