Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Social stratification --- Colonisation. Decolonisation --- dekolonisatie --- globalisering --- kolonisatie (mensen)
Choose an application
Op basis van zijn omvangrijke collectie archieven uit de koloniale periode en hedendaagse documenten geeft het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika nu een nieuwe publicatie met DVD uit over de koloniale geschiedenis van België in Congo. Deze publicatie, vooral bestemd voor (toekomstige) leerkrachten van het secundair onderwijs, biedt een werkbaar kader aan met uiteenlopende standpunten, van waaruit een lessenpakket over de kolonisatie en de dekolonisatie van Congo ontwikkeld kan worden. U vindt er verschillende hulpmiddelen: een geïllustreerde tijdslijn, chronologische en thematische samenvattingen, honderden gecontextualiseerde en soms onuitgegeven documenten uit de collecties van het KMMA, een bibliografie en een woordenlijst.
History of Congo --- Didactics of history --- Colonisation. Decolonisation --- kolonisatie --- dekolonisatie --- geschiedenis --- Congo --- Geschiedenis --- Congo. --- Congo (Democratic Republic) --- Colonial history
Choose an application
Europa heeft sinds het einde van de vijftiende eeuw intensieve contacten met Midden-Afrika. Het koninkrijk Kongo werd in de loop van de zestiende eeuw reeds tot het katholicisme en de westerse cultuur bekeerd. Later verdween het als een Atlantis uit het westerse geheugen. In het laatste kwart van de negentiende eeuw moest de witte vlek in het hart van Afrika opnieuw ingekleurd worden. In 1885 slaagde Leopold II erin om Congo als privébezit te verwerven. Het bleef in zijn handen tot 1908. Na het uitbreken van het rode rubberschandaal was het van 1908 tot 1960 de kolonie van België.00De eerste Nederlandstalige beschrijving van het koninkrijk Kongo dateert van 1596. Daarna blijft Congo de interesse van schrijvers allerhande opwekken. Het Nederlandstalige Congoproza weerspiegelt de Europese houding ten opzichte van Midden-Afrika. De eerste werken zijn beschrijvingen van land en volk of verslagen van handelaars. Later leggen vooral missionarissen en kolonialen in fictie of verblijfsverslagen hun Congo-ervaringen vast.00Tijdens de koloniale periode ondersteunen de meeste Nederlandstalige teksten de kolonisatie en beklemtonen ze de morele plicht van België om het primitieve Congo te beschaven en te bekeren. Toch zijn er een aantal auteurs die een ander geluid laten horen. Ze maken kritische opmerkingen bij de kolonisatie of zijn er zelfs volledig tegen gekant.00Koloniseren om te beschaven biedt een overzicht van de veranderende relatie tussen België en Midden-Afrika en van de uiteenlopende standpunten die de schrijvers ten opzichte van de kolonisatie innemen. Het Nederlandstalige Congoproza verschaft een boeiende inkijk in het Belgische koloniale verleden en vult een leemte in de Nederlandse literatuurgeschiedenis.
967.5
---
325
Choose an application
Vesna Faassen en Lukas Verdijk van het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) in Gent bundelen voor het eerst vertaald werk van Congolese historici in een Nederlandstalig boek. Een belangrijk uitgangspunt voor hen was dat zij zich als Westerlingen niet wilden bemoeien met de inhoud. De schrijfstijl en de nuances uit de originele Franse teksten werden zoveel mogelijk bewaard in de directe vertalingen naar het Nederlands. De primeur typeert het grotendeels ontbreken van een Congolese tegenstem in het koloniale debat. Het is uiteraard niet zo dat Vlaamse auteurs en historici het werk van hun Congolese collega’s niet kennen of citeren, en ook aan de universiteiten komen hun publicaties aan bod, maar het is wel zo dat er nog geen van hun werken voor een breder publiek in het Nederlands werd vertaald.Om het tweetalig karakter van de publicatie te accommoderen werd het boek tête-bêche gebonden. De Franstalige versie begin vooraan en houdt in het midden op. Wanneer je het boek omdraait en ondersteboven houdt, kan je de Nederlandstalige versie lezen. Ook deze loopt weer tot het midden van het boek.
