Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
En matière d’autisme, l’errance diagnostique reste un phénomène très fréquent mais aussi très éprouvant pour les personnes concernées et leurs familles. Le diagnostic est devenu depuis le début des années 1990 un enjeu central pour l’activisme des parents, la recherche scientifique et l’action publique. Mais comment ce diagnostic est-il concrètement produit en pratiques ? Dans une approche pionnière, cet ouvrage porte précisément sur ce maillon peu étudié par les travaux existants en sociologie de la santé. La question est d’autant plus cruciale que l’autisme constitue une réalité à la fois complexe et disputée. L’analyse s’appuie sur une enquête dans un centre de diagnostic spécialisé, au cœur du monde médical. Elle met notamment en évidence les différentes conceptions de l’autisme, les implications du recours à des outils standardisés, les désaccords entre professionnels et le rôle déterminant des parents.
Public Health & Health Care Science --- autisme --- santé
Choose an application
Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.
museology --- Museology --- autisme --- audiences --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2017 --- PXL-Healthcare 2017 --- didactiek van de maatschappelijke vorming --- cultuureducatie --- musea --- inrichting --- Autisme --- Musea --- Activiteiten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Museum --- Activiteit --- Autismespectrumstoornis --- kunsteducatie. --- autisme. --- kunsteducatie --- reisimpressies. --- Israëls, Jozef. --- Spanje.
Choose an application
Lorsque l’on pense à l’autisme, c’est souvent l’image d’un garçon qui se présente à l’esprit. Les femmes autistes sont-elles inexistantes, moins nombreuses ou simplement moins visibles ? Depuis dix ans, ces questions ont gagné de l’intérêt dans le domaine scientifique, dans la pratique clinique et auprès du grand public. Après une introduction consacrée à l’autisme d’un point de vue social, épistémologique et historique, l’auteure propose un état des lieux des recherches sur les femmes autistes. Elle engage également une réflexion sur les problématiques du diagnostic de l’autisme et ses nombreux défis. Tout au long de l’ouvrage, des regards de professionnels (psychiatres, psychologues, ergothérapeute, orthophoniste, pair-aidante, etc.) et des témoignages de jeunes filles et femmes autistes se croisent avec les données les plus récentes de la recherche scientifique. Des particularités sociales, cognitives et émotionnelles, aux spécificités de la vie de femme, vous découvrirez ce que nous savons aujourd’hui des manifestations de l’autisme au féminin.
Autisme --- Psychology, Social --- Women's Studies --- autisme --- femme --- histoire --- regards cliniques --- approche scientifique --- témoignages --- épistémologie --- fonctionnement exécutif --- régulation émotionnelle --- haut quotient intellectuel --- diagnostic --- sexualité --- maternité --- vieillissement --- identité --- attention sociale --- motivation sociale --- empathie --- camouflage --- intégration sociale --- intérêts spécifiques --- comportements stéréotypés --- spécificités sensorielles
Choose an application
Velen zijn ervan overtuigd dat kunst en cultuur van belang zijn voor persoonlijke ontwikkeling en een fijn en gezond leven. Toch zien we in musea, theaters en concertzalen een overwegend wit, hoogopgeleid en vergrijzend publiek. Het bereik van het door de overheid gesubsidieerde culturele aanbod is nog steeds geen afspiegeling van de samenleving. Deze kwestie hebben we onderzocht door het culturele leven van stadsbewoners "die je niet terugziet in de statistieken van cultuurbezoek of cultuurbeoefening" in kaart te brengen. Het vertrekpunt was het dagelijks leven van deze stedelingen.In een flat in een Haagse stadswijk spraken we met de bewoners over de thema's die spelen bij hun eigen culturele beleving. Het gesprek ging over de vraag op welke manier wij als mens omgaan met fenomenen als schoonheid en betekenis in ons dagelijks