Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Door kunst onderwezen willen worden : Kunsteducatie 'na' Joseph Beuys
Author:
ISBN: 9789491444685 Year: 2022 Publisher: Arnhem Amsterdam ArtEZ Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.


Book
Thinking art : an introduction to philosophy of art.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9781402056383 9781402056376 Year: 2009 Publisher: Houten Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In the twentieth century, avant-garde movements have pushed the concept of art far beyond its traditional boundaries. In this dynamical process of constant renewal the prestige of thinking about art as a legitimizing practice has come to the fore. So it is hardly surprising that the past decades have been characterized by a revival or even breakthrough of filosophy of art as a discipline. However, the majority of books on aesthetics fail to combine a systematical philosphical discourse with a real exploration of art practice.Thinking Art attempts to deal with this traditional shortcoming. It is indeed not only an easily accessible and systematic account of the classical, modern and postmodern theories of art, but also concludes each chapter with an artist's studio in which the practical relevance of the discussed theory is amply demonstrated by concrete examples. Moreover, each chapter ends with a section on further reading, in which all relevant literature is discussed in detail.Thinking Art provides its readers with a theoretical framework that can be used to think about art from a variety of perspectives. More particularly it shows how a fruitful cross-fertilization between theory and practice can be created. This book can be used as a handbook within departments of philosophy, history of art, media and cultural studies, cultural history and, of course, within art academies. Though the book explores theories of art from Plato to Derrida it does not presuppose any acquaintance with philopophy from its readers. It can thus be read also by artists, art critics, museum directors and anyone interested in the meaning of art.


Book
Art for art's sake? : the impact of arts education
Authors: --- ---
ISBN: 9789264180772 9789264180789 Year: 2013 Publisher: Paris OECD

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Arts education is often said to be a means of developing critical and creative thinking. Arts education has also been argued to enhance performance in non-arts academic subjects such as mathematics, science, reading and writing, and to strengthen students academic motivation, self-confidence, and ability to communicate and co-operate effectively. Arts education thus seems to have a positive impact on the three subsets of skills that we define as "skills for innovation": subject-based skills, including in non-arts subjects; skills in thinking and creativity; and behavioural and social skills.This report examines the state of empirical knowledge about the impact of arts education on these kinds of outcomes. The kinds of arts education examined include arts classes in school (classes in music, visual arts, theatre, and dance), arts-integrated classes (where the arts are taught as a support for an academic subject), and arts study undertaken outside of school (e.g. private music lessons; out-of-school classes in theatre, visual arts, and dance). The report does not deal with education about the arts or cultural education, which may be included in all kinds of subjects


Book
Vaardigheden voor studie en loopbaan
Author:
ISBN: 9789043012980 904301298X Year: 2007 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vaardigheden voor studie en loopbaan behandelt studievaardigheden, interpersoonlijke vaardigheden en beroepsvaardigheden om studenten te helpen bij het behalen van betere resultaten tijdens hun studie en tijdens hun loopbaan. &#13;Vaardigheden kun je verbeteren door te oefenen. Dit boek bevat dan ook een grote hoeveelheid oefeningen en activiteiten waarmee studenten hun sterke punten kunnen vaststellen en een persoonlijk ontwikkelplan kunnen opzetten om te werken aan hun leerpunten. Daartoe bevat het vragenlijsten over stress, tijdmanagement en zelfvertrouwen; checklists voor werkstukplanningen, sollicitatiebrieven en -gesprekken; oefeningen om examenvragen goed te kunnen begrijpen en casestudy's te analyseren. Daarnaast vind je stof om je basiskennis van wiskunde en grammatica op te frissen en bij te houden. &#13;&#13;Dit boek is gebaseerd op de generieke hbo-competenties. Het is geschreven voor alle studenten die op de juiste manier willen leren studeren, om uiteindelijk een goede baan te vinden. Op de ondersteunende website zijn veel van de invuloefeningen in dit boek digitaal beschikbaar.&#13;&#13;


