Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
oenologie --- History of civilization --- wijn --- Biotechnology --- Vins --- Wijn --- 392.8 --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- 392.8 Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme
Choose an application
Philosophical anthropology --- Jewish religion --- 296*52 --- #GGSB: Bijbel --- #GGSB: Antropologie --- #GGSB: Schepping --- #GGSB: Theologie (O.T.) --- #gsdb4 --- Joodse ethiek: Halacha; Minhag (gewoonten); Tora --- 296*52 Joodse ethiek: Halacha; Minhag (gewoonten); Tora --- Bijbel --- Antropologie --- Schepping --- Theologie (O.T.)
Choose an application
Housekeeping --- kookboek --- kerkelijk jaar --- kerkelijke feesten --- seizoenen --- zingeving --- 392.8 <4> --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme--Europa --- 392.8 <4> Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme--Europa --- cookbooks
Choose an application
Verklaringen voor feesten en dagelijkse gewoonten en gebruiken, met name in België.
Etymology --- History of civilization --- etymology --- intangible cultural heritage --- Bee Collection --- Rituelen --- Gewoonten --- Cultuurgeschiedenis --- gebruiken --- traditie --- dagelijks leven --- traditie.
Choose an application
Eten is altijd al meer geweest dan voedsel consumeren. In dit boek wordt gefocust op het besef dat ‘wat je eet’ en ‘wie je eet’ er toe doet. Mag alles gegeten worden? De organisatie EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief) vindt alvast van niet en sluit hiermee in zeker zin aan bij de ‘oude’ voedselrestricties van joden en moslims, ook wel ‘spijswetten’ genoemd. De Joodse traditie meent dat we ons via voedsel kunnen verheffen tot een hoger geestelijk niveau. Het strikte opvolgen van de kosjer voorschriften, de praktijk van het kasjroet, komt in dit boek ter sprake. Ook moslims besteden uitzonderlijke zorg aan spijswetten. Wie ooit gevlogen heeft met een Turkse vliegtuigmaatschappij weet dat het voedsel gecertificeerd is. Maar waarom zijn varkens haram en niet halal en delen moslims dit voedselvoorschrift met joden? En hoe hanteren voedseldistributeurs de kasjroetlijst die het Rabbinaat jaarlijks uitbrengt? Jezus van Nazareth spreekt wel veel over voedsel maar spijswetten zijn overbodig. Perioden van niet-eten of vasten zijn echter wel belangrijk. Vasten in de aanloop naar belangrijke feesten zijn standaard in de christelijke traditie en zijn vergelijkbaar met de ramadan in de islam of Jom Kippoer in het jodendom. Kan vasten opnieuw iets betekenen, gezien de nieuwe aandacht voor voedsel? Kunnen we de bijbelse voedselsymboliek heractualiseren? Brengt rust in het hoofd trouwens ook geen rust in de stofwisseling: van het vroegere ‘versterven’ naar spiritueel afvallen? Voldoende stof om over na te denken. Voedsel is nooit en nergens een neutraal gegeven. Nadenken over oude en nieuwe ‘spijswetten’ - belangrijk in religies én in een geseculariseerde samenleving - is daarom interessant.
Christian moral theology --- C1 --- voeding --- religieuze symboliek --- consumentenaangelegenheden --- godsdienst --- 392.8 --- 641 <09> --- Academic collection --- Voeding --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- #GGSB: Jodendom --- 210 --- voeding en maatschappij --- Kerken en religie --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- Geschiedenis van de voeding --- 641 <09> Geschiedenis van de voeding --- 392.8 Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- Jodendom
Choose an application
De ontwikkeling van suiker van uitheems luxe-produkt tot alledaagse zoetstof en de grote sociaal-economische en politieke waarde ervan in de loop der eeuwen.
World history --- 392.8 --- 815 Geschiedenis --- 820 Internationale Betrekkingen --- 826 Imperialisme, Kolonialisme --- 830 Economie --- 835 Natuurlijke rijkdommen --- 838 Duurzame Ontwikkeling --- 884.2 Noord-Europa --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- 392.8 Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- 15.00 history: general. --- 58.34 food technology. --- World history.
Choose an application
History of civilization --- Housekeeping --- anno 1200-1799 --- France --- 392.8 --- Voeding: Frankrijk: geschiedenis --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- 392.8 Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- Cooking, French --- Manners and customs. --- History. --- Social life and customs.
Choose an application
History of civilization --- food --- Voeding ; geschiedenis --- 392.8 --- Gastronomy --- geschiedenis --- eten --- eetcultuur --- 906.3 --- voeding --- Gastronomie --- Geschiedenis --- Voeding --- Eating --- Diet --- Cooking --- Dinners and dining --- Food --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- huiselijk en maatschappelijk leven - maaltijd en keuken --- Gastronomy. --- 392.8 Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- cooking --- cultuurgeschiedenis
Choose an application
Si les institutions communautaires de l'Europe permettent aujourd'hui d'identifier un espace politique et économique, qu'en est-il du sentiment d'appartenance des Européens à une civilisation partagée ? En dépit de nombreux traits d'union, leurs identités et leurs cultures matérielles demeurent multiples. Ce premier livre de la collection "L'Europe alimentaire" s'inscrit dans une dynamique croissante de l'intérêt porté par des publics divers et nombreux aux pratiques de l'alimentation. Il réunit les positions de spécialistes des cultures alimentaires sur la notion, très complexe à définir, des identités alimentaires. Cet ouvrage croise l'analyse de l'anthropologie et de l'histoire pour présenter la formation des patrimoines gastronomiques, les processus d'échanges culinaires et l'émergence, à différentes époques et dans plusieurs pays de recettes, de produits et de manières de manger. Il s'en dégage que les Européens ont su à la fois développer des traditions locales très marquées et faire confluer leurs goûts par la circulation des marchandises, des hommes et des idées. La stratégie contemporaine, et capitale pour l'Europe, de valorisation par la qualité de ses produits considérés comme typiques, trouve dans ce récit les sources originelles d'un patrimoine commun aux Européens.
Food habits --- Nutritional anthropology --- Group identity --- Habitudes alimentaires --- Anthropologie de l'alimentation. --- Identité collective --- History of civilization --- Ethnology. Cultural anthropology --- Europe --- 392.8 --- 392.8 Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- Nutritional anthropology. --- Anthropologie de l'alimentation --- Identité collective --- Cooking --- History --- Food habits - Europe --- Group identity - Europe --- culinaire geschiedenis --- Alimentation
Choose an application
Nutrition --- Food habits --- Habitudes alimentaires --- History --- Histoire --- 906.3 --- België --- eetcultuur --- geschiedenis --- Nederland --- 392.8 --- 651.1 Vlaamse maatschappij en identiteit --- #A0306A --- 392.8 Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- Culinaire gewoonten. Eetgewoonten. Drinkgewoonten. Vasten. Tafeletiquette. Maaltijden. Kannibalisme --- huiselijk en maatschappelijk leven - maaltijd en keuken --- voedsel --- Sociology of culture --- Nutritionary hygiene. Diet --- Public buildings --- History of civilization --- anno 1800-1999 --- Netherlands --- Belgium
Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|