Narrow your search
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
The theater of narration : from the peripheries of history to the main stages of Italy
Author:
ISBN: 0810143879 0810143887 0810143860 Year: 2021 Publisher: Northwestern University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Honorable Mention, Aldo and Jeanne Scaglione Publication Award for a Manuscript in Italian Literary Studies This book examines the theater of narration, an Italian performance genre and aesthetic that revisits historical events of national importance from local perspectives, drawing on the rich relationship between personal experiences and historical accounts. Incorporating original research from the private archives of leading narrators—artists who write and perform their work—Juliet Guzzetta argues that the practice teaches audiences how ordinary people aren’t simply witnesses to history but participants in its creation. The theater of narration emerged in Italy during the labor and student protests, domestic terrorism, and social progress of the 1970s. Developing Dario Fo and Franca Rame’s style of political theater, influenced by Jerzy Grotowski and Bertolt Brecht, and following in the freewheeling actor‑author traditions of the commedia dell’arte, narrators created a new form of popular theater that grew in prominence in the 1990s and continues to gain recognition. Guzzetta traces the history of the theater of narration, contextualizing its origins—both political and intellectual—and centers the contributions of Teatro Settimo, a performance group overlooked in previous studies. She also examines the genre’s experiments in television and media. The first full-length book in English on the subject, The Theater of Narration leverages close readings and a wealth of primary sources to examine the techniques used by narrators to remake history—a process that reveals the ways in which history itself is a theater of narration.


Book
Attori italiani alla corte della zarina Anna Ioannovna (1731-1738)
Author:
Year: 2017 Publisher: Florence, Italy : Firenze University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

As in a journey back in time, the stages of the first tournées of Italian actors in Russia in the 18th Century are retraced. By studying the translations of comedies and musical interludes, staged in St. Petersburg from 1731 to 1738, the practices of the first Italians who trod the stages of Tsarina Anna Ioannovna are rediscovered. Through the translation of the repertoire that has come down to us, the author reconstructs the traces of the Commedia dell'Arte and of the life and works of a handful of interpreters ready to face dangerous journeys in order to obtain gains and honors. The research, conducted on printed documents and primary archival sources, also based on the previous studies of Starikova and Ferrazzi, devotes particular attention to the biographies of the interpreters.


Book
L'Histoire derrière le rideau : Écritures scéniques du Risorgimento

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Comment l'Histoire s'écrit-elle derrière les rideaux de scène ? Quels processus créatifs les auteurs mettent-ils en œuvre pour lui donner voix et corps dans le présent singulier, réel et fictif à la fois, de la représentation théâtrale ? De tout temps, les « poètes » dramatiques ont cherché à problématiser l'histoire sur les scènes, mais rarement avec autant d'intensité qu'au XIXe siècle, alors que dans l'Europe entière se pose la question des nationalités. L'Italie en construction n'échappe pas à ce questionnement. Dès la fin du XVIIIe siècle, la scène théâtrale italienne devient le lieu privilégié où s'invente l'idée de la patrie unie, et où se fabrique une histoire du Risorgimento. S'y affirme d'abord la volonté de trouver dans les grands événements de l'histoire passée de la péninsule les fondements d'une idée commune de la « nation ». S'y construit également, au fil des luttes armées et des interventions politiques menant à l'unité, à travers l'émergence de formes spectaculaires non académiques et la mise en question des grands « mythes » risorgimentali, une historiographie particulière où se mêlent célébration, témoignage, mémoire et interprétation. La commémoration du bicentenaire de l'Unité en 2011 a été l'occasion de revenir sur ce pan méconnu de l'histoire du théâtre italien que certains appellent scena risorgimentale. À la lumière des débats historiographiques suscités par cette commémoration, les contributions réunies dans ce volume envisagent les diverses modalités d'écriture dramatique et scénique qui ont accompagné la formation de l'unité italienne tout au long des XIXe et XXe siècles, et celles qui, aujourd'hui encore, quand les identités nationales sont partout questionnées, continuent d'explorer la mémoire de l'un des moments les plus complexes de l'histoire de la péninsule.


