Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Voor het museum gewonnen : kindercatalogus
Authors: --- --- ---
Year: 2002 Publisher: Antwerpen Stad Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Opvoedkundige activiteiten in musea van Vlaanderen
Author:
Year: 1971 Publisher: Brussel Ministerie van Nationale Opvoeding en Nederlandse Cultuur, Bestuur voor Kunsten en Kunstonderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Closeup : lessons in the art of seeing african sculpture from an american collection and the Horstman collection.
Authors: ---
ISBN: 3791311506 0945802080 0945802072 Year: 1990 Publisher: New York The Center for African Art

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
The learn to look book : a children's take-along guide to looking at art in the North Carolina Museum of Art
Publisher: Raleigh, N.C. North Carolina Museum of Art

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Educatieve werking in Vlaamse en Brusselse musea
Author:
Year: 1986 Publisher: Brussel Vlaamse Museumvereniging, Commissie Educatieve Werking

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Eros en vruchtbaarheid in de kunst
Authors: --- ---
Year: 1977 Publisher: Antwerpen Stad Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Fabriquer le regard : marchands, réseaux et objets d'art africains à l'aube du XXe siècle
Author:
ISBN: 9782840662839 2840662833 Year: 2019 Publisher: Dijon Les Presses du réel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

En Occident, le regard esthétisant posé sur les objets venant d'ailleurs n'est ni neutre ni spontané. Pour ce qui est des arts d'Afrique, ce regard construit s'est forgé au début du XXe siècle, dans le contexte d'une Afrique colonisée, par le biais d'actions concrètes et délibérées initiées par un petit groupe d'acteurs, mené par Guillaume Apollinaire: artistes d'avant-garde, critiques, collectionneurs et marchands. Prenant appui sur un ensemble d'archives largement inédites, le présent ouvrage se concentre sur le rôle joué par les marchands d'art au tournant du siècle dernier, dans la définition, la promotion et la circulation d'objets africains en tant qu'œuvres d'art, en Europe et aux États-Unis. Cette fabrique du regard fut activée par un cercle étroit d'individus qui peuvent être considérés comme les principaux protagonistes de la création du marché des arts africains des deux côtés de l'Atlantique avant 1920: Joseph Brummer, Robert J. Coady, Marius de Zayas, Paul Guillaume et Charles Vignier. Par le choix des œuvres qu'ils opérèrent, les expositions qu'ils organisèrent et les ouvrages qu'ils publièrent, ils furent largement responsables de la construction du 'canon' des arts africains, et influencèrent leur perception en Occident jusqu'à ce jour.

Museum studies
Author:
ISSN: 00693235 ISBN: 0865592020 Publisher: Chicago, Ill.


Book
Kunsteducatieve vormingsprocessen : op basis van een casestudy van het programma "Muzische Klassen" van de kunsteducatieve organisatie "De Veerman"
Author:
ISBN: 9789044121247 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.


Book
Congo en vitrine : art africain, muséologie et politique : les musées de Kinshasa et de Tervuren
Authors: --- ---
ISBN: 9789492669827 Year: 2021 Publisher: Tervuren : Africa Museum,

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by