Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boekje nodigt de kinderen uit zich met creatief en fantasierijk spel in te leven in een Bijbelverhaal. In dit verhaal van de schepping kunnen de kinderen zich een voorstelling maken hoe het was toen de wereld geschapen werd.
Bible --- American literature --- Scheppingsverhalen --- Oude Testament --- Godsdienstige opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Bijbel --- Bijbelverhalen ; kleuteronderwijs --- Bijbelverhalen ; prentenboeken --- Scheppingsverhaal --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Terwijl de boer slaapt, ontkiemt het zaad en groeit op, maar hij weet niet hoe.Verwijzend naar deze les uit het evangelie, wil dit boek een richting aangeven naar een nieuwe geloofsopvoeding van kinderen. Daartoe wordt eerst uitvoerig onderzocht wat geloven eigenlijk is, en vervolgens, langs welke lijnen het kinderlijk denken en beleven plegen te verlopen.Uit deze gegevens worden dan consequenties getrokken ten aanzien van de dagelijkse opvoeding van kleine gelovigen, o.a. met betrekking tot het vertellen van (bijbel)verhalen, de katechese in en buiten de school, het bidden met kinderen, de gewetensvorming en de liturgie. Het boek eindigt met een epiloog over 'worden als kinderen'.
433.2 ) * GODSDIENSTIGE OPVOEDING --- geloven --- Kerk --- opvoeding --- Christian education of children --- Children --- Godsdienstige opvoeding --- C6 --- gezin --- kinderen --- religieuze vorming --- 245 --- godsdienst (gez) --- catechese --- 268.21 --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Didactics of religion --- Christian dogmatics --- Christian education of children. --- C1 --- Kerken en religie
Choose an application
Bible --- American literature --- Noach --- Oude Testament --- Godsdienstige opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Bijbel --- Ark van Noach --- Bijbelverhalen --- Bijbelverhalen ; kinderen --- Oude Testament ; Noach --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Catechese --- Catéchèse --- Enfants --- Kinderen --- Manuels scolaires --- Schoolboeken --- 268.21 --- #GBIB:SMM --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Geloof --- #GGSB: Godsgeloof --- #gsdb11 --- 244.5 --- Geloof --- Geloofsleven --- Kinderen en geloof --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- geloofsbeleving --- gevoelens --- gezinsklimaat --- godsdienstpedagogiek --- Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- 268.21 Godsdienstige opvoeding van het kleine kind --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Godsgeloof --- Didactics of religion
Choose an application
In de hedendaagse opvatting is de opvoeding een wederkerig proces waarin het kind als actieve partner tot zijn recht komt, terwijl vroeger opvoeding bekeken werd als het overdragen van traditionele waarden en normen. Opvoeden is echter steeds ook een kwestie van overlevering. Pedagogen moeten zich daarom blijvend afvragen welke inhouden het overleveren waard zijn en op welke wijze dit moet gebeuren. Traditie is als zodanig een pedagogisch begrip. De reflectie op dit begrip kan daarbij ook niet omheen de traditie van het pedagogische denken, dat als een worsteling met theologische en religieuze kaders kan worden gelezen. In het eerste deel van dit boek wordt een lezing gegeven van pedagogische klassieken: Rousseau (1712-1788), Humboldt (1767-1835), Schleiermacher (1768-1834), Herbart (1776-1841), en de twintigste-eeuwers Arendt (1906-1975) en Heydorn (1916-1974). De verhouding van de pedagogiek tot de christelijke traditie vormt het centrale thema van het tweede deel van dit boek. Met bijdragen over De Hovre en Waterink komen twee pedagogen aan bod voor die de bepaling van de verhouding tot de religieuze traditie essentieel is in de (algemeen) pedagogische theorievorming. Daarna volgen twee godsdienstpedagogische bijdragen die de (veranderende) plaats van de religieuze traditie in het katholieke respectievelijk protestantse godsdienstonderwijs tot op heden in kaart brengen. Het boek wordt afgesloten met beschouwingen over het (veranderende) concept traditie in de hedendaagse pedagogiek en theologie. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Educational sciences --- 37.017.93 --- #gsdbP --- Academic collection --- 432 --- godsdienst --- godsdienstpedagogiek --- pedagogiek --- tradities --- 431 --- 450.1 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Religie --- Rousseau --- Pedagogie --- 091333.jpg --- Historische pedagogie --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Godsdienstige opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Opvoeding en onderwijs --- Godsdienst --- Provincie West-Vlaanderen --- Historische pedagogiek --- Geloofsopvoeding --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Atlas --- Museum --- Man --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
God thuis is geen receptenboek met juist gedoseerde voorschriften, maar wel een handleiding boordevol suggesties. Zij toont hoe men het geloof kan doorgeven in het eigen gezin, rekening houdend met de leeftijd en de mogelijkheden van elk kind. Een warm pleidooi voor een huiskerk waar de buitenwereld vrij mag binnenstromen.