History of Africa --- anno 1800-1999 --- Congo --- colonization --- Colonization --- Colonial heritage --- History. --- Geschiedenis van Afrika --- kolonisatie --- Colonisation. Decolonisation --- Didactics of social education --- Africa
Choose an application
anno 1900-1909 --- anno 1800-1899 --- Africa --- Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Tervuren) --- etnische kunst --- Afrikaanse kunst --- geschiedenis --- ecologie --- geologie --- kolonisatie --- museumbeleid --- museumeducatie --- jubileum --- Afrika --- 069 <493 BRUSSEL> --- 069 <493> --- Permanente tentoonstellingen. Musea--België--BRUSSEL --- 069 <493 BRUSSEL> Permanente tentoonstellingen. Musea--België--BRUSSEL --- Royal Museum for Central Africa, Tervuren (Belgium) --- 700.4 --- etnische kunst. --- Afrikaanse kunst. --- geschiedenis. --- ecologie. --- geologie. --- kolonisatie. --- museumbeleid. --- museumeducatie. --- jubileum. --- Afrika.
Choose an application
This book is a forward-looking reflection on mental decolonisation and the postcolonial turn in Africanist scholarship. It provides five decennia-long lucid and empathetic research involvements by seasoned scholars who came to live, in local people’s own ways, significant daily events experienced by communities, professional networks and local experts in various African contexts. The book covers materials drawn from Botswana, Cameroon, the Democratic Republic of Congo, Mozambique, Nigeria, South Africa and Tanzania. Themes include the Whelan Research Academy, rap musicians, political leaders, wise men and women, healers, Sacred Spirit churches, diviners, bards and weavers who are deemed proficient in the classical African geometrical knowledge. As a tribute to late Archie Mafeje who showed real commitment to decolonise social sciences from western-centred modernist development theories, commentators of his work pinpoint how these theories sought to dismiss the active role played by African people in their quest for self-emancipation. One of the central questions addressed by the book concerns the role of an anthropologist and this issue is debated against the background of the academic lecture delivered by René Devisch when receiving an honorary doctoral degree at the University of Kinshasa. The lecture triggered critical but constructive comments from such seasoned experts as Valentin Mudimbe and Wim van Binsbergen. They excoriate anthropological knowledge on account that the anthropologist, notwithstanding her social and cognitive empathy and intense communication with the host community, too often fails to also question her own world and intellectual habitus from the standpoint of her hosts. Leading anthropologists carry further into great depth the bifocal anthropological endeavour focussing on local people’s re-imagining and re-connecting the local and global.
Anthropology --- Philosophy --- Africa --- Social conditions --- #SBIB:39A4 --- #SBIB:39A73 --- #SBIB:327.4H21 --- Toegepaste antropologie --- Etnografie: Afrika --- Kolonisatie / dekolonisatie / post-kolonisatie --- Postcolonialism --- Human beings --- Postcolonialisme --- Afrique --- Intellectual life --- Vie intellectuelle --- Ethnology. Cultural anthropology --- anthropology --- Primitive societies --- Postcolonialism - Africa --- Africa - Intellectual life - 20th century --- Social sciences --- 20e siècle
Choose an application
Reckoning with colonial legacies in Western museum collections What are the possibilities and limits of engaging with colonialism in ethnological museums? This book addresses this question from within the Africa department of the Ethnological Museum in Berlin. It captures the Museum at a moment of substantial transformation, as it prepared the move of its exhibition to the Humboldt Forum, a newly built and contested cultural centre on Berlin's Museum Island. The book discusses almost a decade of debate in which German colonialism was negotiated, and further recognised, through conflicts over colonial museum collections. Based on two years of ethnographic fieldwork examining the Museum's various work practices, this book highlights the Museum's embeddedness in colonial logics and shows how these unfold in the Museum's everyday activity. It addresses the diverse areas of expertise in the Ethnological Museum - the preservation, storage, curation, and research of collections - and also draws on archival research and oral history interviews with current and former employees. Working through Colonial Collections unravels the ongoing and laborious processes of reckoning with colonialism in the Ethnological Museum's present - processes from which other ethnological museums, as well as Western museums more generally, can learn. With a preface by Sharon Macdonald. Ebook available in Open Access. This publication is GPRC-labeled (Guaranteed Peer-Reviewed Content).
Ethnological museums and collections.
