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In the summer of 484 BCE Babylonia revolted against Xerxes, king of Persia. In recent years, a debate has crystallized around the nature of Xerxes' response to this challenge. This volume continues and expands this debate. It collects nine essays on the cuneiform text corpus dated to the period before, during and after the revolts. This material enables the authors to evaluate the nature of Xerxes' policies in the sphere of society, science, religion, law, administration and economy against the long-term history of the region. The contributions are by Paul-Alain Beaulieu, Johannes Hackl, Michael Jursa, Karlheinz Kessler, Mathieu Ossendrijver, Reinhard Pirngruber, Malgorzata Sandowicz and Caroline Waerzeggers.
Cuneiform inscriptions. --- Inscriptions, Cuneiform --- Assyro-Babylonian literature --- Civilization, Assyro-Babylonian --- Achaemenian inscriptions --- Cuneiform writing --- Old Persian inscriptions --- Xerxes --- Aḥashṿerosh, --- Ahasuerus, --- Assuerus, --- Serse --- Babylonia --- Vavilonii︠a︡ --- Bavel --- Bābil --- Babylonien --- Sumer --- History --- Cuneiform inscriptions --- Xerxes - I, - King of Persia, - 519 B.C.-465 B.C. or 464 B.C --- Babylonia - History - Sources --- Persia --- cuneiform texts --- ancient history
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La Mésopotamie antique fait l’objet de passionnantes découvertes depuis le xixe siècle. Berceau de notre civilisation, elle a vu naître l’écriture vers la fin du IVe millénaire av. J.-C. Les centaines de milliers de textes qui nous sont parvenus de ces époques lointaines, alliés aux témoignages archéologiques, nous font connaître un monde enchanté où tout, à divers degrés, est sacré. Chaque activité humaine implique l’intervention d’un dieu. Dans ce contexte, les temples consacrés aux divinités ont de quoi nous surprendre. Loin d’être simplement des lieux de culte, où le clergé prenait soin des divinités présentes dans des statues, ils étaient le cadre d’activités de la vie quotidienne : les temples de Shamash, dieu de la justice, fonctionnaient comme des tribunaux ; ceux de Gula, déesse de la santé, comme des centres de cure ; ceux de Nabu, dieu de l’écriture, comme des bibliothèques ; ceux d’Ishtar, déesse de l’amour, comme des maisons de plaisir. En un mot, retracer la vie méconnue de ces temples, c’est tenter de recouvrer celle de ces hommes d’un autre temps. Tel est l’objet de ce livre issu de l’enseignement de Dominique Charpin au Collège de France.
Temples --- Civilisation assyro-babylonienne. --- Religion assyro-babylonienne. --- Civilization, Assyro-Babylonian --- Assyro-Babylonian religion --- Civilisation assyro-babylonienne --- Religion assyro-babylonienne --- Architecture, Ancient --- Excavations (Archaeology) --- Cuneiform writing --- Antiquities. --- Architecture, Ancient. --- Civilization. --- Cuneiform writing. --- Temples. --- Religion --- Tempel --- History. --- To 634 --- Iraq --- Iraq. --- Mesopotamien --- Civilization --- Heiligtum --- Sakralbau --- Pseudoreligion --- Architecture --- Church architecture --- Religious institutions --- Archaeological digs --- Archaeological excavations --- Digs (Archaeology) --- Excavation sites (Archaeology) --- Ruins --- Sites, Excavation (Archaeology) --- Archaeology --- Alphabet --- Inscriptions --- Paleography --- Writing --- Achaemenian inscriptions --- Cuneiform inscriptions --- Barbarism --- Civilisation --- Auxiliary sciences of history --- Culture --- Archaeological specimens --- Artefacts (Antiquities) --- Artifacts (Antiquities) --- Specimens, Archaeological --- Material culture --- Zweistromland --- Zwischenstromland --- Bilād al-Rāfidayn --- Bilād --- Irak --- Jumhuriyah al Iraqiyah --- Republic of Iraq --- société --- culte --- Mésopotamie --- temples --- Antiquité --- cités --- religion
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