Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Neerslag van de radiodocumentaires, uitgezonden in het Radio 1-programma "De Brug" (juni-september 1992).
Sociology of minorities --- Belgium --- #C9310 --- migranten --- allochtone kinderen --- integratie --- tewerkstelling van allochtonen --- racisme --- 325 --- 301.17 --- 331.63
Choose an application
In 'Mijn leven in Borgerokko' schetst Fatima Bali haar leven als kind van één van de eerste migrantengezinnen in Antwerpen. Haar verhaal speelt zich af in het Antwerpse Borgerhout, waar Belgen en Marokkanen al meer dan 25 jaar samenleven. Bali's boek geeft niet enkel verslag van een volwassen worden in een bi-culturele omgeving, daarnaast is het ook een getuigenis van de eerste migratie die voor Agalev tot Antwerps gemeenteraadslid verkozen werd.
Sociology of minorities --- Sociology of culture --- Borgerhout --- Antwerpen (provincie) --- Anvers (province) --- Biographies --- Immigratie --- Immigration --- Levensbeschrijvingen --- allochtone vrouwen --- allochtone kinderen --- Antwerpen(stad) --- biografieën --- 316.347 <493> --- 316.736 <493> --- Z304.2 --- Z++95/06 --- #A9501A --- 325 --- 92 --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--België --- Enculturatie. Socialisatie--België --- 316.736 <493> Enculturatie. Socialisatie--België --- 316.347 <493> Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--België --- Belgium --- biografieën --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit--België --- Enculturatie. Socialisatie--België --- Migration background --- Government policy --- Politicians --- Book --- Personal documents
Choose an application
991
Education and state --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- onderwijsbeleid --- Educational systems. Teaching systems --- beleidsvoering --- Sociology of policy --- School management --- vorming --- Belgium --- 371 --- 371 <493> --- #ECO:01.10:economie overheid financiën begroting beleid --- #ECO:04.12:sectoren non-profit --- #ECO:05.01:landen België --- België --- onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- beroepsopleiding --- Onderwijsbeleid ; België --- Onderwijs ; België --- onderwijsorganisatie --- onderwijspolitiek --- volwassenenonderwijs --- #gsdbP --- #SBIB:316.334.1O212 --- #SBIB:HIVA --- 301.188.9 --- 371.2 --- 371.4 --- #A9204A --- #C9011 --- 371 <493> Onderwijs. Schoolwezen--België --- Onderwijs. Schoolwezen--België --- Education --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- onderwijs - school --- 377 --- 331.6 --- 371.1 --- 375 --- Onderwijsbeleid: nationaal --- Sociologie van het beleid --- Onderwijsorganisatie --- Opvoedingssystemen. Onderwijssystemen --- Government policy
Choose an application
Migration. Refugees --- interculturaliteit --- Social problems --- Demography --- Community organization --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- migrantenproblematiek --- immigranten --- samenleving --- Foreign workers --- Immigrants --- migranten --- migrantenbeleid --- allochtone kinderen, onderwijs --- huisvestingsbeleid --- cultuursociologie --- racisme --- 316.347 --- Alien labor --- -Immigrants --- -#KVHB:Migranten --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- Foreign labor --- Guest workers --- Guestworkers --- Immigrant labor --- Immigrant workers --- Migrant labor (Foreign workers) --- Migrant workers (Foreign workers) --- Employees --- 325 --- 377 --- 711 --- 008 --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- Employment --- 316.347 Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- #KVHB:Migranten --- Sociale problemen --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van de samenlevingsopbouw --- Demografie --- Migratie. Vluchtelingen --- Foreign workers - Europe --- Immigrants - Europe
Choose an application
