Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ondanks de ingrijpende, vaak als vanzelfsprekend ervaren aanwezigheid van sociaal werkpraktijken in de dagelijkse situatie en leefwereld van kinderen, jongeren en volwassenen, is kennis over de grondslag van deze praktijken, en over hun historische ontwikkeling en onderliggende probleembenaderingen, slechts versplinterd en weinig concreet aanwezig. Discussies over professionalisering en methodiekontwikkeling worden vaak losgekoppeld van hun ruimer sociaal-politieke inzet. Deze vaststellingen, op een moment dat het concept zélf van de verzorgingsstaat onder druk staat, vragen om een hernieuwde aandacht voor de betekenis van de sociale agogiek als een zoektocht naar wederzijdse oriëntatie van de ontwikkeling van sociaal werkpraktijken en wetenschappelijk onderzoek, niet als een middel tot geplande verandering of sociale beheersing, maar als een vorm van menselijke zelfreflectie, en als een methode tot verbinding van verleden, heden en toekomst.
Agogiek. --- Sociaal Werk. --- Sociology of social care --- sociaal-agogisch werk --- welvaartsstaat --- sociaal werk --- sociale problemen --- Agogie --- Social legislation --- Sociological aspects --- PXL-Social Work 2016 --- agogiek --- 304 --- Sociale agogiek --- Sociaal werk --- 364.01 --- Sociale pedagogie - Agogie --- Agogiek --- Methodiek --- Professionalisering --- Maatschappelijk werk --- Opvoeding --- Sociale uitsluiting --- Verzorgingsstaat --- Sociale zekerheid --- Bijstand --- Sociale voorzieningen --- Rechten van de mens --- Social casework --- Sociaal werk (beroep) --- Mensenrechten --- Onderwijs
Choose an application
In veel beroepen houdt men zich bezig met de beïnvloeding van het gedrag en het welzijn van anderen. Zo bv. docenten, organisatieadviseurs, verpleegkundigen, sociaal pedagogisch hulpverleners, maatschappelijk werkers, sociaal juridische dienstverleners, groepsleiders, coaches en personeelsfunctionarissen. Steeds vaker wordt bovendien van professionals in uiteenlopende andere sectoren verlangd dat zij aan innovatiemanagement doen en ontwikkelingsgerichte processen begeleiden. Het boek biedt hen een brede en veelzijdige inleiding op de theorie van en de thema's uit de veranderkundige discipline bij uitstek, de agogiek. Het behandelt op toegankelijke wijze de begeleiding van veranderingsprocessen van individuen, groepen, organisaties en samenlevingsverbanden. Daarnaast gaat het uitgebreid in op het methodisch handelen en de daarvoor benodigde vaardigheden. Hierbij staat de praktijk steeds centraal: de theorie wordt behandeld aan de hand van tal van concrete voorbeelden, waarna de consequenties voor het agogisch handelen eruit worden afgeleid. Aan gesprekstechniek is, net als aan voorlichting, een apart hoofdstuk gewijd
Welzijn. --- Pedagogiek. --- Gesprekstechnieken. --- veranderingsmanagement --- agogiek --- Adult education. Lifelong learning --- Social welfare methods --- Agogie --- 304 --- veranderingsproces --- Agologie (andragologie, veranderkundig denken) --- Gesprekstechnieken --- Groepsdynamica --- Organisatieontwikkeling --- veranderkunde --- communicatie --- groepsdynamica --- Sociale pedagogie - Agogie --- Agogiek --- Innovatie --- Veranderingsproces --- Veranderingsmanagement --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociaal-agogische vaardigheid
Choose an application
In Methodisch werken worden zaken behandeld die fundamenteel zijn voor het methodisch werken in een sociale context. Het vormt een eerste oriëntatie reikt kennis, inzicht en vaardigheden aan die nodig zijn voor een beroepshouding. Het boek bevat drie delen. In het eerste deel komen kernbegrippen aan de orde: doel en middelen., theorie en praktijk, moraal en ethiek, planmatig werken, benadering van problemen en hoe te werken aan probleemoplossing. In het tweede deel staat de persoon van de werker centraal. Er wordt aandacht besteed aan motitvatie, deskundigheid, macht en gezag en beroepsprofilering. Het derde deel handelt over de werksituatie, waarbij het gaat om beleid en organisatie, doelgroep, het verhaal van de ander en werken met collega's. Dit beknopte en systematisch opgezette leerboek is vooral geschikt voor de eerste jaren van het hoger beroepsonderwijs, met name voor de verschillende studierichtingen van het sociaal-agogisch onderwijs. Maar dit boek kan ook als handboek of eenvoudig naslagwerk in werksituaties worden gebruikt. In vergelijking met de eerdere drukken sluit het boek nu ook aan bij studenten die nog geen werkervaring hebben. De oefeningen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn uitgebreid en gericht op verwerking en het eigenmaken van de stof. Het gaat in dit boek vooral om het aanreiken van een kader, om het aangeven van de groete lijn en minder om de uitwerking naar specifieke werksoorten of verdieping van details. Wie mensen niet in het geheel ziet, ziet mensen in het geheel niet!
