Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Met 'Zuiver en ontroerend beweegloos. Prerafaëlitische sporen in de Belgische kunst en literatuur' gaat de auteur op zoek naar restanten van de beroemde Engelse kunststroming uit het midden en de tweede helft van de negentiende eeuw in de Belgische kunst (schilderkunst) en literatuur van het fin de siècle. Cruciaal daarin zijn van prerafaëlitische zijde figuren als Dante Gabriel Rossetti, Ford Madox Brown en John Ruskin. Maar er waren een aantal continentale katalysatoren nodig die het prerafaëlitisme kenden en filterden in functie van een cultuurhistorische transfer naar onze contreien. Figuren als Pol de Mont, Jozef Muls, de gebroeders Khnopff, Charles van Lerberghe of Maurice Maeterlinck zijn daarbij van groot belang.
Comparative literature --- Painting --- literary history --- Belgian [modern] --- Art styles --- Pre-Raphaelite --- fine arts --- anno 1800-1999 --- Belgium --- French literature (outside France) --- Dutch literature --- prerafaëlieten --- schilderkunst --- literatuur --- symbolisme --- fin de siècle --- realisme --- art nouveau --- neo-impressionisme --- Les Vingt (1883-1893) --- Van Nu en Straks (1893-1901) --- Pater, Walter --- Huysmans, Joris-Karl --- Destrée, Olivier Georges --- Khnopff, Fernand --- Khnopff, Georges --- Péladan, Joséphin --- Navez, François-Joseph --- Leys, Henri --- Sleeckx, Domien --- Maeterlinck, Maurice --- Verhaeren, Emile --- Lerberghe, Karel Van --- Rodenbach, Georges --- De Mont, Pol --- De Bom, Emmanuel --- Offel, Edmond van --- Muls, Jozef --- Ruskin, John --- Van Nijlen, Jan --- Timmermans, Felix --- Hammenecker, Jan --- Boens, Daan --- Speybrouck, Joseph --- Van Humbeeck, Pierre --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- België --- Groot-Brittannië --- Art and literature --- Art and literature. --- Pre-Raphaelitism --- Influence --- Influence. --- 1800-1899. --- Belgium. --- England. --- fine arts [discipline] --- Van Lerberghe, Karel --- prerafaëlieten. --- schilderkunst. --- literatuur. --- symbolisme. --- fin de siècle. --- realisme. --- art nouveau. --- neo-impressionisme. --- Les Vingt (1883-1893). --- Van Nu en Straks (1893-1901). --- Pater, Walter. --- Huysmans, Joris-Karl. --- Destrée, Olivier Georges. --- Khnopff, Fernand. --- Khnopff, Georges. --- Péladan, Joséphin. --- Navez, François-Joseph. --- Leys, Henri. --- Sleeckx, Domien. --- Maeterlinck, Maurice. --- Verhaeren, Emile. --- Van Lerberghe, Karel. --- Rodenbach, Georges. --- De Mont, Pol. --- De Bom, Emmanuel. --- Offel, Edmond van. --- Muls, Jozef. --- Ruskin, John. --- Van Nijlen, Jan. --- Timmermans, Felix. --- Hammenecker, Jan. --- Boens, Daan. --- Speybrouck, Joseph. --- Van Humbeeck, Pierre. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- België. --- Groot-Brittannië. --- tekeningen. --- technieken. --- anatomie (niet medisch). --- kunsteducatie. --- Le Breton, Adèle.
Choose an application
In collaboration with the Universiteit Gent, MSK Ghent honors the painter, draftsman and engraver Albert Baertsoen (1866-1922): scion of a Ghent industrial family, this practically self-taught artist is one of the protagonists of the Belgian art scene and international of the Fin de siècle. Bartsoen was dubbed 'the painter of Ghent' by people of his day, an honorary title which reflected not only his artistic importance, but also his singular love for Ghent. His gaze was above all focused on the dilapidated, polluted, abandoned corners of a city that he represented countless times from the beginning of the 1890s. This fascination for medieval cities condemned to change their aspect definitively under the effect of modernization also explains why Baertsoen aroused the interest of symbolist writers like Georges Rodenbach. Exhibition: MSK, Ghent, Belgium (03.09. - 27.11.2022). En collaboration avec l'Universiteit Gent, MSK Gand met à l'honneur le peintre, dessinateur et graveur Albert Baertsoen (1866- 1922) : rejeton d'une famille industrielle gantoise, cet artiste pratiquement autodidacte est un des protagonistes de la scène artistique belge et internationale de la Fin de siècle. Bartsoen était surnommé 'le peintre de Gand' par les gens de son époque, un titre honorifique qui reflétait non seulement son importance artistique, mais aussi son amour singulier pour Gand. Son regard était surtout axé sur les coins délabrés, pollués, abandonnés d'une ville qu'il a représentée d'innombrables fois à partir du début des années 1890. Cette fascination pour les cités médiévales condamnées à changer définitivement d'aspect sous l'effet de la modernisation explique aussi pourquoi Baertsoen a éveillé l'intérêt d'écrivains symbolistes comme Georges Rodenbach. Exhibition: MSK, Ghent, Belgium (03.09. - 27.11.2022).
landschapschilderkunst --- fin de siècle --- Société nouvelle de peintres et de sculpteurs (Parijs, 1899-1914) --- prenten --- pleinairisme --- Baertsoen, Albert --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Gent --- Parijs --- Londen --- Luik --- Belgische kust --- Zeeland --- Painting, Belgian --- Cities and towns in art --- Baertsoen, Albert, --- 1800-1999 --- Belgium --- Aesthetics of art --- Drawing --- Painting --- Graphic arts --- drawings [visual works] --- prints [visual works] --- art criticism --- easel paintings [paintings by form] --- anno 1900-1909 --- landschapschilderkunst. --- fin de siècle. --- Société nouvelle de peintres et de sculpteurs (Parijs, 1899-1914). --- prenten. --- pleinairisme. --- Baertsoen, Albert. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- Gent. --- Parijs. --- Londen. --- Luik. --- Belgische kust. --- Zeeland. --- Société nouvelle de peintres et de sculpteurs --- Bartsoen, Albert --- Doudelet, Charles. --- Offel, Edmond van. --- Rassenfosse, Armand. --- Hannotiau, Alexander. --- Mertens, Karel. --- België.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|