leven. Een antwoord op deze vraag geeft houvast voor een vernieuwd frame voor cultuur en cultuurparticipatie dat we omschrijven als culturele praktijken.Culturele praktijken kunnen betrekking hebben op alledaagse activiteiten en ervaringen, zoals muziek maken of luisteren, je huis inrichten, fietsen of puzzelen. Deze culturele praktijken en hun betekenis zijn sterk sociaal gedreven. De flatbewoners hebben een rijk cultureel leven, zonder dat ze regelmatig een boek lezen of schouwburg bezoeken.Op basis van ons onderzoek formuleren we concrete aanknopingspunten voor beleidsmedewerkers cultuur, sociale en culturele professionals en onderzoekers.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/13/maatschappelijke-ontwikkeling/2218/culturele-praktijken
cultuur --- 008 --- Sociology of culture --- Kunst --- Cultuur --- Cultuurparticipatie --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Samenleving --- Cultuurbeleid --- Nederland --- cultuurbeleid --- cultuurparticipatie --- samenlevingsopbouw --- Participatie --- Afrika --- Azië --- China --- Toerisme --- Autisme --- Kind --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Inclusie --- Maatwerk --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
Waar doen we het allemaal voor: kunst en cultuur maken, verspreiden, beleven, onderzoeken, promoten? Zonder een stevig antwoord op die vraag heeft dit hele boek niet de minste zin. In Scheuren in cultuur. Prikkelende inzichten over lokaal cultuurbeleid in Vlaanderen komen erg diverse stemmen aan bod, wat zorgt voor de nodige spanning en frictie. Geschuur. Gescheur. Wie het hele boek leest, ontdekt gaandeweg die spanningsvelden. Wat is de waarde van cultuur? Geeft het zin aan een mensenleven? Vormt cultuur het fundament van een samenleving? Voer voor discussieBron: https://www.aspeditions.be/en-gb/book/scheuren-in-cultuur/16038.htm
cultuurbeleid --- lokaal beleid --- Sociology of cultural policy --- Flanders --- #SBIB:316.7C313 --- #SBIB:35H436 --- 008.1 --- Cultuurbeleid: regionaal --- Beleidssectoren: welzijn, volksgezondheid en cultuur --- Cultuurbeleid --- Vlaanderen --- Kunst --- Cultuur --- Aalst --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Toerisme --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Emigratie --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
In Altijd iets te vinden verkent Wieteke van Zeil de kunst van het vormen van een oordeel op haar kenmerkende manier: detail voor detail. Wie naar kunst kijkt, voelt zich misschien geneigd er meteen iets van te moeten vinden. Maar om iets echt op waarde te schatten, kan het juist helpen je mening even voor je uit te schuiven. Ze geeft tips om tot nieuwe inzichten te komen, waardoor je een gewogen oordeel kunt vormen. Het boek bevat daarnaast zestig associatieve beschouwingen over kunstdetails, die de lezer aanmoedigen zelf onderzoekend te observeren. Want oordeel vormen is een kunst, en kunst kan ons helpen beter te oordelen.https://www.standaardboekhandel.be/p/altijd-iets-te-vinden-9789045042237
620 Kunst --- Sociale psychologie --- Kunst --- Esthetica --- Physiology of nerves and sense organs --- Aesthetics of art --- art criticism --- visual perception --- 700.6 --- kunst --- beeldende kunst --- kunstbeschouwing --- kunstkritiek --- iconografie --- iconologie --- semiotiek --- kunstbeleving --- kunsteducatie --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
Kunst hangt niet alleen in een museum of in een galerie, kunst is overal. Samen naar kunst kijken begint dichtbij : op straat, in een park, op een plein of op de rommelmarkt. In dit boek wordt alles over kunst verteld. Waar bijvoorbeeld bijzondere dingen te zien zijn en in welke musea. Of waarom sommige kunst zoveel geld waard is, waar kunst vandaan komt en wat we er eigenlijk aan hebben. Maar dit is ook een doe-boek. Er staan allerlei opdrachten in, zoals: een beeldverhaal tekenen, een tekening maken op de aanwijzingen van iemand anders en nog veel meer activiteiten. Kortom : dit is spelenderwijs leren kijken naar kunst.
