Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Aqueduct : competentiegericht onderwijs in een erfgoedcontext
Authors: ---
ISBN: 9789081794107 9081794108 Year: 2011 Publisher: Bilzen Landscommanderij Alden Biesen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Erfgoededucatie mag niet alleen beschouwd worden als een onderdeel van 'geschiedenis-, kunst- en cultuurlessen', maar biedt enorme mogelijkheden voor het motiveren van leerlingen, voor innoverende vakoverschrijdende benaderingen, de relaties tussen school en gemeenschap, de Europese culturele dimensie en voor het realiseren van de transversale sleutelcompetenties: leren leren, sociale en civieke competenties, ondernemerschap, cultureel bewustzijn en culturele expressie.


Book
De wereld van de pictogrammen
Author:
ISBN: 9068224417 Year: 1995 Publisher: Hasselt Mozaiek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op openbare plaatsen, op straat in winkels, bij ons en in het buitenland......... Overal zie je tekeningetjes en tekens: pictogrammen. Maar wat zijn dat nu precies Waarvoor dienen ze? Hoe zijn ze ontstaan? Zouden ze een echte internationale taal kunnen vormen? Op die en andere vragen geeft dit boek antwoord. 

Voor kinderen vanaf 8 jaar.



Multi
Democracity : een educatief rollenspel
Author:
ISBN: 9051305052 Year: 2005 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Democracity leert kinderen meer over de basisprincipes van een democratische samenleving waarbij de nadruk ligt op samenwerking, respect, waarden, beslissingsmethoden en conflicthantering. Dit rollenspel kan gebruikt worden met 12 tot 28 deelnemers en duurt tussen 80 en 150 minuten.


Book
ErfGoedonderwijs op de basisschool
Author:
ISBN: 9789023244202 Year: 2008 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt pabostudenten en leerkrachten zicht op de actuele plaats en mogelijke aanpak van erfgoededucatie binnen het basisonderwijs. Met erfgoededucatie kunnen de kerndoelen van 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' en 'Kunstzinnige oriëntatie' gerealiseerd worden. Cultureel erfgoed omvat sporen uit het verleden in het heden, die de moeite waard zijn om te bewaren. Erfgoededucatie is geen vak op zich, maar ErfGoedonderwijs op de basisschool kan wel helpen om lesstof van andere vakken te concretiseren en te verlevendigen. Het boek biedt de nodige inzichten om erfgoededucatie betekenisvol en effectief in het basisonderwijs te integreren. Na de theoretische onderbouwing volgt een praktisch deel met een stappenplan, verschillende praktijkvoorbeelden, formats en lessuggesties. 'ErfGoedonderwijs op de basisschool' geeft (aankomende) leerkrachten de mogelijkheid om hun leerlingen actief en onderzoekend onderwijs te bieden. Deze uitgave is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Pedagogische Academie Hanzehogeschool Groningen en de Stenden hogeschool, opleiding tot leraar basisonderwijs. (Bron: covertekst)


Book
Dag! 1 : ideeënboek
Authors: ---
ISBN: 9002143478 9002155298 9002143451 9002160615 Year: 1983 Publisher: Antwerpen Standaard Educatieve Uitgeverij


Book
FeestVerHalen
Authors: --- ---
ISBN: 9025728456 Year: 1996 Publisher: Haarlem Gottmer


Multi
Kaspers rattenplan
Authors: ---
ISBN: 9058382990 9789078765028 9789074798556 9059322371 9789078765219 9789078765226 9789078765233 9789078765240 9789078765257 9789078765332 9789078765271 9789078765288 9789077343609 9789078765264 9789078765295 9789078765301 9789078765318 9789078765202 9789078765325 Year: 2002 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit dierentuinspel wil zowel het economisch denken stimuleren als de verschillende factoren van ondernemingszin ontwikkelen.- Creatief leren oplossingen bedenken in functie van het doel dat je vooropstelt- Strategieën bedenken en uitvoeren- Het leren bijsturen van een gekozen strategie- Het al dan niet inspireren van anderen (leiderschap)Bron: https://www.averbode.be/ko_cego?article=41186

