Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Le livre des trois vertus de Christine de Pisan et son milieu historique et littéraire
Author:
Year: 1912 Publisher: Paris Champion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Christine de Pizan, 1364-1430
Author:
Year: 1948 Publisher: Rotterdam Nijgh en Van Ditmar

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Christine de Pisan
Authors: ---
Year: 1962 Publisher: Paris Seghers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Christine de Pisan
Authors: ---
ISBN: 9068015087 Year: 1997 Publisher: Baarn Prom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Christine de Pisan werd in 1365 geboren als dochter van de astroloog en arts van Karel V. In haar geschriften, in proza en poëzie, aarzelde zij niet op te komen voor de rechten van de vrouw. Zij wordt in die zin dan ook de eerste feministe genoemd. Haar bekendste boek is 'De stad der vrouwen'. Het lot was haar niet gunstig gezind. Op vijfentwintigjarige leeftijd werd zij weduwe en nam zij de zorg op zich voor drie kinderen, haar moeder en twee minderjarige broers. Aan het hof viel zij in ongenade. Zij kreeg bovendien te maken met de bekrompenheid van de Parijse universitaire wereld, die weigerde te erkennen dat een vrouw toegang zou kunnen hebben tot de wetenschap


Book
Dix femmes illustres
Authors: --- ---
Year: 1923 Publisher: Bruxelles L'Eglantine

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Christine de Pizan : femme de tête, dame de coeur
Author:
ISBN: 9782228901253 2228901253 Year: 2006 Volume: *11 Publisher: Paris: Payot,


Book
Tien beroemde vrouwen
Author:
Year: 1923 Publisher: Brussel Nationale Uitgevershuis De Wilde Roos, Samenw. Maatschappij


Book
Moed en tegenspoed : edelvrouwen in de Bourgondische tijd
Author:
ISBN: 9789056158729 9056158724 Year: 2022 Publisher: Sterck & De Vreese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Bourgondische tijd was in alle opzichten voorspoedig maar niet voor de positie van de edelvrouw. In deze overgangstijd van middeleeuwen naar renaissance pikten mannen het niet langer dat vrouwen in eigen naam bestuurden. De vrouwen verzetten zich, soms met de moed der wanhoop, tegen deze evolutie. De eerste vrouw die alarm sloeg was Christine de Pisan (?1430), maar ook later bestreden vele edelvrouwen de teloorgang van hun waardigheid. Tien edelvrouwen passeren de revue: Margaretha van Brabant, Margaretha van Male, Christine de Pisan, Jeanne d?Arc, Isabella van Portugal, Guigone de Salins, Jacoba van Beieren, Maria van Bourgondië, Johanna de Waanzinnige, Margaretha van Oostenrijk. Ze waren vaak moedig maar steeds meer machteloos. De Maesschalck brengt deze vrouwen voor het voetlicht en laat hen opnieuw schitteren. Tussendoor gaat aandacht naar fenomenen als bastaards, nonnen, begijnen, zieneressen, politiek actieve vrouwen en vermeende heksen, vrouwenkleren en juwelen, en bovenal naar liefde, seks en ongepaste mannengrappen.(https://noordboek.nl/boek/moed-en-tegenspoed/)

Myth, montage, and visuality in late medieval manuscript culture : Christine de Pizan's Epistre Othea
Authors: ---
ISBN: 0472113232 9780472113231 Year: 2003 Publisher: Ann Arbor (Mich.) : University of Michigan press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The material properties of late medieval manuscripts testify to the power of visual images to shape both the reading experience and the reader. Early fifteenth century Paris saw a proliferation of luxury manuscripts whose luminous illustrations situate the reader as spectator, and Christine de Pizan's Epistre Othea exemplifies the power of visual representation to shape the medieval reading experience. According to the rhetoric of the Othea, the body, character, and soul of the reader are formed as a result of simultaneously viewing the images and reading the text. In Myth, Montage, and Visuality in Late Medieval Manuscript Culture Marilynn Desmond and Pamela Sheingorn analyze the ways in which Othea manuscripts display classical myths for late medieval humanist, chivalric, and Christian readers. Desmond and Sheingorn's innovative study draws extensively on film theory and its notions of spectatorship to explore the ethical implications of viewing illustrated manuscripts for the medieval reader. Focusing particularly on the twin manuscripts of the Othea in the Duke's manuscript and the Queen's manuscript, the authors suggest that pre-modern and post-modern cultures share a predilection for the cinematic arrangement of knowledge in a montage format in which meaning derives from unexpected juxtapositions. Desmond and Sheingorn's interdisciplinary endeavor sheds new light on the study of medieval women writers, the medieval reception of classical myth, manuscript studies and codicology, gender and sexuality, and theoretical approaches to visual cultures, particularly the value of film theory for the study of pre-modern cultures.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by