Didactics of the arts --- kunstopvoeding --- Didactics of primary education --- kunst --- museumbezoek --- Kunsten --- Kunstzinnige vorming --- Lager onderwijs --- Kunstzinnige opvoeding --- Basisonderwijs --- Kunst --- kunstzinnige vorming --- musea --- kinderen --- tentoonstellingen --- beeldopvoeding --- 477 --- 477.3 --- Beeldopvoeding --- Kunstbeleving --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Handvaardigheid --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
In dit uitgebreide werk over kunst- en cultuurmanagement in de Lage Landen koppelen de auteurs de theorie aan de praktijk en verduidelijken hun inzichten aan de hand van concrete casussen uit Vlaanderen, Nederland en uit het buitenland. Het boek hanteert een brede definitie van kunst en cultuur, waardoor ook de creatieve en culturele industrieën aan bod komen. Een bijdrage tot de verdere professionalisering van de culturele en creatieve sector. Bruikbaar voor het hele Nederlandse taalgebied dankzij bijdragen van Belgische én Nederlandse auteurs. Hét standaardwerk voor iedereen die actief is op het domein van kunst en cultuur en voor studenten cultuurmanagement.(Bron : http://www.boekenbank.be)
Cultuurmanagement --- Kunsten --- Cultuur --- Management --- Vlaanderen --- Nederland --- Cultuurbeleid --- Personeelsmanagement --- Strategisch management --- 584 --- Muziekproductie en management --- Sociology of cultural policy --- Service industry --- Business policy --- Art --- cultuurmanagement --- cultuurbeleid --- Kunst --- Kunst en cultuur --- Sectorstudies --- Culturele sector. --- Management. --- Opstellen. --- Sectorstudie --- Afrika --- Azië --- China --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Emigratie --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Toerisme --- Kostenbeheersing --- #SBIB:316.7C310 --- #SBIB:316.7C330 --- Cultuurbeleid: algemeen --- Cultuurfunctionarissen
Choose an application
Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken
#PBIB:+116.14 --- C3 --- erfgoed --- kunstwetenschap --- 700.7 --- kunsteducatie --- methodiek --- 456.7 --- Kunsteducatie --- Erfgoededucatie --- Kunstonderwijs --- sociaal-cultureel werk --- kunst --- kunstonderwijs --- Hein George --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- Csikszentmihaly Mihaly --- Kolb David --- Gardner Howard --- Parsons Michael --- 373.67 --- 456.8 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Kunst en cultuur --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- 374 --- cultureel erfgoed --- Erfgoededucatie. --- Didactics of the arts --- cultuureducatie --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Art --- Study and teaching --- Cultural property --- Protection --- PXL-Education 2015 --- didactiek van de kunst --- erfgoededucatie --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunst --- Erfgoed --- Kunsten --- Methodiek --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- cultureel erfgoed. --- kunsteducatie.
Choose an application
De cultuursector staat onder druk: de overheid verwacht dat kunstinstituten zich als concurrerende bedrijven gedragen, dat ze zoveel mogelijk in hun eigen middelen voorzien en toch geen amusementsindustrie worden. Anders gaat de subsidiekraan dicht. Ze moeten ook opbrengen: citymarketing, creatieve economie of het uitdragen van zoiets als de nationale trots. Robrecht Vanderbeeken bestempelt die politieke houdgreep als versmachtend. Kunstenaars worden merken en kunst wordt koopwaar. En de neoliberale vervreemding neemt ook toe in de gesubsidieerde sector en het kunstonderwijs. Cultuurmanagers verliezen zich in een kapitalistische bureaucratie: een vals bewustzijn van kunstmatige criteria. Zelfs cultuur- minnende politici vinden de vermarkting evident. Wie tegenpruttelt, loopt hopeloos achterop en is 'onprofessioneel'. Dit boek leest als een J'accuse over het kunstenbeleid. Het pleit voor een fundamenteel andere houding: die van verzet tegen de recuperatie en vervlakking.
kunstfilosofie --- Philosophy and psychology of culture --- art market --- kunstbeleid --- economics --- Art --- economie --- Cultuurbeleid --- Economic aspects --- cultuur --- kunst --- 7.01 --- cultuurfilosofie --- Gatz Sven --- neoliberalisme --- België --- politiek --- kunst en politiek --- activisme --- kunst en economie --- kunstmarkt --- kunsttheorie --- marketing --- cultuurbeleid --- 694 --- 008 --- 7 --- Esthetica en filosofie --- MAD-faculty 16 --- kunstkritiek --- Kunst --- Cultuur --- Management --- Privatisering --- Marketing --- Kunsttheorie ; over kunst en economie --- Kunstenaars en kunstmarkt --- Kunstbeleid ; cultuurbeleid ; Vlaanderen ; 21ste eeuw --- Arteconomy --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Cultuur, sponsoring --- 700.6 --- cultuursector --- kunstensector --- samenleving --- kapitalisme --- maatschappij --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Toerisme --- Financiewezen --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Overheidsbedrijf --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|