Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Schilder, etser en fotograaf Jozef Van Ruyssevelt (1941–1985) heeft in een korte tijdspanne een rijk, intens oeuvre tot stand gebracht, dat nog veel te weinig bekend is. Hij was een meester in het gebruik van kleur en clair-obscur, en zijn alledaagse omgeving vormde voor hem een niet-aflatende bron van inspiratie – meubels, gebruiksvoorwerpen, planten, muren, ramen, gebladerte, graspartijen, het omliggende platteland. In zijn stijl vallen de abrupte overgangen op die ook karakteristiek waren voor zijn nu eens geëxalteerde, dan weer neerslachtige persoonlijkheid. Dit boek presenteert een groot aantal essentiële werken, waarvan er vele nooit eerder zijn gereproduceerd, aangevuld met nog ongepubliceerde foto’s uit het archief van de kunstenaar. Bij het beeldende werk bevinden zich verschillende gouaches die worden bezocht door de geesten van William Turner, John Constable, Vincent van Gogh, Edward Hopper, Cy Twombly of Mark Rothko. Maar een geest is geen invloed. Van Ruyssevelt putte niet rechtstreeks uit hun schilderijen en zou dat ook niet hebben willen doen. De werken in kwestie duiden op een mysterieus, geheim pact tussen schilders, met de Schilderkunst – ‘bezocht worden’, dat is in dit boek de andere betekenis van ‘bezoek’.
Belgische kunst ; 2de h. 20ste eeuw --- Etsen --- Van Ruyssevelt, Jozef 1941-1985 (°Bazel, België) --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Van Ruyssevelt, Jozef --- Belgische kunstenaars --- Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Ruyssevelt, van, Jozef --- kunst --- kunstenaars --- België --- twintigste eeuw --- 75.071 --- schilderkunst --- tekenkunst --- grafiek --- fotografie --- Van Ruyssevelt Jozef --- sketchbooks --- photographs --- gesture drawing [technique] --- permanent collections
Choose an application
In 2023 viert Brussel, en bij uitbreiding het hele land, het jaar van de art nouveau. Wie vertegenwoordigt deze revolutionaire stijl in ons land beter dan de beroemde architect Victor Horta? Deze handige gids loodst u langs zijn creaties in Brussel, van openbare gebouwen tot privéwoningen en monumenten, allen opgetrokken in art nouveau-stijl. Victor Horta wordt in 1861 in Gent geboren en verricht baanbrekend werk met zijn architectuur: denk aan de typische decoratieve vormen, de experimentele indeling van de interieurs rond de centrale lichtschacht, de niveauverschillen, bijzondere raampartijen, trappenhuizen en wintertuinen. Denk ook aan al het metaal en het glas, die vanaf toen belangrijke onderdelen van de constructies zouden uitmaken. Horta haalde het licht naar binnen en creëerde een ongekend ruimtegevoel in de burgerwoningen van zijn tijd. Hij luidde daarmee een compleet nieuw architecturaal tijdperk in. Deze handige gids behandelt Horta’s gebouwen in chronologische volgorde waaruit de stijlevolutie van de architect blijkt, van het nog klassieke Huis Matyn tot de huizen Solvay, Van Eetvelde, Tassel of het Paleis voor Schone Kunsten. Het boek is niet alleen een praktische gids met een handige bladwijzer en plattegrond, maar bevat tevens ook boeiende kaderteksten die dieper ingaan op bepaalde thema’s. Een must voor uw Hortawandeling in Brussel.