Keywords

Dutch literature --- Didactics of economy --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- ondernemen --- WO (wereldoriëntatie) --- motiverend onderwijs --- lager onderwijs --- spellen --- Ondernemingszin --- Ondernemingen --- Creatief denken --- 2e graad lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- Probleemoplossend denken --- Economie --- Dierentuinen --- Maatschappelijke vorming --- Vriendschap --- Emoties --- Ratten --- Groepsdynamiek --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- Verhalen --- Begrippen --- West-Vlaanderen --- Gezelschapsspelen --- Spelen --- Jeugdliteratuur --- slim (themawoord fictie) --- ratten (themawoord fictie) --- luisteren (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- dierenverhalen (genre) --- economie --- diefstal (themawoord fictie) --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- 478.9 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- Wereldoriëntatie --- 476.1 --- Didactisch materiaal --- basisbehoeften --- dierenverhalen --- erbij horen --- kinderen 4-7 jaar --- Detectives --- Diefstal --- Fiction --- Jeugdboeken --- diefstal --- verhalen ; +7 jaar --- Denken --- Godsdienst; ba.o --- Luistervaardigheid --- Sociale vaardigheden --- Schoolleven --- kinderen + 10 jaar --- didactiek basisonderwijs - overige vormingsgebieden --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Games --- Onderneming --- Dierentuin --- Overheidsbeleid --- Emotie --- Rat --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen


Book
Filosoferen met Doornroosje
Authors: ---
ISBN: 9789033466120 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.


Multi
Mikado : wereldoriëntatie voor het lager onderwijs : atlas [editie 2018]
Authors: --- ---
ISBN: 9789028991248 9789028991231 9789028991224 9789028991255 9789028991262 9789028990586 9789028994508 9789028995680 9789028995284 9789028994515 9789028990623 9789028990616 9789028991385 9789028991378 9789028991392 9789028991408 9789028991415 9789028992078 9789028990609 9789028991361 9789028991323 9789028991347 9789028991330 9789028991354 9789028990593 9789028991316 9789028991293 9789028991309 9789028991286 9789028991279 9789028995277 Year: 2018 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van de feedback van honderden leerkrachten is Mikado geactualiseerd: er is meer ruimte voor onderzoekend en ontwerpend leren (natuur en techniek) en meer aandacht voor leren leren. De methode is verrijkt met heel wat digitale nieuwigheden. Ontdek hoe de vernieuwde Mikado je leerlingen motiveert, jou als leerkracht inspireert en ondersteunt! Mikado vertrekt vanuit de leefwereld van de leerlingen en biedt hen tal van kansen om zelf aan de slag te gaan, om zelf te ontdekken. Als leerkracht werk je op basis van doordachte leerlijnen aan alle wo-doelen. Je kiest voor een thematische en/of cursorische aanpak. Het webschema in de handleiding toont je in één oogopslag wat je van een thema mag verwachten. Tal van ideeën voor klasaankleding, tussendoortjes en slotactiviteiten helpen je om je thema te doen leven in de klas. Per activiteit krijg je een handig overzicht van wat je moet voorbereiden, welke materialen je nodig hebt en hoelang een activiteit duurt. Je krijgt door de praktische vormgeving snel zicht op de activiteiten. Voor wie wil worden extra didactische suggesties en vragen aangeboden.