deskundigheid --- functieomschrijvingen --- Educational sciences --- samenwerking --- motivatie --- macht --- methoden van het sociaal werk --- strategieën --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- #KVHB:Agogiek --- 364.044 --- Agogiek --- Beleid --- Hulpverleners --- Methodiek --- Organisatie --- Teambegeleiding --- 613.7 --- sociale verpleegkunde --- sociale verpleegkunde, nazorg, kinderverpleging
Choose an application
Als professional in het werken met individuen, groepen, organisaties en lokale samenlevingsverbanden heb je behoefte aan praktische kennis. Je wilt weten wat je kunt doen en hoe je moet handelen als je in samenwerking met anderen een bepaalde verandering wilt realiseren. Een essentiële waarde in dit boek is dat je leert om meervoudig te handelen, dat wil zeggen constructief omgaan met verschillen, conflicten en tegenstrijdige verwachtingen en perspectieven in een verandertraject. Kern van dit boek zijn de drie veranderkundige modellen: het sociaaltechnologisch model, het persoonsgericht model en het maatschappijkritisch model van veranderen.Vanuit de drie modellen en op basis van praktijkgerichte onderzoeken naar methodiek worden conclusies getrokken naar een meervoudige, integratieve benadering van veranderen. Versterking van het zelfregulerend vermogen van individuen, groepen en organisaties wordt voorgesteld als een centraal concept van de sociale veranderkunde.Als professional in het werken met individuen, groepen, organisaties en lokale samenlevingsverbanden heb je behoefte aan praktische kennis. Je wilt weten wat je kunt doen en hoe je moet handelen als je in samenwerking met anderen een bepaalde verandering wilt realiseren. Een essentiële waarde in dit boek is dat je leert om meervoudig te handelen, dat wil zeggen constructief omgaan met verschillen, conflicten en tegenstrijdige verwachtingen en perspectieven in een verandertraject. Kern van dit boek zijn de drie veranderkundige modellen: het sociaaltechnologisch model, het persoonsgericht model en het maatschappijkritisch model van veranderen.Vanuit de drie modellen en op basis van praktijkgerichte onderzoeken naar methodiek worden conclusies getrokken naar een meervoudige, integratieve benadering van veranderen. Versterking van het zelfregulerend vermogen van individuen, groepen en organisaties wordt voorgesteld als een centraal concept van de sociale veranderkunde
Agogie --- Agologie --- Veranderingsproces --- Veranderingsmanagement --- agogiek --- Social change --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- veranderingsmanagement --- methoden van het sociaal werk
Choose an application
Dit boek is bestemd voor mensen die beroepshalve veranderingsprocessen moeten begeleiden en veranderingsgesprekken moeten voeren. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 bevat voor het veranderkundig-methodisch handelen relevante theoretische inzichten en interventies tijdens de verschillende veranderfasen. Deel 2 bevat gesprekstechnische theorie; richtlijnen en oefeningen voor de diverse gesprekstypen: het intakegesprek; het diagnosegesprek; het doelbepalingsgesprek; het strategiegesprek; het voortgangsgesprek en het evaluatiegesprek. Het boek is praktisch en modulair opgebouwd. Inhoud: Deel 1 Agogisch-methodisch handelen; Deel 2 Methodiek en vaardigheden per gespreksfase
