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Das "Jahrbuch der Deutschen Schillergesellschaft" ist ein literaturwissenschaftliches Periodikum, das vorwiegend Beiträge zur deutschsprachigen Literatur von der Aufklärung bis zur Gegenwart veröffentlicht. Diese Zeitspanne entspricht den Sammelgebieten des Deutschen Literaturarchivs Marbach, das von der Deutschen Schillergesellschaft getragen wird.
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Y eut-il, entre 1919 et 1939, un fascisme proprement français ? Oui, contrairement à ce qu'affirme depuis longtemps l'historiographie française. La base de ce fascisme était-elle idéologique ? Non, affirme Michel Lacroix : elle était d'abord esthétique. Son ouvrage vise à montrer que tout du fascisme naît de l'esthétique ou y aboutit. Les discours, les pratiques symboliques et les textes littéraires ne cessent de le répéter : « Qui dit fascisme dit avant tout beauté » (Benito Mussolini). Qu'est-ce qu'un chef ou un héros pour les artistes fascistes ? Quelles valeurs cherchent-ils à promouvoir chez les jeunes en Allemagne, en Italie et en France ? À quel spectacle politique consacrent-ils leurs efforts ? Voilà les trois principales questions auxquelles répond Michel Lacroix. Pour y arriver, il est allé relire Drieu la Rochelle et Céline, mais il s'est aussi intéressé au scoutisme et à l'olympisme, à la sculpture comme au cinéma. C'est ce qui lui a permis de comprendre les rapports troubles du pathos, de l'exhibition, du sublime, de la violence et de la mort dans le fascisme français de l'entre-deux-guerres.
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This book began life with the inaugural conference of the internationalresearch project ‘The healthy self as body capital: Individuals, market-basedsocieties, body politics and visual media in the twentieth century Europe’,held in Strasbourg from 23 to 25 February 2017. The editors would like tothank all participants for their stimulating input during this outstandingevent. The presentations and discussions influenced this book in many ways.The research project and the book are funded by the European ResearchCouncil (ERC) under the European Union’s Horizon 2020 research andinnovation programme (grant agreement No. 694817) and receive significantsupport from the University of Strasbourg, the Research Unit SAGE (UMR7363), and the Max Planck Institute for Human Development Berlin (Centerfor the History of Emotions). We owe gratitude to Tricia Close Koenig, ThérèseVicente, Lionel Boutton, Fatima Gomis, and Assia Hammali for materialsupport with our research and Elisabeth Fuchs for translation work andsubtitling (all University of Strasbourg). We would also like to thank oureditor at Amsterdam University Press, Maryse Elliott, for her support inthe production of the book.Moreover, we thank our contributors for their inspiring ideas and indepthresearch. We would like to thank the artists VALIE EXPORT for hercollaboration with one of the chapters and Sascha Kürschner for workingwith us on the book cover. We hope that his drawing ‘FEELING REAL’ fromhis series ‘PURSUIT OF HAPPINESS’ provides a fitting visual prelude to aninteresting read.
visual media --- health --- 20th century
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Les missions d’évangélisation catholiques auprès des populations autochtones nord-amérindiennes de l’Ouest canadien, au XIXe siècle et au XXe siècle, s’offrent à la recherche en sciences sociales comme un laboratoire d’expériences de la rencontre interculturelle propice à l’étude des processus d’adaptation à l’altérité. Missionnaires et missionnés s’observent, interagissent et construisent une histoire commune. Sur une toile de fond teintée de post-colonialisme, les protagonistes s’expriment au sujet de cette période de cohabitation forcée. Entre individualités et collectivités, entre mémoire et renouveau, la rencontre entre religieuses et autochtones se donne à voir. La fabrique de cet espace commun est ici abordée sous l’angle du féminin, par l’intermédiaire des mémoires féminines des missions. Cet ouvrage propose une mise en confrontation de deux cultures en contexte de missions d’évangélisation et ce, à travers les mécanismes de rencontre dans lesquels les constructions culturelles du masculin, du féminin et de la relation entre les sexes ne sont pas étrangères.
History --- postcolonialisme --- Amérindiens --- 19th Century --- 20th century
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Ce livre s’intéresse au cosmopolitisme méconnu et pourtant ancien des villes d’Afrique au sud du Sahara, processus ravivé dans le cadre de la mondialisation depuis les années 1990. De ces mobilités et de ces échanges naissent des phénomènes de créolisation qui se traduisent dans l’alimentation, l’architecture ou les œuvres d’art. Des lieux de sociabilité se déploient et les citadins développent de nouveaux imaginaires, tournés vers l’ensemble du monde, qui témoignent de l’ouverture culturelle des sociétés urbaines.
