Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Art --- cloisonné --- collecting --- Asian --- Uldry, Pierre --- China
Choose an application
Choose an application
slavery --- slavenhandel --- Alstein, Van, Pierre Ignace Liévin --- anno 1700-1799
Choose an application
Ethnology. Cultural anthropology --- travelog [performed works genre] --- Indiaan --- Smet, de, Pierre-Jean --- America
Choose an application
Sculpture --- Folklore --- sculpture [visual work] --- masks [costume] --- Africa --- Exhibitions --- Wood sculpture, African --- Private collections --- sculpture [visual works] --- African wood sculpture --- Arman, --- Fernandez, Armand, --- Arman, Arman Pierre, --- Art collections
Choose an application
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika werd opgericht in 1898, maar de officiële opening van het huidige gebouw vond pas in 1910 plaats en werd gekenmerkt door vele symbolen die de koloniale propaganda van die tijd weerspiegelen. De grote rotonde, ontworpen als ingang van het museum, herbergt een reeks standbeelden die sprekende voorbeelden zijn van de tijdsgeest en de stereotypen met fundamenteel racistische inslag. Tussen 2013 en 2018 onderging het KMMA een uitgebreide renovatie waarbij de permanente tentoonstelling grondig werd heringericht, met de hulp van leden van de Afrikaanse diaspora in België. Een belangrijke uitdaging bij deze renovatie was het doel een gebouw te dekoloniseren dat als beschermd monument is geklasseerd en bijgevolg wettelijk niet kan worden verbouwd. Aangezien de oorspronkelijke beelden niet mochten worden verwijderd, was het museum gedwongen dit te doen op een originele manier. Het stelde met name voor aan hedendaagse Afrikaanse kunstenaars om installaties te creëren die een dialoog, een contrast en een discussie aangaan met de koloniale symbolen. De Congolese kunstenaar Aimé Mpane werd geselecteerd om vanaf 2018 een dergelijk werk te realiseren in de rotonde. Hij creëerde Nieuwe Adem of Ontluikend Congo, maar het AfricaMuseum begreep als snel dat het, om tegemoet te komen aan zijn publiek, een stap verder moest zetten. Samen met de Belgische kunstenaar Jean Pierre Müller stelde Aime Mpané vervolgens, naast de creatie van een tweede sculptuur, het project RE/STORE voor: de permanente installatie van transparante gazen, gespannen voor elke nis van de rotonde, elk met een hedendaagse boodschap. De thema’s, sterk en expliciet, maken indruk op de bezoekers van het museum.
Colonisation. Decolonisation --- Art --- colonization --- Royal Museum for Central Africa [Tervuren] --- Congo --- dekolonisatie --- African diaspora --- Mpané, Aimé --- Müller, Jean Pierre --- Central Africa --- Mpane, Aimé
Choose an application
Applied arts. Arts and crafts --- decorative arts [discipline] --- museums [buildings] --- porcelain [material] --- edelsmeedkunst --- zilvermerken --- toegepaste kunsten --- musea --- Lunden, Pierre --- Provinciaal Museum Sterckshof [Deurne] --- China
Choose an application
Inca [culture, general] --- stone [worked rock] --- Archeology --- Peru --- Inca architecture --- Stonemasonry --- Temples --- Architecture inca --- Maçonnerie en pierre --- Ollantaytambo (Peru) --- Ollantaytambo (Pérou) --- Antiquities --- Antiquités --- -Stonemasonry --- -Temples --- -Architecture --- Church architecture --- Religious institutions --- Masonry --- Architecture, Inca --- Incas --- Architecture --- -Ollantaytambo Site (Ollantaytambo, Peru) --- -Ollantaytambo (Peru) --- Maçonnerie en pierre --- Ollantaytambo (Pérou) --- Antiquités --- -Architecture, Inca --- Ollantaitambo (Peru) --- Ollantaytambo Site (Ollantaytambo, Peru) --- Antiquities. --- Religious architecture
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|