De omgang van leerkrachten met migrantenleerlingen is meestal problematisch en leidt maar al te vaak tot misverstanden en zelfs conflicten. Toch is degelijk onderwijs voor allochtone leerlingen een noodzakelijke voorwaarde om zich weerbaar op te stellen in onze samenleving. Even noodzakelijk echter is dat leerkrachten en pedaaagogen inzicht krijgen in de specifieke leefwereld van deze jongeren. Dit boek is gericht op de praktijk van de leerkracht en biedt heel wat pedagogische tips. Maar ook voor professionelen uit het integratiewerk , hulpverleners, medewerkers van interculturele organisaties en geïnteresseerden in de migrantenthematiek is deze handleiding een zinvol hulpmiddel om de kloof tussen allochtonen en autochtonen te verkleinen. (Bron: cover boek)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Intercultureel onderwijs. --- Lerarenopleiding --- Migrantenkinderen --- Algemeen. --- Onderwijs. --- Onderwijs: allochtonen --- Onderwijs: anderstaligen --- Migration. Refugees --- didactische processen --- Didactics --- allochtonen --- communicatie --- Social welfare methods --- interculturele communicatie --- intermenselijke relaties --- migrantenproblematiek --- Belgium --- 450.9 --- 454.6 --- 474.6 --- Allochtone kinderen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijs --- Migranten ; onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- didactiek --- leerlinggedrag --- onderwijspolitiek --- Overige onderwerpen --- 377 --- 371.3 --- 371.21 --- 371.1 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O420 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A9701A --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- intercultureel onderwijs --- migrantenonderwijs --- onderwijs aan allochtone groepen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- MBE Magazijn beneden --- Migrant-onderwijs --- Migrantenproblematiek --- Migratie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 376.7 --- Cultuurverschillen --- Islam --- Leerlingen --- Methodiek --- Migranten --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Migratie. Vluchtelingen --- Didactiek --- België --- Marokkanen --- Turken --- 484.6 --- 450.9 ) Onderwijs - overige onderwerpen --- democratisering van het onderwijs --- migranten in het onderwijs --- 813 Methodologie --- 844 Sociale Structuur --- 844.3 Migratie en vluchtelingen --- 846 Identiteit --- 847 Onderwijs --- 884.4 West-Europa --- 454.6 ) Migrantenonderwijs --- migranten --- Opvoeding : migranten --- Transculturele pedagogie --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Allochtonen --- Pedagogiek --- Leraren --- Allochtoon --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Turkije --- Minderheid --- Oudere --- Migrantenkind --- Leraar --- Directie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Immigrant girls --- Boys --- Education --- Book
Choose an application
Stilaan groeit de aandacht voor de specifieke problemen waarmee scholen in de grootstad te kampen hebben. Allochtone en kansarme leerlingen concentreren zich vaak in de centrumscholen terwijl leerlingen uit de middenklasse steeds meer voor 'witte' scholen in de buitenwijken kiezen. Ook onderwijsproblemen zoals spijbelgedrag, leervertraging, ongekwalificeerde uitstroom en geweld zijn in grootsteden veel omvangrijker. De stad heeft, door haar diversiteit aan bewoners en cultuur, nochtans heel wat te bieden aan scholen. Paul Mahieu beschrijft in dit boek de complexiteit van de grootstedelijke onderwijsproblematiek aan de hand van gegevens over de Antwerpse situatie. Hoewel de traditionele aanpak van het onderwijsbeleid niet in staat is om deze problemen aan te pakken, dienen zich toch nieuwe kansen aan. Het gelijkeonderwijskansenbeleid bijvoorbeeld, biedt een aanzet om de segregatie een halt toe te roepen; een omgevingsanalyse helpt de knelpunten in kaart te brengen en leidt tot een grotere bewustwording. Om de onderwijssituatie in de stad daadwerkelijk te verbeteren is echter een geïntegreerde aanpak nodig waarin ook aandacht gaat naar huisvestiging, armoedebestrijding en inburgering. Scholen in de stad staan voor de uitdaging om in hun schoolcultuur bewust aandacht te schenken aan de problemen die de stadsomgeving met zich meebrengt én om de leerkansen te grijpen die de grootstad te bieden heeft. Deskundigen uit verschillende disciplines en steden - Luc Goossens, Maria De Bie, Pieter Sprangers, Isabelle Pannecoucke, Sjoerd Karsten, Luc Heyerick en Ton Notten - geven vanuit hun werkdomein een kritische reflectie op deze aanzetten tot een geopedagogiek. De grootstedelijke school vanuit vele invalshoeken belicht.
