Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Prentvertelling waarin de wereld wordt voorgesteld als een dorp met honderd inwoners. Zo wordt informatie gegeven over ondermeer de verschillende nationaliteiten, talen en godsdiensten. Met paginagrote gekleurde tekeningen. Vanaf ca. 10 jaar.
Sociology --- Primary education --- Samenleving --- Opvoeden tot burgerzin --- Multiculturele samenleving --- Duurzame ontwikkeling --- Sociale ongelijkheid --- dagelijks leven --- cultuur --- voeding
Choose an application
Dutch literature --- Natuur --- Vriendschap --- Emoties --- Opgroeien --- Eerste communie --- Opvoeden tot burgerzin --- Multiculturele opvoeding --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Emotie
Choose an application
De coronapandemie maakte ruw en abrupt een einde aan een lange periode van optimisme over menselijke mogelijkheden, hier en in andere landen. Toch is het niet de enige crisis die urgente veranderingen in ons denken en handelen vereist. Al veel langer wordt gewaarschuwd voor de gevolgen van de klimaatverandering en extreme ongelijkheden, maar zonder toereikend effect. Hoe komt het dat zulke brandende kwesties niet genoeg doorklinken in de democratische besluitvorming? Dat is niet alleen een vraag aan de politiek: het gaat ook om burgerschap en de vraag of dat meer is dan 'je stem laten horen'.In Waakzaam burgerschap laat Ernst Hirsch Ballin zien dat de rechtsstaat richting en inhoud geeft aan democratische processen. In het parlement aanvaarde wetten mogen de macht van de meerderheid niet onaantastbaar maken: ze behoren te kunnen worden getoetst aan de Grondwet en aan rechtsbeginselen. Burgers moeten daarvoor een beroep kunnen doen op de rechter, in Nederland en in Europees verband. Mensenrechten moeten de ontwikkeling van persoonlijke en gezamenlijke levensprojecten veiligstellen. Daarbij is solidariteit tussen mensen, met volgende generaties en met de natuur als geheel onmisbaar. https://shop.acco.be/nl-be/items/9789021436944/Waakzaam-burgerschap
Democratie --- Inspraak --- Recht --- Mensenrechten --- Grondwet --- Politiek --- Burgerschap --- Solidariteit --- Klimaatverandering --- Natuur --- Opvoeden tot burgerzin --- Ongelijkheid --- Neoliberalisme --- Political systems --- Legal theory and methods. Philosophy of law --- Political philosophy. Social philosophy
Choose an application
Tegen de achtergrond van het afnemende vertrouwen in democratische instituties, toenemende radicalisering en verminderde tolerantie is de betekenis van het onderwijs voor een democratische samenleving meer dan ooit van belang. 'Opvoeding en democratie' gaat over de vraag wat onderwijs en opvoeding kunnen bijdragen aan het aanleren van democratisch gedrag. Het boek bevat verschillende bijdragen. Pedagoog Micha De Winter gaat in op de vraag hoe burgerschapsvorming kan helpen om de geheel eigen leefwereld in sommige buurten, met zijn eigen wetten, regels en overlevingstactieken te keren. Zijn stelling is dat dit alleen mogelijk is indien democratie-opvoeding gepaard gaat met een verbetering van de sociale infrastructuur. Opvoedingsfilosoof Gert Biesta is sceptischer over het nut van burgerschapsonderwijs. Hij meent dat die de aandacht afleidt van een dieper probleem, namelijk de feitelijke positie van jongeren in een democratische samenleving. Cultuurhistoricus Wijnand W. Mijnhardt voert een pleidooi voor een gemeenschappelijk Europees verleden en een wereldburgerschapsideaal, met alle daarbij behorende waarden van culturele pluriformiteit. Orthopedagoog Wilma Vollebergh verkent de grenzen van tolerantie bij adolescenten. Ze concludeert dat de grens van (in)tolerantie een collectieve verantwoordelijkheid is en pleit voor een culturele variant van het Nederlandse drugbeleid: antidemocratische handelingen zijn harddrugs die streng verboden moeten worden, maar gevoelens, gedachten en gewoonten die anders zijn moeten getolereerd worden. Tenslotte bevat de bundel een column van FORUM-directeur Sadik Harchaoui - 'de jeugd is het slachtoffer van het niet meer weten, niet meer kunnen, het niet meer begrijpen van de ouderen' - en een verslag van een debat over de vraag in hoeverre opvoeding in democratie een publieke taak is.