---
Ethnological collections
---
Ethnology
---
Anthropological museums and collections
---
Museums
---
colonial museum collections;ethnological museum;colonialism;colonial legacies
---
069
Choose an application
Photography --- Sociology of culture --- fotografie --- fotografie en etnografie --- identiteit --- postkolonialisme --- kunst --- eenentwintigste eeuw --- Benhelima Charif --- Nkanga Otobong --- Piper Keith --- Thomas Hank Willis --- Snackey Naro --- Tsinhnahjinnie Hulleah --- 7.039 --- 77.01 --- 77.04 --- 325.3 --- Fotografie--Semiotiek van de fotografie. Theorie --- Artistieke fotografie. Foto's naar het onderwerp --- Koloniale expansie. Koloniale politiek. Kolonialisme. Kolonisatie --- 325.3 Koloniale expansie. Koloniale politiek. Kolonialisme. Kolonisatie --- 77.04 Artistieke fotografie. Foto's naar het onderwerp --- 77.01 Fotografie--Semiotiek van de fotografie. Theorie --- Art and photography --- Art and society --- Art, Modern --- Photography, Artistic --- Postcolonialism and the arts --- Arts and postcolonialism --- Arts
Choose an application
Latijns-Amerika. --- Vlaanderen. --- Zuidelijke Nederlanden. --- geschiedenis --- kolonisatie --- ontdekkingsreizen --- kerstening --- handel --- cultuurgeschiedenis --- verzamelaars --- pre-Columbiaanse kunst --- kunstgeschiedenis (algemeen) --- Zuidelijke Nederlanden --- Vlaanderen --- Latijns-Amerika --- History --- History of civilization --- Art --- Latin America --- Flanders --- Relations --- Flanders (Belgium) --- #KVHA:Geschiedenis; Vlaanderen --- #KVHA:Geschiedenis; Latijns-Amerika --- 7 <493-17> --- 980 --- Academic collection --- #A9312A --- #GGSB: Geschiedenis (Belgie) --- #GGSB: Geschiedenis (niet Europees) --- 980 Geschiedenis van Zuid-Amerika --- Geschiedenis van Zuid-Amerika --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België--VLAANDEREN --- Kunstgeschiedenis --- Emigratie --- Geschiedenis (Belgie) --- Geschiedenis (niet Europees) --- 923 --- Latijns-Amerika geschiedenis --- kolonialisme --- Vlaanderen geschiedenis --- geschiedenis Amerika --- histoire Amérique --- geschiedenis. --- kolonisatie. --- ontdekkingsreizen. --- kerstening. --- handel. --- cultuurgeschiedenis. --- verzamelaars. --- pre-Columbiaanse kunst. --- kunstgeschiedenis (algemeen).
Choose an application
The project takes its name from the demand for the transfer of power and other things to the newly independent Indonesia in 1945. It travels through time, from European colonial occupation through the development of the republican state to the trans-national contemporary cultures of today. It looks at the various international exchanges that happened in the territories of contemporary Indonesia through the images and ideas of artists. These exchanges were of different kinds: trade, culture, religion, ideology and war. They produced different results: violence; oppression; racism; creativity; spiritual awakening; and other things. The ideologies and struggles of modernity are common ways in which Indonesia has been depicted by others and has also defined itself over the period. As this modern period recedes into history, the project will seek ways to remember how it has influenced contemporary understanding and ask the current generation of artists to look back in order to rewrite the past and potentially create the conditions for a different future. The catalogue and the exhibition will follow a broad chronological narrative, allowing readers and visitors to learn more about how huge archipelago has changed over the past two centuries and to observe how it has responded and adapted to different influences originating both from inside and outside the island.
kunst --- Europalia --- 7.039 --- 7.03 --- Widya Dea --- Villevoye Roy --- Van den Ven Lidwien --- Van Oldenborgh Wendelien --- Torfs Ana --- Toorop Jan --- Terroir --- Sudjojono --- Sunassa Emiria --- Saleh Raden --- Pieneman Nicolaas --- Samboh Grace --- Nicholson Tom --- postkolonialisme --- kolonialisme --- Maryanto --- Lifepatch --- Anggawan Kusno Timoteus --- Kurniawan Agung --- Jaarsma Mella --- Hsuein Saleh --- FX Harsono --- Octora --- Antariksa --- Indonesië --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- Exhibitions --- Art --- anno 2000-2009 --- anno 1800-1999 --- anno 2010-2019 --- Indonesia --- Kunst --- feminisme --- geschiedenis --- kolonisatie --- vrouwen --- Toorop, Jan --- 1835 --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- 21ste eeuw --- vrouw --- kolonisatie. --- geschiedenis. --- vrouw. --- feminisme. --- Toorop, Jan. --- 1835. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- 21ste eeuw. --- Indonesië.
Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|