Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Dutch literature --- #GSDBL --- 830.1 --- gedichten --- mentaal gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Poëzie --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Duits --- België --- China --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
'Papa, wat is een handicap?' biedt in de vorm van een vraaggesprek tussen een zoon van elf jaar en zijn vader een aantal antwoorden op vragen die kinderen zich stellen rond handicaps. De focus ligt op fysieke handicaps, maar ook mentale en sociale handicaps komen vluchtig aan bod. Topics zijn onder meer onderwijs voor personen met een handicap, de integratie in de maatschappij en de seksualiteitsbeleving. De auteur is voorzitter van IF, de wereldorganisatie voor Spina Bifida, de handicap van zijn dochtertje. Hij schreef dit boekje na het lezen van Tahar Ben Jellouns 'Papa, wat is een vreemdeling?' (2000). Uit eigen ervaring merkte de auteur immers dat allochtonen vaak met gelijkaardige vooroordelen te kampen krijgen als personen met een handicap. Het boek is vooral een bevlogen en persoonlijk pleidooi voor gelijke kansen en is daardoor vaak weinig objectief (bijvoorbeeld wanneer het gaat over abortus voor wie een gehandicapt kind verwacht). De uitgave kwam tot stand met de steun van de Europese Commissie, directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Gelijke Kansen. Geïllustreerd met een aantal zwart-wittekeningen. Vanaf ca. 12 jaar. © NBD Biblion
Gehandicapten. --- inclusief beleid --- kinderen met een beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 376 --- Personen met een handicap --- 364.4-056.36 --- Gehandicapten --- 464 --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Gehandicapte kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Persoon met een handicap --- Kind met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- ouder --- Ondersteuning --- Samenleving
Choose an application
Foto's van bewoners van het MPI Heilig Hart in Deinze/Bachte-Maria-Leerne. Vijf dichters schreven teksten bij de foto's.
genre-thema"">
Choose an application
Gevoelens en gedachten omzetten in poëzie. Poëzie lezen en je eigen gevoelens, ervaringen en gedachten herkennen in de woorden van anderen. Jongeren houden er van. Niet alleen talige jongeren, ook mindertalige jongeren slagen er in met een bijzondere gevoeligheid wat hen beroert in beeldspraak, in een spel met woorden, een vorm te vatten.De werkmap "Dingen die je niet kunt zeggen-Werkvormen" (+ dvd) bevat suggesties en ideeën om jongeren met verstandelijke of auditieve beperkingen en anderstalige jongeren te stimuleren zelf gedichten te schrijven. Uitgangspunt zijn gedichten die door jongeren zelf geschreven werden. Hierbij krijg je een palet van kijk-, lees- en doeopdrachten aangeboden. In de werkvormen werden verschillende lagen en niveaus aangebracht om zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Een aantal gedichten wordt ondersteund met Beta-prenten voor jongeren die op deze alternatieve manier lezen. In de werkmap zitten ook ideeën voor kooklessen, knutselmomenten en schoolfeesten gebaseerd op gedichten. Voor de jongeren is er een dichtdagboek en kleurplaten om de illustraties bij de gedichten in te kleuren. De trefwoordenregisters op inhoud, vorm en werkvormen achteraan maken de werkmap extra gebruiksvriendelijk.Bij de werkmap hoort een dvd met verrijkend beeldmateriaal: interviews met jongeren over poëzie; de vertolking van een tiental gedichten in gebarentaal voor jongeren met gehoorproblemen; drie korte animatiefilms over teksten geschreven door leerlingen. De werkmap met dvd kan niet alleen gebruikt worden door leraren, begeleiders, ouders maar ook door individuele jongeren zelf in de klas, de leefgroep, de instroomklas of thuis
Dutch literature --- Poëzie --- Didactische werkvormen --- Orthodidactiek --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een auditieve beperking --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Secundair onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Werkvormen --- Didactics of Dutch --- Didactics of secundary education --- Poetry --- SO (secundair onderwijs) --- poëzie --- leesbevordering --- 82.1 --- Gedichten --- Jeugdpoëzie --- Nederlands 870 --- kinderen --- KHCA --- Anderstalige nieuwkomers --- Fiction --- Gehandicapten --- Jeugdboeken --- Poëzie ; didactiek --- Poëzie(Gedichten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- Dichtwerken --- Didactische werkvorm --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Werkvorm --- Duits --- België --- China --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Kaat, de zus van Anton, heeft een ongeluk gehad en zit nu in een rolstoel. Anton vertelt wat er in het gezin veranderd is en hoe hij met zijn zus omgaat. Prentvertelling met gekleurde tekeningen vanaf ca. 7 jaar.Nele Janssen, 22 januari 2015?Voor de eerste keer? vertelt het verhaal van Kaats eerste schooldag. Niets bijzonders zou je denken. Maar Kaat is geen kleuter meer van tweeëneenhalf jaar oud ?Kaat heeft ongeveer een jaar geleden een ongeluk gehad. Hierdoor kwam ze in een rolstoel terecht. Dit boek vertelt over haar eerste schooldag in die rolstoel. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Anton, de kleine broer van Kaat. Hij neemt je mee in zijn verhaal, dat eigenlijk Kaats verhaal is. Hij toont je de moeilijke momenten die het ongeluk van Kaat met zich mee heeft gebracht, maar ook de mooie momenten die er nog steeds zijn ondanks dat ongeluk. Jammer is dat er nergens dieper wordt ingegaan op onderliggende emoties. Kaat zit in een rolstoel: ?that?s it?. Gevoelens, vragen of frustraties die daarbij naar boven komen, zowel bij Kaat, bij Anton als bij hun ouders worden amper aangehaald. Alle interactieve momenten in het boek worden met één zinnetje in de kiem gesmoord. Daarom lijkt me dit boek ook geen aanleiding om iets te doen met de tips achterin, die juist wel op interactie gericht zijn. De schrijfstijl is niet erg uitnodigend en hetzelfde kan gezegd worden van de prenten. Deze zijn niet goed of slecht, maar vooral héél doorsnee. Prenten die je overal bij zou kunnen zetten, maar die geen meerwaarde kunnen leveren. Dit boek is een heel mooi initiatief, het wil nl. mensen steunen die in hun omgeving te maken krijgen met jonge verkeersslachtoffers. Het is dus geschreven met alle goede bedoelingen, maar daarmee maak je helaas nog geen goed boek.22 januari 2015© Pluizer31http://www.pluizer.be
Dutch literature --- familie (themawoord fictie) --- verkeersongevallen (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- Verkeer --- Verkeersslachtoffers --- Gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Broer-zus-relatie --- Broers en zussen (brussenwerking) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Verkeer (openbaar vervoer, vervoer) --- Prentenboeken ; verhalend --- verkeersslachtoffers --- Verkeersslachtoffers : basisonderwijs --- Verkeersslachtoffer --- Kind met een handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Leefbaarheid --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Broers en zussen --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Kind met een lichamelijke handicap --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Jezelf zijn
Choose an application
'Prinses Waarom' is een prentenboek met cd voor jonge kinderen (vanaf 4 jaar). Het werd gemaakt door mensen met en zonder verstandelijke beperking. Dit proces van samenwerken en creatief denken werd begeleid door Handicum en de weerslag van het proces werd gebruikt in de educatieve bundel voor leerkrachten en ouders. Zo kunnen ze zien hoe mensen met hun talenten aan de slag gaan en dat de handicap er wel is, maar niet op de voorgrond treedt. En zo leren kinderen op speelse wijze dat mensen met een handicap niet zo 'anders' zijn dan we op het eerste gezicht zouden denken. De handleiding bevat lessen waarin verschillende thema's werden uitgewerkt die het verhaal in het prentenboek volgen. De opdrachten kunnen met één kind of in groep worden uitgevoerd en zijn geschikt voor kinderen van 2e kleuterklas tot 2e leerjaar. Verschillende werkvormen wisselen elkaar af: Praten met kinderen, Samen muziek maken, Bewegen en dansen, Creatief beeldend werk en Doordenkertjes. Ook bij het thema 'mensen met een handicap' krijgen kinderen de kans hun eigen emoties en gedachten te uiten en bespreekbaar te maken.
Dutch literature --- prentenboeken (genre) --- Gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Gehandicapten --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 433.7 --- kinderboeken --- mentaal gehandicapten --- muziek --- muzische opvoeding --- Kinderen en jongeren met een handicap --- 379.825 --- Muziek ; verhalen --- Muziek --- Personen met een handicap --- Prentenboek --- Prentenboeken ; verhalend --- Prinsen en prinsessen --- Prinsessen ; verhalen --- Vrije tijd --- Vrijetijdsbesteding --- Leesopvoeding --- Contains audio-visual material --- Kind met een handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Persoon met een handicap --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|