maatschappelijke vorming --- levensbeschouwelijke opvoeding --- democratie --- Political sociology --- #PBIB:+107.10 --- 213 Democratie --- 720 Onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeden tot burgerzin --- Waardevorming --- Democratie --- Solidariteit --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Media --- Onderwijs
Choose an application
Hebben jongeren interesse in politiek? Welk beeld hebben zij van een 'goede burger'? En hanteert de jeugd van vandaag écht een ander waardepatroon dan dat van hun ouders, zoals soms wordt beweerd? Scholen leveren inspanningen door lessen burgerschapsvorming te organiseren of met hun leerlingen een bezoek te brengen aan het parlement. Maar wat zijn de effecten van deze inspanningen? De hamvraag is natuurlijk welke rol scholen kunnen spelen bij het opvoeden tot burgerzin. En wat blijkt? Lessen burgerschapsvorming en kleine projecten zoals 'Kranten in de Klas' kunnen de politieke interesse van jongeren daadwerkelijk aanwakkeren. Scholen die maatschappelijke problemen en politieke thema's niet ontwijken in hun lessen, stimuleren hun leerlingen meer tot kritisch engagement. Maar het is vooral de democratische organisatie van de school zélf die ervoor kan zorgen dat jongeren (al dan niet politieke) engagementen willen opnemen in de samenleving. Participatie zorgt immers voor een positief klas- en schoolklimaat, geeft jongeren het gevoel dat hun mening er echt toedoet en zorgt voor meer vertrouwen. In heel Europa groeit de bezorgdheid over de toekomst van het democratisch politiek systeem. De kloof tussen burgers en politiek wordt alsmaar groter, in landen zonder kiesplicht daalt de opkomst bij verkiezingen, de betrokkenheid van de burgers bij het beleid lijkt af te nemen? Met deze bezorgdheid groeit uiteraard de aandacht voor de politieke socialisatie van jongeren. Want het zijn de jongeren van vandaag die de democratie van morgen zullen vormgeven. Dit boek toont overtuigend aan dat scholen en leerkrachten hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Een boek vol kritische vragen en inzichten rond burgerschapsvorming in het onderwijs. Inspirerend en stimulerend voor scholen en al wie bekommerd is om de democratie van morgen.
#PBIB:+108.42 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:324H60 --- 200 Politiek --- Burgerschap --- burgerzin --- jongeren --- politiek --- 330 --- België --- burgerschap --- jeugd --- onderwijs --- 450.2 --- 450.4 --- 478.1 --- 485.62 --- Burgerzin --- Jeugd(Jongeren) --- Jongeren --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Politiek --- School --- Waardevorming --- jeugdigen --- schoolmanagement --- vrijwilligerswerk --- 451.2 --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- 456.6 --- politiek en onderwijs --- 456.8 --- Jeugd --- Politieke vorming --- Vlaanderen --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- Burgerschap ; onderwijs --- politieke jeugdvorming --- politieke opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Politieke socialisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijskunde --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Maatschappijleer --- Organisatie - Management --- 374.3 --- 37.03 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics of secundary education --- politieke participatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- dagbladpers --- Jongeren en politiek ; Vlaanderen --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- Civics --- Study and teaching --- Belgium --- Democratie --- Management --- Beleid --- Maatschappij --- Film --- Media --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere
Choose an application
Het eerste onderzoeksproject van het Europese netwerk Urban Culture and Youth (UCAY) naar good practices in Europa is begin 2010 afgerond met de presentatie van een handboek. Het bevat beschrijvingen van good practices van projecten waarbij kunst en cultuur, sport, en media worden ingezet om jongeren (Youth at Risk) te ondersteunen in hun ontwikkeling. De Belgische vertakking van het netwerk UCAY wordt gevormd door de Artesis Hogeschool van Antwerpen en de kunsteducatieve organisatie De Veerman. De landen en steden in het netwerk zijn: Spanje (Barcelona), Tsjechië (Ostravana), Duitsland (Potsdam), Nederland (Amsterdam) en België (Antwerpen). Voor het Vlaamse project koos De Veerman het project 'Nesten op het Kiel' dat ze samen met het Middelheimmuseum mocht ontwikkelen in de voorbije jaren. Dit project gaat verder dan de focusjongeren of risicojongeren; het project neemt kunst in openbare ruimte en het werken met kunst en gemeenschap als uitgangspunten. Samen met de Artesis Hogeschool afdeling sociaal werk werd dit voorbeeld geconfronteerd met tal van buitenlandse projecten. Na kritische doorlichting en analyse werd het als good practice in het onderzoeksproject opgenomen. (bron: website bamart.be)
jeugdwerk --- Age group sociology --- jongerencultuur --- buurtwerk --- sociaal-cultureel werk --- Community organization --- samenlevingsopbouw --- Stadssamenleving --- Participatie --- Kunsten --- Cultuur --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociale participatie --- Sociale problemen --- Jeugd --- onderzoeksproject --- Jongeren en maatschappij --- jeugdcultuur --- 700.7 --- 362.8 --- beeldende kunst, kunst en maatschappij --- Kunst --- Sociale problematiek --- Toerisme --- Jongere
Choose an application