Book
Het bosboek : ontdek wat je allemaal kunt doen met een tak.
Authors: --- ---
ISBN: 9789060386804 Year: 2012 Publisher: Zeist Christofoor

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Takken vormen het ultieme speelgoed. Puur natuur, voor alle doeleinden geschikt, gratis en met grenzeloze mogelijkheden voor spelletjes en avonturen buitenshuis. Takken stimuleren de fantasie en vormen het ruwe materiaal om praktisch alles van te maken. In dit boek geven Jo Schofield en Fiona Danks talrijke suggesties voor wat je allemaal met takken kunt doen avontuurlijke en fantasievolle spelletjes, hutten bouwen en kampvuren maken, houtbewerking, muzikale toepassingen, bordspelen, te veel om op te noemen.


Book
Zo doe je dat : grondbeginselen van vormgeving
Author:
ISBN: 9029501707 Year: 2000 Publisher: Amsterdam De Arbeiderspers


Book
Duurzaamheid en kunst : lessen voor de basisschool
Author:
ISBN: 9789044132854 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Duurzaamheid en kunst kunnen elkaar inspireren. Kinderen kunnen kunstenaars inspireren en kunstenaars ons onderwijs. Deze elementen vormden het vertrekpunt van ARTECO. Met negen basisscholen uit Vlaanderen, negen basisscholen uit het Zuiden en negen kunstenaars uit het Zuiden werd er twee jaar lang gewerkt en gedacht over deze inspirerende thema's.Deze publicatie vertelt u hoe leerkrachten lessen kunnen maken over kunst en duurzaamheid. Er komen lessen aan bod waarmee u de cultuur, de leefwijze, een kunstwerk of een kunstenaar uit gelijk welk land uit het Zuiden kunt analyseren, lessen over duurzame ontwikkeling en lessen over communicatie met een school uit het Zuiden. Ten slotte vindt u negentien lessen die door de leerkrachten zijn gemaakt. (achterflap)


Book
Kijken voor kinderen
Authors: --- ---
ISBN: 9789047710073 Year: 2018 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lindsy Desmet, 12 mei 2020Dit naslagwerk geeft ons een inkijk in hoe kunst is opgebouwd en welke elementen er belangrijk zijn in het kijken naar kunst. Kunstenaar Hockney en auteur Gayford gaan met elkaar in dialoog over wat hen opvalt in kunstwerken en welke grote lijnen er te onderscheiden zijn. De kunstwerken worden groot afgebeeld en telkens voorzien van commentaar. De hoofdstukken zijn thematisch opgebouwd en bespreken onder andere de ruimte in kunstwerken, het spel van licht en schaduw, het gebruik van lijnen en het effect van spiegels. Aan het einde van het boek bespreken de auteurs ook bewegende beelden en richten ze hun blik op de toekomst. Een uitvindingen-tijdlijn en een woordenlijst maken je wegwijs doorheen het boek.?Kijken voor kinderen? is een aantrekkelijk boek vanwege de vele kleuren, de grote kunstwerken en de gestileerde vormgeving. De informatie wordt op een begrijpelijke manier verteld en het is dé ideale manier om eens op een andere manier naar kunst te kijken. Het is goed om telkens één hoofdstuk uit te kiezen en het boek op tijd en stond weer te laten rusten. In dit boek zijn vele bekende kunstwerken opgenomen en leert zowel jong als oud zeker iets bij. Zo wordt bijvoorbeeld zeer goed de evolutie van kunstwerken op grotwanden naar kunst vandaag in games en online geschetst. Toch zijn de verwachtingen, na de bestseller voor volwassenen A History of Pictures, niet helemaal ingelost. De illustraties zouden een meerwaarde moeten bieden aan de vele informatie die er wordt gegeven, maar zijn daarentegen verwarrend en bereiken niet hun doel. Ook de dialoog tussen de twee auteurs mist de eigenschappen van een echt gesprek, waardoor het boek een dynamisch karakter mist. Toch is dit boek de ideale manier om iets bij te leren over kunst én ideaal leesvoer wanneer je naar een museum gaat. Bovendien een eyecatcher in elk interieur!12 mei 2020© Pluizer128http://www.pluizer.be