Book
Von illusionarer Wirklichkeit und wahrer Illusion : zu Carlo Gozzis Fiabe teatrali
Author:
ISBN: 3465035097 3465135091 9783465135098 Year: 2007 Publisher: Frankfurt am Main : V. Klostermann,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Venedig war im 18. Jahrhundert nicht nur ein Zentrum des Theatergeschehens, sondern zugleich Mittelpunkt lebendiger Theaterdiskussionen. Der sogenannte venezianische Theaterstreit mit den Protagonisten Carlo Goldoni und Carlo Gozzi erscheint in der Literatur- und Theatergeschichtsschreibung vielfach in Form einer vereinfachenden Reproduktion der Polemik. Das überwiegend kritisch-negative Gozzi-Bild korreliert mit einer einseitigen Hochschätzung Goldonis und der von ihm propagierten Theaterreform, wird dagegen Gozzi als Retter der Commedia dell ́arte verehrt, gilt Goldoni als ihr Totengräber. Die vorliegende Studie versucht, derartige Vorurteile aufzubrechen und Carlo Gozzis Fiabe teatrali als veritablen Gegenentwurf zu Goldonis Komödien und zum aufklärerischen Drama zu verstehen. Auf dem Hintergrund des italienischen Theaterkontexts im 18. Jahrhundert und der venezianischen Theaterszene der Zeit treten die Besonderheit der Märchenstücke und das Anliegen Gozzis deutlich zutage. Mit den Grundkonstituenten Märchen und Commedia dell ́arte wenden sich die Fiabe teatrali gegen ein Theater, das die Wirklichkeitsnähe betont und einen Nützlichkeitsanspruch verfolgt. Die Verbindung der wirklichkeitsfernen Elemente erfolgt in einer Art ars combinatoria, die auf Kontraststrukturen basiert und den artifiziellen Charakter unterstreicht. Damit tritt die Autonomie der theatralen Wirklichkeit hervor, und die Einbildungskraft wird zum entscheidenden Faktor. Das Märchenhafte wird allerdings zweifach an die Erfahrungswirklichkeit rückgebunden: zum einen finden sich in der Maskenrede direkte Verweise auf die nicht-theatrale Wirklichkeit, zum anderen scheinen in der Bühnenillusion Wahrheiten auf, die in der diskursiven Diskussion verborgen bleiben. So eröffnet das neue dramatische Genus der Fiabe teatrali die Möglichkeit, auf den Konstruktcharakter von Wirklichkeit hinzudeuten und die Problematik der Erkenntnis von Wahrheit in Szene zu setzen. In the eighteenth century, Venice was not only a center of theatre life but also a center for discussion about theatre. In literary and theatre history the well-known Venetian theatrical dispute, with its protagonists Carlo Goldoni and Carlo Gozzi, seem to provoke a simplistic reproduction of the polemics. A predominantly negative image of Gozzi is correlated with an appreciation of Goldoni and his dramaturgical reform, whereas while Gozzi is considered the savior of the commedia dell ́arte, Goldoni appears as ist grave-digger. This study tries to break open such prejudice, reading Gozzi ́s "Fiabe teatrali" as a veritable counterpoint to Goldoni ́s comedies and Enlightenment drama. Against the background of Italian theatre in the 18th century and contemporary Venetian theatricality, Gozzi ́s intention, as well as the special characteristics of his tales for the theatre, becomes evident. Using fairy tales and commedia dell ́arte as basic constituents for his "Fiabe teatrali", Gozzi responds to a theatre that emphasizes the reflection of everyday life and follows the concept of utility. The combination of elements are distanced from reality in a way that resembles an ars combinatoria, based on a structure of contrasts that underlines its artificial character. This displays the autonomy of theatrical reality and the importance of imagination. However, the fairy tale illusion refers back to reality in two ways: on the one hand the traditional masks comment directly current events, on the other hand theatrical illusion indirectly reveals truth that remains secret in discourse. As a new dramatic genre the "Fiabe teatrali" open the possibility to reflect on the constructed character of reality and to set on stage the problematic nature of the perception of truth.


Book
Théâtre en Toscane : la comédie (XVIe, XVIIe et XVIIIe siècles)
Authors: --- --- ---
ISBN: 290398171X 2379241287 9782903981716 Year: 1991 Publisher: Saint-Denis: Presses universitaires de Vincennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

À partir d’œuvres inédites ou peu étudiées, les auteurs de ce volume éclairent d’un jour nouveau la comédie toscane des XVIe, XVIIe et XVIIIe siècles. La limitation géographique du champ permet de saisir dans son devenir l’originalité d’une production qui eut un rôle moteur dans l’histoire du théâtre européen.


Book
Le théâtre sacré à Florence au XVe siècle : une histoire sociale des formes
Author:
ISBN: 2878549945 2878545095 9782878545098 Year: 2011 Publisher: Paris: Presses Sorbonne nouvelle,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Souvent méconnues, les sacre rappresentazioni naissent à Florence, au début du XVe siècle, sous l'impulsion des dominicains de Saint-Marc. Les buts de ce théâtre sont d'abord pédagogiques. Les enfants sont, à cette époque, au centre d'intérêts civils et religieux importants : il s'agit d'en faire de bons citoyens et de bons chrétiens. Mais les auteurs de sacre rappresentazioni sont des laïcs. Artisans ou fonctionnaires de l'État, leurs intérêts privés et leurs liens d'amitié les rattachent souvent aux Médicis. La représentation sacrée cèle alors et nourrit parfois un discours politique. Cette étude, résolument interdisciplinaire, retrace l'histoire de ce théâtre et plonge le lecteur dans l'esprit d'une époque. Elle décrypte les modes de pensée et les enjeux culturels ou politiques de ceux qui ont inauguré la Renaissance en Europe. Often unknown, the sacre rappresentazioni first appeared in Florence at the beginning of the 15th Century under the impetus of the Dominicans of Saint Marc. The objectives of this theatre are first and foremost pedagogical. In this time period, children are at the centre of civil and religious interests: the idea was to make them into good citizens and good Christians. But the authors of the sacre rappresentazioni are lay people. Artisans and servants of the State, their private interests and their friendship links often attach them to the Medicis… The sacred representation thus conceals and feeds a discourse that is occasionally political. This study, resolutely interdisciplinary, retraces the history of this theatre and puts the reader in the spirit of the time. It decodes the modes of thought and the cultural and political issues of those who inaugurated the Renaissance in Europe.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by