De hedendaagse jeugd in de steden wordt al te vaak bekeken als een hardnekkig probleem. De verjonging, verarming en verbreding worden vandaag enkel als struikelblok gezien i.p.v. hierin te investeren met visie, ambitie, lef en leiderschap. Dat is precies wat de auteur wil doen: in haar boek pleit ze voor een andere kijk op de stedelijke jeugd. Centraal staat de kracht van jongeren: dit is dé sleutel voor de toekomst. De nieuwe generatie wordt aangespoord om in actie te komen en niet af te wachten, om de betreden paden te verlaten en met veel goesting de regie van onze samenleving en hun eigen leven in handen te nemen. Sihame werpt zich op als eerste vernieuwde Belg en wil daarmee het hele integratie-debat, het huidige wij-zij denken, het segregerende beleid en de holle semantische discussies over een andere boeg gooien. Niet door erover te praten, maar door het te zijn.Een positief verhaal van inclusie en geloven in het potentieel van de stedelijke jeugd Kritisch optimisme, ondernemerschap, goesting, burgerschap zijn waarden die de vernieuwde Belg typeren en die volledig losstaan van leeftijd, sociale klasse, etnie, cultuur, taal. Het vernieuwde Belg-zijn is een attitude die we meedragen en uitdragen.www.lannoocampus.be
Jeugdwerk. --- jeugdwerk --- jeugdbeleid --- Age group sociology --- Educational sciences --- samenlevingsopbouw --- jeugd --- Philosophy and psychology of culture --- Jeugdwerk --- Let's Go Urban --- Urban youth --- Community organization --- Youth --- Attitudes --- PXL-Central Office 2014 --- samenleving --- jongerencultuur --- 494 --- 323 --- Probleemjongeren (hangjongeren, randgroepjongeren) --- Jongeren --- Jeugdbeleid --- Jeugdwerk - Jeugdbeleid --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Talentontwikkeling --- Jeugd --- Stadssamenleving --- Integratie --- Inclusie --- Opvoeden tot burgerzin --- Jeugdculturen --- 663.1 Jeugdbeleid --- Beleidsplan --- Jeugdcultuur --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Jongere --- Let's Go Urban
Choose an application
Democracity leert kinderen meer over de basisprincipes van een democratische samenleving waarbij de nadruk ligt op samenwerking, respect, waarden, beslissingsmethoden en conflicthantering. Dit rollenspel kan gebruikt worden met 12 tot 28 deelnemers en duurt tussen 80 en 150 minuten.
Teaching aids --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- toegepaste filosofie --- democratie --- stedelijk beleid --- Democratie. --- Burgerschap. --- Politiek. --- Educatieve spellen --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- 485.6 --- overleggen --- politiek --- rollenspelen --- educatieve spellen --- 331.12 --- Democratie --- Lager onderwijs --- Overlegmethode --- Politiek --- Rollenspel --- Secundair onderwijs --- 476.1 --- Gemeente --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Politieke vorming --- Wereldoriëntatie --- 478 --- 091569.jpg --- Democratie ; leermiddelen --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Games
Choose an application
Gemeente. --- Lokaal beleid. --- lokaal beleid --- politieke participatie --- politicologie --- Political sociology --- Sociology of policy --- Community organization --- Bruges --- Antwerp --- Ghent --- Sociologie --- Sociologie van de stad --- Vlaanderen --- Statistische gegevens --- Binnenlandse politiek --- Overheidsbeleid --- Gebruikersonderzoeken --- Cultuursociologie --- Gemeentebeleid --- Opvoeden tot burgerzin --- Onderzoek --- Participatie --- Tevredenheid --- Veiligheid --- 423 Gemeenten --- 352 <493> --- burgerschap --- burgerparticipatie --- gemeentepolitiek --- Gent --- Brugge --- Antwerpen --- politiek --- België --- 335 --- 352 <493> Gemeenterecht. Plaatselijk bestuur. Lokaal bestuur--België --- Gemeenterecht. Plaatselijk bestuur. Lokaal bestuur--België --- Gebruikersonderzoek --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Emigratie --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Thuis --- steden --- Onderzoek (wetenschap) --- Vlaanderen. --- Gemeentepolitiek --- Antwerpen (stad)
Choose an application
In dit boek wordt een antwoord gezocht op volgende drie vragen. (1) Welk Europa willen we? Deze vraag wordt benaderd vanuit een christelijke, een wijsgerige, een politieke, een historische en een juridische visie. (2) Hebben scholen Europese onderwijservaringen aan te bieden, van aard om ook andere practici aan te zetten het project 'Europa' levendig te houden in hun school? Een viertal practici rapporteren hierover. (3) Zijn de Nederlandse en de Vlaamse minister van onderwijs op de goede weg met hun ingrijpende EU-onderwijshervormingen? Een antwoord wordt gegeven door een leerplandeskundige, een onderwijskundige en twee pedagogen. (Bron: covertekst)
Civilisation --- Sociology of education --- anno 2000-2099 --- Europe --- Education --- 073682.jpg --- Onderwijs ; EU --- 327.39 (4-15) --- 260 Europese Unie --- 327.39 (4-15) Europese integratie. West-europese politiek --- Europese integratie. West-europese politiek --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Europa --- Onderwijs --- Nederland --- Vlaanderen --- Europese vorming --- EU --- Onderwijsbeleid --- Opvoeden tot burgerzin --- Politieke vorming --- Jeugd --- Europese Unie --- Crisis --- Cultuur --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Literatuur --- Jongere --- Europese integratie --- Middelbaar onderwijs
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|