Keywords

wereldoriëntatie --- lager onderwijs --- leerboeken --- Wereldoriëntatie --- Lager onderwijs --- 476.1 --- verkeer --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Schoolbooks - Didactic material --- 476.11 --- 476 --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- wereloriëntatie --- Didactics of geography --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- WO (wereldoriëntatie) --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- Basisonderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Zintuigen --- Steden en gemeenten --- Plattegronden --- Oriëntatie --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Speelgoed --- Bruggen --- Steden --- Wonen --- Natuur- en milieueducatie --- Atlassen --- België --- Geschiedenis --- Natuur --- Vlaanderen --- Water --- Reclame --- Consumptie --- Bossen --- Woningen --- Bouwen --- Gebouwen --- Dieren --- Dierenzorg --- Verkeersveiligheid --- Jeans --- Wegbermen --- Architectuur --- Archeologie --- Kunst --- Panamarenko --- Vliegtuigen --- Opvoeden tot burgerzin --- Maatschappelijke vorming --- Wereld --- Rechten van het kind --- Kunststoffen --- Uitvindingen --- 20e eeuw --- Wereldoorlog I --- Provincies --- West-Vlaanderen --- Kaarten --- Oost-Vlaanderen --- Antwerpen --- Vlaams-Brabant --- Limburg --- Gewesten --- Toerisme --- Reizen --- Land- en volkenkunde --- EU --- Europa --- Talen --- Klimaat --- Plantengroei --- Landen --- Wereldkaarten --- Werelddelen --- Zonnestelsel --- Planeten --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- wereloriëntatie --- Limburg (België) --- Plattegrond --- Provincie --- Kaart (geografie) --- Dialect --- Limburg (Belgische provincie) --- Gewest --- Emigratie --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Europese Unie --- Taal --- Crisis --- Cultuur --- Land --- Wereldkaart --- Werelddeel --- Planeet --- Dier --- Beeldhouwkunst --- Geluid --- Naamgeving --- Vervoer --- Sociologie --- Verzorging --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Beroep --- Bos --- Woning --- Gebouw --- Zintuig --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Wegberm --- Brug (bouwwerk) --- Archief --- Digitalisering --- Godsdienst --- Vliegtuig --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Voorlichting --- Literatuur --- Kunststof --- Uitvinding --- Industrie --- Stad --- Kinderrechten --- Antwerpen (provincie) --- Reizen (werkwoord) --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen


Multi
Ruimte voor verdriet : omgaan met kinderen in verliessituaties
Authors: ---
ISBN: 9077343660 9077343881 9033458241 9030623330 9058381943 9789077343845 9077343849 9789077343852 9077343857 9789077343869 9077343865 9789077343890 907734389X 9789077343913 9077343911 9789077343876 9077343873 9789077343821 9077343822 9789077343838 9077343830 9020813781 9789033458248 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen ervaren vaak verlies. Tijdens het spel leren kinderen omgaan met verliezen door bijvoorbeeld niet op te geven en nogmaals te proberen: misschien lukt het de volgende keer beter. Kinderen worden echter ook geconfronteerd met ingrijpend verlies waardoor hun leven kan veranderen: ouders die scheiden, het verdriet bij de eerste schooldag, een vriendje dat kanker krijgt of een (groot)ouder die sterft.Een kind leert omgaan met deze betekenisvolle verliezen, soms alleen, soms met de steun van anderen. In een vertrouwde en veilige omgeving zoals thuis of op school kan een volwassene het kind uitnodigen om stil te staan bij het gemis. Ruimte voor verdriet geeft een leidraad welke woorden te gebruiken, hoe om te gaan met gevoelens en gedachten, hoe het kind doorheen de verwerking te begeleiden.De auteurs hebben, vanuit hun jarenlange praktijk in het omgaan met kinderen met een verlieservaring, deze leidraad opgesteld. Het is een weg die door het kind kan bewandeld worden samen met ouders, leerkrachten, opvoeders en hulpverleners

