Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Schoolcultureel management : handboek voor een levensecht en kleurrijk schoolbeleid
Authors: ---
ISBN: 9789463790406 Year: 2018 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de neerslag van de professionele ervaring van twee personen die de voorbije dertig jaar op hun eigen manier bezig waren met (aspecten van) schoolorganisatie en de ontwikkeling ervan. Beide auteurs werkten op het domein van de relatie tussen maatschappelijke ontwikkelingen en schoolbeleid: Paul Mahieu als onderzoeker-hoogleraar en Karina Verhoeven als coach en trainer van schoolleiders en ?teams. Het raakvlak tussen de ervaringen van hun beiden vormt het thema van dit boek: schoolcultuur.Paul schreef hierover reeds boeken in 1989 en 1999. Karina maakte er een vast aandachtspunt van bij het bewustwordingsproces van haar trainees.In dit boek worden die ervaringen gesystematiseerd, geconcretiseerd en geïllustreerd. De lezer mag dus een theoretisch kader verwachten, aangevuld met getuigenissen, praktische instrumenten en voorbeelden. Dit boek is geen academisch product, in de zin dat elke stelling wordt ondersteund door bronnen, referenties, voetnoten en cijfers. Wel is het boek wetenschappelijk onderbouwd en vooral gericht op de praktijk. In dat perspectief is het boek vooral geschreven voor mensen die in verschillende rollen (schoolbestuur, -leiding, -begeleiding en ?verantwoordelijke? leerkrachten) wat afstand willen nemen van de dagelijkse beslommeringen en vanuit een breder perspectief hun school willen begrijpen en verrijken.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463790406/Schoolcultureel-management)


Book
Kom maar op met je feedback : feedback leren geven en ontvangen in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789065080578 Year: 2017 Publisher: CPS onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Professionele groei van leraren en andere onderwijsprofessionals : grip op leren
Authors: ---
ISBN: 9789463711180 Year: 2019 Publisher: Oud-Turnhout Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Presentatie van een theoretisch overzicht over professionaliseren en een praktisch model voor het ontwerpen van professionaliseringstrajecten.Drs. P.C.B. de JagerLeraren zijn voortdurend bezig om hun werk zo goed mogelijk te doen. Zij willen ook steeds beter en professioneler worden. Dit boek kan leraren helpen zich te bezinnen op hun eigen leerprocessen en geeft handvatten om hun eigen leerproces beter te begrijpen en richting te geven. In het eerste deel wordt een theoretisch overzicht over het professionaliseren van leraren gegeven. In het tweede deel wordt een praktisch model gepresenteerd dat kan worden gebruikt bij het ontwerpen van professionaliseringstrajecten. Daarbij worden vier domeinen onderscheiden, namelijk het externe, het persoonlijke, de praktijk en de consequenties voor de lerende. Dit deel biedt veel aangrijpingspunten om grip te krijgen op het eigen leren. De op de website staande flitscolleges zijn verhelderend en de moeite van het bekijken en bespreken zeker waard. De website is toegankelijk na het scannen van een QR-code in het boek. Geschikt voor leraren, opleiders en bestuurders.© NBD Biblion


Book
STerK! : welbevinden en sociaal-emotioneel leren binnen jouw school, team en klas
Authors: ---
ISBN: 9789462340350 Year: 2013 Volume: *7 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De term 'STerK' verbindt de woorden School, Team en Klas tot een krachtig geheel. Door de nauwe interactie tussen de drie belangrijkste interne 'schoolgroepen' te stimuleren, bevorder je het leef- en leerklimaat en veranker je het welbevinden van elk schoollid. Deze 'whole-school approach' combineert het top-down en bottom-up denken en activeert zowel directieleden, graadcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers als gepassioneerde leerkrachten om samen met de leerlingen aan een warme, STerKe school te bouwen. In het eerste deel zoomen we in op de theoretische fundamenten, bouwstenen en verbindingselementen die eigen zijn aan een STerKe school. In het tweede deel zoomen we in op het STerKe team achter de STerKe school. Aan de hand van terugkerende etappes, met heel concrete werkvormfiches, doorloop je een traject om samen met het hele team te bouwen aan die STerKe school. Het derde deel is actiegericht binnen de klasmuren en focust op de eigenheid van een STerKe klas. Het algemeen, theoretisch kader wordt telkens aangevuld met concrete tips, praktijkvoorbeelden en open reflectievragen, die je uitnodigen om het beleid en het eigen opvoedingsproject te vertalen naar concrete STerKe acties. Dankzij de handige stappenplannen consolideer je het welbevinden, versterk je de draagkracht en organiseer je projecten die het welbevinden stimuleren, precies op maat van jouw STerK team en/of jouw STerKe klas.


Book
Regie in de klas
Author:
ISBN: 9789490120474 9490120472 Year: 2022 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belang- rijkste taken van de leraar om zo?n ruimte te creëren.Maar dit gaat niet vanzelf. Het is niet voldoende om te zeggen dat leerlingen zich moeten gedragen, goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd.Regie in de klas is een praktische gids die leraren hierbij helpt. Praktisch, wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op de expertise van geweldige leraren van over de hele wereld. Het staat vol met strategieën, tips en gedegen adviezen, waar iedere leraar ? nieuw of ervaren ? iets mee kan.https://www.uitgeverijphronese.nl/?p=1069


Book
Opvoeden in de klas
Author:
ISBN: 9789401427845 Year: 2015 Volume: *33 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opvoeden in de klas is een unieke bundeling van werkbare principes en concrete technieken waarmee leerkrachten dadelijk aan de slag kunnen gaan. Het boek is doorspekt met tips om je interactiestijl te perfectioneren. Het gaat in op kernthema's als assertiviteit, omgaan met pesten en het belang van emotionele intelligentie.