Art Nouveau --- Horta, Victor --- Brussels --- Architecture --- Art nouveau
Choose an application
We leven in een tijd waarin het kunstaanbod groter is dan ooit, grote groepen mensen in aanraking komen met hedendaagse kunst, kunst meer en meer online verhandeld wordt, er ieder jaar nieuwe kunstmusea en foundations geopend worden. Er gaat geen zomer voorbij of ieder dorp in Vlaanderen organiseert zijn kunstroute. De kunstscholen leveren jaarlijks honderden kunstenaars af. De overheid blijft niet achter en subsidieert met gulle hand een lappendeken aan musea, evenementen en kunsthalletjes. In de media worden kunstenaars opgevoerd als flink renderende aandelen En toch werkt hedendaagse kunst vaak verwarrend en ondergaat het publiek nogal kritiekloos wat het voorgeschoteld krijgt. Dat komt, volgens auteur Adrian David, omdat we eigenlijk met verouderde ideeën de moderne kunst tegemoet treden. Begrippen als ''schoonheid' of 'verbeelding' zijn volstrekt achterhaald en zetten ons op het verkeerde been wanneer we oog in oog staan met werk van El Greco, Goya, Manet, Schiele, Bacon of Banksy. Het avontuur van de kunst stopt niet zoals de voorbije dertig jaar werd aangetoond hoe de Chinese School die sedert 1991 de anarchie omarmde. Aan de hand van deze en andere voorbeelden denkt Adrian David na over kunst en, bij uitbreiding, over het mens-zijn. Een toegankelijk, vlijmscherp en rijk geïllustreerd boek, geschreven door een gepassioneerde kenner en oprechte kunstliefhebber.
Aesthetics --- Art --- aesthetics --- beauty --- Contemporary [style of art] --- philosophy of art
Choose an application
In Beyond Borders, the artist Isabel Miquel Arqués enters a dialogue with Karen Blixen (1885?1962), the Danish author who wrote under the pseudonym Isak Dinesen and whose best-known books, Out of Africa and Babette?s Feast, were turned into successful movies. Arqués uses stunning photographs, screen prints and striking fragments of prose and poetry to link her own life with Blixen?s.She paid several visits to Rungstedlund, the author?s former home and now a museum, where she photographed objects that Blixen used every day. These triggered a parallel and highly personal story in Arqués? own imagination, which gradually intertwined with that of Karen Blixen herself. Beyond Borders is the visual translation of the impressions Arqués formed in Blixen?s house, everyday surroundings, novels and biography, all of which led in turn to new poetic images.Isabel Miquel Arqués is a Spanish artist who lives and works in Antwerp.Bron : https://www.copyrightbookshop.be/shop/beyond-borders-isabel-miquel-arques-in-dialogue-with-karen-blixen/
Photography --- documentary photography --- black-and-white photography --- photobooks --- artistieke fotografie --- Arques, Isabel Miquel --- Blixen, Karen --- Dialoog --- Foto --- Zeefdruk --- Poëzie
Choose an application
Crowned the “Prince of Painters” by Giorgio Vasari, Raphael (1483–1520) was one of the most popular artists of the Italian Renaissance. Famous for his serene and harmonious series of Madonnas and his work at the Vatican Palace, he was an extremely influential painter, both during and after his own lifetime. Raphael in Detail shows his masterpieces in unprecedented, large-format details. The art historian and specialist of the Italian Renaissance, Stefano Zuffi, takes the reader on a voyage into Raphael’s life and work. The book is organized thematically and includes a biography and a list of works.
Painting --- Raphael --- Italiaanse school
Choose an application
René Magritte used paper to explore his ideas. His visual language emerged from the sketches he made in the corners of letters or notepads. His ideas germinated in correspondence. The gouache versions he made of existing oil paintings added a new facet to the works. And his commercial illustrations taught him to assess the effect of images. Paper was a source of joy. Unlike his oil paintings, which required meticulousness and patience, paper was a medium where he could let his ideas run free. Especially in his correspondence, drawings, collages and gouaches, he tried new approaches. From sketches to raster drawings, from scribbles in his letters to book illustrations, and from preparatory sketches to finished paintings, drawing formed the core of his work. This aspect of Magritte's oeuvre is rarely examined, although it lies at the heart of his painting. His drawings give us a better understanding of how his ideas evolved.