geloofsopvoeding --- Educational sciences --- christendom --- Christian pastoral theology --- Christelijke opvoeding --- Christendom --- Christian education --- Christianisme --- Education [Christian] --- Education chrétienne --- Lecture religieuse --- Religieuze lectuur --- godsdienstige opvoeding --- gezinsopvoeding --- 268.2 --- #GOSA:VIII --- #gsdb11 --- #GROL:MEDO-268.21 --- #GROL:SEMI-268.21 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pastoraal --- 249 --- 282 --- $?$94/12 --- 245.7 --- geloofsopvoeding (ler) --- 061486.jpg --- Godsdienstige opvoeding --- 26 --- 37.018 --- Geloofsopvoeding in het gezin--(algemeen) --- 268.2 Geloofsopvoeding in het gezin--(algemeen) --- Family --- Religious life --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pastoraal
Choose an application
School management --- Objectives of teaching --- godsdienst --- Didactics of religion --- Christendom --- Christianisme --- Enseignement --- Onderwijs --- 371.058 --- 268.221 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pastoraal --- #gsdb6 --- $?$94/12 --- 282 --- 37.062 --- 244.5 --- 456.8 --- Catechese --- Godsdienst --- Godsdienstige opvoeding --- Katholiek onderwijs --- catechese --- godsdienstige opvoeding --- katholiek onderwijs --- Jongeren en geloof --- christelijk opvoedingsproject (ler) --- onderwijs --- religie --- religiositeit (ler) --- Godsdienstonderwijs --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Kerk en school. Christelijke school --- Vormingsgebieden --- 268.221 Kerk en school. Christelijke school --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pastoraal
Choose an application
Educational sciences --- Christian moral theology --- Didactics of social education --- Christelijke ethiek --- Education --- Ethique chrétienne --- Ethique philosophique --- Opvoeding --- Wijsgerige ethiek --- 37.017.93 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Pedagogie --- #GSDBP --- Academic collection --- C6 --- christendom --- ethiek --- moraaltheologie --- opvoeding --- morele opvoeding --- opvoeden --- 433.2 --- pedagogiek --- moraalpedagogiek --- morele vorming --- 232.4 --- Deugden --- Morele opvoeding --- Waarden --- Opvoedkunde: moraalpedagogiek --- Godsdienstige opvoeding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- morele en religieuze opvoeding --- Morele- en religieuze opvoeding --- Pedagogiek --- Ethiek --- Gezinsopvoeding --- Onderwijs --- Pastoraal --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- 37.017.93 Godsdienstige opvoeding --- Algemeen. --- #BSCH: vak: moraal --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Pedagogie
Choose an application
Dit boek is bedoeld als een aanvulling, vooral dan op het pedagogische en spirituele vlak, van het boek 'Katholiek of kwaliteit' (2006). Terzelfdertijd staat het ook op zichzelf. en wel als een beschouwing over de mogelijkheden en de beperkingen van een hedendaagse apologie. Hoe kun je het geloof geloofwaardig ter sprake brengen bij het begin van de eenentwintigste eeuw? Hoe kun je de redelijkheid en de zinvolheid van het christendom laten zien aan kritische omstanders? (Bron: covertekst)
Educational sciences --- Religious studies --- Catholic Church --- Education --- Religious aspects --- #gsdbP --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: Jongeren --- #GGSB: Onderwijs --- C1 --- religieuze vorming --- katholiek onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Religieuze opvoeding --- 433.2 --- geloofsopvoeding (ler) --- opvoedingsproject --- geloofsopvoeding --- religieuze opvoeding --- geloven --- godsdienst --- Katholiek onderwijs ; Vlaanderen --- Kerken en religie --- Vlaanderen --- Godsdienstige opvoeding --- Geloofsopvoeding --- Emigratie --- Pastoraal --- Jongeren --- Onderwijs --- Christian religion
Choose an application
Didactics of religion --- catechetisch materiaal --- kerkelijk jaar --- 245.8 --- Godsdienst --- Jongeren --- Kerkelijke feesten --- Kinderen --- 244.5 --- god (ler) --- Catechese --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- J-244.5 --- 472.87 --- gebeden --- SMV:België --- SMV:agogiek --- SMV:filosofie --- SMV:categorie --- Gebeden - Meditaties --- Geloofsleven --- Kleuteronderwijs --- Gebeden --- SMV:België --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Geloofsopvoeding --- Gebed
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|