Book
Opvoeden in de klas : wegwijzer voor leerkrachten
Author:
ISBN: 9789020965445 9020965441 Year: 2015 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe ga je goed om met leerlingen in de klas? Een vraag die voor leerkrachten, van primair of kleuteronderwijs tot het hoger onderwijs, een hele loopbaan relevant blijft. Opvoeden in de klas wil iedere lesgever helpen bij zijn of haar dagelijkse job. Het boek beschrijft principes en technieken waarmee leerkrachten kunnen werken om hun eigen aanpak verder uit te bouwen, en besteedt ook de nodige aandacht aan een goede samenwerking met collega's binnen de typische schoolomgeving.

Keywords

Leerlingbegeleiding. --- Lerarenopleiding --- Onderwijs en opvoeding. --- Pedagogie. --- Algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijspsychologie --- leraren-leerling relatie --- opvoeding --- Didactic strategies --- didactiek --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs en opvoeding --- Education --- Child rearing --- Teachers --- Methodology --- Handbooks, manuals, etc. --- 371.3 --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- Schoolcultuur --- Straffen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Leerkrachten-leerlingen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pesten --- 454 --- opvoeden (ler) --- Onderwijsstijlen ; basisonderwijs --- Denken --- Didactiek --- Emoties --- Feedback --- Interactie --- Klasklimaat --- communicatie --- Onderwijsstijlen --- 454.22 --- 37.02 --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- (zie ook: teleonderwijs) --- departement Lerarenopleiding 10 --- onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding en onderwijs --- Klassenmanagement --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Communicatie --- Gedrag --- Kinderen --- Communicatietechnieken --- Provincie West-Vlaanderen --- Straf --- Kind --- Communicatietechniek --- Emotie --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Gelijke kansen op school : het kan! : zestien sporen voor praktijk en beleid
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030192596 Year: 2008 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het Belgische onderwijs, aan beide kanten van de taalgrens, groeit de bekommernis om de hardnekkige sociale ongelijkheid die in het systeem ingebakken zit: keer op keer wijzen internationale vergelijkingen op een grote kloof in vaardigheden tussen leerlingen uit sociaal sterkere en zwakkere milieus. Er is al heel wat geweten over de oorzaken van deze kwaal; het komt er nu op aan om ze met vereende krachten aan te pakken. Dit boek beschrijft een brede waaier van concrete strategieën, zowel in de klas als op school- en systeemniveau. Zestien invalshoeken worden toegelicht, elk in een apart hoofdstuk. Ze behandelen vragen zoals: Welke randvoorwaarden moeten gecreëerd worden om de ongelijke beginsituatie te compenseren? Hoe kan de segregatie in het Belgische onderwijs worden tegen gegaan? Op welke manier kunnen de ouders en de medeleerlingen sterker betrokken worden in het proces? Welke pedagogische innovaties kunnen de prestatiekloof helpen verkleinen? Op welke manier kunnen meer kinderen zich goed voelen op school? Telkens zijn de analyses aangevuld met boeiende praktijkreportages. De 16 sporen willen handvatten aanreiken om concreet aan de slag te gaan en de sociale ongelijkheid stap voor stap weg te werken

Keywords

#SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Academic collection --- 732 Onderwijsparticipatie --- gelijke onderwijskansen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- differentiatie --- gelijke onderwijskansen --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- 451.2 --- België --- gelijke kansenbeleid --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 450.42 --- Brede school --- Deeltijds leren --- Democratisering --- Differentiatie --- Discriminatie --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolverlaters --- Sociale ongelijkheid --- Verbondenheid --- basisonderwijs --- diversiteit --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- lerarenopleiding --- onderwijsvernieuwing --- schoolcultuur --- schoolmoeheid --- secundair onderwijs --- sociale uitsluiting --- 454.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Curriculum --- Deeltijds werken-onderwijs --- Diversiteit --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Kinderopvang --- Leerling-participatie --- Leerling-rechtspositie --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Ouders --- Schoolkeuze --- Schoolklimaat --- Schoolmoeheid --- Schoolreglement --- Studiefinanciering --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- Studiekeuze --- Taalvaardigheid --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen (ler) --- gok (ler) --- schoolklimaat --- schoolreglement --- studiekeuze --- taalvaardigheid --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 37.014 --- 37.061 --- 371 --- 371.21 --- 376.7 --- 450.2 --- Deeltijds onderwijs --- Onderwijs : gelijke kansen --- Onderwijs en sociale ongelijkheid --- Onderwijs; Vlaanderen --- Ongelijkheden --- Rechten van de leerling --- Relatie ouder-school --- Schoolcultuur --- Uitsluiting --- Kansarme jeugd ; onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- GOK. --- Algemeen. --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- gelijkekansenbeleid --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- DEELTIJDS LEREN -- 375 --- SCHOOLMOEHEID -- 375 --- Onderwijs ; België --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; België --- Onderwijsvoorrangsbeleid ; Vlaanderen --- departement Lerarenopleiding 09 --- Armoedebeleid --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Achterstelling --- 371.1 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderwijs ; Belgi&#235 --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Belgi&#235

Listing 1 - 8 of 8
Sort by