Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit rapport beschrijven de onderzoekers de beroepspraktijk van drie generaties afgestudeerden van beeldende kunstopleidingen in Nederland en Vlaanderen. Deze praktijk blijkt in toenemende mate in het teken te staan van een hybride vermenging van autonome en toegepaste artistieke werkzaamheden. (Bron: website BAM)
Art --- anno 1900-1999 --- Art education --- Artists --- kunst --- kunstenaars --- kunstenaarsstatuut --- kunstscholen --- kunstonderwijs --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- 7.01 --- Kunstenaars ; België ; 1945 --- -Kunstenaars ; Nederland ; 1945 --- -Kunst en maatschappij ; 1945 --- -kunst --- 7.071 --- 373.1 --- Kunstenaars en kunstmarkt --- Artistieke productie en verspreiding --- Kunstonderwijs ; 21ste eeuw --- 7 --- Kunst ; kunstenaars en beroep --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Onderwijs ; organisatie van het onderwijs --- E-books --- Kunstenaars ; België ; 1945
Choose an application
musea --- Nederland --- cultuursociologie --- 037 --- Museology --- museums [buildings] --- Sociology of cultural policy --- samenwerking van meerdere kunstenaars
Choose an application
Servais, Raoul --- Animation (Cinematography) --- Animated films --- Animation (Cinéma) --- Dessins animés --- History --- History and criticism --- Histoire --- Histoire et critique --- Interviews --- Servais, Raoul, --- 791.43.07 --- 7.07 --- Film ; regisseurs ; Raoul Servais --- Belgische kunstenaars --- Animatiefilm --- Servais, Raoul °1928 (°Oostende, België) --- Filmregisseurs, acteurs, filmografen --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Animation (Cinéma) --- Dessins animés --- History and criticism. --- Interviews. --- Servais, Raoul °1928 (°Oostende, België)
Choose an application
Gesprekken met kunstenaars worden steeds meer beschouwd als een essentieel onderdeel voor het beheer en behoud van moderne en hedendaagse kunst. Een van de mogelijkheden om zoveel mogelijk authentieke, inhoudelijke en technische informatie te verzamelen over moderne en hedendaagse kunstvoorwerpen, is het interviewen van kunstenaars. SBMK, RCE en de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben in een periode van circa tien jaar twee grote projecten met betrekking tot het kunstenaarsinterview uitgevoerd – het 'Pilotproject Kunstenaarsinterviews' en het vervolg 'Kunstenaarsinterviews/Kunstenaarsarchieven'. Inmiddels zijn er in totaal twintig in Nederland werkende kunstenaars geïnterviewd door een interviewkoppel bestaande uit een conservator en een restaurator. Deze gesprekken zijn gefilmd en het vooronderzoek en de voorbereidingen zijn uitvoerig gedocumenteerd. De geïnterviewde kunstenaars zijn: Marina Abramovic, Armando, Marinus Boezem, Eugene Brands, Sjoerd Buisman, Tom Claassen, Adam Colton, Constant, Jan Dibbets, Ger van Elk, Madelon Hooykaas/Elsa Stansfield, Niek Kemps, Sonja Oudendijk, Henk Peeters, Lydia Schouten, Peter Struycken, Carel
interviews --- exhibiting --- conservation [discipline] --- Art --- Claassen, Tom --- Struycken, Peter --- Colton, Adam --- Abramovic, Marina --- Volten, André --- Elk, van, Ger --- Constant --- Buisman, Sjoerd --- Warmerdam, van, Marijke --- Peeters, Henk --- anno 1900-1999 --- anno 2000-2099 --- conservering --- eigen tijd --- 300.6 --- 700.6 --- Armando --- Boezem, Marinus --- Brands, Eugene --- Carel --- Dibbets, Jan --- Hooykaas, Madelon --- Kemps, Niek --- Kunstenaarsintervieuws/Kunstenaarsarchieven --- Oudendijk, Sonja --- Pilotproject Kunstenaarsinterviews --- Schouten, Lydia --- Stansfield, Elsa --- interviewtechnieken --- kunsttheorie --- onderzoeksmethoden --- van Elk, Ger --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- preservation [function] --- artists [visual artists] --- preserving --- Conservation. Restoration --- museology --- Museology --- art [fine art] --- Art, Modern --- Artists --- Artists. --- Interviewen. --- Interviewing --- Kunstenaars. --- Richtlijnen. --- art [fine art]. --- beeldende kunst. --- conservation [discipline]. --- exhibiting. --- interviewtechnieken. --- kunstenaars. --- museology. --- Conservation and restoration --- Conservation and restoration. --- Technique. --- 1900-2099. --- MAD-faculty 14 --- kunsttentoonstellingen --- kunstenaarsintervieuws --- kunstenaarsarchieven --- art [discipline]
Choose an application
Most artists earn very little. Nevertheless, there is no shortage of aspiring young artists. Do they give to the arts willingly or unknowingly? Governments and other institutions also give to the arts, to raise the low incomes. But their support is ineffective: subsidies only increase the artists' poverty.The economy of the arts is exceptional. Although the arts operate successfully in the marketplace, their natural affinity is with gift-giving, rather than with commercial exchange. People believe that artists are selflessly dedicated to art, that price does not reflect quality, and that the arts are free. But is it true?This unconventional multidisciplinary analysis explains the exceptional economy of the arts. Insightful illustrations from the practice of a visual artist support the analysis.