Book
Mogen we nog verwonderd zijn? : een pleidooi voor meer kunsteducatie in het onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463933940 Year: 2021 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunstonderwijs is sinds jaar en dag het lelijke eendje op school. Leerkrachten die er (tegen de stroom in) voor blijven vechten, worden veelal overstemd door holle slogans over de achteruitgang van ons onderwijs ? lees: het economische rendement ervan. Voor leerlingen die niet artistiek aangelegd zijn, klinkt het, is kunsteducatie nutteloos tijdverlies. Nochtans onderschrijven experts het belang ervan voor de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen en jongeren. In 'Mogen we nog verwonderd zijn?' breken verschillende ervaringsdeskundigen en artiesten een lans voor het kunstonderwijs. De meerwaarde én de noodzakelijkheid ervan wordt geduid vanuit antropologische, psychologische, pedagogische, neurobiologische en filosofische hoek. Daarnaast bevat het boek ontroerende persoonlijke getuigenissen en een visie over hoe kunsteducatie op de lagere en middelbare school er zou kunnen uitzien. Een inspirerend pleidooi voor verwondering en een aanrader voor iedereen die begaan is met humaniserend onderwijs. Het boek bevat bijdragen van Dirk De Wachter, Hans Schmidt, Kris Rutten en Ronald Soetaert, Rik Pinxten, Roger Standaert, Filip Verneert, Juliette Taquet, Brigitte Dekeyzer, Judith Wambacq en Bart Devaere, en interviews met Nic Balthazar, Michaël Borremans, Alain Platel, Arne Sierens en Willem Vermandere. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/mogen-we-nog-verwonderd-zijn


Book
Verborgen verhalen : betekenissen van Vlaamse & Nederlandse schilderijen 15e-18e eeuw
Authors: --- ---
ISBN: 907658849X Year: 2003 Publisher: Amsterdam Ludion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

47

Keywords

Iconografie ; schilderkunst ; Nederlanden ; 15de tot 18de eeuw --- 704 --- Iconografie. --- iconografie --- 15de eeuw --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- 18de eeuw --- Noordelijke Nederlanden --- Zuidelijke Nederlanden --- iconography --- realisme --- History --- Painting --- schilderkunst --- painting [image-making] --- realism [artistic form of expression] --- anno 1300-1399 --- anno 1500-1799 --- anno 1400-1499 --- Belgium --- Netherlands --- Art appreciation --- Art --- Painting, Dutch --- Painting, Flemish --- Symbolism in art --- kunst --- musea --- schilderijen --- vijftiende eeuw --- zestiende eeuw --- zeventiende eeuw --- #KVHA:Kunst --- #KVHA:Kunstgeschiedenis --- #KVHA:Realisme --- #KVHA:Schilderkunst --- 75.04 "14/17" --- 75.04 "14/17" Iconografie van de schilderkunst. Iconologie. Onderwerpen voor de schilderkunst--?"14/17" --- Iconografie van de schilderkunst. Iconologie. Onderwerpen voor de schilderkunst--?"14/17" --- Allegory (Art) --- Signs and symbols in art --- Flemish painting --- Dutch painting --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Appreciation of art --- Art criticism --- Themes, motives --- Analysis, interpretation, appreciation --- #GGSB: Kunst --- Schilderkunst --- Symbolen --- Symboliek --- Symbool --- Tekenkunst --- Reception of art --- Reception --- Kunst --- Art, Primitive --- Hollandse school --- Nederlandse school --- Vlaamse school --- 15de eeuw. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- 18de eeuw. --- Noordelijke Nederlanden. --- Zuidelijke Nederlanden.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by