Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Tutors maken het verschil : tutoring- en begeleidingsinitiatieven in het Vlaamse onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789051306163 Year: 2008 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inventaris van bestaande initiatieven, portretten en tips om een tutoringproject op te zetten, dat kinderen en jongeren van allochtone afkomst en/of kansarme leerlingen dezelfde slaagkansen en doorstromingsmogelijkheden geeft als hun leeftijdgenoten.


Book
Filosofie op school : handboek vakdidactiek filosofie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789024431359 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie is een volwassen schoolvak geworden. Het is in Nederland een eindexamenvak op de havo en het vwo, met centrale eindexamens, waar jaarlijks ongeveer 5000 leerlingen van 160 scholen aan deelnemen. De Vereniging Filosofiedocenten in het Voortgezet Onderwijs (VFVO) is een bruisende vereniging met jaarlijkse studiedagen en een vakblad (Spinoza!). Op veel scholen wordt inmiddels ook filosofie in de onderbouw gegeven en er wordt op enkele scholen geëxperimenteerd met filosofie op het vmbo. In Vlaanderen zijn onlangs nieuwe eindtermen vastgesteld en wordt filosofie ingezet in het burgerschapsonderwijs. Tijd voor een handboek vakdidactiek!Al jaren hebben docenten filosofie en studenten aan de lerarenopleiding behoefte aan zo?n handboek. Omdat er aan verschillende universiteiten vanuit uiteenlopende tradities vakdidactiek gegeven wordt, is er gekozen voor een handboek met een redactie, waarin een selectie van auteurs, vakdidactici, docenten en Cito-medewerkers vanuit hun eigen expertise een hoofdstuk hebben geschreven.Dit handboek is bedoeld als een handleiding voor beginnende docenten filosofie in het voortgezet onderwijs. Verder biedt het verdieping voor ervaren docenten, en laat het de diversiteit van het schoolvak filosofie zien, zowel in Nederland als in Vlaanderen. Een van de redenen dat filosofie vertragen is, is omdat filosofen altijd vragen ?waarom?. De vraag waarom een school filosofie zou moeten aanbieden, wordt met het lezen van dit boek beantwoord.https://www.boomfilosofie.nl/product/100-10132_Filosofie-op-school


Book
Gecijferdheid ontcijferd : vanuit een Vlaamse en Nederlandse optiek
Author:
ISBN: 9027682704 Year: 2002 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze publicatie trachten de auteurs de term gecijferdheid te analyseren. De auteurs gaan uit van een vergelijking tussen Nederland en Vlaanderen en onderzoeken hoe binnen het basisonderwijs, o.m. in respectievelijke leerplannen, sporen van realistisch rekenen en gecijferdheid zijn terug te vinden en hoe de basiscompetenties van rekenvaardigheid en gecijferdheid in verschillende lerarenopleidingen zijn uitgebouwd. De problemen die de verschillende lerarenopleidingen ondervinden bij de soms te geringe startbekwaamheden en de wegen die zij bewandelen om toch het beoogde doel te bereiken, zijn herkenbaar en boeiend in beeld gebracht. Gecijferdheid wordt dus ontcijferd. De auteurs gaan uit van een vergelijking tussen Nederland en Vlaanderen en onderzoeken hoe binnen het basisonderwijs, onder meer in respectievelijke leerplannen, sporen van realistisch rekenen en gecijferdheid zijn terug te vinden en hoe de basiscompetenties van rekenvaardigheid en gecijferdheid in verschillende lerarenopleidingen zijn uitgebouwd.


Book
Laat ze strips lezen! : informatie en suggesties voor school, thuis en bibliotheek
Authors: ---
ISBN: 9789033465925 9033465922 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op strips wordt wel eens neergekeken: niet zozeer omdat ze moreel verderfelijk zouden zijn, maar omdat strips lezen nogal eens wordt beschouwd als tijdverlies. Strips zouden niet echt leerzaam zijn, je steekt er niets van op. Literair betekenen ze ook al weinig, en taalkundig werken ze zelfs verarmend.In Laat ze strips lezen! willen de auteurs aan leerkrachten en docenten van het secundair en hoger onderwijs (onder meer in de lerarenopleidingen) aan de hand van korte essays met bijbehorende tips en opdrachten aantonen dat er veel meer in strips zit dan men op het eerste gezicht zou denken. Ook de ouders en de jonge lezer zelf, zal het boek ongetwijfeld interesseren.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by