Onderwijsbeleid. --- School management --- lokaal onderwijsbeleid --- stedelijk beleid --- Sociology of education --- Grootstedelijke problemen --- Onderwijsbeleid ; gemeenten ; Vlaanderen --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- schoolbeleid --- stadsbeleid --- 458.1 --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- steden --- 303.83 --- 450 --- 450.4 --- 450.42 --- 451.2 --- 454.23 --- Allochtone kinderen --- Antwerpen --- Brede school --- Emancipatiebeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Geopedagogiek --- Integratie --- Kansarmen --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Onderwijssociologie --- Opvoeding en onderwijs --- Schoolmanagement --- Steden --- geopedagogiek --- 433.1 --- pedagogiek (gez) --- 37.06 --- Armoede --- Beleid --- Omgevingsfactoren --- Onderwijs --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Geopolitiek --- Schoolbeleid --- allochtonen --- armoede (kansarmoede) --- integratie --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- onderwijsstructuur --- pedagogiek (opvoedkunde) --- sociale psychologie --- sociologie --- kansarmoede --- stad --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Stadssamenleving - Plattelandssamenleving --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijskunde --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: sociologie) --- 339.1 --- 371.2 --- 711 --- ruimtelijke ordening --- ruimtelijke planning --- Stadssamenleving --- Stad --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- sociologie --- allochtone jongeren --- onderwijs --- Sociology of education --- minderheden --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- 734 Multicultureel onderwijs --- 376.68 --- 376.68-053.2 --- 325.14 --- allochtonen --- 668.4 Migrantenjongeren --- Academic collection --- 186.7 Geweld en mishandeling --- 450.42 --- Allochtone leerlingen --- Gelijke kansen --- Immigratiesamenleving --- Vlaanderen --- sociale ongelijkheid --- S2006763.JPG --- onderwijs voor migranten --- onderwijs voor migrantenkinderen --- immigratie --- 301.17 --- 325 --- 371 --- 450.9 --- 454.6 --- Allochtone kinderen --- Democratisering van het onderwijs --- Etnische minderheden --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Migratie --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Tweede taal --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Onderwijs --- Overige onderwerpen --- Intercultureel onderwijs --- departement Algemeen 09 --- Gelijke onderwijskansen --- Allochtonen --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Uitsluiting --- Participatie --- Multiculturaliteit --- Allochtoon --- Nederland --- Kust --- Autochtoon --- Multiculturalisme --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Op een zomerse dag neemt Floortje, het varken van boer Van der Pluim, zomaar een duik in de vijver. De ganzen vinden het schandalig. Prentenboek met humoristische illustraties in zachte kleuren. Vanaf ca. 4 jaar.RedactieFloortje, het varken van boer Van der Pluim, besluit op een zomerse dag een duik in de vijver te nemen. Ze heeft het vreselijk naar haar zin in het water, ook al zwemmen varkens eigenlijk niet. De ganzen spreken er schande van en vertellen het verder aan de andere dieren op de boerderij. Ze gaan allemaal naar de vijver om te kijken, terwijl net de boer ook een duik neemt. Alle dieren volgen. Een grappig, goed voor te lezen prentenboek met mooie, niet al te gedetailleerde waterverftekeningen in zachte kleuren. Soms staan er drie tot zes kleinere illustratie op een pagina als in een stripverhaal, waarin opeenvolgende momenten in een scène worden getoond; de scènes waarin een of meerder personages vol overgave in de vijver duiken zijn uitgespreid over dubbele pagina's. Een leuk, humoristisch verhaal in oblong formaat met een overzichtelijke lay-out. Vanaf ca. 4 jaar.© NBD Biblion
Dutch literature --- ziekenhuizen (themawoord fictie) --- kleuters (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Varkens --- Boerderijen --- Zwemmen --- Landbouwers --- Prentenboeken --- Taalopvoeding --- Peuters --- Meertalige kinderen --- Identiteit --- Eten --- Kleuteronderwijs --- 2,5-jarigen --- Ziek zijn --- Baby's --- Knuffels --- Warmte --- Reuzen --- Regen --- Kabouters --- Kleding --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Ziekenhuizen --- Digitale prentenboeken --- Fundels --- Jeugdboeken 00-03 jaar --- Boerderijen. --- Seizoenen. --- boerderij --- dieren --- prentenboeken --- Fiction --- Jeugdboeken --- Water --- ongevallen --- verhalen ; + 2 jaar --- ziek zijn --- ziekenhuizen --- Ongevallen --- Prentenboeken ; verhalend --- Ziekenhuizen ; verhalen --- Ziekenhuizen : kleuteronderwijs --- Ziekenhuizen : prentenboek --- 684.94 --- Slegers, Liesbet --- boekillustraties --- fiction --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- ziekenhuis --- het boek, boekillustratie --- boerderijen --- varkens --- verhalen ; +3 jaar --- Books before 1840 --- Prentenboek: ziekenhuis --- English literature --- beren (themawoord fictie) --- slaap (themawoord fictie) --- Didactics of social education --- Didactics of mathematics --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- kleuteronderwijs --- peuters --- varkens (themawoord fictie) --- boerderijen (themawoord fictie) --- water (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- baby's (themawoord fictie) --- NT2 --- Nederlands --- leerboeken --- Groot en klein --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- Handboek/cursus --- 471.41 --- meertalige peutergroepen --- 472.17 --- Schoolbooks - Didactic material --- Overgang thuis - kleuteronderwijs(Eerste schooldag) --- Eerste schoolweek --- Peuterklassen --- Spreken --- Voorlezen --- 471.42 --- 471.44 --- 474.6 --- Allochtone kinderen --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Ontluikende geletterdheid --- Sociale vaardigheden --- Taal --- Wiskundige initiatie --- Didactiek --- 471.4 --- didactiek --- Taal en verbale expressie --- Cognitieve opvoeding --- Sociale en emotionele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Contains audio-visual material --- kartonboeken --- Anders zijn --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Ik en de anderen --- (zie ook: Anders zijn) --- Lente --- Warm/koud --- Zomer --- Voeding --- Koken met kinderen --- Koken --- Verjaardagen --- Knuffels (Teddyberen) --- Slapen gaan --- Bedden --- Beren --- Slapen --- #KVHB:Taaltest --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Turks --- #KVHB:Berbers --- #KVHB:Marokkaans-Arabisch --- Kind en ziekenhuis --- water --- Varken --- Boerderij --- Landbouwer --- Peuter --- Meertalig kind --- 2,5-jarige --- Baby --- Knuffeldier --- Reus --- Kabouter --- Tuin --- Ziekenhuis --- Digitaal prentenboek --- Fundel
Choose an application
Fonds VCIM
Immigrants --- Minorities --- Congresses. --- Belgium --- Emigration and immigration --- Congresses --- Sociale agogiek --- Bijzondere doelgroepen. --- Migration. Refugees --- demografie --- migranten --- minderheden --- Sociology of minorities --- Social policy and particular groups --- Flanders --- 341.234 --- P493VL --- 325.14 <493-17> --- 331-057.56 <493-17> --- 351.756<493> --- C8 --- 314.74 --- 325.1 --- 331.556.44 --- Buitenlandse minderheden . België --- allochtone kinderen, onderwijs --- cultuursociologie --- migrantenbeleid --- tewerkstelling van allochtonen --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A342 --- 316.347 --- 323.11 --- #A9212A --- 316.347 Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- 323.11 Nationaliteiten. Rassen --(politieke vraagstukken) --- Nationaliteiten. Rassen --(politieke vraagstukken) --- Ethnic minorities --- Minority groups --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- minderheden, rechten --- Vlaanderen --- Ideologie en politiek --- 377 --- 008 --- 325 --- 331.63 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt --- Belgique --- België --- Bélgica --- Royaume de Belgique --- Belgii︠a︡ --- Kingdom of Belgium --- Koninkrijk van België --- Königreich Belgien --- Bèlgia --- Koninkryk van België --- Königriich Belgie --- Koninkrijk België --- Belgice --- Belgice Cynerīce --- بلجيكا --- Baljīkā --- مملكة بلجيكا --- Mamlakat Baljīkā --- Belchica --- Reino de Belchica --- Belghia --- Vãsilia di Belghia --- Royômo de Bèlg·ique --- Bélxica --- Reinu de Bélxica --- Bilkiya --- Bilgasuyu --- Bilhika Qhapaqsuyu --- Belçika --- Belçika Krallığı --- Бельгия --- Бельгия Короллеге --- Belʹgii︠a︡ Korollege --- Бельгія --- Belʹhii︠a︡ --- Каралеўства Бельгія --- Karaleŭstva Belʹhii︠a︡ --- Belhika --- Bäigien --- Kinigraich Bäigien --- Belgija --- Kraljevina Belgija --- Белгия --- Regne de Bèlgica --- Бельги --- Belʹgi --- Belgické království --- Gwlad Belg --- Teyrnas Gwlad Belg --- Belgien --- Kongeriget Belgien --- Bélgii Bikéyah --- Belgiska --- Kralojstwo Belgiskej --- Belgia Kuningriik --- Βέλγιο --- Velgio --- Βασίλειο του Βελγίου --- Vasileio tou Velgiou --- Reino de Bélgica --- Belgio --- Reĝlando Belgio --- Belgujo --- Belgika --- Belgje --- Belgjo --- Belgjiche --- Bheilg --- Ríocht na Beilge --- Velg --- Reeriaght ny Belg --- Belgiya --- Rìoghachd na Beilge --- Pí-li-sṳ̀ --- Belʹjmudin Nutg --- Pelekiuma --- Regno del Belgio --- בלגיה --- Belgiyah --- ממלכת בלגיה --- Mamlekhet Belgiyah --- Belgijskô --- Pow Belg --- Ruwvaneth Belgek --- Ububiligi --- Ububirigi --- Igihugu cyʼUbubirigi --- Ubelgiji --- Ufalme wa Ubelgiji --- Belezi --- Nsi ya ntotila ya Belezi --- Bèljik --- Beljika --- Beļgeja --- Beļg̓ijas Karaliste --- Belsch --- Kinnekräich Belsch --- Belgijos Karalystė --- Belsj --- Keuninkriek Belsj --- Beldjym --- Belga Királyság --- Белгија --- ベルギー --- Berugī --- Minorités --- Flandre --- Flanders (Belgium) --- Minorités--Belgique --- Minderheden--België --- migratie --- vreemdelingen --- beleid --- Allochtonen --- België --- Allochtoon --- Autochtoon --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond --- 320 --- sociale vraagstukken --- questions sociales --- Minorities - Belgium - Congresses --- Immigrants - Belgium - Congresses --- Immigrants - Belgium - Flanders - Congresses --- Belgium - Emigration and immigration - Congresses
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|