Geography --- History --- 20th century --- Africa --- creolization --- créolisation
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This work studies, in the form of a dictionary, all the more than three hundred daily newspapers that between 1900 and 2000 were published in mainland Portugal, Madeira and the Azores. The year or years of publication of the newspapers are indicated, as well as the political trend, format, names of directors, sub-directors, editors-in-chief and administrators, ownership and addresses of the newsrooms and composition and printing workshops. A summary of the life of each newspaper is made and the respective quota is indicated in the main places where it can be consulted: National Library, General Library of the University of Coimbra, Municipal Public Library of Oporto, Municipal Hemeroteca of Lisbon and Municipal Hemeroteca of Coimbra. In the case of newspapers started in the 19th century, a brief summary is given of that period. In addition to a Foreword to the first edition of Dr. Isabel Nobre Vargues and a Presentation Note by Professor Luís Reis Torgal. a study on the History of the Portuguese Daily Press in the 20th Century and an Onomastic Index are included.
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The Great War and Colonial Wars in Sub-Saharan Africa (1914-1974) seeks to situate world conflicts especially that of World War I, in the larger landscape of colonized Africa, and does not shy away from capturing more particular, conflict-centred experiences Luso-Germanic, in the emigration, in the feminine condition and in the performance of the metropolitan Regiment of Infantry 14, of Viseu, Angola. For its part, another contribution will seek to establish bridges between the peace treaties of 1919 and the 'revival of territorial claims over southern Portuguese Africa'. On the idleness of these troubled times, of highlighting the writings on football and the use of the automobile in the exotic itineraries of such a vast and diversified Empire.
Anticolonialism --- Colonialism --- Africa --- War --- 20th century
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À travers les dynamiques scolaires de la région éthiopienne du Wolaita, ce livre retrace l’histoire de l’État-nation à partir de ses marges, dans la seconde moitié du xxe siècle. De la monarchie de droit divin de Haylä Sellasé au régime militaire marxiste-léniniste du Därg, il s’intéresse aux manières dont les habitants d’une région, incorporée à la fin du xixe siècle, ont réagi face à leur situation dominée au sein de l’ensemble national en négociant avec l’institution scolaire – ses idéologies successives, ses savoirs, ses langues d’enseignement, ses pratiques de pouvoir – pour prendre place dans la communauté politique. En s’attachant aux sentiments d’appartenances quotidiens et au nationalisme ordinaire tel que manifestés dans les dynamiques scolaires, ce livre témoigne de la façon dont les nations sont construites et remodelées dans l’interaction et les tensions entre divers groupes sociaux et l’État. Les manières dont les gouvernements éthiopiens se sont approprié les modèles scolaires nord-américain puis soviétique offrent un regard particulier sur les positionnements changeants de l’Éthiopie vis-à-vis du monde extérieur dans le contexte de la guerre froide, ainsi que sur les formes de traductions à l’œuvre jusqu’à l’échelle locale. Mettant en scène une multiplicité d’acteurs – femmes et hommes, urbains diplômés et paysans, fonctionnaires nationaux et locaux, coopérants nord-américains du Peace Corps et conseillers est-allemands, missionnaires catholiques et protestants – ce livre s’adresse à une audience bien plus large que celle des seuls éthiopisants
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Beginning in 1963 and continuing through the late 1980s, a loose coterie of like-minded Canadian poets challenged the conventions of writing and poetic meaning by fusing their practice with strategies from visual art, sound art, sculpture, installation, and performance. They called it “borderblur.” Borderblur Poetics traces the emergence and proliferation of this node of poetic activity, an avant-garde movement comprising concrete poetry, sound poetry, and kinetic poetry, practiced by poets and artists like bpNichol, bill bissett, Judith Copithorne, Steve McCaffery, Penn Kemp, Ann Rosenberg, Gerry Shikatani, Shaunt Basmajian, among others. Author Eric Schmaltz demonstrates how these poets formed an alternative tradition, one that embraced intermediality to challenge the hegemony of Canadian literature established during the heydays of cultural nationalism. He shows the importance of intermediality as a driving cultural force and how its proliferation significantly altered Canadian cultural expression. Drawing on a combination of archival research, historical analysis, and literary criticism, Borderblur Poetics adds significant nuance to theories and criticisms of Canadian literature.
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The history of Trotskyist tendencies after Trotsky remains, more than 80 years after Trotsky's death, largely terra incognita or, more accurately, a bazaar for all manner of sects to sell their myths. Only once in a while does a work emerge that takes the history of Trotskyism out of the realm of mythology and provides us with the elements we need to reconstruct the actual experience of Trotskyist militants in a given time and place. In this sense, this brief work has no other purpose than to provide a general overview of international experiences linked to Trotskyism in the second half of the 20th century in order to advance in a circumstantial understanding of its history and development.
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