kunst --- twintigste eeuw --- economie --- kunst en economie --- kunsttheorie --- esthetica --- cultuurfilosofie --- kunstenaarsstatuut --- kunstmarkt --- subsidies --- mecenaat --- politiek --- kunst en politiek --- 7.01 --- kunstenaarschap --- -#SBIB:316.7C333 --- 621 Kunstbeleid --- 623 Kunstenaars --- artists --- Socioeconomic status --- 7 --- Art --- -Artists --- #SBIB:316.7C310 --- #SBIB:35H436 --- #A0212A --- 7 Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Economic aspects --- Economic conditions --- Kunstenaars --- Cultuurbeleid: algemeen --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Theses --- Artists --- #SBIB:316.7C333 --- art criticism --- cultuursociologie --- kunstbeschouwing --- Business policy --- Service industry --- Economic aspects. --- Economic conditions. --- Artistes --- Social conditions --- Aspect économique --- Conditions sociales --- arts --- economics --- Economic theory --- Arts --- Social sciences --- History. --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Political economy --- Economic man --- culture and instituten --- kunst en kunstgeschiedenis --- culture and institutions --- historical treatment of fine and decorative arts
Choose an application
Folklore --- Public buildings --- Flanders --- #SBIB:309H040 --- #SBIB:316.7C140 --- C3 --- volkskunde --- dorpen --- dagelijks leven --- Populaire cultuur algemeen --- Cultuursociologie: cultuur en globale samenlevingen --- Kunst en cultuur --- Bars (Drinking establishments) --- Ale-houses --- Cafés --- Dive bars (Drinking establishments) --- Dives (Drinking establishments) --- Dramshops --- Drinking establishments --- Hotels, taverns, etc. --- Public houses --- Pubs --- Saloons --- Shebeens --- Taverns (Drinking establishments) --- Hospitality industry --- Happy hours --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Pictorial works --- Directories --- 375.2 --- Cafés--Vlaanderen --- Cafés--Brussel --- 790 --- café --- België fotografie --- Vlaanderen patrimonium --- kunstenaars --- artistes
Choose an application
Artistieke autonomie is uit de gratie. Kunst moet meer dan voorheen ergens voor dienen. Kunstenaars die vandaag nog op hun autonome strepen staan, worden op hoongelach onthaald. Maar ook docenten mogen hun tijd met studenten steeds minder autonoom invullen. In de huidige economische werkelijkheid wordt kunstenaars, docenten en studenten meer ondernemingszin aangepraat en worden zij op hun 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' aangesproken. In de huidige neoliberale samenleving moet kunst worden vermarkt en kan de noodzaak van creatieve autonomie nauwelijks meer overtuigen.In dit werkje onderzoeken theoretici, docenten en kunstenaars de betekenis van autonomie voor de kunsten en voor het (kunst)onderwijs. Ze komen allen tot de conclusie dat de maatschappij waarin we leven onmogelijk kan zonder autonomie. Verschillende misvattingen worden daarvoor onderuitgehaald. Zo is autonomie absoluut geen individuele aangelegenheid. Ook sociale groepen en organisaties moeten zelfbestuur en autonomie nastreven om overeind te blijven en ons samenlevingsmodel in stand te houden. Dit boek wil aangeven wat de waarde is van autonomie voor de kunsten, voor het onderwijs, voor de politiek en daarmee voor de huidige samenleving
art education --- kunstonderwijs --- onderzoek in de kunsten --- Didactics of higher education --- autonomie --- research [function] --- Art --- #SBIB:316.7C200 --- #SBIB:316.7C122 --- #SBIB:316.7C310 --- kunst --- kunsttheorie --- academisering --- onderwijs --- cultuurbeleid --- cultuursociologie --- kunst en politiek --- neoliberalisme --- 7.01 --- 373.67 --- Sociologie van de cultuuruitingen: algemeen --- Cultuursociologie: overtuigingen, waarden en houdingen --- Cultuurbeleid: algemeen --- 008.1 --- 371.1 --- 008 --- Kunsten --- Maatschappij --- Kunstenaars --- Onderwijs --- Kunst --- Kunstenaar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
The fiftieth anniversary edition of the essay that is now recognized as the first major work of feminist art theory--published together with author Linda Nochlin's reflections three decades later. Many scholars have called Linda Nochlin's seminal essay on women artists the first real attempt at a feminist history of art. In her revolutionary essay, Nochlin refused to answer the question of why there had been no 'great women artists' on its own corrupted terms, and instead, she dismantled the very concept of greatness, unraveling the basic assumptions that created the male-centric genius in art. With unparalleled insight and wit, Nochlin questioned the acceptance of a white male viewpoint in art history. And future freedom, as she saw it, requires women to leap into the unknown and risk demolishing the art world's institutions in order to rebuild them anew. In this stand-alone anniversary edition, Nochlin's essay is published alongside its reappraisal, 'Thirty Years After.' Written in an era of thriving feminist theory, as well as queer theory, race, and postcolonial studies, 'Thirty Years After' is a striking reflection on the emergence of a whole new canon. With reference to Joan Mitchell, Louise Bourgeois, Cindy Sherman, and many more, Nochlin diagnoses the state of women and art with unmatched precision and verve. 'Why Have There Been No Great Women Artists?' has become a slogan and rallying cry that resonates across culture and society. In the 2020s, Nochlin's message could not be more urgent: as she put it in 2015, 'There is still a long way to go.' 13 black-and-white illustrations.
