Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kolonialisme kwam niet tot een einde na de formele onafhankelijkheid van kolonies. Ook vandaag nog zien heel wat mensen koloniale structuren en denkwijzen doorwerken. Ze verwijzen daarbij naar allerlei vormen van discriminatie, racisme, sociale ongelijkheid en ongelijke machtsverhoudingen. Zij roepen daarom ook op om samenlevingen wereldwijd te dekoloniseren.Dit volume in de reeks Historisch Denken verbindt het actuele maatschappelijke debat met recente ontwikkelingen en trendbreuken in de geschiedschrijving over postkolonialisme, (de)kolonisatie en subalterniteit (ondergeschiktheid) en geeft concrete aanzetten voor de vertaling ervan naar de klaspraktijk. Het eerste deel plaatst het dekolonisatieproces in een historisch kader en brengt op een bevattelijke manier de vernieuwende perspectieven en inzichten van invloedrijke post- en dekoloniale denkers in kaart. In het tweede deel worden deze nieuwe perspectieven vertaald naar concrete lesmodules voor het secundair onderwijs, conform de nieuwe minimumdoelen en leerplannen geschiedenis.Dekolonisering in verleden en heden is een aanrader voor geschiedenisleerkrachten en historici en al wie geïnteresseerd is in (post)koloniale geschiedenis en recente (historiografische) stromingen, perspectieven en denkwijzen binnen het postkoloniale, dekoloniale en subalterne denken.
Decolonization.
---
Postcolonialism.
---
Imperialism.
---
325
Choose an application
Geschiedenis van Palestina, het zionisme en het conflict tussen Israël en de Palestijnen, gezien vanuit anti-zionistisch perspectief.
History of Asia --- anno 2000-2009 --- anno 1900-1999 --- anno 2010-2019 --- Israel --- Palestine --- kolonialisme --- Arabisch-Israëlisch conflict --- Palestina --- #SBIB:328H513 --- #SBIB:328H514 --- Instellingen en beleid: Palestijnen --- Instellingen en beleid: Israël --- Arabisch-Israëlisch conflict
Choose an application
Een vakantie in Congo zit er voor weinig Belgen in. Te riskant, te duur en te beperkte rondreismogelijkheden. Maar in België naar Congo reizen: dat kan je al wandelend en met het openbaar vervoer. Dat is te danken aan Congolees erfgoed dat hier is bewaard gebleven. Dit boek vertelt het verhaal achter de monumenten en ander koloniaal erfgoed. Het is een tocht door heel ons land, van Aarlen tot Blankenberge, van Diksmuide tot Luik, en van Antwerpen en Brussel tot Gent en Oostende. Lucas Catherine voorziet de officiële koloniale geschiedschrijving van een historisch correcte voetnoot en helpt je die geschiedschrijving waar nodig van zijn voetstuk te halen. Hij maakt ook de balans op van de acties tegen koloniale monumenten en vertelt waarom we onze koloniale geschiedenis moeten herschrijven. Een andere visie op ons koloniaal verleden, want de kolonisatie heeft niet alleen massa’s mensen vermoord, de koloniale geschiedschrijving heeft ook vaak de waarheid vermoord.
Colonisation. Decolonisation --- colonization --- public art --- memorials [monuments] --- monuments --- tangible cultural heritage --- Belgium --- Congo --- België --- Koloniale geschiedenis --- Wandelroutes --- Monumenten --- Dekolonisatie --- Waarheid --- Belgisch Kongo --- Leopold II (koning van België) --- Erfgoed --- Iconography --- historic monuments --- Wandelroute --- Monument --- Belgisch-Congo --- geschiedenis --- kolonialisme --- postkolonialisme --- monumenten --- dekolonisering --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- 94 --- België ; koloniale geschiedenis --- België ; wandelroutes --- Monumenten ; België --- 920 --- België kolonialisme --- geschiedenis België --- histoire Belgique --- België ; koloniale geschiedenis --- België ; wandelroutes --- Monumenten ; België --- dekolonisatie
Choose an application
Aanvankelijk lezen --- Eerste leesboekjes --- Onderwijs --- Dieren --- Voorlezen --- AVI AVI-M3 --- AVI AVI 2 --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Geschiedenis --- 5e leerjaar secundair onderwijs --- 20e eeuw --- Wereldoorlog I --- 19e eeuw --- Imperialisme --- Kolonialisme --- Sociaal-economische geschiedenis --- België --- Cultuurgeschiedenis --- Algemeen secundair onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen
Choose an application
Sedert Henri Pirennes Histoire de Belgique (1900-1932) zijn er vele geschiedenissen van België geschreven. Dit boek verwerft zijn eigen plaats doordat het een diepgaande analyse koppelt aan een leesbare synthese. Het bundelt de inzichten uit het wetenschappelijk onderzoek van de laatste decennia in een overzichtelijke en toegankelijke tekst. Met zorg gekozen illustraties geven een inkijk in veelkleurige en soms verrassende gebeurtenissen en omstandigheden.Het boek is gegroeid uit de colleges over geschiedenis van België die de auteurs verzorgen voor eerstejaarsstudenten van de Universiteit Gent. Het kan beslist een ruimer publiek bekoren.Bron : http://www.academiapress.be
geschiedenis --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1800-1999 --- anno 2000-2009 --- België ; geschiedenis --- Geschiedenis van België en Luxemburg --- België --- Geschiedenis --- Prehistorie --- Belgische omwenteling (1830) --- Liberalisme --- Emancipatie --- Maatschappelijke integratie --- Kolonialisme --- Dekolonisatie --- Wereldoorlog I --- Interbellum --- Wereldoorlog II --- 930 --- geschiedenis van België --- Belgische Revolutie --- Sociale integratie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Dier --- België ; geschiedenis