Keywords

#PBIB:+105.99 --- Dood --- Verdriet --- didactisch materiaal --- dood --- kanker --- kinderen en rouw --- prentenboeken --- rouw --- verdriet --- verliesverwerking --- 418.7 --- afscheid nemen --- psychologie --- 415.3 --- 605.91 --- Dementie --- Dood(Kinderen en dood) --- Echtscheiding --- Troosten --- Verlies (emotie) --- Ziek zijn --- kinderen --- kwaadaardige gezwellen --- rouwverwerking --- spelen --- troost --- 476.1 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Didactisch materiaal --- Huisdier --- Kanker --- Kind --- Kinderen en dood --- Kleuteronderwijs --- Psychologie van leven en dood --- Rouw / rouwverwerking --- Rouw --- Rouwproces --- Sterven en dood (dood) --- Verdriet bij kinderen --- Verdriet om verlies --- Verhuizen --- Verlies --- Verliesverwerking --- Verloren lopen --- Ziekte --- 418.7 ) Begeleiding van nabestaanden --- overlijden --- rouwen --- scheiden --- verlies --- ziek --- 393.7 --- 616.052 --- Communicatie --- Gezin --- Kinderen --- Patiënten --- Psychologie --- 478.8 --- Dood : basisonderwijs --- Dood : kleuteronderwijs --- Kanker : kinderen --- Verdriet : kinderen --- Verlies : hulpverlening --- Verliessituaties --- 063076.jpg --- 063077.jpg --- 063078.jpg --- Rouwproces ; kinderen --- didactische set --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Uitvoerende functies --- Oncologie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Differentiatie --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- #PBIB:+108.31 --- Lezen --- JB BODE --- emoties --- grootouders --- 433.7 --- 433.75 --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Lager onderwijs --- kinderboeken --- Grootouders --- Jeugdboeken 6 jaar --- Sterven --- kind en dood --- verhalen ; kleuters --- Dood ; verhalen --- Dood en kinderen ; verhalen --- Grootouders ; verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Voorleesverhalen ; basisonderwijs --- Dood - prentenboek --- Dood; kinderen --- Grootouders - prentenboek --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Rouwproces : kinderen - prentenboek --- 062954.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- gevoelens --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Sociale en emotionele opvoeding --- 063074.jpg --- Kanker (Leukemie) --- 062955.jpg --- Kanker (Oncologie) --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het lager onderwijs --- ziektebeleving --- emotionele opvoeding --- 700 Pedagogie --- 772 Basisonderwijs --- differentiatie --- verschillen --- 474.23 --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiërend onderwijs --- 454.23 --- 474.21 --- Ervaringsgericht onderwijs --- Evaluatie --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken) --- Omgaan met verschillen --- Taakgericht taalonderwijs --- Diversiteit --- Evaluatie (Beoordeling) --- Klasdoorbrekend werken --- Taakgericht onderwijs --- evaluatie --- Differentiatie ; lagere school --- Differentiërend onderwijs ; basisonderwijs --- 450.46 --- 061173.jpg --- Differentiatie: lagere school --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- #KVHB:Kinderpsychologie --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- (kind) --- 174.5 --- Emoties (Gevoelens) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Ontwikkeling van kinderen --- Rouw (verlies) --- 418.7 )* PSYCHOLOGIE VAN LEVEN EN DOOD --- sociaal-emotionele opvoeding --- Begeleiding --- Emoties --- Kinderen met emotionele en psychosociale problemen --- Veranderingen --- Verdriet ; kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Troost --- 062953.jpg --- rouwbeleving --- verlies (psychologie) --- PXL-Education 2017 --- voorleesboek --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Oncology. Neoplasms --- Dutch literature --- ziek zijn (themawoord fictie) --- kanker (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- ouders-kind relatie --- Philosophical anthropology --- Psychology --- Age group sociology --- Educational sciences --- psychologie van leven en dood --- Teaching --- interculturaliteit --- interculturele opvoeding --- multiculturele samenleving --- intercultureel onderwijs --- grootouders (themawoord fictie) --- verdriet (themawoord fictie) --- dood (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- opa's (themawoord fictie) --- Grootouders. --- Kinderen en dood. --- Kleuters. --- Rouwproces ; kinderen. --- afscheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Grootvaders --- Sociale opvoeding --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Kleuters --- Rouwen --- Moeders --- Jeugd --- ziekte --- 684.94 --- boekillustraties --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- non-fiction --- ziek zijn --- JB VANM --- het boek, boekillustratie --- Patiënten --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Grootvader --- Grootouder --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Kleinkind --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Kleuter --- Emotie --- Moeder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- Jongere

Listing 1 - 10 of 10
Sort by