Agogische beroepen. --- Gesprekstechnieken --- Gesprekstechnieken. --- Omgangskunde --- Hulpverlening. --- Sociology of social care --- gesprekstechnieken --- welzijnswerk --- hulpverlening --- Social welfare methods --- Gesprekstechnieken ; agogische beroepen --- Welzijnswerk : veranderingsprocessen --- Hulpverlening : gespreksvoering --- 364.044 --- hulpverleningsproces --- communicatie in de hulpverlening --- #KVHB:Agogiek --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Veranderkunde --- communicatie --- 305.8 --- 499.4 --- agogisch handelen --- 364.04 --- Agologie (andragogie) --- Evaluatie --- Intake --- 361.2 --- Communicatie --- Mondelinge communicatie --- Professionele houding --- Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek --- Gesprekstechniek
Choose an application
hulpverlening --- methodiek --- maatschappelijk werk --- Hulpverlening ; methodiek --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- sociale pedagogiek --- agogiek --- Methodieken in de hulpverlening --- Sociology of social care --- sociaal-agogisch werk --- Hulpverlening --- Methodiek. --- Methodiek --- Maatschappelijk werk
Choose an application
In de verschillende sociaal-agogische opleidingen verdiepen studenten zich in kennis en inzichten uit verschillende wetenschapsgebieden en praktijkervaringen. Langzamerhand bouwen zij een kennisbasis op die de grondslag vormt voor hun handelen. Niet alle studenten vinden het leren van kennis vanzelfsprekend, gemakkelijk of leuk om te doen. Dit boek geeft handreikingen om beter te begrijpen wat de relevantie is van een kennisbasis in het sociaal-agogisch werk en hoe je deze kennisbasis opbouwt en onderhoudt
Agogie --- Sociaal-agogisch onderwijs --- Maatschappelijk werk --- Opleidingen --- Kennis --- Kennisverwerving --- S20110230.jpg --- Kennismanagement --- maatschappelijk werkers, opleiding --- Levenslang leren --- studiebegeleiding --- studiemethode --- 361.3 --- 374.7 --- 371.21 --- Opleiding --- Arbeidsmarkt --- Agogiek. --- Opleidingen. --- Sozialpädagogik. --- opleidingen. --- sociaal-agogisch werk.
Choose an application
De opmaak van 'voetballessen' op school en van 'voetbaltrainingen' in de club zijn verschillend en worden in dit boek dan ook afzonderlijk behandeld. De leerkracht of trainer wordt op een eenvoudige manier duidelijk gemaakt hoe men met spelgerichte trainingen de jonge spelers kan begeleiden in hun voetbalonderricht. Voor de trainers is er een uitgebreide jaarplanning per leeftijdscategorie uitgewerkt, zodat de opleiding meer gestructureerd kan verlopen. (Bron: covertekst)
796.332 --- #SMV:112000 --- #SMV:agogiek --- #SMV:voetbal --- 619.12 --- Voetbal --- didactiek lichamelijke opvoeding --- voetbal (ler) --- Didactiek --- Jeugdsport --- Methodiek --- Spelregels --- Tactiek --- Techniek --- 042991.jpg --- Voetbal: didactiek --- voetbal --- 796.332 Voetbal --- Voetbal - Rugby; Techniek - Tactiek - Training --- Balsporten. --- Voetbaltraining. --- spelen --- agogiek --- Didactics of sports and games --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- sport --- Lichamelijke opvoeding --- Sport --- Trainingsopbouw --- Training --- Voetbal (sport) --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Didactics of secundary education --- sporttraining --- lerarenopleiding --- sportclubs
Choose an application
