Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Guy Debord --- film --- scenario's --- Debord Guy --- situationisme --- experimentele film --- 791.471 DEBORD --- Film --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979
Choose an application
Het boek De spektakelmaatschappij (La société du spectacle, 1967) was van grote invloed op de studentenprotesten van de jaren zestig. In de film die hij daar later van maakte, becommentarieert Guy Debord, activist en grondlegger van de avant-gardebeweging Situationisme, de (erotische) found footage, waarbij hij gebruikmaakt van de nog steeds actuele teksten uit zijn boek. Moderne samenlevingen zijn een 'ontzaglijke opeenhoping van spektakels. Al wat direct werd geleefd, heeft zich verwijderd in een representatie.' (…) 'De werkelijkheid ontstaat in het spektakel, en het spektakel is werkelijk.' De schijnwereld van de consumptiemaatschappij reduceert ons met behulp van de illusies van reclame tot toeschouwers die steeds verder van zichzelf vervreemd zijn geraakt. Debord gebruikte film als een middel om revolutionaire theorieën te introduceren en om de afschaffing van het kapitalisme te versnellen. Zijn belangrijkste strategie was ‘détournement’, bestaande kunstwerken in een nieuwe context presenteren. Hij toont in zijn woeste collage niet alleen fragmenten uit klassieke films, zoals Nicholas Ray's Johnny Guitar (1954) en Orson Welles’ Mr. Arkadin (1955), maar ook reclamebeelden, nieuws en archiefmateriaal.
kunst --- twintigste eeuw --- situationistische internationale --- internationale situationniste --- Frankrijk --- kunst en politiek --- situationisme --- politiek --- maatschappij --- cultuurfilosofie --- 130.2 --- Philosophy and psychology of culture --- PXL-Central Office 2017 --- maatschappijkritiek --- filosofie van de economie --- kapitalisme
Choose an application
Quinze, Arne --- Site-specific sculpture --- Outdoor sculpture --- Outdoor art --- Sculpture --- Site sculpture --- Site-specific art --- Quinze, Arne, --- 7.07 --- 73.07 --- Beeldende kunst ; constructies ; 21ste eeuw ; 2000-2008 ; A. Quinze --- Ingrepen in de stedenbouwkundige ruimte --- Quinze, Arne (pseudoniem van Arne Van Collie) °1971 (°Gent, België) --- Situationisme --- Beelden buiten --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A - Z
Choose an application
Dutch artist Jacqueline de Jong creates bold works that combine humour, eroticism, violence, and political commitment using her exuberant style and figuration. Since the early 1960s, De Jong has embraced the figurative image as a space for confusion and subversion. She belongs to a group of artists who reintroduced narration by borrowing elements from pop culture, cinema, and illustration—all the while mixing the absurd with the mysterious. With a penchant for experimentation, De Jong plays with shape, style, and pictorial idioms in order to unfold an idiosyncratic and subversive body of work.Born in the Netherlands in 1939, de Jong travelled extensively across Europe coming into contact with many avant-garde movements. She was part, for instance, in the radical Situationist International group, whose intention was to put an end to the “Society of the Spectacle” and consumer culture. While active as a painter, she was also editor and graphic designer of The Situationist Times.
kunst --- 75.071 DE JONG --- 7.071 DE JONG --- erotiek --- seksualiteit --- politiek --- schilderkunst --- Frankrijk --- Cobra --- situationisme --- grafiek --- tijdschriften --- De Jong Jacqueline --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- Nederland --- Exhibitions --- Painting --- painters [artists] --- Jong, de, Jacqueline --- Painting, Dutch --- De Jong, Jacqueline --- Jong, Jacqueline de --- Art styles --- Graphic arts --- prints [visual works] --- avant-garde --- Abstract [fine arts style] --- easel paintings [paintings by form] --- Abstract [modern European style]
Choose an application
Groof, de, Piet --- Artists --- Avant-garde (Aesthetics) --- Artistes --- Avant-garde (Esthétique) --- Interviews. --- History --- Entretiens --- Histoire --- Groof, Piet de --- Interviews --- Internationale situationniste. --- Internationale situationniste --- Avant-garde (Esthétique) --- Aesthetics --- Modernism (Art) --- Persons --- De Groof, Piet --- I.S. (Internationale situationniste) --- Internazionale situazionista --- Situationist International --- SI (Situationist International) --- S.I. --- Situationistische Internationale --- Katastasiakē Diethnēs --- Kansainväliset Situationistit --- Internacional situacionista --- Situat︠s︡ionistskiĭ internat︠s︡ional --- Ситуационистский интернационал --- Mouvement international pour un Bauhaus imaginiste --- Artists - Belgium - Interviews --- Groof, Piet de - Interviews --- kunst --- twintigste eeuw --- situationistische Internationale --- situationisme --- kunst en literatuur --- Taptoe --- België --- COBRA --- schilderkunst --- tijdschriften --- galeries --- 7.038 --- kunstkritiek --- 7.01 --- Taptoe (galerie) --- 7.01. --- 7.038. --- België. --- COBRA. --- Taptoe (galerie). --- Taptoe. --- galeries. --- kunst en literatuur. --- kunst. --- kunstkritiek. --- schilderkunst. --- situationisme. --- situationistische Internationale. --- tijdschriften. --- twintigste eeuw. --- Cobra --- Situationnisme --- Van Bruaene, Gérard --- Bernstein, Michèle --- Debord, Guy-Ernest --- Mariën, Marcel --- Art et politique --- Galerie Taptoe --- Avant-garde --- Surréalisme révolutionnaire --- Critique artistique --- WYCKAERT --- Dotremont, Christian --- Jorn, Asger
