Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Sociale agogiek: een sociaal-pedagogisch perspectief op sociaal werk
Author:
ISBN: 9789038225197 Year: 2015 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondanks de ingrijpende, vaak als vanzelfsprekend ervaren aanwezigheid van sociaal werkpraktijken in de dagelijkse situatie en leefwereld van kinderen, jongeren en volwassenen, is kennis over de grondslag van deze praktijken, en over hun historische ontwikkeling en onderliggende probleembenaderingen, slechts versplinterd en weinig concreet aanwezig. Discussies over professionalisering en methodiekontwikkeling worden vaak losgekoppeld van hun ruimer sociaal-politieke inzet. Deze vaststellingen, op een moment dat het concept zélf van de verzorgingsstaat onder druk staat, vragen om een hernieuwde aandacht voor de betekenis van de sociale agogiek als een zoektocht naar wederzijdse oriëntatie van de ontwikkeling van sociaal werkpraktijken en wetenschappelijk onderzoek, niet als een middel tot geplande verandering of sociale beheersing, maar als een vorm van menselijke zelfreflectie, en als een methode tot verbinding van verleden, heden en toekomst.


Book
Voor de verandering : een praktische inleiding in de agogische theorie
Author:
ISBN: 9789001820558 Year: 2013 Publisher: Houten Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In veel beroepen houdt men zich bezig met de beïnvloeding van het gedrag en het welzijn van anderen. Zo bv. docenten, organisatieadviseurs, verpleegkundigen, sociaal pedagogisch hulpverleners, maatschappelijk werkers, sociaal juridische dienstverleners, groepsleiders, coaches en personeelsfunctionarissen. Steeds vaker wordt bovendien van professionals in uiteenlopende andere sectoren verlangd dat zij aan innovatiemanagement doen en ontwikkelingsgerichte processen begeleiden. Het boek biedt hen een brede en veelzijdige inleiding op de theorie van en de thema's uit de veranderkundige discipline bij uitstek, de agogiek. Het behandelt op toegankelijke wijze de begeleiding van veranderingsprocessen van individuen, groepen, organisaties en samenlevingsverbanden. Daarnaast gaat het uitgebreid in op het methodisch handelen en de daarvoor benodigde vaardigheden. Hierbij staat de praktijk steeds centraal: de theorie wordt behandeld aan de hand van tal van concrete voorbeelden, waarna de consequenties voor het agogisch handelen eruit worden afgeleid. Aan gesprekstechniek is, net als aan voorlichting, een apart hoofdstuk gewijd


Book
Methodisch werken : inleiding tot methodisch handelen met en voor mensen
Author:
ISBN: 9058980146 9789058980144 Year: 2006 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Methodisch werken worden zaken behandeld die fundamenteel zijn voor het methodisch werken in een sociale context. Het vormt een eerste oriëntatie reikt kennis, inzicht en vaardigheden aan die nodig zijn voor een beroepshouding. Het boek bevat drie delen. In het eerste deel komen kernbegrippen aan de orde: doel en middelen., theorie en praktijk, moraal en ethiek, planmatig werken, benadering van problemen en hoe te werken aan probleemoplossing. In het tweede deel staat de persoon van de werker centraal. Er wordt aandacht besteed aan motitvatie, deskundigheid, macht en gezag en beroepsprofilering. Het derde deel handelt over de werksituatie, waarbij het gaat om beleid en organisatie, doelgroep, het verhaal van de ander en werken met collega's. Dit beknopte en systematisch opgezette leerboek is vooral geschikt voor de eerste jaren van het hoger beroepsonderwijs, met name voor de verschillende studierichtingen van het sociaal-agogisch onderwijs. Maar dit boek kan ook als handboek of eenvoudig naslagwerk in werksituaties worden gebruikt. In vergelijking met de eerdere drukken sluit het boek nu ook aan bij studenten die nog geen werkervaring hebben. De oefeningen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn uitgebreid en gericht op verwerking en het eigenmaken van de stof. Het gaat in dit boek vooral om het aanreiken van een kader, om het aangeven van de groete lijn en minder om de uitwerking naar specifieke werksoorten of verdieping van details. Wie mensen niet in het geheel ziet, ziet mensen in het geheel niet!


Book
Veranderen in meervoud : een driedimensionale kijk op de sociale veranderkunde
Author:
ISBN: 9789059318045 Year: 2012 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als professional in het werken met individuen, groepen, organisaties en lokale samenlevingsverbanden heb je behoefte aan praktische kennis. Je wilt weten wat je kunt doen en hoe je moet handelen als je in samenwerking met anderen een bepaalde verandering wilt realiseren. Een essentiële waarde in dit boek is dat je leert om meervoudig te handelen, dat wil zeggen constructief omgaan met verschillen, conflicten en tegenstrijdige verwachtingen en perspectieven in een verandertraject. Kern van dit boek zijn de drie veranderkundige modellen: het sociaaltechnologisch model, het persoonsgericht model en het maatschappijkritisch model van veranderen.Vanuit de drie modellen en op basis van praktijkgerichte onderzoeken naar methodiek worden conclusies getrokken naar een meervoudige, integratieve benadering van veranderen. Versterking van het zelfregulerend vermogen van individuen, groepen en organisaties wordt voorgesteld als een centraal concept van de sociale veranderkunde.Als professional in het werken met individuen, groepen, organisaties en lokale samenlevingsverbanden heb je behoefte aan praktische kennis. Je wilt weten wat je kunt doen en hoe je moet handelen als je in samenwerking met anderen een bepaalde verandering wilt realiseren. Een essentiële waarde in dit boek is dat je leert om meervoudig te handelen, dat wil zeggen constructief omgaan met verschillen, conflicten en tegenstrijdige verwachtingen en perspectieven in een verandertraject. Kern van dit boek zijn de drie veranderkundige modellen: het sociaaltechnologisch model, het persoonsgericht model en het maatschappijkritisch model van veranderen.Vanuit de drie modellen en op basis van praktijkgerichte onderzoeken naar methodiek worden conclusies getrokken naar een meervoudige, integratieve benadering van veranderen. Versterking van het zelfregulerend vermogen van individuen, groepen en organisaties wordt voorgesteld als een centraal concept van de sociale veranderkunde