Dit boek bevat een beschrijving van vele soorten spelen en praktijkoefeningen die gebruikt kunnen worden in het sociaal agogisch werk. Communicatiespelen zijn bevorderlijk voor het waarnemings- en observatievermogen, de moed, het initiatief, de sensibiliteit, gevatheid, tolerantie en creativiteit van de spelers. Dezen doen nieuwe ervaringen op en leren zichzelf te ontdekken, empathie voor anderen te ontwikkelen en ideeën te vertalen naar concrete acties. Spelen zijn zeer nuttige instrumenten bij de hulpverlening aan mensen. In het eerste deel van dit boek zijn ruim 200 spelideeën opgenomen, per spel ongeveer een halve bladzijde lang. Het geeft per spel duidelijk aan wat de bedoeling van het spel is. In deel twee staan 160 in de praktijk geteste spelen en oefeningen die geschikt zijn voor het werken met groepen jongeren en volwassenen. Ze variëren van warming-up spelen tot spelen die bevorderlijk zijn voor de zintuiglijke waarneming; van spelen die de lichamelijke expressie en de taalvaardigheid stimuleren tot spelen waarbij het om samenwerken gaat of waarbij bewegingservaring wordt opgedaan, en van ontspanningsoefeningen tot meditatie, grenzen stellen e.d. Het is een zeer praktisch boek, dat goede diensten kan bewijzen in de praktijk van de sociale hulpverlening. Per spel zijn tevens de benodigde hulpmiddelen aangegeven
Agogiek --- Communicatiespelen. --- Methodiek. --- Primary groups --- communicatievaardigheden --- groepsactiviteiten --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- spelactiviteiten --- Agogie ; methodiek --- Communicatiespelen --- #KVHB:Agogiek --- 620 --- interactiespelen --- spelen --- spelpedagogiek --- 305.8 --- Bewegingsspelen --- Bezinning --- Communicatie --- Concentratie --- Contactspelen --- Gebarentaal --- Gevoelens --- Kennismaking --- Lichamelijke expressie --- Meditatie --- Mimiek --- Ontspanning --- Samenwerken --- Verbale expressie --- 796.1 --- Interactie --- Sociale vaardigheden --- Spelen --- Spelregels --- 364.04 --- Communicatietechnieken --- Maatschappelijk werk : methodiek --- communicatie --- maatschappelijk werk --- spel --- Sport en Spel --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 379 --- Communicatieve vaardigheden --- Groepswerk --- Volwassenen --- Teamwerk --- Observeren --- Expressie --- Jeugd --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren --- Jongere --- Groepswerk (maatschappelijk werk) --- Werkvorm
Choose an application
Er zijn sportclubs die er bijzonder goed in slagen om jongeren te bereiken die zich in een maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden. De vraag is dan: hoe doen ze dat? Wat zijn de kritische succesfactoren die maken dat jongeren er zich thuis voelen en wat heeft een club nodig om zich duurzaam te kunnen engageren? Dit praktijkonderzoek gaat in op de concrete vragen hoe het sportaanbod vandaag bruikbaar, bereikbaar, beschikbaar, betaalbaar en begrijpelijk wordt gemaakt voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren, en wat we daaruit kunnen leren. Verschillende perspectieven komen aan bod: dat van de jongeren, van de trainers en van de experts.
Social problems --- Sociology of sport --- verenigingsleven --- sportclubs --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Sociology of minorities --- jeugd --- Kwetsbaarheid ; kinderen --- Jeugd ; sociaalwetenschappelijk onderzoek --- probleemjongeren --- sport --- 680 Sport --- jeugdsport --- 663 Jeugd --- 796.036 --- Jeugdsport --- Sportclubs --- Kwetsbare jongeren --- SMV:000001 --- SMV:sport --- SMV:agogiek --- SMV:categorie --- SMV:sociologie --- SMV:organisatie --- 362.7 --- 379 --- PXL-Education 2015 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- sportbeleid --- jongerenproblematiek --- sportverenigingen
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|