Choose an application
BPB9999 --- Colonisation. Decolonisation --- cultureel erfgoed --- kolonisatie (mensen) --- kolonialisme --- Netherlands --- Belgium --- tangible cultural heritage --- restitution --- Cultureel erfgoed. --- Kolonie͏̈n. --- Kunstroof. --- Nederland. --- Koloniale geschiedenis. --- Belgie͏̈. --- 904 --- 904 Culturele overblijfselen uit historische tijden. Antiquitates --- Culturele overblijfselen uit historische tijden. Antiquitates --- BPB2112 --- Kunstdiefstal --- België ; koloniale geschiedenis --- Nederland ; koloniale geschiedenis --- C9 --- Gedeeld erfgoed --- België ; koloniale geschiedenis --- Art [Colonial ]
Choose an application
485.6 --- geschiedenis --- didactiek --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis --- Gent --- Europa --- Nieuw Tijd --- Columbus, Christoffel --- Kolonialisme --- Precolumbiaanse cultuur --- Humanisme --- Luther, Maarten --- Reformatie (religie) --- Absolutisme --- Ottomaanse rijk --- Industriële revolutie --- Demografie --- Verlichting (cultuurgeschiedenis) --- Geneeskunde --- Heksenvervolging --- Vrouwenrechten --- Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog --- Franse Revolutie --- leerboeken --- secundair onderwijs --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Secundair onderwijs ; geschiedenis --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Domeingebonden doorstroomfinaliteit --- Dubbele finaliteit --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen
Choose an application
Epic: een nieuwe blik op geschiedenis In het vierde jaar kan je aan de slag met Epic 4 in de doorstroomfinaliteit en de dubbele finaliteit. Ontdek [hier](https://www.plantyn.com/secundair-onderwijs/geschiedenis/epic) alles over Epic.
Geschiedenis --- Doorstroomfinaliteit --- Domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit --- Domeingebonden doorstroomfinaliteit --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Algemeen secundair onderwijs --- Vroegmoderne Tijd --- Ontdekkingsreis --- Kolonialisme --- Columbus, Christoffel --- Luther, Maarten --- Protestantisme --- Reformatie --- Tachtigjarige Oorlog --- Habsburgers --- Ottomaanse rijk --- Slavernij --- Industriële revolutie --- Absolutisme --- Lodewijk XIV (koning van Frankrijk) --- Verlichting (cultuurgeschiedenis) --- Franse Revolutie --- leerboeken --- secundair onderwijs --- geschiedenis --- Secundair onderwijs : geschiedenis --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- 485.6 --- Secundair onderwijs --- Geschiedenis - Maatschappijleer
Choose an application
'Dit boek is er voor alle mensen die nooit het recht genoten hebben om het debat te bepalen. Alle mensen die onderdrukt, misbruikt, uitgespuugd en tegen elkaar opgezet werden. Alle mensen die niet de norm zijn in deze maatschappij. Geloof me, we zijn met velen. Ik zie jullie in lange rijen aanschuivend bij de werkloosheidsdienst, 's morgens op de trein met kleine ogen pendelend naar het muffe kantoor, 's avonds uitgeput op de metro de handen wit van het stof op de bouwwerf. Ik zie jullie aan het raam van treurige rusthuizen kauwend op maaltijden waar de overheid niet meer dan drie euro per dag wil aan besteden. (...) Wij hebben één iets gemeen. Wij zijn de verliezers in de maatschappij die een kleine, machtige groep naar zijn beeld en zijn gelijkenis heeft geschapen.'(Bron : https://www.epo.be/nl/sociaal-politiek/3249-niemand-zal-hier-slapen-vannacht-9789462671003.html
maatschappijkritiek --- Sociology of minorities --- Political philosophy. Social philosophy --- racisme --- Maatschappijkritiek --- BPB9999 --- #SBIB:39A11 --- #SBIB:316.7C160 --- Antropologie : socio-politieke structuren en relaties --- Cultuursociologie: contact tussen culturen --- Sociale ongelijkheid --- Sociale problematiek --- Samenleving --- Maatschappelijke verhoudingen --- Multiculturele samenleving --- Sociale uitsluiting --- Political Philosophy --- Minorité sociale --- --Philosophie sociale --- --Maatschappijkritiek --- Maatschappelijke verhouding --- sociologie --- cultuursociologie --- België --- eenentwintigste eeuw --- kolonialisme --- postkolonialisme --- feminisme --- 130.2 --- Philosophie sociale --- 320 --- migratie --- identiteit --- sociale vraagstukken --- questions sociales --- Racism --- Book
Choose an application
Geschiedenis ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- geschiedenis --- handboeken secundair onderwijs --- PXL-Education 2017 --- Geschiedenis --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Technisch secundair onderwijs --- Kunstsecundair onderwijs --- Ontdekkingsreizen --- Kolonialisme --- Maya's --- Azteken --- Inca's --- Humanisme --- Renaissance --- Habsburgers --- 6e leerjaar secundair onderwijs --- 485.5 --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- 485.6 --- secundair onderwijs --- leerboeken --- schoolboeken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- Ontdekkingsreis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- #BSCH: vak: geschiedenis
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|