Narrow your search
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Luisteren naar fluisteren : een ongewoon boek dat over goedheid spreekt : poëzie rond het mentaal gehandicapte kind
Authors: ---
ISBN: 9020909401 Year: 1981 Publisher: Tielt Lannoo


Book
Papa, wat is een handicap?
Authors: ---
ISBN: 9789460010439 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Vrijdag

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Papa, wat is een handicap?' biedt in de vorm van een vraaggesprek tussen een zoon van elf jaar en zijn vader een aantal antwoorden op vragen die kinderen zich stellen rond handicaps. De focus ligt op fysieke handicaps, maar ook mentale en sociale handicaps komen vluchtig aan bod. Topics zijn onder meer onderwijs voor personen met een handicap, de integratie in de maatschappij en de seksualiteitsbeleving. De auteur is voorzitter van IF, de wereldorganisatie voor Spina Bifida, de handicap van zijn dochtertje. Hij schreef dit boekje na het lezen van Tahar Ben Jellouns 'Papa, wat is een vreemdeling?' (2000). Uit eigen ervaring merkte de auteur immers dat allochtonen vaak met gelijkaardige vooroordelen te kampen krijgen als personen met een handicap. Het boek is vooral een bevlogen en persoonlijk pleidooi voor gelijke kansen en is daardoor vaak weinig objectief (bijvoorbeeld wanneer het gaat over abortus voor wie een gehandicapt kind verwacht). De uitgave kwam tot stand met de steun van de Europese Commissie, directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Gelijke Kansen. Geïllustreerd met een aantal zwart-wittekeningen. Vanaf ca. 12 jaar. © NBD Biblion


Book
Dingen die je niet kunt zeggen : werkvormen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789054615941 9789054615927 Year: 2008 Publisher: Mechelen Bakermat Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gevoelens en gedachten omzetten in poëzie. Poëzie lezen en je eigen gevoelens, ervaringen en gedachten herkennen in de woorden van anderen. Jongeren houden er van. Niet alleen talige jongeren, ook mindertalige jongeren slagen er in met een bijzondere gevoeligheid wat hen beroert in beeldspraak, in een spel met woorden, een vorm te vatten.De werkmap "Dingen die je niet kunt zeggen-Werkvormen" (+ dvd) bevat suggesties en ideeën om jongeren met verstandelijke of auditieve beperkingen en anderstalige jongeren te stimuleren zelf gedichten te schrijven. Uitgangspunt zijn gedichten die door jongeren zelf geschreven werden. Hierbij krijg je een palet van kijk-, lees- en doeopdrachten aangeboden. In de werkvormen werden verschillende lagen en niveaus aangebracht om zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Een aantal gedichten wordt ondersteund met Beta-prenten voor jongeren die op deze alternatieve manier lezen. In de werkmap zitten ook ideeën voor kooklessen, knutselmomenten en schoolfeesten gebaseerd op gedichten. Voor de jongeren is er een dichtdagboek en kleurplaten om de illustraties bij de gedichten in te kleuren. De trefwoordenregisters op inhoud, vorm en werkvormen achteraan maken de werkmap extra gebruiksvriendelijk.Bij de werkmap hoort een dvd met verrijkend beeldmateriaal: interviews met jongeren over poëzie; de vertolking van een tiental gedichten in gebarentaal voor jongeren met gehoorproblemen; drie korte animatiefilms over teksten geschreven door leerlingen. De werkmap met dvd kan niet alleen gebruikt worden door leraren, begeleiders, ouders maar ook door individuele jongeren zelf in de klas, de leefgroep, de instroomklas of thuis


Book
Voor de eerste keer
Authors: ---
ISBN: 9044803204 9789044803204 Year: 2004 Publisher: Hasselt Clavis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kaat, de zus van Anton, heeft een ongeluk gehad en zit nu in een rolstoel. Anton vertelt wat er in het gezin veranderd is en hoe hij met zijn zus omgaat. Prentvertelling met gekleurde tekeningen vanaf ca. 7 jaar.Nele Janssen, 22 januari 2015?Voor de eerste keer? vertelt het verhaal van Kaats eerste schooldag. Niets bijzonders zou je denken. Maar Kaat is geen kleuter meer van tweeëneenhalf jaar oud ?Kaat heeft ongeveer een jaar geleden een ongeluk gehad. Hierdoor kwam ze in een rolstoel terecht. Dit boek vertelt over haar eerste schooldag in die rolstoel. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Anton, de kleine broer van Kaat. Hij neemt je mee in zijn verhaal, dat eigenlijk Kaats verhaal is. Hij toont je de moeilijke momenten die het ongeluk van Kaat met zich mee heeft gebracht, maar ook de mooie momenten die er nog steeds zijn ondanks dat ongeluk. Jammer is dat er nergens dieper wordt ingegaan op onderliggende emoties. Kaat zit in een rolstoel: ?that?s it?. Gevoelens, vragen of frustraties die daarbij naar boven komen, zowel bij Kaat, bij Anton als bij hun ouders worden amper aangehaald. Alle interactieve momenten in het boek worden met één zinnetje in de kiem gesmoord. Daarom lijkt me dit boek ook geen aanleiding om iets te doen met de tips achterin, die juist wel op interactie gericht zijn. De schrijfstijl is niet erg uitnodigend en hetzelfde kan gezegd worden van de prenten. Deze zijn niet goed of slecht, maar vooral héél doorsnee. Prenten die je overal bij zou kunnen zetten, maar die geen meerwaarde kunnen leveren. Dit boek is een heel mooi initiatief, het wil nl. mensen steunen die in hun omgeving te maken krijgen met jonge verkeersslachtoffers. Het is dus geschreven met alle goede bedoelingen, maar daarmee maak je helaas nog geen goed boek.22 januari 2015© Pluizer31http://www.pluizer.be


Multi
Prinses Waarom : een uniek muzikaal avontuur [ cd ]
Author:
ISBN: 9789059324848 Year: 2006 Publisher: Amsterdam Amsterdam Niño SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Prinses Waarom' is een prentenboek met cd voor jonge kinderen (vanaf 4 jaar). Het werd gemaakt door mensen met en zonder verstandelijke beperking. Dit proces van samenwerken en creatief denken werd begeleid door Handicum en de weerslag van het proces werd gebruikt in de educatieve bundel voor leerkrachten en ouders. Zo kunnen ze zien hoe mensen met hun talenten aan de slag gaan en dat de handicap er wel is, maar niet op de voorgrond treedt. En zo leren kinderen op speelse wijze dat mensen met een handicap niet zo 'anders' zijn dan we op het eerste gezicht zouden denken. De handleiding bevat lessen waarin verschillende thema's werden uitgewerkt die het verhaal in het prentenboek volgen. De opdrachten kunnen met één kind of in groep worden uitgevoerd en zijn geschikt voor kinderen van 2e kleuterklas tot 2e leerjaar. Verschillende werkvormen wisselen elkaar af: Praten met kinderen, Samen muziek maken, Bewegen en dansen, Creatief beeldend werk en Doordenkertjes. Ook bij het thema 'mensen met een handicap' krijgen kinderen de kans hun eigen emoties en gedachten te uiten en bespreekbaar te maken.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by