Art --- social issues --- feminism --- gender issues --- gender [sociological concept] --- vrouw in de kunst --- women [female humans] --- Feminism and art --- Women artists --- 7.01 --- Vrouwelijke kunstenaars --- Kunst ; van vrouwen --- Art and feminism --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Artists, Women --- Women as artists --- Artists --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Creative ability in women. --- Male domination (Social structure) --- Feminism and art. --- Women artists. --- History. --- Historiography --- vrouwelijke kunstenaar
Choose an application
MUS-E Belgium brengt professionele kunstenaars naar scholen om een artistiek project uit te werken in samenwerking met de kinderen en de leerkracht. Vanuit de idee dat elk individu evenveel recht heeft op een stem, richt MUS-E Belgium zich voornamelijk op scholen met kinderen die moeilijk toegang hebben tot kunst en cultuur. De nadruk ligt op creativiteit en expressie, groepsdynamiek en interculturele dialoog. Dit boek benadert het thema kunst-op-school vanuit verschillende gezichtspunten. Met bijdragen op basis van gesprekken met kunstenaars als Dani Klein en Anne Teresa De Keersmaeker, experten kunsteducatie als Tijl Bossuyt en Catherine Scorier, academici als Mark Elchardus en Willem Elias en andere deskundigen als Franky Devos, Jan Knops, Luc Ponet en Hans Theys.
projectonderwijs --- intercultureel onderwijs --- kunst op school --- muzische vorming --- Didactic strategies --- Art --- sociale integratie --- MUS-E [Belgium] --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- #PBIB:+116.15 --- kunst --- kunsteducatie --- Kunstzinnige vorming --- Intercultureel onderwijs --- Kunst op school --- Kunst --- Kunstzinnige vorming; ba.o. --- Kunsteducatie --- Interculturele opvoeding --- Groepsdynamiek --- kunstonderwijs --- vakdidactiek --- MUS-E --- 373.67 --- Kunstzinnige vorming ; onderwijs ; Vlaanderen --- 371.38 --- Kunstonderwijs --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Kunsten --- Sociale integratie --- Kunstenaars --- Bewegen --- Toneel --- Film --- Muziek --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunstzinnige vorming; ba.o --- Didactics of the arts --- Kunstenaar --- Beweging --- Film (cinematografie) --- Afrika --- Compositie (muziek) --- Plezier --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Theater --- Emigratie
Choose an application
De cultuursector staat onder druk: de overheid verwacht dat kunstinstituten zich als concurrerende bedrijven gedragen, dat ze zoveel mogelijk in hun eigen middelen voorzien en toch geen amusementsindustrie worden. Anders gaat de subsidiekraan dicht. Ze moeten ook opbrengen: citymarketing, creatieve economie of het uitdragen van zoiets als de nationale trots. Robrecht Vanderbeeken bestempelt die politieke houdgreep als versmachtend. Kunstenaars worden merken en kunst wordt koopwaar. En de neoliberale vervreemding neemt ook toe in de gesubsidieerde sector en het kunstonderwijs. Cultuurmanagers verliezen zich in een kapitalistische bureaucratie: een vals bewustzijn van kunstmatige criteria. Zelfs cultuur- minnende politici vinden de vermarkting evident. Wie tegenpruttelt, loopt hopeloos achterop en is 'onprofessioneel'. Dit boek leest als een J'accuse over het kunstenbeleid. Het pleit voor een fundamenteel andere houding: die van verzet tegen de recuperatie en vervlakking.
kunstfilosofie --- Philosophy and psychology of culture --- art market --- kunstbeleid --- economics --- Art --- economie --- Cultuurbeleid --- Economic aspects --- cultuur --- kunst --- 7.01 --- cultuurfilosofie --- Gatz Sven --- neoliberalisme --- België --- politiek --- kunst en politiek --- activisme --- kunst en economie --- kunstmarkt --- kunsttheorie --- marketing --- cultuurbeleid --- 694 --- 008 --- 7 --- Esthetica en filosofie --- MAD-faculty 16 --- kunstkritiek --- Kunst --- Cultuur --- Management --- Privatisering --- Marketing --- Kunsttheorie ; over kunst en economie --- Kunstenaars en kunstmarkt --- Kunstbeleid ; cultuurbeleid ; Vlaanderen ; 21ste eeuw --- Arteconomy --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Cultuur, sponsoring --- 700.6 --- cultuursector --- kunstensector --- samenleving --- kapitalisme --- maatschappij --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Toerisme --- Financiewezen --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Overheidsbedrijf --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|