Drawing --- collages [visual works] --- drawings [visual works] --- gouache [paint] --- pencils [drawing and writing equipment] --- Magritte, René --- Surrealism --- Art, Belgian --- Magritte, René, 1898-1967
Choose an application
Designer, kunstenaar en vormgever Frans L. Van Praet (1937) is vooral bekend om de interieurinrichting van het Belgisch Paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sevilla (1992) en zijn iconische Sevillazitje. Dit lijvige boek, waarmee Van Praet zijn tachtigste verjaardag viert, bewijst nochtans dat zijn oeuvre rijker en verscheidener is dan wat het grote publiek van hem kent. Frans Van Praet werd geboren in 1937 in Sint-Amands aan de Schelde. Als jonge man vertoeft hij in het kunstenaarsmilieu rond Galerie De Zwarte Panter. Het is in deze context dat men zijn beeldend werk moet plaatsen: een Vlaams surrealisme, dat al woordspelend knipoogt met beelden. In zijn realisaties komt een boeiende ambiguïteit naar voren: verhalende exuberantie gaat hand in hand met de minder-is-meer-soberheid van het minimalisme. Deze beperking waarin men de meester herkent, is de hoofdlijn die Van Praet volgt wanneer hij gebruiksvoorwerpen ontwerpt. Zo mogelijk bepaalt hij ook graag mee de ruimte waarin de objecten zullen functioneren. Zijn creaties vormen een synthese van het ongewoon utilitaire en het potentieel van het materiaal. Hout is zijn lievelingsmateriaal. Bij doorgezaagd, eeuwenoud hout ziet men de jaarringen − de geschiedenis van het groeiproces.
kunst --- België --- eenentwintigste eeuw --- 749.071 VAN PRAET --- 747.071 VAN PRAET --- 7.071 VAN PRAET --- Van Praet Frans L --- twintigste eeuw --- interieurvormgeving --- meubelkunst --- meubilair --- Van Praet, Frans --- Praet, van, Frans --- 7.071(493) --- Belgische kunstenaars --- Belgische designers --- Belgische architecten --- Belgische kunstenaars vanaf 2e helft 19e eeuw
Choose an application
In dit fascinerende boek wordt het oeuvre van Jan van Eyck haarscherp onder de loep genomen. Ieder paneel is een levendige verzameling van mensen, voorwerpen en luxestoffen, die zowel in de voor- als in de achtergrond met ongelofelijke precisie worden weergegeven – of zo lijkt het toch. Dit boek onthult echter dat de ware kracht van Van Eyck in de suggestie lag: als een van de eersten begreep hij dat het menselijk brein in staat is om de visuele waarneming aan te vullen waar nodig. De auteurs hebben tientallen details aan Van Eycks schilderijen ontleend en in hoofdstukken gegroepeerd. Zo komen onder andere natuur, architectuur, het dagelijkse leven, het goddelijke en de mens uitgebreid aan bod. Nooit eerder werd het oeuvre van Van Eyck zo treffend beschreven en afgebeeld. Met nieuw beeldmateriaal van het gerestaureerde Lam Gods-retabel, een biografie, een essay over de olieverftechniek en een catalogus van het oeuvre van Van Eyck.
Painting --- painting [image-making] --- Eyck, van, Jan --- Painting [Flemish ] --- Van Eyck, Jan --- van Eyck, Jan --- Vlaamse school --- Eyck, Jan van
Choose an application
The artist José Vermeersch (1922–1997) is known for his ceramic sculptures of heterogeneous figures. Yet he was a painter, weaver and designer too, who created a rich oeuvre imbued with his passion for people, animals and life. This book pays tribute to the genesis of Vermeersch’ figurative work and uses around a hundred sculptures and paintings to show the exceptional way in which his pictorial and his ceramic work are interwoven. The indeterminate and non-binary character of Vermeersch’ oeuvre – from gender to species (human/animal) – is explored in depth along with ideas such as sustainability and fragility.
Kunstenaarsateliers --- Rik Vermeersch °1949 (Kortrijk) --- Keramiek; Themata; Dieren --- Beeldhouwkunst ; België ; 2de helft 20ste eeuw --- Keramiek; België; José Vermeersch --- 738.07 --- Keramiek ; keramiekkunstenaars --- Art --- sculpture [visual works] --- easel paintings [paintings by form] --- studio ceramics --- animal art --- human figures [visual works] --- Vermeersch, José --- paintings [visual works]
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|