Book
Professioneel helpen door gesprekken : veranderkundig handelen : dialectisch, methodisch, dialogisch
Authors: ---
ISBN: 9024413060 Year: 1993 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bestemd voor mensen die beroepshalve veranderingsprocessen moeten begeleiden en veranderingsgesprekken moeten voeren. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 bevat voor het veranderkundig-methodisch handelen relevante theoretische inzichten en interventies tijdens de verschillende veranderfasen. Deel 2 bevat gesprekstechnische theorie; richtlijnen en oefeningen voor de diverse gesprekstypen: het intakegesprek; het diagnosegesprek; het doelbepalingsgesprek; het strategiegesprek; het voortgangsgesprek en het evaluatiegesprek. Het boek is praktisch en modulair opgebouwd. Inhoud: Deel 1 Agogisch-methodisch handelen; Deel 2 Methodiek en vaardigheden per gespreksfase


Book
Methodiek sociaal pedagogische hulpverlening
Authors: --- --- ---
ISBN: 9031320994 Year: 2001 Publisher: Houten Bohn Stafieu van Loghum


Book
De sociaal-agogische kennisbasis
Authors: --- ---
ISBN: 9789031387496 9031387495 Year: 2011 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de verschillende sociaal-agogische opleidingen verdiepen studenten zich in kennis en inzichten uit verschillende wetenschapsgebieden en praktijkervaringen. Langzamerhand bouwen zij een kennisbasis op die de grondslag vormt voor hun handelen. Niet alle studenten vinden het leren van kennis vanzelfsprekend, gemakkelijk of leuk om te doen. Dit boek geeft handreikingen om beter te begrijpen wat de relevantie is van een kennisbasis in het sociaal-agogisch werk en hoe je deze kennisbasis opbouwt en onderhoudt


Book
Leren voetballen : een spelgerichte methode
Authors: --- ---
ISBN: 9070870541 Year: 2004 Volume: 44 Publisher: Sint-Amandsberg PVLO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De opmaak van 'voetballessen' op school en van 'voetbaltrainingen' in de club zijn verschillend en worden in dit boek dan ook afzonderlijk behandeld. De leerkracht of trainer wordt op een eenvoudige manier duidelijk gemaakt hoe men met spelgerichte trainingen de jonge spelers kan begeleiden in hun voetbalonderricht. Voor de trainers is er een uitgebreide jaarplanning per leeftijdscategorie uitgewerkt, zodat de opleiding meer gestructureerd kan verlopen. (Bron: covertekst)


Book
Communicatiespelen voor het sociaal agogisch werk
Authors: ---
ISBN: 9024416795 9789024416790 Year: 2004 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat een beschrijving van vele soorten spelen en praktijkoefeningen die gebruikt kunnen worden in het sociaal agogisch werk. Communicatiespelen zijn bevorderlijk voor het waarnemings- en observatievermogen, de moed, het initiatief, de sensibiliteit, gevatheid, tolerantie en creativiteit van de spelers. Dezen doen nieuwe ervaringen op en leren zichzelf te ontdekken, empathie voor anderen te ontwikkelen en ideeën te vertalen naar concrete acties. Spelen zijn zeer nuttige instrumenten bij de hulpverlening aan mensen. In het eerste deel van dit boek zijn ruim 200 spelideeën opgenomen, per spel ongeveer een halve bladzijde lang. Het geeft per spel duidelijk aan wat de bedoeling van het spel is. In deel twee staan 160 in de praktijk geteste spelen en oefeningen die geschikt zijn voor het werken met groepen jongeren en volwassenen. Ze variëren van warming-up spelen tot spelen die bevorderlijk zijn voor de zintuiglijke waarneming; van spelen die de lichamelijke expressie en de taalvaardigheid stimuleren tot spelen waarbij het om samenwerken gaat of waarbij bewegingservaring wordt opgedaan, en van ontspanningsoefeningen tot meditatie, grenzen stellen e.d. Het is een zeer praktisch boek, dat goede diensten kan bewijzen in de praktijk van de sociale hulpverlening. Per spel zijn tevens de benodigde hulpmiddelen aangegeven


Book
Wij sporten mee : verkennend onderzoek naar de rol van sportclubs in het leven van maatschappelijk kwetsbare jongeren.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789081433983 Year: 2013 Publisher: Brussel Demos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn sportclubs die er bijzonder goed in slagen om jongeren te bereiken die zich in een maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden. De vraag is dan: hoe doen ze dat? Wat zijn de kritische succesfactoren die maken dat jongeren er zich thuis voelen en wat heeft een club nodig om zich duurzaam te kunnen engageren? Dit praktijkonderzoek gaat in op de concrete vragen hoe het sportaanbod vandaag bruikbaar, bereikbaar, beschikbaar, betaalbaar en begrijpelijk wordt gemaakt voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren, en wat we daaruit kunnen leren. Verschillende perspectieven komen aan bod: dat van de jongeren, van de trainers en van de experts.

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by