Choose an application
Brau, Jean-Louis ; Chtcheglov, Ivan ; Constant ; Debord, Guy ; Dubuffet, Jean ; Elde, Ansger ; Fischer, Lothar ; Isou, Isidore ; De Jong, Jacqueline ; Jorn, Asger ; Lausen, Uwe ; Pinot-Gallizio, Giuseppe ; Pomerand, Gabriel ; Prem, Heimrad ; Wolman, Gil J. ; Zimmer, Hans-Peter
Art --- Situationist --- anno 1900-1999 --- Arts, European --- Avant-garde (Aesthetics) --- 7.038 --- Europese situationisten --- Avant-garde ; Europa --- History --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Internationale situationniste --- I.S. (Internationale situationniste) --- Internazionale situazionista --- Situationist International --- SI (Situationist International) --- S.I. --- Situationistische Internationale --- Katastasiakē Diethnēs --- Kansainväliset Situationistit --- Internacional situacionista --- Situat︠s︡ionistskiĭ internat︠s︡ional --- Ситуационистский интернационал --- Mouvement international pour un Bauhaus imaginiste --- Exhibitions --- Internationale Situationniste --- Internationaal Situationisme --- Kunst en politiek
Choose an application
ruimtelijke kunst --- Bijl, Guillaume --- Beeldhouwkunst --- Bijl, G. --- Catalogues d'expositions --- Sculpture --- Tentoonstellingscatalogi --- 73 BIJL, GUILLAUME --- Bijl, Guillaume °1946 (°Antwerpen, België) --- Simulation Art --- Beeldende kunst ; installaties ; 2de h. 20ste eeuw ; G. Bijl --- Middelheim ; Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst --- Tentoonstellingskunst --- Belgische kunstenaars --- Situationisme --- Environments --- 7.038 --- 7.07 --- (069) --- Tentoonstellingscatalogi ; Middelheim ; Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst --- 7.038(493) --- inl. Ronald Van de Sompel --- Kunst --- twintigste eeuw --- België --- beeldhouwkunst --- openluchtsculpturen --- installaties --- integraties --- environments --- Bijl Guillaume --- 7.071 BIJL --- Beeldhouwkunst. Sculptuur--BIJL, GUILLAUME --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- (Musea. Collecties) --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- Bijl, Guillaume, --- Outdoor sculpture. --- Installations (Art) --- Sculpture en plein air. --- sculpting. --- outdoor sculpture. --- installations (visual works) --- Plastieken. --- Openbare ruimte. --- Anno 1900-1999 --- België
Choose an application
Dit boek neemt je mee op ontdekking naar grootse landartwerken en environments, schitterende beeldenparken, extravagante bouwwerken, prachtige site-specific installaties en zelfs naar steden die in hun geheel ondersteboven werden gehaald om kunstwerken tentoon te stellen. Veel van die werken hebben ondertussen een echte cultstatus verworven. Onder de kunstenaars die eraan ten grondslag liggen vinden we grote namen terug zoals Henri Matisse, Antoni Gaudí, Jean Tinguely, Constantin Brancusi, James Turrell, Richard Serra, Robert Smithson en Antony Gormely.
sculpting --- beeldhouwkunst --- Sculpture --- environment --- landscapes [environments] --- natuur --- landschappen --- Nature --- environmental art --- installatiekunst --- 7.01 --- 7.047 --- 7.098 --- Beelden buiten --- Beeldhouwkunst ; architectuur ; wereldwijd ; hoogtepunten --- Beeldhouwkunst ; in en op openbare plaatsen --- Beeldhouwkunst ; installaties ; projecten ; in en met de natuur --- Destination art ; kunst als bestemming --- Installaties ; in-situ --- Land Art ; landschapskunst ; omgevingskunst ; 20ste en 21ste eeuw --- Situationisme --- 7.038 --- beeldende kunst --- beeldenparken --- kunst 20e eeuw --- kunst 21e eeuw --- landart --- 725.8 --- monumentale kunst --- monumentale omgevingskunst --- Borglum, Gutzon --- Brancusi, Constantin --- Cheval, Ferdinand --- De Maria, Walter --- Fite, Harvey --- Gaudi, Antoni --- Hamilton Finley, Ian --- Heizer, Michael --- Holt, Nancy --- James, Edward --- Judd, Donald --- Matisse, Henri (1869-1954) --- Mendieta, Ana --- Oldenburg, Claes --- Rietveld, Gerrit Th. (1988-1964) --- Rodia, Simon --- Ross, Charles --- Smithson, Robert --- Tinguely, Jean --- Van Bruggen, Coosje --- Watts, G.F. --- de Saint Phalle, Niki --- land art --- landschap-beeldhouwkunst --- omgevingskunst --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Iconografie ; landschappen, zeegezichten, panorama's, land-art --- Kunst in openbare ruimte ; omgevingskunst, graffiti --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- beeldhouwkunst, 20e eeuw --- departement Beeldende Kunst --- hedendaagse kunst --- kunst en omgeving --- publieke kunst --- Watts, G.F
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|